HVORFOR???
Fra : Jeannette

Dato : 03-02-02 21:15

Hej...

Jeg sidder lige og læser et indlæg om træningsmetoder af Kleiner
Münsterläender... Og Pludselig er der IGEN et angreb på
"brugshundeverdenen" Jeg fatter det ikke - Hvor i al verden har I
(Søs) jeres viden fra når I (Søs) inddirekte skriver "at
brugshundefolk = ubehagelige trænings metoder". Jeg bliver bare SÅ
forarget over disse angreb, der kommer gang på gang...

Jeg er tilsyneladende ikke ene om dette, da Pernille jo også reagere.
Hvordan kan man være så snæversynet at man kan komme med sådanne
udtalelser??? Har I (Søs) nogensinde overværet brugshundetræning? Og
hvad er det I/du har oplevet?
Siden vi ALTID ligestilles med ubehagelige træningsmetoder!
Jeg kender da ingen træningspladser, der har gladere hunde, end de
pladser hvor der trænes IPO/BHP!

Ja, jeg fatter det ikke!!!

Jeg håber, der kommer nogle svar, på mit indlæg, der kan forklare mig
dette - men lad os nu se?

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 04-02-02 07:19

Hej Jeanette

Det var nu ikke ikke jeres træningsmetoder jeg angreb med min kommetar. MEn
mere automatreaktionen fra Claus, som jeg desværre synes er meget typisk for
en del af de brugshundemennesker, jeg har diskuterede med herinde genenm de
sidste tre år. Så det var mere rettet mod den mentale indstilling til kritik
af hundetræning generel, end det var et angreb på jeres trænignsmetoder.

Søs

Jeannette <jeannette@bouvier.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2a1d127.0202031215.140e860d@posting.google.com...

Fra : Ann K

Dato : 04-02-02 00:50

Hejsa.

Jeanette skrev:
> [...]
brugshundefolk = ubehagelige trænings metoder". Jeg bliver bare SÅ
forarget over disse angreb, der kommer gang på gang...
<> Jamen det kan jeg skam godt forstå! For trods alt findes der jo
_mange_ forskellige brughundeklubber (eller afdelinger af disse)...
Problemet er "bare" at en del endnu ikke har forladt stenalder-stadiet,
når man taler om træningsmetoder Og det er jo altid de dårlige
eksempler, der trækkes frem...

>Har I (Søs) nogensinde overværet brugshundetræning? Og
hvad er det I/du har oplevet?
<> Tjo - det har jeg da... Har trænet i brugshundeklub med min sheltie i
ca 1 år... Manden har trænet i samme klub med Lab-x'et i ca 3 år
(foruden brugstræningen i beredskabet)...
Oplevelser???
Af de virkelig gode kan jeg fortælle om en spor-træner, der ville kunne
få selv en hund uden næsebor til at gå spor - og nyde det! En
lydighedstræner, som med et fantastisk humør kan få motiveret _ejerne_
til at synes at lineføring er det sjoveste i verden - fordi hun kan
bunker af små trick/lege, og tillige ved en hulens masse om hundens
kropssprog - faktisk har jeg aldrig oplevet hende bebrejde en hund at en
øvelse gik galt... men kors for nogle sk***baller, hun kunne dele ud til
menneskene
Af de dårlige... En træner, som fortæller mig, at jeg bør montere et
"kvæler"-halsbånd på min hund, for at få den til at holde sin focus på
mig... en anden som nærmest fik ødelagt en riesenschnauser, fordi "man"
mente, den var aggressiv... en som foreslog at løse et
"alene-hjemme-problem" (for en hvalp!) med at give den mundkurv på!...
trækker din hund fremad - jamen så giv den bare et ordentlig ryk,
allerhelst så den mister balancen... nervøse hunde som med "blid tvang"
ledes op/ned af balancebomme o-lign... en træner som smed en ivrig hund
i marken, fordi den hoppede op under en rondering (retfærdigvis; denne
træner blev omgående smidt ud!)... Vil du have flere eksempler?

Desværre er disse episoder ikke kun noget, som forekommer i "min"
træningsklub... Jeg _har_ skam set dem praktiseret andre steder...

Hvorfor jeg bliver ved med at træne i klubben??? Ganske enkelt - som
brughundeklub betragtet, er stedet meget moderne... de værste
træningsmetoder er droppet (fx kunne _ingen_ finde på at bruge
tvangsapportering! Heller ikke selv om de da ved, hvordan det
gøres...)... Der afholdes desuden en del kurser for trænere ang nye
træningsmetoder osv - og man kan se at kurserne har effekt! Og, sidst
men ikke mindst, jeg rent ud sagt "sorterer" trænere fra, hvis jeg ikke
bryder mig om deres holdning til træning! Og jeg fortæller gladeligt på
klubbens årlige generalforsamling, _hvorfor_ jeg ikke lige går videre på
et fortsætter-hold, selv om min hund og jeg ellers har bestået den
nødvendige prøve!

Mvh Ann - der faktisk klikker-træner sin hund i en brugshundeklub!
Hvilket Søs for resten godt ved... *sss*

Fra : Pernille

Dato : 04-02-02 16:25

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kritik
> af hundetræning generel, end det var et angreb på jeres trænignsmetoder.

