XP og prossecor knokler uden grund
Fra : Martin Møller

Dato : 03-02-02 23:22

Jeg har lige købt en P4 1,8 Ghz på Asusu P4T-E bundkort med 256 Mb RD Ram og
en seagate 80 Gb HDD. Soundblaster Audigy Player, Ati Radeon 8500
Grafikkort, Yamaha 2200E brænder og Asusu E616 DVD drev.

Jeg har installeret XP på svinet og når jeg så tænder maskinen kan jeg se i
joblisten under processer at System knokler helt vildt i faste intervaller.
Den suser fra 0-40/50 stykker i CPU forbrug uden at jeg kan se hvad det er
der kører. Har prøvet at afslutte prosessen System med det resultat at lyden
forsvandt. Når jeg genstarter er jeg lige vidt. Prossecoren knokler stadig
med et eller andet. Jeg kan ligefrem hører det på PSUens blæser at den kører
op og ned i hastighed.

Er der nogen der har en ide om hvad problem kan være? Jeg er ved at blive
sindsyg af det.

Martin

Fra : Jasper Norman

Dato : 03-02-02 23:36

Muligvis er det XP´s "system recovery" der slider på disken. En meget smart
funktion hvis man har en P7 40000MHz maskine med en 100.000 rpm HD. Eller er
det bare at slå funktionen fra.

Du kunne også overveje at slå en del grafik på brugerfladen fra. Det er
alligevel noget pop, og uanset hvad får du en hurtigere maskine ud af det.

mvh

Jasper

Fra : Torben Falck

Dato : 04-02-02 00:03

Jeps, absolut en mulighed. På min P4/1.5/WinXP maskine går det helt galt jf.
min tråd d. 30/1-02. Når jeg holder musen i "nedklikket" tilstand over
luk-krydset i et vindue kører CPU'en med en belastning på 100%!
Slår jeg "Lego" grafikken fra kører det fint. Major annoying bug to be fixed
ASAP...

Du kan lege lidt med performance/appearance indstillingerne via System
Properties|Advanced|Performance|Settings.

God fornøjelse.

/Torben

Fra : cybs

Dato : 04-02-02 02:35

Indekseringstjenesten er også en ressourcesluger af rang. Kan deaktiveres fra "Tjenester" - kig samtidig efter, om der er andet, du
ikke behøver!

cybs

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-02-02 08:19

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev:
> Indekseringstjenesten er også en ressourcesluger af
> rang. Kan deaktiveres fra "Tjenester" - kig samtidig
> efter, om der er andet, du ikke behøver!

Det kan du evt. gøre vha. dette link:
<http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm>

Venligst
Mikael

Fra : cybs

Dato : 06-02-02 02:37

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3c5e35f0$0$99572$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det kan du evt. gøre vha. dette link:
> <http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm>

Jeps - han har mange gode, og begrundede, forslag. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det ikke belaster XP unødigt at
producere alle de fejlmeddelelser, som hele tiden arkiveres rundt omkring, når man følger hans forslag (-;

cybs

Fra : Martin Møller

Dato : 04-02-02 09:40

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:PSi78.208$iS6.4962@news.get2net.dk...
> [...]
> alligevel noget pop, og uanset hvad får du en hurtigere maskine ud af det.

System Recoverry? Hvis det er System Gendannelsen du mener så er den slået fra.

Martin

Fra : Martin Møller

Dato : 04-02-02 19:25

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse

> "Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Eller er

> System Recoverry? Hvis det er System Gendannelsen du mener så er den slået
fra.

Jeg beklager, men ingen af forslagene har hjulpet. Et eller andet æder
stadig min CPU med faste 2 sek. intervaller på helt op til 50%.

Martin

Fra : Madsen

Dato : 04-02-02 19:54

Martin Møller skrev:

> Jeg beklager, men ingen af forslagene har hjulpet. Et eller
> andet æder stadig min CPU med faste 2 sek. intervaller på helt
> op til 50%.

Det må vel kunne lade sig gøre at finde ud af hvad der står og
kører i baggrunden.
Har du prøvet at klikke Ctrl + Shift + ESC og så tjekke under
fanebladet Processer? Her kan du se hvilke programmer der bruger
CPU'en og hvilke der ikke gøre.
Lige nu kan jeg f.eks. se at Taskmgr.exe står og svinger imellem 0
og 2 procents CPU-brug.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-02-02 19:58

Madsen skrev:

> Har du prøvet at klikke Ctrl + Shift + ESC

Trykke.

Madsen.

Fra : Martin Møller

Dato : 04-02-02 22:30

> Trykke.

Ja, det er det samme som at trykke Ctrl-Alt-Delete. Jeg kan se under
processer at det er System der bruger min processorkraft. Og System kan jeg
da ikke bare stoppe. Tro mig - jeg har prøvet og så forsvandt belastingen da
godt nok også, men det samme gjorde lyden til mit lydkort.

