KStableau - Grafisk anetræ
Fra : Arne Eckmann

Dato : 22-01-02 01:38

Uden dermed at ville lave egentlig reklame, vil jeg
blot nævne, at jeg for nogle dage siden faldt over
en meget simpel, men elegant (synes jeg), grafisk
anetræ generator.

Programmet er Shareware, men kan bruges frit og
gratis til private - non-commercielle - formål.

Programmet kan hentes her:

http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/KStableau.zip

Der er en kombineret info/hjælp side her:

http://www.home.zonnet.nl/annemarthsterringa/KShelp.htm

Jeg ved ikke, hvor kendt programmet er blandt denne
gruppes brugere, men ellers har jeg brugt generatoren
til mit eget anetræ, der kan ses her:

http://home6.inet.tele.dk/eckmann/arne.htm

Præsentationen kører i to vinduer (frames), med det
grafiske træ i det øverste vindue og den tilhørende tekst
i det nederste vindue.

Alle boksene i det grafiske træ er klikbare. Et klik på
en boks, resulterer i, at den relevante tekst ruller frem
i det nederste vindue.

Skulle dette program - mod forventning - være kendt
af det store flertal af denne gruppes deltagere, vil
jeg så blot beklage, at jeg på denne måde har spildt
jeres tid og penge.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 22-01-02 15:43

Det er godt nok nemt at bruge. Jeg var dog ikke i stand til at generere
html-filerne, før parameter-fil og gedcom-fil blev placeret i samme
directorie. Der er dog en del arbejde i at oversætte til dansk.

mvh
Finn Frederiksen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 22-01-02 20:44

On Tue, 22 Jan 2002 15:42:59 +0100, "Finn Frederiksen"
<ffrederiksen@hotmail.com> wrote:

>Det er godt nok nemt at bruge. Jeg var dog ikke i stand til at generere
>html-filerne, før parameter-fil og gedcom-fil blev placeret i samme
>directorie. Der er dog en del arbejde i at oversætte til dansk.

Ja, det har du ret i - men måske producenten kan bevæges til
at inkludere dansk mellem de sprog generatoren kan håndtere.

I mellemtiden kan man så bruge norsk bokmål, hvorved det
drejer sig om mindre, der skal ændres bagefter.

For mit eget vedkommende vil jeg typisk bruge det engelske
output, og se stort på oversættelse til dansk.

Ved det anetræ, jeg har lagt på min hjemmeside, brugte
jeg Stones Webwriter til lige at udskifte diverse udtryk til
tilsvarende danske udtryk.

mvh
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-01-02 01:14

On Tue, 22 Jan 2002 20:43:45 +0100, Arne Eckmann <arne@eckmann.net>
wrote:

>Ja, det har du ret i - men måske producenten kan bevæges til
>at inkludere dansk mellem de sprog generatoren kan håndtere.

Jeg kan oplyse, at Tom De Neef nu er gået igang med at inkludere
dansk i de sprog, som hans generator kan håndtere. Og, jeg har
indtryk af, at det nok kommer til at gå forholdsvis hurtigt

mvh
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 14:31

> [...]

>html-filerne, før parameter-fil og gedcom-fil blev placeret i samme
>directorie. Der er dog en del arbejde i at oversætte til dansk.

På nuværende tidspunkt ligger den seneste version til
download.

I denne version kan du nu vælge dansk output.

mvh
Arne

Fra : Claus Harkjær

Dato : 23-01-02 17:34

Det er da et fint lille program, men det har desværre en fejl - som set
i min optik er fatal. Det kan ikke vises i Netscape. 4.7x, men kun i
Microsnot Explorer.

m.v.h.

Claus Harkjær

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-02 21:17

On Wed, 23 Jan 2002 17:34:21 +0100, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

>Det er da et fint lille program, men det har desværre en fejl - som set
>i min optik er fatal. Det kan ikke vises i Netscape. 4.7x, men kun i
>Microsnot Explorer.

