Landkildehus (på Fyn?)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-01-02 13:42

I folketællingen 1840 for Åsum herred, Fraugde sogn finder jeg i Kærby
(nr. 120) en husmand Peder Christensen Støvlbæk, 58 år. Han anføres
som enkemand og har en plejesøn på 11 år, kaldet Hans Christ.
Landkildehus.

Jeg er meget interesseret i Husfaderen, som er min slægt, men
plejesønnen kan jo være et vigtigt spor. Derfor er spørgsmålet:

Hvor ligger/lå der noget (formentlig på Fyn) der hed "Landkildehus"?
Jeg kan iøvrigt konstatere ved opslag i Google, at der er flere
nulevende med efternavnet Landkildehus, men navnet har vel sin
oprindelse i topografien?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 22-01-02 14:13

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan iøvrigt konstatere ved opslag i Google, at der er flere
> nulevende med efternavnet Landkildehus, men navnet har vel sin

Hej.
Jeg kan ikke hjælpe når det specifikt gælder Landkildehus, men der er findes
større gård ved navn Landkildegård. Den er beliggende 2.5 Km syd Åsum og 2,5
Km vest for Kærby (Fraugde-Kærby)
Måske kan det være en hjælp.
Erik M. Nielsen - Odense

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-01-02 14:31

On Tue, 22 Jan 2002 14:13:15 +0100, Erik M. Nielsen wrote:

> [...]

>større gård ved navn Landkildegård. Den er beliggende 2.5 Km syd Åsum og 2,5

Tak for oplysningen. Om ikke andet, bekræfter det formodentlig at
knægten er fra lokalområdet, hvor der givet også må findes noget der
hedder Landkildehus.

Venlig hilsen
Kurt Hansen