GEDCOMP fra Lundin - Mailformat
Fra : Bo Larsen

Dato : 31-01-02 21:04

Først en stor ros til Lars Kristian Lundin. Hans program til sammenligning
af gedcom-filerne fungerer fremragende. Det er meget sjældent, at der et
skud ved siden af.

Da jeg nu selv har fået over 120 bingo-mails, hvert med mellem 10 og 100
pletskud, har jeg efterhånden lidt problemer med at scanne gennem de dog ret
lange TXT-filer, især hvis jeg ikke tager fat på dem eller får
gennemarbejdet dem helt med det samme .

Nu mit tilbud på en alternativ mailform:
Når man sammenligner 2 personer kunne man med fordel lave en kasseform med
navne + oplysninger ved siden af hinanden, fx.:

FILE (dk50122a.ged) (dk40512a.ged)
NAME 1512 Anna Sophie /Ottosdatter/ Anna Sophie /Ottosdatter/
NAME 131 Christen Pedersen /Humble/ Christen /Pedersen/
osv.

enten som "plain text" med fyldtegn eller bedre i html format.

Bo Larsen

GFO - Gesellschaft für Familienforschung in der Oberpfalz e.V.

Nürnberger Straße 234

D-93059 Regensburg

Tel. +49 941 85905

Tel. +49 171 7727367

Fax +49 941 897482

Email bolarsen@t-online.de

besøg vores hjemmeside http://gfo.genealogy.net

- vi har også et dansk resumé -

Fra : Hvornum \(Max\)

Dato : 31-01-02 23:22

Hej NG og Bo

Hvis dit forslag er at alle hits på Lundins sammenligning lægges ud i en
fil - måske zip, så andre kan hente materialet, så må jeg sige - den er bare
god.

Og en som dig der har mange hits i søgningen, har du ikke en hjemmeside hvor
du kan lægge dit materiale frem? og med e-post til alle dem der med i dine
pletskud kunne vel modtage en e-post fra dig om at kikke forbi din
hjemmeside.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 03-02-02 12:50

On Thu, 31 Jan 2002 21:04:28 +0100, Bo Larsen wrote:

> [...]
> NAME 131 Christen Pedersen /Humble/ Christen /Pedersen/ osv.
>
> enten som "plain text" med fyldtegn eller bedre i html format. --

En anden bruger af GEDCOMP stillede samme forslag for et par år
siden - men jeg har tydeligvis ikke nået at gøre noget ved det.

Ideen med at sidestille oplysningerne er god - især når den
kombineres med HTML. Så kan man farvekode oplysningerne, f.eks.
Grøn for overensstemmende
- altså oplysninger begge parter har og er enige om.
Gul for forskellig men ikke modstridende
- f.eks. at den ene siger født omkring 1837 og den
anden født 1837-04-30.
Rød for modstridende
- altså at den en forsker har en oplysning, som er
i direkte modstrid med den andens oplysning.
F.eks. at den ene siger født 1837 og den anden
født 1842.
Blå for supplerende
- Oplysninger som kun den ene slægtsforsker har.

Grøn er de oplysninger, der i det hele taget identificerer
overlappet.
Rød er en uenighed, som de to slægtsforskere med fordel
kan få afklaret.
Gul og blå er person-oplysninger, som den ene slægtsforsker
med fordel kan få fra den anden.

Jeg vil se om jeg ikke kan få skrevet et program, der som
input tager oplysninger om sammenfald i det nuværende
fil-format og som output skriver en HTML-fil med ditto.

Hvis nogen her har bedre ideer er de velkomne til at komme
frem med dem.

I stedet for at vedlægge oplysningerne om sammenfald via
email overvejer jeg at gøre dem tilgængelig for WWW-download
med kodeords beskyttelse.

I det hele taget kunne jeg godt tænke mig at give hver
GEDCOMP-bruger en kodeordsbekyttet side hvor hun kan
1) indtaste ny email/post-adresse
2) hente en kopi af den originale indsendte GEDCOM-fil.
3) hente en kopi af den syntax-rettede GEDCOM-fil.
4) hente en kopi af tilsendte emails.
5) hente en kopi af filer med overlap (i ASCII/HTML).
6) lægge en ny GEDCOM-fil til sammenligning.

- og alt muligt andet.