Næh Søs der var ikke meget automatik over mit indlæg men det var der som
sædvanlig over dit.
Du røg over mig og brugs folk lige med det samme, du kunne ha' nøjes med at
angribe mig...meeen det kunne du ikke, det var lige alle brugs folk der
skulle ha' en over nakken.

Claus

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 03-02-02 22:20

Jeannette <jeannette@bouvier.dk> wrote in message
> [...]
> pladser hvor der trænes IPO/BHP!
>
> Ja, jeg fatter det ikke!!!
>
> Jeg håber, der kommer nogle svar, på mit indlæg, der kan forklare mig

Jeg kan give dig et svar de har hørt om et par stykker der har været onde
ved deres hunde , og så mener de at i alle er onde ved jeres hunde ,
fordomme kalder man det . og de er jo nok sværre at slippe af med .

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-02-02 22:44

Hov hov hvad var det du skrev til mig om fordomme???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:yPh78.10967$m6.531640@news000.worldonline.dk...

Fra : Me2

Dato : 04-02-02 08:21

Hej Jeanette

Puha , hvor er det rart at der findes et andet "brugshundemenneke" for
at bruge et populært udtryk.
Som en sådan person, føler man sig temmelig alene og totalt misforstået
herinde.
Kunne godt tænke mig en ng. der hedder dk.fritid.hund/brugshundetræning
,så slap man måske for mange fordomme ,og kunne diskutere træning ,måske
endda få gode brugbare råd .

Hilsen
Pernille Henriksen

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-02-02 08:58

Me2" <Me2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kunne godt tænke mig en ng. der hedder dk.fritid.hund/brugshundetræning
> ,så slap man måske for mange fordomme ,og kunne diskutere træning ,måske

Denne NG er desværre ved at være oversvømmet med folk der lever gennem deres
hunde, og ikke som vi andre der lever MED vore hunde. Det giver en stor
trafik af indlæg der mere handler om hundeejere og deres "følelsesliv" end
om hunde, men tag det bare roligt vi andre er her også.
Så lad være med at lade dig kyse af disse "Rigtige meninger", og fortsæt med
at bruge denne NG til hvad den var tiltænkt: Et forum om hunde og emner
omkring hunde. Vi skal nok svare efter bedste evne, selvom du selv må
sortere "støjen" fra.
Hvis vi endelig skulle oprette en undergruppe burde det hellere være

Venlig hilsen
Alex Linaa (Som ikke længere har en brugshund, men en dejlig Sct. Bernhard)

Fra : Kosmonauten

Dato : 04-02-02 18:01

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
*ROFL*
Hej Alex,
der har før været "luftet" en
news:dk.fritid.sussi&leo.hulihæk/bastard/X.dk". ;c)
Jeg husker en diskussion jeg havde med dig for laaaang tid siden, vi var
enige om at være uenige ;c)
Men afslutningsordene i den debat var følgende:
"Der er lige så mange meninger om hundehold som der er hundeejere! Og uanset
hvilken hund vi har, med el. uden papir, brugshund el. ej, så er det glæden,
interessen og samværet med hunden denne gruppe er til for. "
Selvfølgelig kan og skal vi ikke være enige om alt, men jeg vil ikke være
med til at denne gruppe splittes op, dertil er der for mange gode råd jeg
mangler ;c)
I det sidste stykke tid har tendensen i denne gruppe været at man
generaliserer og det er skræmmende, for hvem kan med rette tillade sig at
sige at kalde andre for "rigtige og forkerte" hundeejere??
Mvh
Martin & Laika( Da jeg gerne vil følge den nye "trend" ønsker jeg at
forblive anonym ;c) )

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-02-02 22:03

Kosmonauten <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5ebd6a$0$62902$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg husker en diskussion jeg havde med dig for laaaang tid siden, vi var
> enige om at være uenige ;c)

Jeg husker det - et par "enkelte" postings før vi nåede til det resultat, så
vidt jeg erindrer

> [...]
glæden,
> interessen og samværet med hunden denne gruppe er til for. "

Som jeg stadig er mere end enig i.
I fundatsen står der direkte:
"Gruppen er for alle typer og racer af hunde så som tjenestehunde,
specialhunde, lommehunde, hyggehunde, familiehunde m.m."
Så selvfølgelig skal gruppen ikke splittes op, dertil er der for mange
ligheder og for få forskelle.
Jeg har selv et ben i hver lejr: God solid erfaring med jagthunde, og en
begyndende erfaring med min pyssenysse-Sct. Bernhard, men jeg kan ikke få
øje på de store forskelle i opdragelse af hverken den ene eller den anden.

> I det sidste stykke tid har tendensen i denne gruppe været at man
> generaliserer og det er skræmmende, for hvem kan med rette tillade sig at
> sige at kalde andre for "rigtige og forkerte" hundeejere??

