[DEBAT] Begrænsninger i søgemuligheder på ~
Fra : Familien Kristensen

Dato : 22-01-02 20:12

[DEBAT] betyder at denne tråd er debat. Så ønsker du ikke at læse den, så
vælg ignorer den venligst. Ikke at jeg ønsker en debat, men det "udarter"
det sig nok til ?

På DIS-Danmarks side:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=3&i=194&t=194
svarer DDD på årsagen til begrænsningen på max 100 personer i
søgeresultatet:
"Problemet var, at nogle brugere var begyndt at misbruge søgefunktionen til
at downloade ikke bare sogne, men hele _amter_. Resultatet var, at de i
flere tilfælde hentede html-sider på adskillige mb.

Men ikke nok med det. Man opdagede også, at nogle af disse brugere havde
lagt de downloadede sogne ud på deres egne hjemmesider med den originale
html-formatering og DDA's logo. En enkelt henvendte sig derudover til en
række lokalarkiver for at sælge de hentede filer.

Det er naturligvis trist, at der er nogle enkelte, som ikke kan finde ud af
at opføre sig ordentligt; men det må vi åbenbart indstille os på. Vi har så
diskuteret, hvordan vi kan indrette søgningen, så den slags tåbeligheder
forhindres, samtidig med, at almindelige brugere generes mindst muligt.

Holdningen er, at begrænsningen i antal søgeresultater nok er det mindst
ringe. Man skal jo gøre sig klart, at der er tale om en _søge_-funktion. Det
har aldrig været meningen, at man skulle hente hele sogne på den måde. Til
gengæld vil man så prøve at forbedre mulighederne for at lave en præcis
søgning. D.v.s. man vil prøve at tilbyde flere søgekriterier. Som det første
resultat er det nu blevet muligt at søge efter børn i alderen 0-9 år."

Nu er mit problem ved søgning som regel:
Mit søgeresultat bliver sommetider over 100 personer, og uanset hvordan jeg
sorterer min søgning, kan jeg ikke "få fat i de sidste".

Er der nogen, som ved, hvem jeg kal henvende mig til ?

Jeannie Kristensen
Hvis du vil svare mig direkte, så vælg "svar til afsender".
Min afsender adresse er nemlig ikke korrekt.
Dette gør jeg for at undgå for meget spam.
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-01-02 21:41

On Tue, 22 Jan 2002 20:11:53 +0100, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>På DIS-Danmarks side:
>http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=3&i=194&t=194
>svarer DDD på årsagen til begrænsningen på max 100 personer i

DDD betyder altså Dansk Demografisk Database, og en database svarer
normalt ikke

Men det var altså også mit indlæg, som du citerer.

>Nu er mit problem ved søgning som regel:
>Mit søgeresultat bliver sommetider over 100 personer, og uanset hvordan jeg
>sorterer min søgning, kan jeg ikke "få fat i de sidste".

Nej, men så må du altså prøve at gøre søgningen mere præcis ved at
tilføje ekstra betingelser. Alternativt må du foretage søgningen på
cd'en.

>Er der nogen, som ved, hvem jeg kal henvende mig til ?

Henvende dig vedrørende hvad?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-01-02 02:58

(Nej, nedenstående er _ikke_ et perfid angreb på Lars' person, men relevant
kritik af hans funktion og holdning som DIS repræsentant i KIK, som det var
ønskeligt han håndterede anderledes seriøst i forhold til offentligheden og
de medlemmer han repræsentere).

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> DDD betyder altså Dansk Demografisk Database, og en database svarer
> normalt ikke
Har, har - det var vel nok morsomt
- Så fik du lige kategoriseret spørgeren som lettere imbecil - hvilket nok
var vigtigere for dig end at svare korrekt.

> Nej, men så må du altså prøve at gøre søgningen mere præcis ved at
> tilføje ekstra betingelser.
De betingelser, som man regner med at finde oplysninger om.?
Det er noget vrøvl Lars - for man kender jo ikke nødvendigvis flere
søgekriterier, en dem man indtaster. Derudover er der jo formålskriteriet,
som du tidligere har betydet vigtigheden af. Søgningen behøver jo ikke være
personfikseret - men kan lige vel være forskning i navne-, alders- ,
erhvervsfordeling, etc., hvor en begrænsning på 100 er helt ubrugelig.

> Alternativt må du foretage søgningen på cd'en.
Nu er du direkte dum - gentag venligst ikke den slags. Det er nedladende og
arogant afvisning af en relevant henvendelser om et reelt problem, som du er
direkte part i er opstået. Netop du kan ikke tillade dig den bemærkning.