Men pt. kniber det lidt med tiden til at indføre disse ting.

Mvh,
Lars Lundin.

--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-02-02 21:40

"Lars Kr. Lundin" <news-49@lklundin.dk> skrev:
Sun, 03 Feb 2002 12:49:35 +0100 i
dk.videnskab.historie.genealogi

>En anden bruger af GEDCOMP stillede samme forslag for et par år
>siden .......
Jeg vil gerne tage tråden op igen.
I dag vil jeg foreslå at Bingo rapporterne udformes som PDF
filer, der vedhæftes Bingo meddelelsen.
Selve Bingo brevet kan så blot være et kortfattet resume.

Adobes PDF format er i dag en anerkendt standard for udveksling
af tekstfiler over Internettet og den garanterer at modtageren
ser præcist det som afsenderen skriver, uafhængigt af såvel
operativsystem, DOS/OS/Windows/Mac/Linux/Unix etc. som af
opsætningen af modtagerens computer.

>Jeg vil se om jeg ikke kan få skrevet et program, der som
>input tager oplysninger om sammenfald i det nuværende
>fil-format og som output skriver en HTML-fil med ditto.
Jeg mener at PDF formatet er langt bedre egnet end HTML.
HTML sikrer ikke at format og opstilling af afsenderens skrivelse
bliver gengivet korrekt. En PDF fil er komprimeret, så den fylder
meget mindre og den er hurtigere at hente hjem.
Adobes gratis Acrobat læseprogram kan let installeres af de få
Internet brugere som ikke allerede måtte have dette program på
deres maskine.

PS.
Der findes forskellige frie, gratis procedurer til generering af
PDF filer.

venlig hilsen
Erik Helmer Nielsen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 04-02-02 09:52

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev i en > Internet brugere som
ikke allerede måtte have dette program på
> deres maskine.
>
> PS.
> Der findes forskellige frie, gratis procedurer til generering af
> PDF filer.

Menes der hermed muligheder for at ændre PDF-filer til f.eks. doc-filer?

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Claus Harkjær

Dato : 05-02-02 21:59

Nix. en PDF fil er en billedfil (Portable Document Format), der ikke kan
manipuleres eller ændres med mindre man har de rigtige værktøjer.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 05-02-02 23:33

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> skrev i en meddelelse
> Nix. en PDF fil er en billedfil (Portable Document Format), der ikke kan
> manipuleres eller ændres med mindre man har de rigtige værktøjer.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg har Adobe Acrobat, men jeg tror nu nok alle
kan vælge hele teksten - på en side - og derefter kopiere den, og sætte den
ind i et Word sokument, og så rette derfra.

Men ellers er jeg enig med dig i, at man ikke kan ændre i selve PDF
dokumentet, og det var vist også nok én af de grundlæggende ideer med dette
format.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 06-02-02 16:27

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev:
Tue, 5 Feb 2002 23:32:31 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg ved ikke om det er fordi jeg har Adobe Acrobat, men jeg tror nu nok alle
>kan vælge hele teksten - på en side - og derefter kopiere den, og sætte den
>ind i et Word sokument, og så rette derfra.

Det er langtfra altid muligt.
PDF dokumenter kan let beskyttes mod den slags kopiering, og det
benytter mange forfattere sig af.

Erik Helmer Nielsen

Fra : John Thomsen

Dato : 13-02-02 00:27

On Tue, 5 Feb 2002 23:32:31 +0100, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
>Men ellers er jeg enig med dig i, at man ikke kan ændre i selve PDF
>dokumentet, og det var vist også nok én af de grundlæggende ideer med dette

Det er muligt at "pille-sikre" PDF dokumenter på flere niveauer.

Laveste niveau er at modtageren af en PDF-fil kun har Acrobat Reader
som giver adgang til at se og udprinte. Reader har altid været
freeware og gratis.

Fra version 1 var der så en Acrobat Viewer; et betalingsprogram, som
sætter modtageren i stand til også at foretage nogle smårettelser,
indsætte noter og lignende, som man har brug når man skal læse
korrektur.

Senere kom også Acrobat Exchange til; også et betalingsprogram, som
giver flere muligheder for ommøblering af det modtagne.