Ja det ved jeg heller ikke, men de bruger en grusom masse båndbredde

Venlig hilsen
Alex Linaa (Pesudonym for pyssenyssehundeejer

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-02-02 15:05

"Alex Linaa" skrev i en meddelelse
> Kosmonauten <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev >
>
> Jeg husker det - et par "enkelte" postings før vi nåede til det resultat,

> vidt jeg erindrer

Ja, men det gode ved den "debat" var en udveksling af meninger tilsat en tyk
portion humor og ingen "gokken i nøden".
> [...]
> øje på de store forskelle i opdragelse af hverken den ene eller den anden.
En pyssenysse Sct.Bernhard? Skal den så til at være skødehund? (Nahh, just
kidding)
Jeg opdager hele tiden nye sider af min "jagthund", der hænger allerede 2
mus som trofæer på væggen (så kan jeg bedre forstå at gårdkatten grinede så
underligt ;c) )
Hmm, tror nok at jeg skal til at trække lidt mere på jer "brugshunde" ejeres
erfaringer ;c)

> [...]
;c)
> Venlig hilsen
> Alex Linaa (Pesudonym for pyssenyssehundeejer

Martin & Laika(som nu holder en pause herfra og som forøvrigt gerne vil være
øhh synonym ;c) )

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-02-02 09:15

"Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> En pyssenysse Sct.Bernhard? Skal den så til at være skødehund? (Nahh, just
> kidding)

Not kidding, for den tror det vist selv en gang imellem.
Jeg oplevede at ligge og småslumre på sofaen, hvor jeg blev vækket ved at
"bamsen" landede oven på mig og lagde sig ned.
Den havde en ret ulækkert stykke reb i munden, som den af al magt forsøgte
at få mig til at trække i den anden ende af, med sand og diverse alger fra
haven i munden til følge. Idet hunden lå på mine arme, belv jeg nødt til at
tilkalde hjælp, for jeg kunne ikke rokke hunden en centimeter, og det er
"lidt" hårdt at have 70 kg legesyg Sct. Bernhard liggende oven på sig

vh
Alex

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-02-02 09:54

> [...]
og det er
> "lidt" hårdt at have 70 kg legesyg Sct. Bernhard liggende oven på

Tihi .. godt det ikke er mig der havde den oven på mig, jeg var da
blevet mast idet vovse vejer dobbelt så meget som jeg ... men det er
da også min erfaring at store hunde ikke selv ved hvor store de er ..
Sandra mente og Wupper mener også de er skødehunde

Smil fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 07-02-02 11:37

Wed, 6 Feb 2002 09:53:35 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>da også min erfaring at store hunde ikke selv ved hvor store de er ..
>Sandra mente og Wupper mener også de er skødehunde

Sjovt nok er en Grand D. en skødehund/selskabshund. Fordi hunden
er stor har mange fejlagtigt villet bruge den til vagthund.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 06.02.2002
-

Fra : Louise Kragh

Dato : 07-02-02 15:34

Hmm, vores gravhund har en ret underlig vane, hvis folk ligger ned eller
sidder meget tilbagelænet og taler, synes hun bestemt at hun skal lægge
hovedet og halsen henover deres mund...Om det er fordi hun er interesseret
eller uenig vides ikke Nogengange gør hun det også på min kæreste hvis
han lige snupper en lur på sofaen, og logrer så glædesstrålende når han brat
vågner fordi han luftveje pludselig stoppes med gravhundeskæg...(juhuu så er
han vågen nu kan vi lege).

mvh
Louise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-02-02 17:36

Er du sikker på det ikke er en kat? hihi Jeg elsker katteagtige hunde

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-02-02 11:43

Hej Alex

Det er såmænd nok med en kat på benene for at få akut lammelse, hihihi

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-02-02 15:13

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alex
>
> Det er såmænd nok med en kat på benene for at få akut lammelse, hihihi

Det må du uddybe Nina!

Er det en _MEGET_ overvægtig kat, eller har du meget tynde ben?

vh
Alex

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-02-02 17:17

Nej Man nænner ikke forstyrre den, hihihi Og så er det jo rart at få andre
til at varte en op ikke? *Sig det ikke til nogen*

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 08:08

> Nej Man nænner ikke forstyrre den, hihihi Og så er det jo rart at få andre
> til at varte en op ikke? *Sig det ikke til nogen*

Min mund er forseglet med 7 lukkemekanismer (eller noget i den retning

Hjemme hos mig forekommer det ret sjældent, for hvis en af kattene drister
sig op til os, tager hunden den lige så forsigtigt i flaben og bærer den hen
i den anden ende af stuen. Så er der dømt "Snak med mig, og det er nu!"
Jo jo, hakkeordenen er helt på plads mellem dyrene.

Alex

Fra : Kosmonauten

Dato : 06-02-02 16:23

> [...]
> tilkalde hjælp, for jeg kunne ikke rokke hunden en centimeter, og det er
> "lidt" hårdt at have 70 kg legesyg Sct. Bernhard liggende oven på sig
HJÆÆÆLP ;c)
De er nogle dejligt store bamser, der kunne nok gå såen cirkus 2-2½ Laika på
en Sct.Bernhard.

Husker da min forrige hund ville hoppe op til mig, i et brøkdel af et sekund
havde hun fået lov, meeen en ualmindelig afskyeligt lugt fik mig til at
sætte hende pænt ned igen, hun havde såmænd bare rullet sig i en rævs
afføring ;c)

Hygge fra
M & L(som gerne vil være øhh synkrone!?!)