Martin

Fra : Madsen

Dato : 04-02-02 22:52

Martin Møller skrev:

[Ctrl + Shift + ESC]
> Ja, det er det samme som at trykke Ctrl-Alt-Delete.

Ja, det giver nogenlunde samme resultat.

> [...]
> - jeg har prøvet og så forsvandt belastingen da godt nok også,
> men det samme gjorde lyden til mit lydkort.

Hmm, det lyder godt nok mystisk. Min står og svinger imellem 0 og 3
% når jeg ikke piller ved noget i WinXP. I Win2000 ser jeg nogen-
lunde det samme.

Har du tjekket for virus?

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-02-02 22:57

4 Feb 2002 21:52:15 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>[Ctrl + Shift + ESC]
>
>Ja, det giver nogenlunde samme resultat.

"nogenlunde"?

pelo

Fra : Madsen

Dato : 04-02-02 23:04

Peter Loumann skrev:

> 4 Feb 2002 21:52:15 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>

> "nogenlunde"?

Det er tæt på hinanden så, hvis den formulering er bedre.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-02-02 23:29

4 Feb 2002 22:03:58 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

[CtrShiftEsc og CtrAltDel]

>Det er tæt på hinanden så, hvis den formulering er bedre.

Nahr, det var nu ikke *formulering*, jeg gik efter, men jeg har
åbenbart selv formuleret mig uklart: Er resultatet ikke helt det
samme?

hilsen pelo

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 01:29

Peter Loumann skrev:

> Nahr, det var nu ikke *formulering*, jeg gik efter, men jeg har
> åbenbart selv formuleret mig uklart: Er resultatet ikke helt det
> samme?

Hø-hø, jow. :}

Grunden var at jeg faktisk sad og skrev indlægget i Win2000, men
troede det var WinXP jeg sad i. Det er hvad der sker når hjernen
dugger.

Det er rigtigt at det giver nøjagtig det samme resultat i WinXP,
men i Win2000 er det ikke helt det samme.
Da tråden handler om WinXP er det derfor mig der vrøvler.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-02-02 01:36

5 Feb 2002 00:28:57 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det er hvad der sker når hjernen dugger.

Det ka jeg ikke forstå - det sker da *aldrig* for mig

>Det er rigtigt at det giver nøjagtig det samme resultat i WinXP,

Ja, jeg gloede godtnok længe uden at kunne se forskel. Tænkte, det
måske var en særlig nørdet måde, du og Lars dyrker...

>men i Win2000 er det ikke helt det samme.

Interessant. Men det nåede jeg aldrig at stifte bekendtskab med, og nu
er det jo blevet uaktuelt

g'nat! pelo
tzz...

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 01:50

Peter Loumann skrev:

> 5 Feb 2002 00:28:57 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>

> Det ka jeg ikke forstå - det sker da *aldrig* for mig

Den køber jeg ganske simpelt ikke. ;)

> Ja, jeg gloede godtnok længe uden at kunne se forskel. Tænkte,
> det måske var en særlig nørdet måde, du og Lars dyrker...

Men nej...

> Interessant. Men det nåede jeg aldrig at stifte bekendtskab
> med, og nu er det jo blevet uaktuelt

Det bliver ikke uaktuelt foreløbig. Ikke her i hvert tilfælde.
Som det ser ud pt. så bruger jeg for det meste Win2000, da den
aldrig går ned. WinXP har nogle koks engang imellem. Det er
sjældent, men alligevel nok til at irritere mig så jeg hellere
vil bruge Win2000 når jeg skal have lavet noget seriøst der bare
skal være færdigt uden bøvl og blå skærme. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-02-02 02:49

5 Feb 2002 00:49:38 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>WinXP har nogle koks engang imellem. Det er
>sjældent, men alligevel nok til at irritere mig så jeg hellere
>vil bruge Win2000 når jeg skal have lavet noget seriøst der bare
>skal være færdigt uden bøvl og blå skærme. :)

Tjaeh - efter 2½ måned med WinXp ved jeg stadig ikke, hvordan dén ser
ud i Xp, eller fejlmeddelelser for den sags skyld, 7-9-13

hilsen pelo

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 03:49

Peter Loumann skrev:

> Tjaeh - efter 2½ måned med WinXp ved jeg stadig ikke, hvordan
> dén ser ud i Xp, eller fejlmeddelelser for den sags skyld,
> 7-9-13

Jeg har haft også haft den i et par måneder eller tre og har vel
oplevet en blå skærm 5-10 gange sammenlagt vil jeg tro. I starten
fik jeg en blå skærm der hed IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, men den er jeg
vist sluppet af med igen. Den havde jeg forøvrigt også i Win2000
helt frem til SP2 med jævne mellemrum.
Den jeg får mest er page-fault-in-nonpaged-area, og den kan jeg
ikke rigtig hitte ud af. Jeg aner ikke hvad der udløser den, så det
er lidt svært at fejlfínde. Den kommer bare lige pludselig og det
er ikke kun når jeg gør en bestemt ting at den kommer.

