Opslag I Jelling
Fra : John Thomsen

Dato : 30-01-02 13:57

Jeg ville være taknemmelig for lidt opslagshjælp i Jelling KB i årene
efter 1891. - Blandt Døde Kvinder.

Det drejer sig om Marie Kirstine Jørgensen, evt. med tilnavn Gys,
Gryes eller Grejs. Hun er født 4/12 1825, muligvis i Erritsø, men er
måske ikke døbt..?

Hun er gift 21/7 1847 i Erritsø med Mathias Nielsen Falkenberg, der
dør 1874. I 1880 har hun sin næstyngste til konfimation.

Hun synes ikke umiddelbart at være død mellem 1880 og 1891 og den
føgende kirkebog skal man som bekendt helt til Viborg for st
studere... )

Fra : Arne Eckmann

Dato : 30-01-02 14:40

On Wed, 30 Jan 2002 12:57:15 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

>Hun synes ikke umiddelbart at være død mellem 1880 og 1891 og den
>føgende kirkebog skal man som bekendt helt til Viborg for st
>studere... )

Det passer nu ikke helt John.

Vi har jo de unævnelige film for Nordjylland på Rigsarkivet, der går
helt frem til 1914-20.

mvh
Arne

Fra : John Thomsen

Dato : 12-02-02 16:24

On Wed, 30 Jan 2002 14:40:23 +0100, Arne Eckmann <arne@eckmann.net>
wrote:

>Vi har jo de unævnelige film for Nordjylland på Rigsarkivet, der går
>helt frem til 1914-20.

Undskyld hvilke unævnelige film?

Og hvor står de?

Venligst
John

Fra : Arne Eckmann

Dato : 12-02-02 17:23

On Tue, 12 Feb 2002 15:23:51 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

>Og hvor står de?

Du går ind på Rigsarkivet gennem glasdørene.

Lige indenfor glasdørene er der en skranke, hvor du skriver dig ind.

Ved siden af skranken, lige indenfor til højre ligger læsesalen (for
fiches og film), der går du ind.

Lige indenfor til venstre sidder Ole, hvis han da ikke er ude at
vandre i landskabet, eller måske sidder et eller andet sted og hjælper
en eller anden med at tyde kragetæer.

Ved Oles skrivebord skal du også skrive dig ind, men først når du har
fundet dig et ledigt apparat. Og i dette tilfælde skal apparatet så
være en rullefilmslæser.

I første omgang går du imidlertid bare ind i lokalet og svinger skarpt
til venstre og går ned i bunden af lokalet.

Lige inden du kommer til indgangen til det tilstødende lokale, finder
du nogle filmregistraturer på din venstre hånd.

De registraturer, der er interessante for dig, er 3 lysegrå ringbind,
hvor titlen er noget i retning af Kirkebøger for Nordjylland.

Først slår du op i den første bog for at finde det relevante sogn i
indexet. Og der ser du så, hvilken side du finder registraturen på.
Alt afhængigt af det fundne sidenummer, slår du så op på siden i bind
1, eller bind 2 eller bind 3.

På den rette side finder du så en oversigt over filmede kirkebøger
og numrene på de relevante rullefilm.

Hvis du ikke lige har et stykke papir at notere disse numre ned på,
kan du fx. gøre som jeg: Simpelthen at notere det på din hånd. På den
måde kan du også nemmere komme i kontakt med folk, fordi du på den
måde utvivlsomt overskrider mange menneskers grænser for, hvad man
kan, og hvad man ikke kan.

Udstyret med filmenes numre går du så ind i det tilstødende lille
lokale, hvor filmene simpelthen står i aflange kartotekskasser på
hylderne langs væggene.

Hvis du ikke umiddelbart kan finde et system i nummereringen, går du
bare rund og kigger en to tre gange med en stadigt stigende intensitet
i din stirren.

Når du har fundet en nummerrække, der omfatter de numre du er ude
efter, trækker du kassen ud, og finder de film, du har brug for.

Derefter finder du dig en filmlæser, og noterer dig pladsens nummer,
hvorefter du nu går tilbage til Oles skrivebord, og skriver dig ind
med tidspunkt, navn og pladsnummer.

Og, så er der jo sådan set kun tilbage at finde det du leder efter.

Alt dette være således fortalt, med et glimt i øjet

med venlig hilsen
Arne