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 08:10

> [...]
> havde hun fået lov, meeen en ualmindelig afskyeligt lugt fik mig til at
> sætte hende pænt ned igen, hun havde såmænd bare rullet sig i en rævs

ADW!!!!
Det er noget af det værste ved at have hund. Jeg havde en gang min pointer i
bagagerummet hele vejen fra Nymindegab til Århus, fordi hun havde rullet sig
i en halvrådden måge *yuck*

Alex

Fra : x Vuf x

Dato : 07-02-02 11:40

Wed, 6 Feb 2002 16:23:06 +0100, Kosmonauten wrote:

> [...]
>havde hun fået lov, meeen en ualmindelig afskyeligt lugt fik mig til at
>sætte hende pænt ned igen, hun havde såmænd bare rullet sig i en rævs

Ajjj...Nu havde hun lige gjort sig velduftende og dejlig
bare for din skyld, og så smider du hende bare ned?! <Tsk tsk tsk> *G*

Fra : Kosmonauten

Dato : 07-02-02 17:55

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ajjj...Nu havde hun lige gjort sig velduftende og dejlig
> bare for din skyld, og så smider du hende bare ned?! <Tsk tsk tsk> *G*
Ja jeg følte mig også som et skarn bagetter ;c)
Men pyt, der er jo altid plads til en til som bruger øhh halvrådden måge ;c)
Hygge fra
M & L

Fra : x Vuf x

Dato : 07-02-02 11:24

Wed, 6 Feb 2002 09:15:27 +0100, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:

> [...]
>tilkalde hjælp, for jeg kunne ikke rokke hunden en centimeter, og det er
>"lidt" hårdt at have 70 kg legesyg Sct. Bernhard liggende oven på sig

<Fniiiiis>...Undskyld...

Fra : Jeannette

Dato : 04-02-02 22:37

Tak for jeres reaktioner...

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : Winther

Dato : 04-02-02 09:22

Hej pernille ,Claus og Jeanette.
Vil bare sige, i er ikke alene.
Vh. Winther

Fra : Richard Nybo

Dato : 04-02-02 14:29

Hejsa!
Jeg giver dig ret Jeanette. Sjældent ser man gladere hunde end brugshunde.
De får den motion, træning og de udfordringer de har brug for. Når det så er
sagt, så skal det også siges, at der inden for brugshundetræning, ligesåvel
som alle andre steder, findes brådne kar. Mennesker som ikke har forstand på
det de laver. Heldigvis er det meget få, og de bliver sorteret fra ligeså
snart man har stiftet bekendtskab med dem. Men det ser voldsomt ud og gør
stort indtryk når man ser en ellers meget velrennomeret træner tæske sin
hund til resultater. Jeg kender selv én af slagsen og har set hans metoder.
Det er grimt og uværdigt. Men heldigvis er langt de fleste store
hunde-elskere, som ved noget om hunde, deres adfærd og signaler og kan finde
ud af at træne dem på en måde som hunden forstår og får noget ud af. Og der
er da ikke noget mere skønt end at se en brugshund, der kan sit kram og som
nyder det i fulde drag. Bare min mening.

M.v.h. Camilla

Fra : Marlene

Dato : 04-02-02 16:12

Richard Nybo <rich@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5e8b7e$0$89063$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Men det ser voldsomt ud og gør
> stort indtryk når man ser en ellers meget velrennomeret træner tæske sin
> hund til resultater. Jeg kender selv én af slagsen og har set hans
metoder.

Uhha, hvad gjorde du så? Reagerede/reagerer du ikke på det? Hvis jeg ser
sådan noget, så tænker jeg desværre ikke; jeg handler simpelthen med det
samme. Jeg vil dog sige, at jeg de sidste par år er blevet bedre til at lige
slappe lidt af og tænke på, hvad der er bedst for hunden. Dvs. ikke bare
tonse hen til manden (for jeg har aldrig oplevet en kvinde slå eller rykke
hårdt i en hund - endnu...) og skælde ham ud, for det vil i sidste ende nok
gå ud over hunden. Men reagere, det skal man gøre - for hvem skal ellers
hjælpe hunden? Den kan jo ikke selv sige fra. Og nu, hvor vi taler om at slå
hunde/dyr eller bruge ufine metoder til at opdrage dem; hvor er det dog
lavt, at man kan få sig selv til at behandle et dyr på den måde. Hvor er man
dog et uværdigt menneske, et totalt frustreret menneske, der trænger til
hjælp.... Jeg trøster mig altid med, at "de bliver heldigvis straffet i
sidste ende"...

Mvh. Marlene.

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-02-02 17:30

Der er heller ingen der har skrevet at ALLE brugshundefolk bruger
ubehagelige træningsmetoder. Men overalt vil der kunne findes mennesker
for hvem målet helliger midlet, også i hundeverdenen. I konkurrencer
hvor der står "meget på spil" vil der være mennesker der er parat til et
hårdere konkurrencemiljø. Der er forskel på en fodboldkamp i 4 division,
og en EM finalekamp, sidsnævnte spilles hårdere. Således er stemningen
også meget mere afslappet ved f.eks LP1 end ved de større
brugshundeprøver/udstillinger, hvor stemningen efter min mening er noget
lummer. Jeg er enig med dig i at hunde der bruges til et eller andet har
god grund til at være gladere end dem der altid ligger hjemme i et
hjørne og rådner langsomt op. Det kan absolut retfærdiggøre
hundearbejde, også godt hundearbejde som sagtens kan indlæres uden hårde
metoder, men desværre alligevel bliver det her og der.

mvh

Kim Christensen

p.s. jeg har min viden om brug af hårde træningsmetoder fra egne
observationer der er fordelt på flere forskellige
personer/organisationer. Det er langt fra nogen sjældenhed, så der er
sikkert andre der har seet det samme som jeg.

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-02-02 17:33

[...]

