Hvad er en IDE-controller ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 03-02-02 18:53

Hejsa...
JEg kan se at en IDE-controller ikke koster serlig meget...men hvad er det
egentlig ?..

det jeg tænker på er om man kan sætte mere end de normale 4 enhedder (HD /
CD-ROM) i en maskine bare ved at købe sådan en el. hvordan ?...

/Morten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-02-02 19:21

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> det jeg tænker på er om man kan sætte mere end de normale 4 enhedder (HD /
> CD-ROM) i en maskine bare ved at købe sådan en el. hvordan ?...

Nemlig.

Mange ældre lydkort har i øvrigt en sådan controller., bl.a. SB AWE 32 Gold.

Fra : Morten Simonsen

Dato : 03-02-02 21:09

> Mange ældre lydkort har i øvrigt en sådan controller., bl.a. SB AWE 32
Gold.

Det vil altså sige, at jeg bare ved at købe, f.eks. en
Promise IDE/ 100 Controller (IDE), bulk (med ATA66 kabel) TX2

til under 400,- kan have 6 harddiske i maskinen, i stedet for 4 som den er
fra original ?...og uden noget specielt software o.l. ?

Hvis ja, hvad kommer de så til at hedde ?
primary master/slave -
secondary master/slave -
??????? master/slave)

Venlig Hilsen Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-02-02 21:45

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev....

> Det vil altså sige, at jeg bare ved at købe, f.eks. en
> Promise IDE/ 100 Controller (IDE), bulk (med ATA66 kabel) TX2
> til under 400,- kan have 6 harddiske i maskinen, i stedet for 4
> som den er fra original ?

Jeps. Muligvis skal du anskaffe nogle passende IDE kabler. Hvis
ellers du ikke har en maskine med en masse PCI enheder i
forvejen(kan give adresse konflikter), så er det ganske ligetil at
installere selv.

> ...og uden noget specielt software o.l.

En driver til controlleren kan gøre det.

> Hvis ja, hvad kommer de så til at hedde ?
> primary master/slave -
> secondary master/slave -
> ??????? master/slave)

Din nye IDE controller er en selvstændig enhed, så her vil de også
hedde primary master/slave osv.

For at lave den traditionelle bilanalogi: Det hedder højre forhjul,
venstre baghjul osv. på din første bil. Det gør det også på din anden
bil.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-02-02 00:30

Morten Simonsen wrote:

> [...]
>
> til under 400,- kan have 6 harddiske i maskinen, i stedet for 4 som den er
> fra original ?...og uden noget specielt software o.l. ?

EIDE controllere har to kanaler hvor der kan sidde to enheder ergo 4 ialt +
onboard EIDE controller .... kort sagt 4+4= 8 enheder!

> Hvis ja, hvad kommer de så til at hedde ?
> primary master/slave -
> secondary master/slave -
> ??????? master/slave)

Det samme som på onboard controller det er to selvstændige controllere....
Er der fx en Linux på maskinen går man videre i alfabetet dvs hde, hdf,
hdg, hdh (Onboard er hda, hdb, hdc og hdd). Benyttes gammeldags
DOS-drevbogstaver søges først onboard controlleren igennem, dernæst den
ekstra...dvs at drevbogstaver bliver delt ud til partitioner/volumes på
diskene tilsluttet onboard controlleren først.

Ligesom med alle andre enheder skal der en driver til før styresystemet kan
benytte controlleren...

--
Live long and prosper...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-02 23:00

On Mon, 04 Feb 2002 00:29:33 +0100,
Peter Jespersen <flywheel@illogical.dk> wrote:
> Morten Simonsen wrote:
>
> Ligesom med alle andre enheder skal der en driver til før styresystemet kan
> benytte controlleren...

Ikke helt korrekt. BIOS kan f.eks. bruge den, og loade en bootloader
fra den længe før der er indlæst styresystem.

Windows NT/2000 kommer også helt frem til "Inaccessable boot device" før
der skal bruges en driver.

Nu ved jeg ikke helt hvordan inferiørt hardware som det der anvendes
i en normal PC hænger sammen. Men mit bud er, at en IDE controller
initialiseres og anvendes via nogle standardkald indtil den konkrete
driver er indlæst. Sådan fungerer bl.a. VGA.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 04-02-02 23:16

Povl H. Pedersen wrote:

<snip>
> [...]
> IDE controller initialiseres og anvendes via nogle standardkald
> indtil den konkrete driver er indlæst. Sådan fungerer bl.a.

Det er såmænd ganske korrekt. DOS kan eksempelvis bruge en
harddisk hvis blot den er genkendt af BIOS, andre drev, som
f.eks. ATAPI (CD-ROM) drev, kræver så en driver. Andre
operativsystemer gør det så lidt anderledes, idet de henter en
optimeret driver til harddiskcontrolleren ind et stykke inde i
bootprocessen (på windowsk: en (E)IDE busmaster-driver).

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.