Hjælp til DATE_FORMAT
Fra : Allan Johansen

Dato : 03-02-02 22:25

Hej NG

Hvordan skal nedenstående kode se ud, hvis jeg gerne vil have at dato'en
skal stå som f.eks. 03.02.02 (dag,mdr,år) ?

$result = mysql_query("SELECT * FROM cyntiaresultater ORDER BY Dato WHERE
DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%y") DESC LIMIT 0,21 or die(mysql_error());

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Robert Piil

Dato : 03-02-02 22:38

On Sun, 3 Feb 2002 22:25:24 +0100, "Allan Johansen"
<hesselbjerg@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
>$result = mysql_query("SELECT * FROM cyntiaresultater ORDER BY Dato WHERE
>DATE_FORMAT(dato,'%d-%m-%y") DESC LIMIT 0,21 or die(mysql_error());

SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') FROM cyntiaresultater ORDER BY
Dato DESC

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 03-02-02 23:58

On Sun, 3 Feb 2002 22:25:24 +0100, "Allan Johansen"
[SNIP]

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> <hesselbjerg@adslhome.dk> wrote:
[SNIP]
> SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') FROM cyntiaresultater ORDER BY
[SNIP]

Tak for svaret, men jeg kan desværre ikke få din ovenstående løsning til at
virke. Se evt. nedenstående hvad jeg har gjort rigtig eller forkert.

$result = mysql_query("SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') FROM
cyntiaresultater ORDER BY Dato DESC LIMIT 0,21 or die(mysql_error());

Men den henter vel heller ikke alle mine data ud af tabellen
cyntiaresultater som den gerne skulle?

Mvh. Alllan Johansen

Fra : Morten Winther

Dato : 04-02-02 00:13

"Allan Johansen" <hesselbjerg@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> cyntiaresultater ORDER BY Dato DESC LIMIT 0,21 or die(mysql_error());
>
> Men den henter vel heller ikke alle mine data ud af tabellen

$sql = "SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') FROM cyntiaresultater ORDER BY
Dato DESC LIMIT 0,21";
$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());

/ morten

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-02 07:11

On Sun, 3 Feb 2002 23:58:19 +0100, "Allan Johansen"
<hesselbjerg@adslhome.dk> wrote:

>Tak for svaret, men jeg kan desværre ikke få din ovenstående løsning til at
>virke. Se evt. nedenstående hvad jeg har gjort rigtig eller forkert.

Hvad er det helt præsist du vil opnå?

> $result = mysql_query("SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') FROM
>cyntiaresultater ORDER BY Dato DESC LIMIT 0,21 or die(mysql_error());
^
Her mangler et simekolon og en slut parantes: ")

>Men den henter vel heller ikke alle mine data ud af tabellen
>cyntiaresultater som den gerne skulle?

Nej, den henter de første 21 rækker af kolonnen Dato(i det rigtige
format) ud af tabellen cyntiaresultater med den yngste dato først, og
putter det ind i et array, $result.

Vil du have flere kolonner og alle rækker, skal det se nogenlunde
sådan ud:

$result = mysql_query("SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') AS Dato,
felt2, felt3 FROM cyntiaresultater ORDER BY Dato DESC") or die
(mysql_error());

Efterfølgende skal du så have tømt arrayet og outputtet det som HTML
(går jeg ud fra).

Det fik du et fint eksempel på her:

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-02-02 11:46

> [...]
> (mysql_error());
>
> Efterfølgende skal du så have tømt arrayet og outputtet det som HTML

Mange tak for rettelsen til min kode. Og nu virker det næsten som det skal,
men det er dog kun dagene i datoen som bliver sorteret rigtig, så hvordan
sortere man måned,år i samme dato ? Se evt. dette link :
http://www.hesselbjerg.dk/test/cyntiaresultater1.php

Jeg kan desværre ikke se dit eksempel, da det peger på Cybercity's News
groups, og som TDC kunde tillader De åbenbart ikke adgang til andre NG'er.
Jeg vil skam meget gerne se eksempelet, så hvis du har mulighed for oplyse
mig navn og gruppe på indlægget, så jeg evt. kan spor det igennem google
eller sende det til mig pr. mail, så vil jeg blive

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-02 12:48

On Mon, 4 Feb 2002 11:46:07 +0100, "Allan Johansen"

^^^^
Ups, den skal hedde noget andet, så passer pengene igen.

> [...]

>mig navn og gruppe på indlægget, så jeg evt. kan spor det igennem google
>eller sende det til mig pr. mail, så vil jeg blive

Er du sikker på, at det er det, der er galt?
<http://groups.google.com/groups?hl=da&th=33f8965034a8f643&seekm=pan.2002.02.02.12.33.14.549833.11655%40phpguru.dk&frame=off>

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-02-02 14:58

> [...]
<http://groups.google.com/groups?hl=da&th=33f8965034a8f643&seekm=pan.2002.02
..02.12.33.14.549833.11655%40phpguru.dk&frame=off>

Hvad andet skal det hedde? ( Se 2 første linier imellem (SNIP] )

Det ovenstående indlæg er jeg selv kommet med, men da jeg klikkede på dit
tidligere link, da fik jeg denne fejlmeddelse:
! An unknown responce was received in respose to a request for information
from the news server 'news.cybercity.dk'.