Og så undskyld hvis jeg poster dette 2 gange, brugere af Winframe ved
aldrig om de er købt eller solgt.

Fra : Jeannette

Dato : 05-02-02 22:48

Hej igen...

Jeg har da også oplevet ting, som ikke skulle have været sket, men det
har ikke været "brughundefolk", der har været de værste - men ganske
alm. hundeejere, der som regel ikke har en *bip* forstand på hunde og
som ikke kender deres egne hundes signaler. Der udover sker der en
masse "mærkelige" ting rundt omkring på de alm. lydighedspladser,
fordi hverken trænere eller hundeejere ander hvad det er de har gang
i, hundene har ingen fornøjelse af træningen, de ligner en vaskeklud i
en snor! D gider ikke arbejde for deres "fører" eller hvad jeg skal
kalde dem, der kommer dinglende med deres hunde i en snor...

Hvis dog bare folk gad sætte sig lidt ind i hunden psyke og mimik, så
ville de bliver forbavset over hvad det er de egentlig lukker ind i
deres hjem og hvordan de som menneske behandler dem.

Nå, jeg kunne blive ved, men af erfaring, så ved jeg at det ikke
hjælper et dut!

Jeg gider bare ikke høre på, at BRUGSHUNDEFOLK = dyremishandlere!!!

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 05-02-02 23:17

Hejsa.
Hvorfor er brugshundefolk dyremishandlere?????
Hvad er DIN definition på brugshundefolk????
Hvem er de og hvor træner de???
MVH Susanne
P.S Jeg bruger min hund, men jeg mishandler den ikke.
Man kan vel glemme alt om glæde hvis man mishandler den !!!????

Fra : Jeannette

Dato : 06-02-02 08:17

Hej Susanne...

Brugshundefolk, det må være dem der træner brugshundeprogrammerne!!!
*S*
Som er IPO og BHP - de består af spor, lydighed og forsvarsabejde.
Programmerne er sportsprogrammer, men bliver brugt til bla. at udvælge
avlsmateriale, hos flere BRUGSHUNDE-racer. Såsom Rottweiler,
Schæferhund, Malinois, Dobermann, Bouvier og Boxer.

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-02-02 08:44

> [...]
> avlsmateriale, hos flere BRUGSHUNDE-racer. Såsom Rottweiler,
> Schæferhund, Malinois, Dobermann, Bouvier og Boxer.

Det synes jeg er en lovlig snæver definition.

Ruhår, Pionter, Labrador, Settere, etc. er i mine øjne de ypperste
repræsentanter for hvad man kan betegne som brugshunde, idet disse hunde
bliver brugt helt og aldeles i overensstemmelse med deres instinkter og
evner, nemlig til jagt.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 10:28

> [...]
> repræsentanter for hvad man kan betegne som brugshunde, idet disse hunde
> bliver brugt helt og aldeles i overensstemmelse med deres instinkter og

Ja der er jeg helt enig !jeg har altid haft langt større respekt for
jagthunde og deres ejere end overfor folk der går på en bane og lærer deres
hunde at bide mennesker i armen ,og ikke nok med det så skal de være gode
til at bide folk i armen før der kan avles videre på dem ? men det er en
helt anden diskution ,som der jo er lige så mange dårlige forklaringer på
hvorfor det er godt at lære hunden bidetræning , som jeg mener at der er
gode forklaringer på at man ikke burde lære hunde at bide i mennesker

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 10:47

meddelelse news:XG688.418$B43.58973@news000.worldonline.dk...

> [...]
> hvorfor det er godt at lære hunden bidetræning , som jeg mener at der er
> gode forklaringer på at man ikke burde lære hunde at bide i mennesker

Igen brillierer du med din uvidenhed omkring bidearbejdet og avlsarbejdet
hos brugshunderacerne.

Grunden til at hundene skal bide for at blive avlskåret er noget så simpelt
som at har hunden ikke det fornødende mod til dette så er dens psykke ikke
god og i sidste ende går det ud over dig som hvalpekøber.

I øvrigt er det bevist at hunde der træningsmæssigt lærer at bide under
ordnet forhold ikke angriber/bider uskyldige mennesker eller dyr. Hunde der
på den måde får "raset ud" på træningspladsen fungerer meget mere optimalt
end de hunde der bliver understimuleret.

Og nu kommer Ami så sikkert på banen med hvordan man undgår en
understimuleret puddel men det er ikke det jeg snakker om men om de
decideret brugshunde. Og til dem som vil forslå "klikkeren" nu har jeg blot
at sige : Fed fidus...har I prøvet at Klikke en hund i figurant arbejde der
hænger i ærmet på en figurant og I står 50 meter væk fra hunden ???.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 11:08

> [...]
> som at har hunden ikke det fornødende mod til dette så er dens psykke ikke
> god og i sidste ende går det ud over dig som hvalpekøber.

Kunne man ikke afprøve dens mod på en anden måde ?

> [...]
> på den måde får "raset ud" på træningspladsen fungerer meget mere optimalt
> end de hunde der bliver understimuleret.

ja du har jo sikkert helt ret hvis man sammmenligner dem med
understimulerede hunde ! jeg orker ikke denne diskution igen jeg har
bare aldrig forstået at det skulle være nødvendigt at lære hunde at bide
folk i armen !med mindre at hunden bliver brugt som vagt eller politihund !

