Eyte Kirchspiel und Dorfe in Jütland des B~
Fra : Bo Larsen

Dato : 23-01-02 21:36

I en kopi af originalteksten af Kirkebogen fra Tønder fra 1765 har jeg
fundet

Ripen Amtes Coldingen" und Else Lausten<<

"Eyte Kirchspiel und Dorfe" siger mig ikke noget, men det har åbenbart været
en (lands)by?

"Ripen Amtes" må være Ribe Amt; "Coldingen" Kolding By / Købstad.
Det passer dog ikke med, at Kolding By ligger i Brusk Herred / Vejle Amt?
"Kolding Å" hørte godt nok til Ribe Amt engang, men er det ikke lidt langt
ude?

mvh
Bo Larsen
Email bolarsen@t-online.de

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-01-02 22:30

On Wed, 23 Jan 2002 21:35:53 +0100, "Bo Larsen" <bolarsen@t-online.de>
wrote:

> [...]

>Ripen Amtes Coldingen" und Else Lausten<<

>"Eyte Kirchspiel und Dorfe" siger mig ikke noget, men det har åbenbart været

Ja, og et sogn. Kirchspiel betyder sogn.

>"Ripen Amtes" må være Ribe Amt; "Coldingen" Kolding By / Købstad.

Nej, der står "Bistums Ripen Amtes Coldingen", d.v.s.: Bispedømmet
Ribe og Amt Kolding. Det er det tidligere Koldinghus amt, som
omfattede det meste af det senere Vejle amt, den østlige del af Ribe
amt og det nordligste af Haderslev amt.

Koldinghus amt lå ganske rigtigt i Ribe stift.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad sognet er; men jeg synes at kunne
mindes, at det skulle være Egtved (?). Det ligger i hvert fald i det
rigtige område.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org