Hvor stod denne globus?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 01-02-02 16:44

Hej.
Jeg har i dk.binaer.historie lagt et billede af en mand der står i det fri,
foran en stor globus. Hvis nogen genkender stedet, så hører vi gerne om det.
Erik M. Nielsen - Odense

Fra : Jan Løve Østerbye

Dato : 01-02-02 17:48

Det ligner temmelig meget den gamle gasværksglobus i Silkeborg. Den stod på
gasværksgrunden lige op til Silkeborg Langsø, hvor byens rådhus nu ligger.
Efter gasværkets nedlæggelse blev kuglen købt af en automobilhandler -
Globus automobiler - og flyttet til Nordre Ringvej i Silkeborg. Her står den
vist stadig.

Med venlig hilsen

Jan Løve Østerbye

Fra : Ivan jensen

Dato : 01-02-02 17:49

> [...]
fri,
> foran en stor globus. Hvis nogen genkender stedet, så hører vi gerne om

Det må være den der stod i Silkeborg. Den var gasbeholder ved gasværket, som
lå omtrent, hvor det nye rådhus ligger. Senere blev den flyttet over til en
bilhandler ved Ringvejen. Men om den står der endnu, ved jeg ikke.

mvh
Ivan

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 01-02-02 20:58

Globusen står der stadig på Navervej, den er med på firmaet hjemmeside.
http://www.globusbiler.dk/

Leif Sepstrup

Fra : Poul Viller Hansen

Dato : 02-02-02 11:28

Globussen stod ved Silkeborg Langsø. På billedet ser man bag globussen
Silkeborg Langsø og mit barndomshjem er et af husene i baggrunden. Der var
faktisk tre gasbeholdere ved siden af hinanden og i begyndelsen af 1960'erne
lå gasværket stadig på stedet, hvor der nu er bygget rådhus. Jeg husker
dagen, da globussen blev fragtet fra sin plads ved gasværket til den
nordlige del af Silkeborg. Turen foregik på vandet!! Det så specielt ud, da
kuglen kom sejlende forbi, trukket af en båd. Nu står den som vartegn for
Globus Biler i nærheden af Ringvejen nord om byen.
Se endvidere: http://www.silkeborg.bib.dk/SILKEBOG/hist2.html

Med venlig hilsen
Poul Viller Hansen

mailto:pvha@km.dk
http://home19.inet.tele.dk/viller/

Erik M. Nielsen <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3ed40$5lp$1@sunsite.dk...

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 03-02-02 09:20

> Jeg har i dk.binaer.historie lagt et billede af en mand der står i det
fri,
> foran en stor globus. Hvis nogen genkender stedet, så hører vi gerne >om
det.
Mange tak for hjælpen.
Erik M. Nielsen - Odense