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 11:31

meddelelse news:ng788.431$B43.59555@news000.worldonline.dk...

> Kunne man ikke afprøve dens mod på en anden måde ?

Joo, du kan bruge DKK´s mental test.

> [...]
>folk i armen !med mindre at hunden bliver brugt som vagt eller politihund !

Det indgår som en del af brugshunde programmet og indgår i IPO, BHP og SchH
programmet og i dette afholdes det bl.a. VM.

Du kan dog stadig træne efter programmet uden bidearbejdet så er det blot
SLP programmet som du aflægger og det indeholder nøjagtig det samme
sporarbejde og lydighedsarbejde men blot ikke figurant arbejdet. Dette
program træner mange men du kan kun aflægge prøverne ikke gå til
konkurrancer.

I øvrigt må en hund som bruges af et vagt firma ikke bruges til at fange en
tyveknægt men udelukkende som beskyttelse af vagtmanden og hunden må ikke gå
løs men skal holdes i snor hele tiden.

De eneste som må bruge hundene til at "fange tyveknægte" er politiet og så
har hjemmeværnet tilladelse efter specielle regler i tilfælde af krig men
ellers ikke. Tilsidst er der hundene inde hos forsvaret men det er
offentligheden uvedkommende.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 12:13

> Joo, du kan bruge DKK´s mental test.

Og hvad går den så ud på ? men jeg skal vel betale for at skifte min
stamtavle over i dkk før jeg kan få det at vide eller hvordan ?

> Det indgår som en del af brugshunde programmet og indgår i IPO, BHP og
SchH
> programmet og i dette afholdes det bl.a. VM.

ja jeg aner stadig ikke hvad forkortelserne står for ! udover vm

> [...]
en
> tyveknægt men udelukkende som beskyttelse af vagtmanden og hunden må ikke

hva så med de vagthunde på steder hvor de løber løse rundt bag et hegn ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 10:57

> [...]
> repræsentanter for hvad man kan betegne som brugshunde, idet disse hunde
> bliver brugt helt og aldeles i overensstemmelse med deres instinkter og

Jeg tror at Jeanette mente de racer som er beskrevet af DKK´s BHU udvalg om
brugshunderacer der kan aflægge de prøver som er beskrevet i
prøveprogrammet.

Men ellers er vi enige. Jagthunde er i allerhøjeste grad brugshunde, ligesom
de fleste hyrdehunde racer stadig er det.

Så tæller vi alle brugshundene, jagthundene og hyrdehundene sammen så er det
pludselig en farlig masse hunde som er brugshunde og det er jo ikke godt for
brugshunde og deres træning er jo ikke velset længere ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jo-Ann

Dato : 06-02-02 11:02

Hmm..

tror det er et meget svært spøgrsmål med hvad en "brugshund" er.

Jeg har rhodesian ridgeback - og kan da så fortælle at min tæve lige er
blevet "Årets Brugshund" i ridgeback klubben.... tja, og så må jeg da regne
med hun er en brugshund, eller hvad ?

For mig er en brugshund "bare" en hund som "kan bruges". Ja - og da også
gerne til det den er skabt til.

En ridgeback er skabt til at gå med på løvejagt, og til at holde vagt. Det
sidste kan de jo godt her i Danmark (og vi har da også to gange oplevet at
min hanhund har skræmt en mand væk som troede han skulle ind...ja, en
såkaldt "listetyv") men det ER jo noget svært at gå på løvejagt her i DK.

Istedet bruger jeg så mine hunde til "alt muligt andet". Går spor (blodet
kunne jo være fra en anskydt løve ?) træner lydighed, går til lidt løb
(ridgebacks ELSKER at løbe, og jeg tror også de har et behov for det)...osv
osv.

Men for mig er en brugshund f.eks. en schæfer, rottweiler osv. Men også en
pointer, labrador. Ja og en gravhund og border terrier. Alle som kan bruges
til noget.

Meen..de vil folk nok aldrig blive enige om..jeg vil dog stadig vælge at
kalde min tæve for en brugshund, og min hanhund for en "lidt brugbar hund"

Mvh

Jo-Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-02-02 11:47

Jeg er så gammel at for mig er hunde stort set delt op i 3 grupper
Brugshunde
Jagthunde
Familiehunde

Hvis du ser på DKK's gamle gruppeinddeling vil du se samme gruppering m.h.t.
at der er forskel på brugshunde og jagthunde

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-02-02 11:29

//www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@,Ny-Internet writes:

> [...]
>hvorfor det er godt at lære hunden bidetræning , som jeg mener at der er
>gode forklaringer på at man ikke burde lære hunde at bide i mennesker

Jagthunde plejer at blive kaldt jagthunde, og brugshunde er traditonelt
'armbiderne' m.fl.

Og en af gundene til at de skal kunne bide folk i armen, er at de skal
fungere som våben. De 'hobbyfolk' der træner armbidning uden at have
praktisk brug for det kan sammenlignes med sportskytter, der plaffer løs
på papskiver.

Hilsen Sverre.

Fra : N/A

Dato : 06-02-02 16:39

Fra : N/A

Dato : 06-02-02 16:39

Fra : N/A

Dato : 06-02-02 16:39

Fra : Me2

Dato : 06-02-02 20:15

hej der !

