Kan ikke få kontakt med mysql - hvad gør j~
Fra : Kernneth Majgaard

Dato : 03-02-02 21:42

Mens det går fremad, støder jeg nu ind i det problem, at jeg via
php, ikke kan komme komme
i forbindelse med mysql. Jeg følger jeres lærerige instrukser,
men hvad gør man når man har
lavet et php-script, for at komme i forbindelse med mysql? Hvor
gemmer jeg filerne, når jeg
har lavet et med <? ...///mysql_connect ("server", "brugernavn",
///..?> (jeg unlader at
skrive hele koden), derefter står der hvordan man opretter
tabeller og får dem frem, men
hvordan? Skal de skilles ad på hver fil eller kan de være på en
fil?
Hvilke mapper skal filerne være?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 03-02-02 22:06

> [...]
>tabeller og får dem frem, men
>hvordan? Skal de skilles ad på hver fil eller kan de være på en

Filer?

Et kort lille eksempel uden nogen form for fejlchecks:

<?php
// Forbinder
mysql_connect('localhost','brugernavn','password');
mysql_select_db('databasenavn');

// Henter noget ud
$q = mysql_query('SELECT hest, teltneger FROM tabelnavn');
while ($r = mysql_fetch_assoc($q)) {
print $r[hest]."\n".$r[teltneger]."\n\n";
}
?>

\n står for newline, dvs. linjeskift

--
:wq!
//andreas

Fra : Kenneth Majgaard

Dato : 04-02-02 13:47

Andreas Frøsting wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> $q = mysql_query('SELECT hest, teltneger FROM tabelnavn');
> while ($r = mysql_fetch_assoc($q)) {
> print $r[hest]."\n".$r[teltneger]."\n\n";

Hvilke bibliotek skal de gemmes i og skal de gemmes som php eller
textfil?

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-02-02 14:10

"Kenneth Majgaard" <keffy@tiscali.se> wrote in message
> Hvilke bibliotek skal de gemmes i

Bare et der virker.

> og skal de gemmes som php eller
> textfil?

PHP-filer er tekst-filer.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kenneth Majgaard

Dato : 04-02-02 21:41

Det der er problemet er:
Når der står i intruksen:
For at aktivere MySQL, skal der altid oprettes adgang til en
database. Dette kan gøres med dette lille script. Du indtaster
dette i din editor (kopier & indsæt) og gemmer det i en fil med
navnet: mysqlcom.inc.
<?php
$sql_host = "localhost";
$sql_user = "root";
$sql_passwd = "";
$db = "test";

mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_passwd)or die
(mysql_error());
mysql_select_db($db)or die (mysql_error());
?>
!, Hvad gør jeg da?
Gemmes de som php-fil i bl.a. c:/apache/htdocs/min_mappe?

<?php include("mysqlcon.inc");

mysql_query("CREATE TABLE adresser (
id int NOT NULL auto_increment,
navn varchar(80),
adresse varchar(80),
postnr int,
PRIMARY KEY (id)
)");
?>
Scriptet køres som php-script i din browser.
2, Hvad gør jeg da?
Det samme når jeg skal Indsæt data i tabellen, Ret/opdater data i
tabellen, Slet data i tabellen osv

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-02-02 16:03

> Når der står i intruksen:

Hvilken instruks?

> For at aktivere MySQL, skal der altid oprettes adgang til en
> database.

Hvad betyder det at "aktivere" MySQL? Det har jeg da aldrig gjort.
Oprette adgang? Så snart serveren er installeret og startet er der adgang.

> Gemmes de som php-fil i bl.a. c:/apache/htdocs/min_mappe?

Det ser rigtigt noget.
Det skal bare være en mappe, hvor du kan tilgå den via din webserver.

[...]
> Scriptet køres som php-script i din browser.
> 2, Hvad gør jeg da?

Ligesom med alle andre PHP-scripts.

> Det samme når jeg skal Indsæt data i tabellen, Ret/opdater data i
> tabellen, Slet data i tabellen osv

Læs en tutorial.
Fx. på http://webcafe.dk/

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-02-02 22:51

> [...]
> 2, Hvad gør jeg da?
> Det samme når jeg skal Indsæt data i tabellen, Ret/opdater data i

Det jeg tror du mener er - hvordan skaber du en forbindelse til din
database - og hvor skal du gemme dine filer.
Jeg gør det på denne måde:

Copy/Paste det script du har fundet (laves f.eks. i NotePad) - hvorefter du
gemmer det som en .inc fil (ikke som txt-fil - hvilket er default i
NotePad). Du gemmer filen i samme dir som der hvor dine websider ligger -
lad os sige c:\wwwroot\mitsite (hvis det er windows).
Herefter laver du din .php fil - hvor du øverst på siden laver en

<!-- Connectionscript til database start -->
<?php
include("mysqlcon.inc");
?>
<!-- Connectionscript til database slut -->

(Erstat mysqlcon.inc - hvis du har kaldt den fil du lige har gemt noget
andet). Herefter indsætter du så dit "udtræksscript" længere nede på siden -
og gemmer hele den fil som en .php fil.

Håber du kan forstå hvad jeg mener - og er med på hvordan det skal gøres -
ellers skriv igen......

*/Henrik Pedersen

Fra : Kenneth Majgaard

Dato : 09-02-02 12:16

Stort taknemlig hilsen
KennethEn stor tak for din hjælp, jeg måtte også lige koble mysqlcon.inc.php -
så virkede