Pudsigt nok skulle man uden for Acrobat for at finde et program som
giver lov til endnu mere, f.eks. Pit Stop. Set heri kan et
PDF-dokument fremtræde i en skikkelse som meget ligner et i et
tegneprogram, nemlig med hver tekstlinie gengivet som én kasse.

(Derfor tror jeg heller ikke man kan kopiere al tekst over fra PDF på
én gang, men jeg har ikke forsøgt)

Nogle af "rettighederne" til at ændre i et PDF-dokument gælder også
farve-arbejde. Er PDF'en resultat af et dokument skabt i en Word-fil
og der forekommer farvebilleder, og det færdige resultat skal trykkes
af en trykker, så bruger man Pit Stop til at ændre Word's RGB-farver
til trykkerimaskinens behov for CMYK-farver f.eks.

En del af Viewer og Exchange mulighederne, ja selv nogle af Pit Stop's
egenskaber er lagt sammen i Acrobat fra version 4.

Venligst
John

Fra : Marqvar

Dato : 13-02-02 22:52

>Det er muligt at "pille-sikre" PDF dokumenter på flere niveauer.
Men hvis man har OCR programmet Omnipage Pro 11.0 kan man lave enhver
PDF fil om til tekst. OP 11 kan nemlig lave OCR på PDF filer.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-02-02 23:53

On Wed, 13 Feb 2002 22:52:29 +0100, Marqvar wrote:

> Men hvis man har OCR programmet Omnipage Pro 11.0 kan man lave enhver
> PDF fil om til tekst. OP 11 kan nemlig lave OCR på PDF filer.

Men kan dette (Windows-specifikke) program garantere en
tabsfri OCR af et (simpelt) PDF-dokument ?

Mere vigtigt:
Hvis en fortolkning af det portable PDF-format kræver et
Windows-program, så har man mistet den primære fordel ved
overhovedet at anvende PDF. (Jeg kan iøvrigt garantere at
brugen af GEDCOMP aldrig vil kræve anskaffelse af et
kommercielt software produkt).

Johns indlæg giver det indtryk at PDF's fordele kun gælder når
man ikke har brug for en detaljeret bearbejdning af teksten.

Og det er netop når GEDCOMP sender een en eller mange omfattende
bingo-email(s) at man kan have gavn af en maskinel bearbejdning
af materialet.

Jeg tror fremtidens mail-format fra GEDCOMP bliver en enkelt
(kodeordsbeskyttet) URL til en side hvor man efter eget valg
kan hente sin(e) meddelelser i ASCII (det eksisterende
'rå' fomat) og/eller HTML. Inden længe er der sikkert også
efterspørgsel efter XML, som forhåbentlig bliver fremtidens
format for (internet)-dataudveksling. Jeg hælder nok mere til
disse formater end til PDF.

De hidtil genererede bingo-meddelelser (ca. 20.000) fylder op
mod 1GB, så jeg skal lige sørge for at gøre det rigtigt fra
starten.

-Lars Lundin.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-02-02 14:56

"Lars Kr. Lundin" <news-52@lklundin.dk> skrev:
Wed, 13 Feb 2002 23:52:35 +0100 i
> [...]

>Hvis en fortolkning af det portable PDF-format kræver et
>Windows-program, så har man mistet den primære fordel ved

Det er en misforståelse
Jeg må citere hvad jeg skrev i denne tråd 3.02.2002
> [...]
opsætningen af modtagerens computer. "

>(Jeg kan iøvrigt garantere at
>brugen af GEDCOMP aldrig vil kræve anskaffelse af et
Adobe's PDF læser Acrobat er fri og gratis og den kan udover til
alle Windows systemer fås til mindst 10 andre kendte
operativsystemer.

>Johns indlæg giver det indtryk at PDF's fordele kun gælder når
>man ikke har brug for en detaljeret bearbejdning af teksten.
Det er helt forkert.
En PDF fil er en komprimeret PostScript fil og den kan gengive
alt hvad du overhovedet kan tænke dig at skrive ud på papir, alle
tegnsæt såvel som billeder og figurer, sort/hvidt eller farver.

