Opslag på Mors - Frantz Kristoffer Bylov S~
Fra : Michael Holtegaard

Dato : 27-01-02 22:58

Kære venner.

Frantz Kristoffer Bylov Støjbjerg Christensen født den 17. april 1843,
Redsted sogn, Morsø Sønder Herred, får den 20. juli 1872 ifølge en gammel
familiebibel en datter: Sidsel Marie Frandsen, moderen er Kirsten Ladefoged.

Problemet er, at jeg intet har kunnet finde om datter og moder. Moderens
"rigtige" efternavn er helt sikkert noget andet end Ladefoged - Er der nogen
der kan hjælpe?

På forhånd tak

mvh
Michael Holtegaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-01-02 19:23

On Sun, 27 Jan 2002 22:57:36 +0100, Michael Holtegaard wrote:

> [...]
>"rigtige" efternavn er helt sikkert noget andet end Ladefoged - Er der nogen

Jeg har checket Redsted kirkebog, men fødslen/dåben findes i hvert
fald ikke der. Har du nogen fornemmelse af hvor pigen er døbt?

jeg har også checket slægtsbogen over Støiberg-slægten på Mors, men
ikke fundet nogen af navnene.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kirsten Seltorp

Dato : 29-01-02 00:55

"Michael Holtegaard" <holte@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse news:3c547833$0$204$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> familiebibel en datter: Sidsel Marie Frandsen, moderen er Kirsten Ladefoged.

I FT 1870 for Skallerup sogn, Morsø Nørre Herred optræder der en Frands Christoffer Bülow Christensen, 27 år, f. i Mollerup sogn, som møllerkarl i Thorup hos min ane Jens Nielsen Støvring.
Så vidt jeg husker er han avanceret til møller i FT 1880, og jeg er også stødt på hans navn i Skallerup KB, så prøv om ikke der er gevinst der.

Venlig hilsen
Kirsten Seltorp

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-01-02 09:30

On Tue, 29 Jan 2002 00:54:54 +0100, Kirsten Seltorp wrote:

> [...]
>Så vidt jeg husker er han avanceret til møller i FT 1880, og jeg er også stødt
>på hans navn i Skallerup KB, så prøv om ikke der er gevinst der.

Mollerup? Bummelum, bummelum...... hvad har vi her? Jo, sandelig )

Mollerup kirkebog 1870-1891. C136-11, film 1/3, 1872 nr. 4
Født: 20 Juli
Navn: Sidsel Marie Frandsen
Døbt: Hjemmedøbt den 21 Juli af Præsten. Daaben kundgjort i Kirken den
Forældre: Boelsmand Frands Kristoffer Bülov Larsen og Hustru Kirsten
Andersen (32 Aar) af Mollerup
Faddere:
1. Pigen Inger Marie Madsen af Sundby
2. Aft. Laust Støjberg af Sundby
3. Husmd. Anders Væver af Ljørslev
4. Gmd. Mads Kristian Overgaard af Sundby
Anmærkning: Tilstede ved Hjemmedaaben:
1. Forældrene
2. Husmand Niels Andersen Larsens Kone af Mollerup
3. Gmd. Anders Josefsens Kone af Fjallerslev

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 29-01-02 19:37

Tak for hjælpen både til Kirsten og Kurt, nu er der lidt at arbejde på.

MEN hvad skal jeg satse på? Larsen eller Christensen? Det virker lidt
"rodet" - Kan der være tale om skrivefejl, eller blandes der 2 personer
sammen?

I må undskylde, men jeg er lidt forviret. Jeg er ikke i tvivl om at det er
den rigtige Sidsel Marie Frandsen, men jeg kan da godt komme lidt i tvivl om
faderens efternavn - Jeg må vist hellere lige låne den gamle familiebibel af
svigermor

Endnu engang tak skal I ha'

mvh
Michael Holtegaard

PS: Kan I slå op derhjemme eller har I været en tur på arkivet??

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-01-02 21:25

On Tue, 29 Jan 2002 19:36:51 +0100, Michael Holtegaard wrote:

>Tak for hjælpen både til Kirsten og Kurt, nu er der lidt at arbejde på.

Hov, hov, vi er ikke færdige!

