aluminium eller zink ?
Fra : Peder Bue Pedersen

Dato : 03-02-02 11:24

Hej

Jeg tjekker sommetider gulve i computerrum. Jeg kigger bl.a. på
undersiden af gulvpladerne, for at tjekke metalbelægningen til jording
af gulvet.
Men om metalbelægningen er lavet af aluminium eller zink, synes jeg
kan være svært at afgøre.

Er der nogle gode tricks til at afgøre, om det er det ene eller andet
???

Mvh Peder
      peder_pedersen@hp.com

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 03-02-02 12:33

Peder Bue Pedersen wrote:
> Men om metalbelægningen er lavet af aluminium eller zink, synes jeg
> kan være svært at afgøre.

Jeg regner ikke med at de laver belægningen af zink, så er det nok
snarere galvaniseret stål eller blik. Det kan "afsløres" af en magnet.

Mvh. Johnnie

Fra : Peder Bue Pedersen

Dato : 05-02-02 18:27

Det der er afgørende er, om det er et zinkgulv eller noget andet !

Et zinkgulv kan efter nogle år, afgive små zinkstykker kaldet "zinc
whiskers" som bliver suget op i computerne og kortslutter elektroniken
!
Man kan tage nogle prøver til undersøgelse om der er zinc whiskers
tilstede, men de er ret dyre. Derfor skal jeg være sikker på det er et
zinkgulv, inden jeg tager disse prøver !

Mvh Peder Bue Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-02 21:46

"Peder Bue Pedersen" <peder_pedersen@hp.com> skrev i en meddelelse
> Derfor skal jeg være sikker på det er et
> zinkgulv, inden jeg tager disse prøver !

Kan du fjerne et lille stykke af gulvet?
I så fald kunne man lave en test vha spændingsrækken