Jeg mangler bare at finde ud af hvordan jeg sortere kolonnen Dato, så både
dag,måned,år bliver sorteret. F.eks. i denne rækkefølge:
20.09.02
26.06.99
29.03.97
o.s.v. Håber at det kan lade sig gøre uden af bruge 4 ciffer til årstallet.
Se evt. min side: http://www.hesselbjerg.dk/test/cyntiaresultater1.php

Jeg har allerede lært meget og takker til alle som bidrager.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-02-02 15:32

"Allan Johansen" <hesselbjerg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 26.06.99
> 29.03.97
> o.s.v. Håber at det kan lade sig gøre uden af bruge 4 ciffer til

For korrekt sortering skal d bruge 4 cifre i årstallet.
I hvilket format gemmer du i kolonnen "dato"?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 04-02-02 18:25

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> "Allan Johansen" <hesselbjerg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP fra Allan Johansen]
> årstallet.
> For korrekt sortering skal d bruge 4 cifre i årstallet.
> I hvilket format gemmer du i kolonnen "dato"?
[SNIP]

Svar på spørgsmål fra Tonni Aagesen

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtig, så spørger du om hvilken datatype jeg
har valgt i kolonnen "Dato",og dertil kan jeg svare følgende:

Datatype: DATE
Nulværdi: Ja
Standardværdi: NULL

Men der må da være en eller anden finte/trick, så jeg kan få løst mit
problem? Jeg er hermed stadig på jagt efter en løsning på mit ovenstående
problem.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-02 19:23

On Mon, 4 Feb 2002 18:25:15 +0100, "Allan Johansen"
<hesselbjerg@adslhome.dk> wrote:

>Men der må da være en eller anden finte/trick, så jeg kan få løst mit
>problem? Jeg er hermed stadig på jagt efter en løsning på mit ovenstående
>problem.

Har du prøvet mit forslag i det forrige indlæg?

SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') AS DKdato FROM cyntiaresultater
ORDER BY Dato DESC

Hvis det ikke virker så prøv at outputte dato uformatteret, så vi kan
se, hvilket format den er gemt i.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 05-02-02 16:38

> [...]
> Har du prøvet mit forslag i det forrige indlæg?
> SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') AS DKdato FROM cyntiaresultater
[SNIP]

Svar til Robert Piil

Jeg kunne ikke se nogen ændring i dit forgående indlæg bortset fra at du
skrev ups! og at der manglede noget, men desværre ikke hvad der manglede. Og
koden fra dit sidste indlæg giver desværre heller ikke det ønskede resultat,
altså at datoen kommer til at stå sådan: 20.10.02
Se nedenstående koden, som volder mig problemer:

[Databaseconnection og den forudgående HTML har jeg undladt at skrive]
$result = mysql_query("SELECT DATE_FORMAT(Dato, '%d.%m.%y') AS
Dato,Sted,Klasse,Dommer, Resultat FROM cyntiaresultater ORDER BY Dato DESC")
or die (mysql_error());

while($db = mysql_fetch_assoc($result)) {

print "<tr>\n";
print "<td width=70>$db[Dato]</td>\n";
print "<td width=144>$db[Sted]</td>\n";
print "<td width=60>$db[Klasse]</td>\n";
print "<td width=176>$db[Dommer]</td>\n";
print "<td width=100>$db[Resultat]</td>\n";
print "</tr>\n";

}
?>

Her ses resultatet af ovenstående kode:
http://www.hesselbjerg.dk/test/cyntiaresultater1.php

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-02 16:53

On Tue, 5 Feb 2002 16:37:58 +0100, "Allan Johansen"
<hesselbjerg@adslhome.dk> wrote:

>Jeg kunne ikke se nogen ændring i dit forgående indlæg bortset fra at du
>skrev ups!

Prøv at kigge ordentligt efter (brug evt. en fastbredde skrifttype),
hvis det efter du har kigget ordentlig efter stadig ikke virker, er du
velkommen til at spørge igen.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 04-02-02 19:46

> [...]
jeg
> har valgt i kolonnen "Dato",og dertil kan jeg svare følgende:

Hvilket altså giver formattet: yyyy-mm-dd.

> Men der må da være en eller anden finte/trick, så jeg kan få løst mit
> problem? Jeg er hermed stadig på jagt efter en løsning på mit ovenstående
> problem.

Dit problem opstår fordi du sorterer resultaterne efter at Dato er
formatteret. Nedenstående er testet og virker (når du altså lige tilpasser
det til din DB)

("SELECT Dato as foo, DATE_FORMAT(Dato,'%d.%m.%y') FROM tabel ORDER BY foo
DESC LIMIT 21")

Ovenstående trækker først Dato ud i "foo" og der sorteres efter "foo" -
bagefter formatteres Dato så efter de ønskede parametre.

Vi har forladt emnet PHP, så spørg i stedet i news:dk.edb.database næste
gang du har problemer med en query.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk