Efterlysning
Fra : Claus Harkjær

Dato : 25-01-02 21:32

Jeg prøver en gang til:
Gennem et stykke tid har jeg forsøgt at danne et billede af
soldaterlivet på Nordfronten af Københavns Landbefæstning. Det drejer
sig om perioden 1890 - 1920.
Jeg har være på Rigsarkivet og gennemgået tusindvis af papirer, men
desværrre uden det store udbytte. Desværre er der ikke skrevet ret meget
om soldaterlivet, og der er fortvivlende få fotografier - idet mindste,
hvad jeg har set.

Det er derfor jeg vender mig til slægtsforskerne. I betragtning af, at
det er tusindvis af soldater, der på det ene eller andet tidspunkt har
været stationeret på Fæstningen må der være noget - et eller andet sted.

Jeg er _ikke_ interesseret i links til sider på internettet. Der har
jeg været:

Jeg er deimod interesseret i billeder fra soldaterlivet eller endnu
bedre soldaterhistorier. Skulle der ikke være en i gruppen, som har en
far/bedstefar/onkel/tidligere nabo eller gårdskal, der som soldat lå på
Landbefæstningen

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-01-02 09:20

Jeg formoder du har været på KGB?
(Garnisonsbiblioteket på Kastellet)
Ja, så tør jeg ski' ikk' sende linket til deres hjemmeside.
Men bare det at gå rundt derude en forårsdag, er hele turen vejr.
Hilsen
Flemming Svendsen.

Fra : Betty og Finn Nielse~

Dato : 29-01-02 18:56

Flemming Svendsen <flemclar@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2tp2k$s28$1@sunsite.dk...
> [...]
> Ja, så tør jeg ski' ikk' sende linket til deres hjemmeside.
> Men bare det at gå rundt derude en forårsdag, er hele turen vejr.

Jeg vil meget gerne bede om linket til denne hjemmeside. Hvis du tør
Hilsen
Betty Nielsen

Fra : Claus Harkjær

Dato : 29-01-02 21:20

http://www.kgbmil.dk

og god fornøjelse. Den er et besøg værd. Men det er Det kongelige
Garnisonsbibliotek også - særlig hvis man har interesse i militære sager.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-01-02 21:25

On Tue, 29 Jan 2002 18:55:30 +0100, Betty og Finn Nielsen wrote:

>Flemming Svendsen <flemclar@mail.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:a2tp2k$s28$1@sunsite.dk...

>Jeg vil meget gerne bede om linket til denne hjemmeside. Hvis du tør

Den var næsten for nem: http://www.kgbmil.dk/
Når man kommer ind på siden, får man en meddelelse om, at man skal
downloade noget Java-snadsk på 5 megabytes for at få vist siden
korrekt. Så vigtigt var det nu heller ikke for mig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-01-02 07:02

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message news:j41e5u82bephpsu67lpjjpvuniav496573@4ax.com...

> [...]
> downloade noget Java-snadsk på 5 megabytes for at få vist siden
> korrekt. Så vigtigt var det nu heller ikke for mig

Jeg har boede på Østebro i 20 år
as an Englishmanj I prefer http://www.kgbmil.dk/english/index.htm

as a taxi driver for 15 years I have been in most parts of Copenhagen
local history is a good hobby
learning to read the landscape makes each day more enjoyable.

Hugh W

http://www.osterbroavis.dk/ mange lokal historisk emner og kontakter

Rigmor Hansen og Helge Østergaard fra
Lokalhistorisk Café Ndr. Frihavnsgade 87 1100 Kbh. Ø
http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=%22Lokalhistorisk+Caf%E9%22&btnG=Google+Search&meta=

Tel: (+45) 31 42 58 36

*************** searched *******************************

It is an extremely important cultural heritage library with some very rare books.

the catalog URL http://147.29.116.113:4505/ALEPH/-/start/kgb01

looks as if it is running on one of the successors to kb.dk REX

but it only has about one third of the matierial on it

Nyhedslister gives some idea of the scope of the library.

http://www.kgbmil.dk?. Vi stiller 8 spørgsmål og det tager kun 2 minutter at besvare. Ønsker du at hjælpe os med at få et bedre
netsted? << http://bpn.surveyonline.dk/handler?brugerID=KNCKLN&auto=1

http://images.google.com/images?q=kastellet&svnum=10&hl=da&imgsafe=off&start=0&sa=N

http://groups.google.com/groups?q=kastellet&svnum=10&hl=da&sa=N&tab=ig

http://www.google.com/search?q=kastellet&svnum=10&hl=da&sa=N&tab=iw

http://www.google.com/intl/da/

Nordfronten af Københavns Landbefæstning 1890

http://www.google.com/search?q=Nordfronten+af+K%F8benhavns+Landbef%E6stning+1890&hl=da&btnG=Google-s%F8gning&lr=

http://www.garderhoej.dk/litterat.htm

Her er der mulighed for at søge oplysninger om den omfattende litteratur, der er udgivet om Landbefæstningen i almindelighed og
Garderhøjfortet i særdeleshed. Forslag til listen modtages meget gerne (se nederst)

http://www.garderhoej.dk/index.htm

http://www.garderhoej.dk/rundvis4.htm#Fortmesterens%20bolig

Kommandantskabet er normalt bemandet tirsdag, onsdag og torsdag mellem 10 og 14.
Udenfor kontortiden kan kommandanten træffes på telefon 3965 6179

Fortkiosken
Fortkiosken er beliggende på fortets glacis. Den er åben i fortets normale åbningstider.
Fra kiosken sælges forskellige skrifter og bøger om fortet, ligesom man kan få købe en forfriskning.
Ligesom kommandantskabets hus er fortkiosken bygget under besættelsen. <<<

http://www.husum2700.subnet.dk/mere.html

brug cached til hurtigt find rund

http://www.google.com/search?q=cache:Rek8biqzi-kC:www.husum2700.subnet.dk/mere.html+Nordfronten+Landbef%E6stning+&hl=da

Disse søgetermer er blevet fremhævet: nordfronten landbefæstning

August til Begyndelsen af Oktober. Medens Besætningen på Nordfronten er bekvemt og godt indkvarteret på selve Forterne, har en del
af Vestfrontens Besætning hidtil måttet anbringes i Teltlejre, hvad på denne Tid af Året er forbundet med stor Gene for Mandskabet.
I År havde Autoriteterne imidlertid skaffet hele Befæstningen Tag over Hovedet, idet Teltlejren ved Avedøre er afløst af en Lejr af
solide Døderske Telte af Teltlejren ved Husum erstattet med en stor, grundmuret, toetages Bygning. <<

Vil du vide mere om vores lokalhistorie i Husum, kan du klikke på "Lokalhistorisk Selskabs for Brønshøj, Husum og Utterslev", og
deres hjemmeside finder du på

>http://w1.1382.telia.com/~u138200273 <
----- OO - OO ------
Eller skriv til > svo@private.dk < hvis du ønsker flere oplysninger.
http://www.google.com/search?q=Nordfronten&btnG=Google-s%F8gning&hl=da

You can use up to 10 words in any language

http://www.google.com/search?q=Nordfronten+gentofte&hl=da&filter=0

http://www.din-bog.dk/Nordfronten/Gentofte_Batteri.html

I 1941 skrev obertløjtnant E. Dalberg en beretning om Befæstningsan-læg i Gjentofte Kommune i "Meddelelser fra Historisk Topografisk
Sel-skab for Gjentofte Kommune":

http://www.din-bog.dk/Nordfronten/Bernstorff_Batteri.html

http://www.din-bog.dk/Nordfronten/Index.html

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=Dalberg+site%3Adk&meta=

Erik Dalberg
.... Noter : ERIK DALBERG, f. 12 Jul. 1875 i København ... 2 Ingeniørdirektion 1908, Chef
for 2 Bygningsdistrikt (Nordfronten), afgået som Kaptajn, Oberstløjtnant af ...
hjem.get2net.dk/erling-dalberg/per00253.htm