Nu må jeg lige kommentere igen for her er jeg ikke enig. Som
"brugshundeperson" der træner IPO (konkurrenceprogram)

> [...]
> fungere som våben. De 'hobbyfolk' der træner armbidning uden at have
> praktisk brug for det kan sammenlignes med sportskytter, der plaffer

Min hund (malinois) er ikke, og skal ikke bruges som våben. Jeg træner
hund som en hver anden spiller fodbold....fordi det er en sport jeg kan
li'...Er bare så træt af at blive beskyldt for alt mulig andet, og høre
om hvor farligt "armbidning" er.

Venlig hilsen
Pernille henriksen

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 20:11

e2 <Me2.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> hund som en hver anden spiller fodbold....fordi det er en sport jeg kan
> li'...Er bare så træt af at blive beskyldt for alt mulig andet, og høre

Nå men så skal vi nok lade være med at sige mere om det nu hvor du er træt
af det ?? og nå ja det er jo det samme som fodbold ??

Fra : Me2

Dato : 06-02-02 20:59

> Nå men så skal vi nok lade være med at sige mere om det nu hvor du er
træt
> af det ?? og nå ja det er jo det samme som fodbold ??

Hej der

Ikke VI bare DIG !...Hvis du lover mig ikke at kommentere mine
indlæg...Så MANGE tak

Hilsen
Pernille Henriksen

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 21:09

Me2 <Me2.news@kandu.dk> wrote in message

> træt
>
> Hej der
>
> Ikke VI bare DIG !...Hvis du lover mig ikke at kommentere mine
> [...]

Såså pas nu på blodtrykket du gamle ,det er måske ved at være tid til det
månedlige siden man er lidt pirelig i dag hva

Fra : Pia

Dato : 06-02-02 21:15

> Såså pas nu på blodtrykket du gamle ,det er måske ved at være tid til det
> månedlige siden man er lidt pirelig i dag hva

Hvis du tror at kvinder kun har en mening en gang om måneden, så er der
meget du ikke har opdaget...

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 21:39

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a3s2l3$4hp$1@sunsite.dk...

> Hvis du tror at kvinder kun har en mening en gang om måneden, så er der
> meget du ikke har opdaget...

På den anden side så tror Punish jo også på at vi som har brugshunde kun
bruger dem som våben og potensforlængere og sender hundene efter gamle koner
og børn.

Ja ja Punish .... måske ikke gamle koner men meningen er god nok

Gad egentlig vide hvem der bestemmer hjemme hos Punish ?. Jeg tror sq det er
hans hund.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 22:48

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.com> wrote in message
> [...]
> På den anden side så tror Punish jo også på at vi som har brugshunde kun
> bruger dem som våben og potensforlængere og sender hundene efter gamle

Haha nu løber fantasien vist af med dig og her er det skam mig der
bestemmer skulle jeg mene !

> Ja ja Punish .... måske ikke gamle koner men meningen er god nok

> Gad egentlig vide hvem der bestemmer hjemme hos Punish ?. Jeg tror sq det
er
> hans hund.
Venligst

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 23:54

meddelelse news:Cvh88.911$5L3.97373@news010.worldonline.dk...

> Haha nu løber fantasien vist af med dig og her er det skam mig der
> bestemmer skulle jeg mene !

Det er helt i orden
Du siger jo også at din 48,5 cm. terrier er en kamphund

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 09:09

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er helt i orden
> Du siger jo også at din 48,5 cm. terrier er en kamphund

LOL
Så er det nok ikke en armbeskytter der er brug for, men snarere en
skridtbeskytter

Alex

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 10:46

> [...]
>
> LOL
> Så er det nok ikke en armbeskytter der er brug for, men snarere en

Ja faktisk er racen højst 43 cm så der er måske mere tale om
benbeskyttere hvis det endelig var

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 22:52

> [...]
>
> Ja ja Punish .... måske ikke gamle koner men meningen er god nok
>
> Gad egentlig vide hvem der bestemmer hjemme hos Punish ?. Jeg tror sq det

Hvad med den mentaltest fra DKK du skrev om et andet sted hvad indeholder
den, og hvad går den ud på ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 23:59

meddelelse news:gzh88.918$5L3.97585@news010.worldonline.dk...

> Hvad med den mentaltest fra DKK du skrev om et andet sted hvad indeholder
> den, og hvad går den ud på ?

Hvad med spørgsmålet om hvem der bestemmer hjemme hos dig ?

En mentaltest er forskellige fra race til race men for at slippe for al
taste arbejdet så copy/paste jeg lige fra DKK

I DKKs mentalbeskrivelse anvender man testmodeller, der i så høj grad som
mulig adskiller hundens medfødte adfærd fra det tillærte og trænede. Hunde
kan blive mentalbeskrevet fra de er 10 mdr., men testresultater registreres
kun for hunde i alderen 10 - 24 mdr.

Alle hunde kan blive mentalbeskevet, såfremt der er udarbejdet en
ønskeprofil for racen - d.v.s. en profil der viser en hund med den for racen
helt ideelle mentalitet.

Mentalbeskrivelse af en enkelt hund tager ca. 1 time. Ved afslutning af
mentalbeskrivelsen, vil testlederen gennemgå hundens reaktioner på de
enkelte momenter og svare på spørgsmål.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 10:46

> [...]
>
> Mentalbeskrivelse af en enkelt hund tager ca. 1 time. Ved afslutning af
> mentalbeskrivelsen, vil testlederen gennemgå hundens reaktioner på de

Så er det måske sådan en der i nogle bøger står at de anbefaler på
rotweilere hvis man skal købe sådan en ?men hvis det så er en hvalp kan man
så regne med testen for hunden ændrer sig jo psykisk når den vokser op eller
hvad ?