I det her tilfælde er det altså Netscape der er noget skidt:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A//home6.inet.tele.dk/eckmann/arne.htm

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Claus Harkjær

Dato : 23-01-02 21:45

Det tilkommer ikke en udbyder, webmaster, producent eller lignende at bestemme
hvilken browser der skal anvendes. Så det er ikke Netscape der feler noget, men
som jeg skrev programmet.

/Claus Harkjær

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-02 22:03

On Wed, 23 Jan 2002 21:45:11 +0100, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

>Det tilkommer ikke en udbyder, webmaster, producent eller lignende at bestemme
>hvilken browser der skal anvendes. Så det er ikke Netscape der feler noget, men
>som jeg skrev programmet.

De sider der bliver genereret af programmet er valid HTML (dvs. koden
overholder standarden[1]). Hvis Netscape ikke kan vise en standard
HTML-side er det den - og kun den - der kan klandres.

Du kan sagtens vælge at bruge Netscape 4.7, men så må du leve med de
fejl den har. Der er forøvrigt ingen problemer i Netscape 6.

Arne, har du selv været ved at rette i koden, eller er det helt
autogeneret?

Dine indlæg ville forøvrigt blive meget mere læsevenlige, hvis du
fulgte rådene på:

[1] Bortset fra nogle ubetydelige fejl i den nederste frame.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-01-02 22:57

On Wed, 23 Jan 2002 22:03:01 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Arne, har du selv været ved at rette i koden, eller er det helt
>autogeneret?

I det her tilfælde har jeg manuelt (search/replace) oversat fra
engelsk til dansk, men Tom de Neef har princippielt lavet en
version af generatoren allerede, hvor output nu også kan
genereres på dansk - der magler lige nogle få udtryk, som
jeg glemte at få med i den ord/frase-liste jeg sendte til ham
i går. Desuden må jeg vist erkende, at et par af de forslag
jeg gav ham i går, skærer fælt i mine øjne i dag.

Hvilken mening har du og gruppens andre deltagere om
oversættelse af BEFORE og AFTER - ja, direkte oversat
er det jo FØR og EFTER, men i går syntes jeg det så forkert
ud, og derfor bad jeg Tom de Neef om, at bruge udtrykkene
FØREND og SENERE END istedet.Men, idag ser disse udtryk
helt forkerte ud.

Hvad er bedst:
FØR/EFTER
FØREND/SENERE END

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-01-02 00:38

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Wed, 23 Jan 2002 22:03:01 +0100

>Du kan sagtens vælge at bruge Netscape 4.7, men så må du leve med de
>fejl den har. Der er forøvrigt ingen problemer i Netscape 6.

Det er nok lidt overdrevet at kalde det for en fejl. Netscape 4.7 er
bare forældet. I det her eksempel gøres der heftig brug CSS (StyleSheet)
og HTML4.0, og det kræver simpelthen en nyere browser.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-02 05:56

On Thu, 24 Jan 2002 00:38:05 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det er nok lidt overdrevet at kalde det for en fejl. Netscape 4.7 er
>bare forældet. I det her eksempel gøres der heftig brug CSS (StyleSheet)
>og HTML4.0, og det kræver simpelthen en nyere browser.

Netscape 4.7 har nogle kendte mangler mht. understøttelse af css. Det
er der sådan set ikke noget i vejen for. Værre er det, at man kan få
den til at gå ned med valid css. Det mener jeg er en fejl.

For en god ordens skyld skal jeg lige nævne at jeg ikke har checket
css'en på den pågældende side i en validator, så det kan faktisk godt
være pga. dårlig css at NS4.7 går ned.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 04:57

wrote:

>Arne, har du selv været ved at rette i koden, eller er det helt
>autogeneret?

Jeg har nu lagt et totalt autogenereret træ ud her:

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/ks.htm

der ud over at dette hollandske træ er mere interessant, og viser
lidt flere features, end der fremgår af mit træ, så viser det også,
hvor lang Tom de Neef er kommet med, at indlægge et dansk-
sproget output i programmet.

Jeg vil lige sige, at udtrykkene "førend" og "senere end" stammer
fra mig, men at jeg ved nærmere eftertanke vil foreslå Tom, at
han istedet skal bruge de mere direkte oversættelser "før" og "efter".

>[1] Bortset fra nogle ubetydelige fejl i den nederste frame.

Hvilke fejl, tænker du her på?

mvh
Arne

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-02 05:49

On Thu, 24 Jan 2002 04:57:02 +0100, Arne Eckmann <arne@eckmann.net>
wrote:

>Hvilke fejl, tænker du her på?

Der er ikke defineret "doctype" i koden, og derudover kommer følgende
- helt ubetydelige fejl:

<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhome6.inet.tele.dk%2Feckmann%2Farnesstekst.htm&charset=windows-1252+%28Western+Europe%29&doctype=HTML+4.01+Transitional>

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 08:18

On Thu, 24 Jan 2002 05:48:53 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Der er ikke defineret "doctype" i koden, og derudover kommer følgende
> [...]

Jeg var ikke opmærksom på dette problem, og jeg synes det
virker lidt inkonsekvent, at den ene af html siderne ikke har
defineret sin doctype. Så, det vil jeg da fortælle Tom.

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 13:52

On Thu, 24 Jan 2002 08:17:37 +0100, Arne Eckmann <arne@eckmann.net>
wrote:

>Jeg var ikke opmærksom på dette problem, og jeg synes det
>virker lidt inkonsekvent, at den ene af html siderne ikke har
>defineret sin doctype. Så, det vil jeg da fortælle Tom.

Nu har jeg så lige så stille fjernet det hollandske anetræ
fra: http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/ks.htm
hvor jeg har erstattet det med mit eget autogenererede
anetræ på dansk.

Og her kan jeg så fortælle, at problemet med den
manglende doctype nu er rettet.

I det omfang, hvor den danske oversættelse kan skønnes
at være okay, ligger den seneste version af programmet
(med dansk imellem de mulige output sprog) altså til
download nu.

mvh
Arne

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-02 06:06

wrote:

>Jeg vil lige sige, at udtrykkene "førend" og "senere end" stammer
>fra mig, men at jeg ved nærmere eftertanke vil foreslå Tom, at
>han istedet skal bruge de mere direkte oversættelser "før" og "efter".

Hvad med "inden" og "senere end" ?

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 08:14

On Thu, 24 Jan 2002 06:05:44 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Hvad med "inden" og "senere end" ?

Hvis "inden" skal bruges, synes jeg det
andet udtryk skal være "efter"

I forgårs syntes jeg "førend" eller "før end"
kombineret med "senere end" måtte være
det bedste, men igår og idag synes jeg,
at "før" og "efter" ser mere normalt ud
i den pgl. kontekst

med venlig hilsen
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-01-02 09:14

On Thu, 24 Jan 2002 04:57:02 +0100, Arne Eckmann wrote:

>Jeg har nu lagt et totalt autogenereret træ ud her:
>
>http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/ks.htm

Har kasserne en fast størrelse? Jeg ved ikke rigtig hvor inderessant
det er med et nok så voluminøst træ, hvis der kun står Hansen, Jensen,
Olsen, Pedersen og Schaffalitzky de Muchadell [1].

Venlig hilsen
Kurt Hansen

1] Kan han overhovedet være i en kasse?.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-01-02 13:23

On Thu, 24 Jan 2002 09:13:52 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Har kasserne en fast størrelse? Jeg ved ikke rigtig hvor inderessant
>det er med et nok så voluminøst træ, hvis der kun står Hansen, Jensen,
>Olsen, Pedersen og Schaffalitzky de Muchadell [1].