Oberstløjtnant, Portrætmaler

http://www.google.co.uk/search?sourceid=navclient&q=Dalberg+Portr%E6t

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=foto+nordfronten&btnG=Google+Search&meta=

http://rex.kb.dk/ALEPH

[Fortroligt kort over Nordfronten]. Intet udlån

KBK K-20f-1939 1939-164
København - Befæstningskort

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=Bef%E6stning&meta=

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=Bef%E6stning+batteri&btnG=Google+Search&meta=

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=Bef%E6stning+fort&btnG=Google+Search&meta=

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=Bef%E6stning+livet+1890&btnG=Google+Search&meta=

*************** slutning ************************
"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> wrote in message news:3C51C0CB.7096B84@harkjaer.dk...
klip>
> Jeg er _ikke_ interesseret i links til sider på internettet. Der har
> jeg været:

but you should work with the names mentioned like the Dalberg family making personal approaches by email

photos could be with udlandsdansker in USA for example

Kunstner Dalberg sound interesting
where are his papers sketches photographs ?

Art runs in families in Copenhagen
http://www.google.co.uk/search?q=Kunstner+Dalberg+&num=100&hl=en&filter=0

Was he of German descent?
http://www.bkf.dk/indexAll.htm
Grafiker:
Dalberg,Benny Willemoes
with another military name - maybe his grandfather told of something

http://www.google.co.uk/search?num=100&hl=en&q=professor%2C+dr.jur.+Dalberg-Larsen+site%3Adk&btnG=Google+Search&meta=

Professor, dr.jur. Jørgen Dalberg-Larsen, tlf.
8942 1501

Det Kongelige Danske Kunstakademi bibliotek

The Library of the Royal Academy of Fine Arts
Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Kunstakademiets Bibliotek
Web-site: http://www.kunstakademiet.dk/index.html

Postboks 3053,
DK-1021 København K.
Adresse: Kongens Nytorv 1
Tel: +45 33 74 48 00
Fax: +45 33 74 48 88
E-mail:kab@kb.dk
Åbent: Bogsamlingen: 1.sept.-31.maj:
mandag-fredag kl. 11-17, lørdag kl.10-14;

1.-30.juni: mandag-fredag kl. 11-17, lørdag lukket;
1.juli-31.august: mandag-fredag kl.13-16, lørdag lukket.

Billedsamlingen har åbent hele året mandag -fredag kl.13-17;
1.sept.-31.maj: lørdag kl.10-14;
1.juni-31.august; lørdag lukket.

Arkitekturtegninger: Hele året: tirsdag-fredag kl.13-16, mandag og lørdag lukket. <<<

no links to the library, this institution has been sick since it went over to concept art (og glemmer håndværket)

http://www.kulturnet.dk/homes/kab/ieadr.htm

http://www.kunstbib.dk/ieadr.htm

http://rex.kb.dk/ALEPH/-/START/KAB02

The Danish National Gallery
Statens Museum for Kunst
Den Kongelige Kobberstiksamling
Web-site: http://www.smk.dk/smk.nsf/docs/splash2

(Department of Prints and Drawings)
Sølvgade 48-50
DK-1307 København K.
Tel. +45 33 74 84 94
Fax: +45 33 74 84 04
E-mail: smk@smk.dk
Åbent tirsdag - fredag kl. 10-15, onsdag kl 10-20

mnay topographic pictures in the reserve collection
and a library about Dansk Kunstner

:::::::::::: a sister ?? :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::..

http://hjem.get2net.dk/erling-dalberg/per00171.htm

Premierløjnant udenfor nummer af Artilleriet. Har været ansat i den Siamessiske Hær
Heinrich Frederik Axel Andersen (Gun)

oh dear
Hugh W

Fra : Erling Henningsen

Dato : 10-02-02 16:47

Hej
Et af mine faniliemedlemmer var med til at bygge nord fronten han hed Erik
Dalberg og var officer.

hilsen
Erling Dalberg Henningsen.