Mere nedkøling af kabinettet ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-02 17:01

Er der en smart måde at få mere nedkøling i PC kabinettet på ?

Min 1200MHz Thunderbird bliver 59C hvis mit kabinet er lukket,
men kun 49C hvis det er åbent.

Hvor meget giver en ekstra blæser nede foran ? Er det evt. bedre
at bore huller i toppen af kabinettet så varme kan komme op den
vej (Ligesom Apple gjorde med deres blæserfri Toaster model) ?

Lige p.t. er temperaturerne i det lukkede kabinet:

CPU Temp: +59.2°C - Denne er 10C højere end åbent kabinet.
SYS Temp: +35.7°C - Ændres ikke meget, måske 2-3 grader ned
SBr Temp: +23.8°C - Denne ændres ikke meget

Det er på et Epox 8KTA3+Pro bundkort. De 2 IBM diske er ret
varme. IBMs Drive Feature Tool siger 48-50C inde i drevet,
så der er langt op til max på 60C.

Fra : Madsen

Dato : 03-02-02 18:42

On Sun, 3 Feb 2002 16:00:49 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk (Povl
H. Pedersen) wrote:

> [...]
>
>Det er på et Epox 8KTA3+Pro bundkort. De 2 IBM diske er ret
>varme. IBMs Drive Feature Tool siger 48-50C inde i drevet,

Nok det mest effektive du kan gøre er at placere en 80mm
blæser bag i kabinettet, lige under PSU'en. Denne blæser
skal blæse den varme luft ud af kabinettet og vil fjerne det
meste af den varme som CPU'en afgiver. Der skal nok komme
masser af frisk luft ind gennem diverse revner og sprækker i
kassen.

Det næste skridt kan så være at sætte en blæser nederst i fronten
til at hive yderligere frisk luft ind, men jeg ville starte med en
blæser bag i kabinettet.

Huller i toppen giver ikke meget, medmindre du sætter en blæser
i til at blæse varmen op den vej. Ellers vil PSU'en suge lidt af
luften ind den vej og du vil bare få endnu dårligere cirkulation
i kassen

Sørg også for at alle kabler bliver samlet mes muligt så luften
kan komme til at cirkulere bedre. Især de store fladkabler.

Mvh Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-02 23:16

On Sun, 03 Feb 2002 18:41:40 +0100,
Madsen <madsen@dontmailme.dk> wrote:
> [...]

Jeg tænke ikke lige på, at forskellen er om Distributed.net
kører eller ej. Der er åbenbart forskel på core temp.

> [...]
> meste af den varme som CPU'en afgiver. Der skal nok komme
> masser af frisk luft ind gennem diverse revner og sprækker i

Så ved jeg hvor der kan sættes ind. Det undrer mig lidt, at
der ikke er ret mange mange kølere der tillader at man leder
varmen ud til kabinettet.

Jeg mente dog at huller i toppen ville hjælpe, idet varme
stiger. Men dette kræver så, at der kommer nok luft ind i bunden.