>Og det er netop når GEDCOMP sender een en eller mange omfattende
>bingo-email(s) at man kan have gavn af en maskinel bearbejdning
>af materialet.
Så lader man det program der foretager bearbejdningen skrive
resultatet ud i en PostScript fil og dernæst omformer man denne
PostScript fil til en PDF fil med det gratis program Ghostscript.
Ghostscript er kommandostyret og velegnet til brug i et
automatiseret system.
Ghostscript kan hentes på hjemmesiden
http://www.cs.wisc.edu/~ghost/index.html
og det fås til mange operativsystemer, heriblandt UNIX.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 14-02-02 16:26

On Thu, 14 Feb 2002 14:56:22 +0100, Erik Helmer Nielsen wrote:

> [...]
> er i dag en anerkendt standard for udveksling af tekstfiler over
> Internettet og den garanterer at modtageren ser

Ja, helt enig. Hvis der er en misforstaaelse, saa er det nok
snarere at PDF skulle vaere egnet til andet end netop visuel
praesentation.

Det jeg imidlertid ogsaa oensker at tilbyde er, at brugeren
kan tage sin bingo-meddelelse fra GEDCOMP og saa koere et eller
andet lille program, og saa faa en liste over personer, der
'traekker traade' eller hvad hun nu er interesseret i.

Den slags automatisering er nemlig det eneste fornuftige
naar man sidder med flere hundrede par af sammenfaldende
personer.

Og det er hverken PDF eller PostScript egnet til.

Saa derfor vil jeg, naar jeg faar set paa det, tilbyde det
oprindelige mail-format (som egner sig til maskinel behandling),
sammen med noget der egner sig til visuel praesentation (HTML
eller PDF).

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : John Thomsen

Dato : 18-02-02 17:00

On Wed, 13 Feb 2002 23:52:35 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-52@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>efterspørgsel efter XML, som forhåbentlig bliver fremtidens
>format for (internet)-dataudveksling. Jeg hælder nok mere til

Så modsiger du dig selv - på sæt og vis....
Altså hvis du vil garantere at man ikke skal sætte sig i udgift til et
kommercielt program fot at læse en BINGO-meddelelse...

Men at man så skal hente sin Bingo på en URL....

Så står jeg i hvert fald af....

Jeg gider ikke gå på ørkenvandring på hjemmesider - bare for at få en
Bingo som viser jeg har mere om de personer der er i Bingo'en end min
modpart....

Jeg synes også valget af formater er dårligt; ASCII eller HTML.
Hvorfor ikke vælge RTF som enhver kan se og som i tilgift ikke fylder
alverden...

Venligst
John

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-02-02 18:43

On Mon, 18 Feb 2002 16:59:44 +0100, John Thomsen wrote:

> [...]
> læse en BINGO-meddelelse...
>
> Men at man så skal hente sin Bingo på en URL....

Det behøves du ikke. Der findes rigeligt af ikke-kommercielle
web-browsere, især når det bare drejer sig om at hente en simpel
fil. Måske skyldes din forundring at du anvender et styresystem
fra et bestemt firma fra USA - et firma som er blevet slæbt
i retten der, netop på grund af deres forsøg på at forhindre
deres kunders frie valg af internet-browser.

> Jeg gider ikke gå på ørkenvandring på hjemmesider - bare for at få en
> Bingo som viser jeg har mere om de personer der er i Bingo'en end min
> modpart....

Det er noteret.
Jeg vil tilføje at GEDCOMP nu i adskillige år via en
(kodeordsbeskyttet) URL har distribueret de bingo-meddelelser, der
fylder mere end 127kB. Det virker fint.

Ideen er at udbygge det, så filerne kan blive liggende, stadig
under adgangskontrol. Mange GEDCOMP-brugerne vender nemlig tilbage,
og beder mig gensende deres bingo-filer, fordi deres egen kopi er
gået tabt. Konceptet kan for så vidt udvides til at omfatte de
indsendte GEDCOM-filer (stadig mod kodeordsbeskyttelse). Siderne
vil iøvrigt blive minimalistiske uden frames eller anden overflødig
formattering.

Men især for mindre bingo-meddelelser kan GEDCOMP ligeså godt
fortsætte praksis med at lægge meddelelsen i selve email'en,
sådan som du forslår.

> Jeg synes også valget af formater er dårligt; ASCII eller HTML. Hvorfor
> ikke vælge RTF som enhver kan se og som i tilgift ikke fylder
> alverden...