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 22:48

Pia <x@x.com> wrote in message news:a3s2l3$4hp$1@sunsite.dk...

> Hvis du tror at kvinder kun har en mening en gang om måneden, så er der
> meget du ikke har opdaget...

Ja men det lød da meget sjovt ik

Fra : Marlene

Dato : 07-02-02 11:44

nyhedsmeddelelse:U2g88.845$5L3.89922@news010.worldonline.dk...
> Såså pas nu på blodtrykket du gamle ,det er måske ved at være tid til det
> månedlige siden man er lidt pirelig i dag hva

Du overbeviser mig mere og mere om, at du er en mand..... Du skriver ellers
som en kvinde... (og der er naturligvis ingen fordomme skjult der....)
Punish, dejligt at du kommenterer indlæggene, og jo, du er da også
underholdende, og man kan høre, at du virkelig er interesseret i hunde, men
lige så snart der kommer sådan en kommentar som ovenstående, så glemmer
man - jeg - altså alt det seriøse - og også korrekte -, du tidligere har
skrevet. Vær sød at holde det på et sagligt plan, så vi alle kan være
her..........

Mvh. Marlene.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 12:31

Marlene <Ryg@post12.tele.dk> wrote in message
> [...]
> man - jeg - altså alt det seriøse - og også korrekte -, du tidligere har
> skrevet. Vær sød at holde det på et sagligt plan, så vi alle kan være

Ja nu var det jo måske også lidt humoristisk ment ,ligesom du nu også prøver
at at være humoristisk ved at skrive at jeg skriver som en kvinde, hihitihi
det var vel nok sjovt .-)) så må jeg prøve at se om jeg kan huske kun at
være saglig når dit navn står der .

..ps : du skriver også lidt som en mand (en alvorlig bibliotekarmand)

Fra : Marlene

Dato : 07-02-02 13:37

nyhedsmeddelelse:7Vt88.2204$5L3.113645@news010.worldonline.dk...
> [...]
> være saglig når dit navn står der .
>
> .ps : du skriver også lidt som en mand (en alvorlig bibliotekarmand)

Ja, jeg kan godt fornemme, at du hele vejen igennem dine indlæg prøver at
være humoristisk - men det virker altså ikke. I øvrigt prøvede jeg ikke at
være humoristisk ved at skrive, at du skriver som en kvinde - jeg mente det
skam alvorligt (det var mere en hentydning til, at jeg heletiden har troet,
du var en kvinde!). Kvinder er ofte mere følelsesladet, når de kommenterer
et indlæg (hvilket jeg også selv kan være), og i den sammenhæng kan vi
kvinder lære en del fra mændene (nogle af dem!), da de ofte besvarer
indlæggene mere sagligt og holder sig til sagens kerne. At jeg skriver som
en bibliotekarmand, ja, men det er kun en kompliment, for hold op, hvor
bliver man træt af at læse alle de indlæg med al det udenoms-snak!

Der skal naturligvis være plads til sjov og varme i denne ng, meennn.... at
skrive f.eks. "er du ikke lidt sart", "nå, det er vist på den tid af
måneden" -helt ærligt, jeg kan ikke se, det vedrører det oprindelige
problem.

Ha' en god dag til jer alle - og kys hundene fra mig.

Mvh. Marlene.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-02-02 15:03

//www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@,Ny-Internet writes:
>Jammen hvorfor er det nødvendigt ? hvorfor er det nul avl og konkurance
>hvis
>man ikke har trænet bidetræning ?ja jeg ved godt at sådan er reglerne
>sikkert! men du må da give mig ret i at der var mere nyttige ting hundene
>kunne lære end at bide ærmer/arme !?hvorfor ikke lave reglerne om ?

Jeg ved ikke om det hedder sådan mere, men en gang hed det 'Mod og
kampdrift'. Hvis en schæferhund ikke scorer relativt højt i det, er den
ikke anvendelig til avl af brugshunde, og da schæferhunden er en af
verdens talmæssigt største brugshunderacer, er det vigtigt at have en
standard.
Prøv at sammenligne det med fuldblodsheste. De avles til noget så unyttigt
som at spæne rundt på en bane, men fuldblodsheste udgør alligevel en del
af grundstammen i mange andre racer - eksempelvis Dansk Varmblod.
Prøv også - pædagogisk gentagelse - at sammenligne med den helt ufarlige
træning, der foregår hos sportsskytter.

Hilsen Sverre.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 16:39

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om det hedder sådan mere, men en gang hed det 'Mod og
> kampdrift'. Hvis en schæferhund ikke scorer relativt højt i det, er den
> ikke anvendelig til avl af brugshunde,

Shyyy...ikke nævne Mod & Kampdrift. Det kom en allerhelvedes ballade over at
vi kaldte det M/K fra alle dyreværms forkæmperne at vi måtte ændre navnet
til "DSB - Driftanlæg - Selvsikkerhed - Belastbarhed Prædikatramme ved
forsvarsarbejde.". Den slugte dyrevennerne rå men indholdet i prøverne er
stadig de samme som den gang det hed Mod & Kampdrift

--
Venligst
Finn Jensen