Hvilken by
Fra : Bent E.

Dato : 01-02-02 14:47

NG.
I 1880 sejlede en bark fra Capetown med kurs mod ??
I mønstringsrullen står der på tysk:
"Gut für die Reise in Ballasz nach Jolaboe".
Jeg har stirret mig blind på ordet Jolaboe, som sikkert er noget andet,
enten en by eller et land/stat.

Jeg har lagt et billede af teksten på "dk. binaer.genealogi" under emnet:
"hvilken by".

Kan nogen tyde ordet?

Mvh
Bent E.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-02 15:37

On Fri, 1 Feb 2002 14:46:34 +0100, Bent E. wrote:

> [...]
>"Gut für die Reise in Ballasz nach Jolaboe".
>Jeg har stirret mig blind på ordet Jolaboe, som sikkert er noget andet,

Ichaboe er en lille ø lidt nord for Lüderitz i det nuværende Namibia.
Området var fra 1884-1890 tysk og benævntes "Schutzgebiet
Deutsch-Südwestafrika".

Iøvrigt står der ikke Ballasz, men Ballast og det giver jo en helt
anden maritim mening.

Venlig hilsen
Kurt Hansen