Enhver kan se ASCII, som har et minimalt formatterings-forbrug.
ASCII formatet vil jeg kombinere med et mere visuelt format.
HTML (i hvert fald den delmængde af HTML-standarden, som jeg
ville bruge) kan også ses af enhver (som kan se RTF, PDF eller
PostSscript), og HTML fylder heller ikke meget.
Iøvrigt vil i hvert fald de større filer være komprimeret.

Et væsentligt design-kriterie er at GEDCOMP skal kunne tage
en fil i det eksisterende ASCII-format og nemt skrive den
visuelle fil. Det kan jeg nemt gøre med HTML (& XML), mens det
samme ikke er tilfældet med RTF (og PDF og PostScript).

Jeg må iøvrigt sige at min store interesse mht. GEDCOMP er
selve personsammenligningen, mens brugerfladen mest er til for
at systemet kan fungere i praksis. Og jeg er godt igang med
en ny version af sammenlignings-motoren, som kommer til at
overgå den eksisterende mht. at finde sammenfald.

-Lars Lundin.

Fra : John Thomsen

Dato : 18-02-02 17:00

On Wed, 13 Feb 2002 22:52:29 +0100, Marqvar <marqvar@my-deja.com>
wrote:

>Men hvis man har OCR programmet Omnipage Pro 11.0 kan man lave enhver
>PDF fil om til tekst. OP 11 kan nemlig lave OCR på PDF filer.

Jamen det er da rigtigt; den VIL ha' fat i sagerne KAN da få fat i
dem....

John

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 09-02-02 13:25

On Thu, 31 Jan 2002 21:04:28 +0100, "Bo Larsen" <bolarsen@t-online.de>
wrote:

> [...]
>NAME 1512 Anna Sophie /Ottosdatter/ Anna Sophie /Ottosdatter/
>NAME 131 Christen Pedersen /Humble/ Christen /Pedersen/

Jeg har lavet et analyseprogram, der kan vise resultaterne fra en
GedComp bingo.
se her: <http://home6.inet.tele.dk/jvo/gedcom/gedcomp.htm>
Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 09-02-02 13:38

On Sat, 09 Feb 2002 13:24:56 +0100, Jens V. Olsen wrote:

> Jeg har lavet et analyseprogram, der kan vise resultaterne fra en
> [...]

Jeg synes det ser godt ud, og det kan nok være nyttigt for i
hvert fald alle Windows brugerne.

Et interessant spørgsmål opstår, når man sidder med sådan
et sæt af sammenfaldende personer er:
Om hvilke af de sammenfaldende personer er den slægtsforsker,
jeg har overlap med, ene om at have oplysninger om detilhørende
forældre.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 09-02-02 13:51

Nu fik jeg igen sendt et kun halvfærdigt indlæg afsted.

Jeg var ved at skrive:

> [...]
> sammenfaldende personer er: Om hvilke af de sammenfaldende personer er
> den slægtsforsker, jeg har overlap med, ene om at have oplysninger om

John Thomsen har i en email til mig for nyligt formuleret spørgsmålet
sådan her:
> Det sker f.eks. at jeg modtager Bingo på nogle enkeltpersoner,
> hvor jeg har nogle relationer, det være sig en forældre eller nogle
> efterkommere, som min Bingo-partner ikke synes at have. Eller
> måske har de dem med nogle andre navne/data som bare ikke
> giver nok point til et sammenfald.
>
> Er der nogen måde man kan se, om en person "trækker" tråde?

Når 'trådene' drejer sig om forældre (herunder yderligere aner),
så skal man se efter en GEDCOM-linje med '1 FAMC', som kun findes
hos den ene af de 2 personer, som har vist sig at være identiske.

I Jens V. Olsens eksempel kan man se sådan et par FAMC-linjer.
I det eksempel har begge slægtsforskere formentlig information
om den nævnte Ole Madsens forældre. Men hvis der nu kun var een
FAMC-linje, så ville der ret sikkert være en ny tråd at følge for
den anden slægtsforsker.

Jeg nævnte i et tidligere indlæg ideen med at farvekode nogle
af oplysningerne i de omtalte GEDCOM-uddrag.

Jeg tror det ville være nyttigt hvis Jens V. Olsens program
kunne opdage interessante GEDCOM-linjer (f.eks. FAMC), som kun
den ene slægtsforsker har, og så markere dem, f.eks. med en
farve.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Jens V. Olsen