Mollerup kirkebog 1814-1869, C136-10, film4/6, Vielse 1862 nr. 1
Frantz Christopher Bülow Larsen, Ungkarl. Søn af Huusmand Lars Madsen
Støiberg i Mollerup; 32 Aar gl. - Vacc.: 7 Aug. 1835 af Nørgaard
Pige Kirtsen Andersen. Datter af Hmd. Anders Jensen Væver i Ljørslev;
23 Aar gl. - Vacc. 27 Juni af Nyrop
Forlovere: Lars Madsen Støiberg, Hmd. i Mollerup; Anders Jensen Væver,
Hmd. i Ljørslev
Viet 1 Juli 1862 i Kirken.
Jævnførselsregister: 244

>MEN hvad skal jeg satse på? Larsen eller Christensen? Det virker lidt
>"rodet" - Kan der være tale om skrivefejl, eller blandes der 2 personer
>sammen?

Jeg ville nok satse på Larsen, da hans far jo hedder Lars. Men måske
viser der sig en forklaring på forbistringen?

> [...]
>svigermor

>PS: Kan I slå op derhjemme eller har I været en tur på arkivet??

Jeg har et omfattende mikrofilmkortarkiv for Mors herhjemme )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 31-01-02 20:02

Hej Kurt,

Tak for det. Jeg har tjekket, via tlf., familiebiblen hos svigermor, noget
tyder på, at "christensen" er tilføjet på et eller andet tidspunkt, så jeg
tror faktisk det er forkert og burde være Larsen, men det kræver nok lidt
mere "benarbejde".

Er det muligt at få dig til at foretage et "blindopslag" på Mors? Jeg ved
godt der er meget andet at lave, og jeg vil nødig fremstå som en der bare
uhæmmet beder om lidt hjælp.

Jeg skriver "blindopslag" fordi det eneste jeg kender er fødselsdato'er og
så har jeg en formodning om det drejer sig om Morsø Sønder Herred. (Jens
Peter larsen, f. 2/9-1864 får sammen med Sidsel Marie Frandsen datteren
Dorthea Larsen, f. 1/5-1894)

Du skal bare sige nej, hvis det bliver for meget, for så må jeg bare til
Viborg en dag, men som du selv ved, hvis man rækker en vis mand en
lillefinger, tager han gerne resten af armen.

I forbindelse med det du tidligere har fundet til mig, har jeg vist nok
fundet farfaderen til Frants, via dda, nemlig en Mads Andersen Stoyborg.
Thisted, Morsø Sønder, Elsø, Elsøe Bye, , , 15, FT-1801
Mads Andersen Stoyborg, 52, Gift, Mand, Huusmand med Jord,
Anne Jensdatter, 42, Gift, Hans Kone, ,
Anders Madsen, 11, Ugift, Deres Børn, ,
Laurids Madsen, 3, Ugift, Deres Børn, ,
Jens Madsen, 1, Ugift, Deres Børn, ,
Helle Madsdatter, 9, Ugift, Deres Børn, ,

Er det helt normalt at Laurids efterhånden forvanskes til Laust Madsen
Stoiberg? Det kan da godt give nogle problemer med at finde folk senere
skulle man dog mene.

mvh

Michael Holtegaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-02 09:02

On Thu, 31 Jan 2002 20:02:28 +0100, Michael Holtegaard wrote:

> [...]
>så har jeg en formodning om det drejer sig om Morsø Sønder Herred. (Jens
>Peter larsen, f. 2/9-1864 får sammen med Sidsel Marie Frandsen datteren

Jeg foretager gerne opslag, men har desværre ingen mulighed for at se
længere end 1890, da kirkebøger ikke er frigivet på mikrofilmkort
efter den tid. Du må nok en tur på landsarkivet

>Er det helt normalt at Laurids efterhånden forvanskes til Laust Madsen
>Stoiberg? Det kan da godt give nogle problemer med at finde folk senere
>skulle man dog mene.

Laurids, Laur, Lau, Las, Lars, Laust.... ja, det er helt almindeligt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 01-02-02 19:51

Hej Kurt,

Nu tyder meget på, at du har en anseelig samling microkort der hjemme;sådan
lidt praktisk, Fylder det ikke kolosalt med både mikrokorlæser, kort, film
o.s.v.?