Nej, der er nemlig ingen - udover Lars undvigelser - der har tænkt sig at
reagere seriøst på din henvendelse - og han spiller jo bare dum og uvidende:
> Henvende dig vedrørende hvad?

Lars reagere ikke sådan fordi han er uvidende, men alene for at undgå de
ubehagelige spørgsmål der uungåeligt følger med den indstilling han
forfægter - som ikke er hans egen, men DDA's.
Der er desværre ikke noget at gøre ved det - selv Lars er nok ikke i stand
til at "rokke båden", hvor DDA er "skipper" og DIS/KIP er "lænkede
galejslaver".
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk http://www.image.dk/~jep

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 22-01-02 23:24

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote
in message news:a2kdi7$e3m$1@sunsite.dk...
> [...]
> sorterer min søgning, kan jeg ikke "få fat i de sidste".
>
> Er der nogen, som ved, hvem jeg kal henvende mig til ?

Som svar på nøjagtig samme spørgsmål har jeg i dag modtaget følgende svar
fra Anette Gulbæk på DDA:
"Ang. søgesystemet, så er det Nanna Floor Clausen som du skal tale med.
Systemet blev lavet for at højne server nivauet og for at være med til at
besværlig gøre at folk "stjal" andre indtasteres indtastninger."

Nanna Floor Clausen har mail: nc@dda.dk og jeg har i dag spurgt om følgende:
"Jeg vil gerne spørge om det ikke var muligt at lave et søgesystem á la
familysearch.org på ddd.dda.dk så man kan se mere end de første 100 poster?
Det ville være fint om man kunne vælge at se de næste 100 hvis nu man ikke
fandt den person man ledte efter."

Så må vi jo se om der sker noget.....

mvh
Rikke

Fra : John Thomsen

Dato : 04-02-02 14:59

On Tue, 22 Jan 2002 23:23:30 +0100, "Rikke F. Ravn"
<rikke@REMOVEfjordbak.dk> wrote:

> [...]
>Systemet blev lavet for at højne server nivauet og for at være med til at
>besværlig gøre at folk "stjal" andre indtasteres indtastninger."

Interessant kontradiktion om en indført begrænsning: "højne server
niveauet"...... )

Frygten for at nogle "stjæler" indtastningerne kan nemlig eliminineres
ved at alle får lige adgang til dem; når alle har dem er der nemlig
ikke noget incitament tilbage for "at stjæle og udstille"....

Hvis DDA iøvrigt har begrundet mistanke - bevis - så burde de henvende
sig til misdæderen direkte, og bede vedkommende om at slå koldt vand i
blodet, men desværre er det en velkendt mekanisme at man i stedet
tænker i, hvordan man så kan gøre det endnu mere besværligt for alle

Venligst
John

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-02 00:20

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk>
skrev Tue, 22 Jan 2002 20:11:53 +0100

> [...]
>html-formatering og DDA's logo. En enkelt henvendte sig derudover til en
>række lokalarkiver for at sælge de hentede filer.

Hvis dette virkeligt skulle være tilfældet[1], så er det helt klart
ulovligt. Og DDA burde gå til domstolene, i stedet for at indføre
begrænsninger der er til gene for alle de lovlydige brugere.

> [...]
>sorterer min søgning, kan jeg ikke "få fat i de sidste".
>
>Er der nogen, som ved, hvem jeg kal henvende mig til ?

Det bedste ville jo være, hvis Dis-Danmark ville gøre sin indflydelse
gældende. Men ellers må du jo rette henvendelse direkte til DDA, det er
så vidt jeg ved Nana Floor der har ansvaret for web-siderne.

[1].
Jeg synes det er meget grove beskyldninger mod ikke navngivne personer.
Den der er fremkommet med disse beskyldninger, burde efter min mening
står frem og komme med nogle konkrete eksempler.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 23-01-02 07:04

Hej.

> [...]
første
> resultat er det nu blevet muligt at søge efter børn i alderen 0-9 år."

Eller hvorfor ikke tilføje et felt, fødselsår og et interval, f.eks. +/- 1
år, +/- 3 år etc. så ville det da i rigtigt mange tilfælde blive meget
nemmere at søge og finde det korrekte resultat.

Det skulle være rimeligt nemt at tilføje et ekstra index til databasen og
det ville virkeligt kunne få søgehastigheden op => mindre ressourcekrævende
for serveren.

Mvh Jakob