Desuden har jeg nogle gange problemer med at IE 6 fryser fast, men
her er det nok at kvæle den med taskmanageren og starte den igen.
(Det havde ikke gået på Win9x, da IE tit tog hele Windows med ned i
faldet.)
En frysende IE oplever jeg derimod aldrig på Win2000, hvor jeg også
har IE 6 installeret.

Alt i alt er jeg dog udmærket tilfreds med WinXP. Den har mange
rigtig gode funktioner efter min mening.

Madsen.

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-02-02 00:04

Hvis den med faste 2 sec intervaller æder CPU kraft, må det være et eller
eller andet der står og tjekker i baggrunden. Har du installeret Norton
Utills. eler lign? Hvad med en firewall? Er alt dit hardware installeret
korrekt? ellers er det muligt at XP tjekker for opdateringer eller lign.
selv om det lyder usandsynligt. Men jeg har ikke meget tiltro til sysstemet
endnu. Har selv prøvet at køre det på min gl. 500 MHz cel. med 256 RAM. Der
er helt klart en forringelse i forhold til Win2k. Det er s... da utrolilgt
at man skal have en dual CPU maskine med 2 GB RAM for at køre et simpelt
styresystem. Lad os gå tilbage til DOS og få noget fut i maskinen igen. Der
er jo ikke meget ved det, hvis alle spil mm. kører som på en 386´er med
windows3.11?

- Jasper

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 01:43

Jasper Norman skrev:

[WinXP.]
> Har selv prøvet at køre det på min gl. 500 MHz cel. med 256
> RAM. Der er helt klart en forringelse i forhold til Win2k.

Jeg synes også at WinXP kører en anelse langsommere end Win2000,
men ligefrem at kalde det en klar forringelse vil jeg ikke sige,
men det er jo nok individuelt fra pc til pc.

> Det er s... da utrolilgt at man skal have en dual CPU maskine
> med 2 GB RAM for at køre et simpelt styresystem.

Pudsigt nok er det lige præcis sådan en maskine jeg sidder med
og stadig virker Win2000 lidt hurtigere end WinXP. Dog kan jeg
få WinXP til at køre i samme hastighed som Win2000 ved at slå
alt hvad der hedder skygger på menuer og andet gejl fra.
I mange tilfælde tror jeg faktisk det er grafikkortet der er
flaskehalsen hos folk med WinXP installeret. Den stiller noget
større krav til grafikkortet med alle de nye flotte ikoner,
effekter osv. medmindre man slår dem fra naturligvis.

> Lad os gå tilbage til DOS og få noget fut i maskinen igen.

Ja, prøv du at installere et af nutidens store programmer eller
spil på en DOS 6.22. Så tror jeg end ikke en Dual CPU med 4 Gb.
kunne hjælpe dig ret meget. ;)

> Der er jo ikke meget ved det, hvis alle spil mm. kører som på en
> 386´er med windows3.11?

Nej, men hvis alle spil gør det på WinXP, så må der også være
noget der er gået grueligt galt eller et eller andet der mangler
at blive installeret, opdateret, flashet eller noget helt
fjerde.

Madsen.

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 11:24

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91ABE8AAA1CCAcopy.if.you.wish@195.24.12.24...
> [...]
>
> Hmm, det lyder godt nok mystisk. Min står og svinger imellem 0 og 3
> % når jeg ikke piller ved noget i WinXP. I Win2000 ser jeg nogen-

Ja, har installeret Norton Internet Security og tjekket for virus. Intet at finde.

Martin

Fra : Martin Møller

Dato : 05-02-02 18:36

> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, har installeret Norton Internet Security og tjekket for virus. Intet
at finde.

> Martin

Via Asus Probe kan jeg se at min CPU temp er på 65 grader og min motherboard
temp er på34 grader. Er det normalt?

Martin

Fra : Pico

Dato : 05-02-02 20:23

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:_JU78.133$B43.21553@news000.worldonline.dk...

> "Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Via Asus Probe kan jeg se at min CPU temp er på 65 grader og min motherboard
> temp er på34 grader. Er det normalt?

Min er CPU 53 og MB 32, men det skal du nok ikke tage så højtidelig
for Asus Prope treshold indstilling (settings) er 90 grader og 50 grader
så du er rimelig indenfor.
Pico

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-02-02 23:55

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> op og ned i hastighed.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad problem kan være? Jeg er ved at blive

Kunne det være et af kortene den var gal med? Soundblaster havde jo på et
tidspunkt problemer med mb's med en speciel southbridge chip. Alternativt en
driver med problemer måske...

Du kan prøve f.eks. at afinstallere lydkort/brænder/dvd, skift grafikkortet
osv...

hth
/Jens Ulrik