Nej, du har ret i, at det ikke er interessant, når der kun står
Hansen, Jensen, Olsen osv. Men, præsentationen kører jo
i frames, og den pgl. persons data kommer i det nederste
vindue, når man klikker på den kasse man interesserer sig
for.

Systemet forudsætter altså, at browseren kan håndtere frames.

Hvordan kan man så vide, om man klikker på lige netop den
Jensen man er interesseret i, og ikke en af de 27 andre
Jensen'er i den samme gren

Det ser man jo, ved at det fulde navn fremkommer som
tooltip, når cursoren bevæges henover kasserne. Og i
sådan et tooltip felt, er der fomentlig også plads til et
navn som fx.:

Felix von Unterhagen bis zu Untermagen am Abendstern

med venlig hilsen

Arne

Fra : Claus Harkjær

Dato : 25-01-02 21:23

Hvis du bare havde den mindste indsigt i webdesign ville du vide, det ikke tilkommer
en udbyder, webmaster, producent eller lignende at bestemme hvilken browser der skal
anvendes. Så KStableau har problemet.

Robert Piil wrote:

> Dine indlæg ville forøvrigt blive meget mere læsevenlige, hvis du
> fulgte rådene på:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tak i lige måde

/Claus Harkjær

Se evt, her hvis du vil lære om web-design:

http://www.useit.com/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-01-02 03:19

Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk> skrev Fri, 25 Jan 2002 21:23:00 +0100

>Hvis du bare havde den mindste indsigt i webdesign ville du vide, det ikke tilkommer
>en udbyder, webmaster, producent eller lignende at bestemme hvilken browser der skal
>anvendes.

Det er så sandt som det er sagt, Men det er jo ikke ensbetydende med at
al udvikling går i stå med HTML ver 2.0.

Netscape 4.7 kan jo da også vise siden, blot ikke med de ekstra
funktioner der ligger i HTML 4.0 og i CSS.

Netscape 4.7 har det dårligt nok endda med HTML 3.0, og den har det
mildest talt elendigt med CSS. Men den viser det af siden den forstår,
ganske som HTML specifikationen foreskriver.

Men at en forældet browser ikke kan vise en nyere version af HTML, det
kan du altså ikke lægge siden til last.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Robert Piil

Dato : 26-01-02 10:08

On Fri, 25 Jan 2002 21:23:00 +0100, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

>Hvis du bare havde den mindste indsigt i webdesign ville du vide, det ikke tilkommer
>en udbyder, webmaster, producent eller lignende at bestemme hvilken browser der skal
>anvendes. Så KStableau har problemet.

Jeg fastholder at en browser skal kunne vise valid (W3c) kode, hvis
den ikke understøtter nyere features, skal den i hvert fald ikke kunne
gå ned pga. dem. Har du nogle tekniske argumenter for hvad der er galt
med siden, eller vil du bare lege hardball?

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 29-01-02 22:17

Kan man få en udgave, der på samme enkle måde i en træstruktur grafisk viser
efterkommerne?
Inger Buchard

Fra : Arne Eckmann

Dato : 30-01-02 01:41

On Tue, 29 Jan 2002 22:16:56 +0100, "Inger Buchard"
<nospam:ibuchard@post4.tele.dk/OK?> wrote:

>Kan man få en udgave, der på samme enkle måde i en træstruktur grafisk viser
>efterkommerne?

Nej, såvidt jeg ved, har Tom de Neef kun lavet generatoren i
aneversionen. Men, hvem ved, hvad der kan ske, hvis du
sender ham en e-mail, og spørger efter et efterkommertræ.

Toms e-mail adresse kan findes på denne hjemmeside:

Fra : Steen Thomsen

Dato : 10-02-02 22:34

Tillad mig - Uden dermed at ville lave egentlig reklame - at nævne et
andet
program til anetavler og anetræer:

   Ahne2Web

som ses på