Hvis man nu selv skulle anskaffe sig en læser; Hvad koster sådan en svend?
Hvor meget fylder den og hvor køber man mikrokort og film?

mvh
Michael Holtegaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-02 21:20

On Fri, 1 Feb 2002 19:51:19 +0100, Michael Holtegaard wrote:

>Nu tyder meget på, at du har en anseelig samling microkort der hjemme;sådan
>lidt praktisk, Fylder det ikke kolosalt med både mikrokorlæser, kort, film
>o.s.v.?

Ja, jeg har mange mikrofilmkort, men jeg kender da dem der har flere
fra Mors og omegn Jeg mangler kun et par fragmenter af de kort der
udbydes, så nu er jeg begyndt at bestille nyoptagelser af visse
registre og andet guf. Det koster 100 kr. for et kort, der kan rumme
op til 60 optagelser.

Min nuværende samling, som udelukkende dækker Mors, måler vel en god
meters penge, hvis de bliver anbragt i een lang skuffe.

>Hvis man nu selv skulle anskaffe sig en læser; Hvad koster sådan en svend?
>Hvor meget fylder den og hvor køber man mikrokort og film?

Læseapparater fylder ca. det samme som en 15" computerskærm. Læseren
købte jeg i sin tid på Landsarkivet i Viborg, da de solgte ud af et
restlager. Så vidt jeg husker, gav jeg omkring 900 kr. for den. Jeg
tvivler dog på at de har flere, men der bliver med ujævne mellemrum
annonceret her i gruppen med formidling af brugte læseapparater.
Ellers prøv at spørge i din bank, eller på et reservedelslager - disse
var storbrugere i sin tid, da microfiche havde sin glansperiode.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kirsten Seltorp

Dato : 29-01-02 22:54

"Michael Holtegaard" <holte@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse news:3c56ec1c$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> MEN hvad skal jeg satse på? Larsen eller Christensen? Det virker lidt
> "rodet" - Kan der være tale om skrivefejl, eller blandes der 2 personer
> sammen?

Jeg tror der må være tale om (mindst) 2 forskellige personer. Christensen fra Skallerup (f. i Mollerup) er 27 og ugift i 1870, hans alder passer altså med Christensen fra familiebiblen (f. i Redsted), mens Larsen er noget ældre nemlig 32 ved vielsen i 1862.

Efter at have været en tur på DDA er jeg tilbøjelig til at tro at det drejer sig om et (hastigt voksende) antal fætre med samme morfar, se bare her:

Thisted, Morsø Sønder, Mollerup, Mollerup Bye, , et boelsted, F9, FT-1834 :

Laust Madsen Stoiberg, 37, Gift, , Boelsmand,
Inger Frantzdatter, 42, Gift, , hans kone,
Ane Marie Laustdatter, 10, Ugift, , deres børn,
Inger Cathrine Laustdatter, 9, Ugift, , deres børn,
Poul Laustsen, 6, Ugift, , deres børn,
Frantz Christopher Bylov Larsen, 3, Ugift, , deres børn,
Ane Nielsdatter Istrup, 33, Ugift, , Skræderske,

Thisted, Morsø Sønder, Karby, Aarberg, , Et huus, 5, FT-1845:

Michel Mathiasen Brochman, 51, Gift, , Huusmand,postbud, Hvidberg sogn Thisted amt
Mette Frantzdatter, 40, Gift, , Hans kone, Redsted sogn Thisted amt
Lars Kibsgaard Michelsen, 15, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Christen Michelsen, 10, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Frants Christoffer Bylov Michelsen, 6, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Ane Cicilie Marie Elisabeth Michelsen, 2, Ugift, , Deres barn, Heri sognet

Det kræver vist et større gravearbejde i diverse kirkebøger rundt om på øen, rigtig god fornøjelse

Kirsten

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 01-02-02 19:49

Hej Kirsten,

Jeg har haft fat i svigermor vi telefon, meget tyder på, at "Christensen" er
tilføjet på et senere tidspunkt. Så du har sikkert ret i din formodning om,
at der er tale tale om en række fætre og kusiner. så det kræver nok en del
opslag inden den del af svigerfamilien falder på plads.

mvh
Michael Holtegaard