Død AMD XP processor ???
Fra : Johnny Haugaard

Dato : 04-02-02 08:48

Hej

Jeg tror lige jeg har ødelagt min AMD XP 1600+

Historie, købte en AMD XP 1600+ og puttede i mit gamle ABIT KT7 board, kunne
få den til at kører ca 1400MHZ med og har kørt fint med det uden probs.
Jeg ville nemlig lige se om priser på det nye ABIT KR7A og DDR ram ville
falde. Det gjorde det ikke rigtigt, så jeg købte i torsdag det ny board og
DDR ram (hundedyrt er det)

Puttede det hele i maskinen og det virkede fint og har kørt lige til igår
(søndag aften) hvor den pludselig stoppede med at virke.

Kan boote men kommer ikke længere end til der hvor Raid controlleren skal
til at starte. Fik hurtigt kredset det ind til at være proccesoren. Prøvede
nemlig at putte min "gamle" AMD Duron cpu i og så virkede alt som det
skulle.

Da jeg pillede min Duron ud igen opdagede jeg noget "blåt" på undersiden af
CPU'en, et lille mærke som ikke havde været der før. Det viser sig nu at det
er Temp Sensoren i boardet der går op og rammer CPU'en. På Duronen gør det
ikke noget da der ikke sidder nogen komponenter. Men på AMD XP'en sider en
masse små SMD komponenter og jeg er ret sikker på at de er brændt af grundet
at den temp sensor har været trykket op mod dem.

Det er jo rigtig fedt. Få dage med et godt system og så skal sådan en lille
dims smadre det hele.

Hvad kan jeg gøre, der vel ikke noget på gantien der dækker noger her, både
board og CPU er dog købt samme sted. Men man dækker vel ikke sådanne "fejl"

mvh Johnny Haugaard

Fra : Jakob M

Dato : 04-02-02 11:17

> [...]
grundet
> at den temp sensor har været trykket op mod dem.

Er den sensor ikke lavet af noget ikke-ledende ?. Jeg mener da at min er af
plastik, gider dog ikke kigge efter lige nu.
Du kan da altid prøve om du kan få den byttet på garantien.

Mvh
Jakob

Fra : Santa Xcaze

Dato : 04-02-02 11:54

SNIP
> Det er jo rigtig fedt. Få dage med et godt system og så skal sådan en
lille
> dims smadre det hele.

Prøv at gå ind i bios og se om du har tilsluttet at censoren skal lukke ned
hvis det bliver for varmt, kan udemærket skyldes at din måler sidder for tæt
på CPU

> Hvad kan jeg gøre, der vel ikke noget på gantien der dækker noger her,
både
> board og CPU er dog købt samme sted. Men man dækker vel ikke sådanne
"fejl"

Du siger bare at din cpu er defekt, og aflevere den, de kan ikke se om den
er brændt af ... Hvis du tilgengæld har fucket med kernen er du på
skideren!! Men det lyder bare ik som en defekt cpu, idet du når til at loade
raid controlleren!!!

Fra : Christopher A. F. To~

Dato : 07-02-02 19:39

On Mon, 4 Feb 2002 08:47:32 +0100, "Johnny Haugaard" <hau@image.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg tror lige jeg har ødelagt min AMD XP 1600+
>
>Historie, købte en AMD XP 1600+ og puttede i mit gamle ABIT KT7 board,
<KLIP>

Hej

Nu er det noget med at KT7 ikke officielt understøtter XP
processorere, det samme er gældende med KT7a version 1.0 til 1.2...
version 1.3 er det første i den serie der understøtter XP.

Men der er en mulig løsning for de heldge... Abit har lavet en ny
biosopdatering 64, som er til KT7 og KT7a 1.0- 1.2, som gør det muligt
for nogle at køre med XP processoren. det virkede i hvert fald for mit
vedkommende, kører med en XP processor i et KT7a version 1.0...

biosopdateringen kan hentes her:
http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

da Abit's ftp er nede lige nu....

held og lykke