MS-SQL / MySQL / Oracle?
Fra : Jasper Norman

Dato : 02-02-02 23:49

Hej. Som ny på dette område er jeg i tvivl om hvad der er det bedste. Jeg
skal oprette en lille database over nogle billeder, men vil gerne samtidig
lære en masse SQL. Jeg har pt. Oracle, MySQL og MS-SQL2000 til rådighed. Men
hvad skal jeg bruge? Jeg er klar over at MySQL sagtens kan klare den smule
data jeg har behov for, men hvis jeg senere skal benytte det i proff.
sammenhæng hvad skal der så satses på? Jeg har brugt en smule Oracle før
hen...(ikke at jeg på nogen måde kan kalde mig tilnærmelsesvis erfaren) og
jeg går ud fra at MySQL ikke er "sværere" end denne. Jeg kender overhovedet
intet til MS-SQL er det samme sprog eller er nogle specielle ting man skal
være opmærksom på?

Mvh

Jasper

Fra : Thomas Purkaer

Dato : 07-02-02 17:52

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg har pt. Oracle, MySQL og MS-SQL2000 til rådighed. Men
> hvad skal jeg bruge?

<min mening>
MySql
</min mening>

<begrundelse>
MySql er relativt nemt at sætte op og bruge.
MySql er hurtig både det små og også de tungerer queries.
Se evt bencmark på mysql hjemmeside.

Men først og fremmest er MySql gratis. Hvilket også er et vigtigt punkt.

Nu ved jeg ikke hvor meget run du regner med at der kommer på din mysql men
ellers kunne man joh fordele sine sql kald over 2 eller flere server.
</begrundelse>

/Thomas

Fra : Svenne Krap

Dato : 09-02-02 00:50

On Thu, 7 Feb 2002 17:52:22 +0100, "Thomas Purkaer"
<thomas@mobilli.dk> wrote:

><begrundelse>
>MySql er relativt nemt at sætte op og bruge.
>MySql er hurtig både det små og også de tungerer queries.
>Se evt bencmark på mysql hjemmeside.

Nu er mysql's tungere queries det en rigtig database ville kalde for
sommerferie ...
Også den der kompatibilitetstest er en joke - og en ganske dårlig
endda.

>Men først og fremmest er MySql gratis. Hvilket også er et vigtigt punkt.

Hvis ikke licenserne er ændret siden sidst, så er den ikke gratis for
kommerciel udnyttelse på windows ....

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Fra : Christian Schmidt

Dato : 09-02-02 12:05

Svenne Krap wrote:

> Hvis ikke licenserne er ændret siden sidst, så er den ikke gratis for
> kommerciel udnyttelse på windows ....

MySQL overgik til GPL 28. juni 2002 (se
<http://www.mysql.com/support/arrangements.html> og
<http://www.mysql.com/news/article-23.html>).

Christian

Fra : Christian Schmidt

Dato : 09-02-02 12:21

Christian Schmidt wrote:

> MySQL overgik til GPL 28. juni 2002

Rettelse: der skal stå "28. juni 2000", dvs. for godt 1½ siden.

Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-02 16:18

Svenne Krap <usenet@krap.dk> writes:

> Også den der kompatibilitetstest er en joke - og en ganske dårlig
> endda.

Overholder de ikke en af ANSI-92 niveauerne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Svenne Krap

Dato : 20-03-02 18:29

On 20 Mar 2002 16:17:30 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Overholder de ikke en af ANSI-92 niveauerne?

Det er tit meget svært at gennemskue i den "crashme"-test.

Desuden vises afvigen fra standarden som feature - dvs. "vi er bedre
end standarden".

Lidt ligesom den gamle joke om Microsoft: Hvor mange MS-folk skal der
til at skifte en pære ? Ingen, de indfører bare mørke som feature."

Svenne

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 08-02-02 20:06

Jasper Norman <norman@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> intet til MS-SQL er det samme sprog eller er nogle specielle ting man skal

Oracle er nok den bedste. Derudover kan du bruge PostgreSQL, der i
modsætning til MySQL er en fuld SQL-database.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jonas Sommer Nielsen

Dato : 09-02-02 03:20

Hej Jasper

Du har lige stillet et relligions spørgsmål og det skal selfølgelig have i
baghovedet når du læser svarene fra folk ;)

Anyway, ja den oprindelige smukke tanke var at sql jo en en fast standard så
du bare vil kunne migrere dine ting fra den ene server til den anden (læs:
fabrikat). Men såddan er virkligheden desværre ikke. Udviklingen går
stærkere end standardiseringen, hvilket betyder at hvert database firma selv
opfinder de nye koncepter. Hvorfor du vil finde at de forskellige databaser
tit kan det samme men at det ikke foregår helt på samme måde. (nok om det)

De 4 databaser jeg høre mest til hverdag er: MySQL, PostGre, M$ SQL og
Oracle.

MySQL
---------
er en sød lille SQL server som mange udbydere bruger fordi den er nem at
sætte op, og den er gratis. Den har dog en performance som ofte kan
sammenlignes med Access (unskyld jeg træder en masse overtæerne når jeg
siger dette no point intendet). Den er simpelt hen bare ikke så dygtig som
de store drenge (M$ og Oracle) når det kommer til stor loade. Desuden har
den et knap så stort udbud af features som de andre. Sidst jeg kiggede havde
den i hvertfald ikke understyttelse for Stored Procedures osv.
..... Men når det er sagt må jeg hellere til dens forsvar sige, at den til
det som langt de fleste bruger den til. Nemlig Web er ganske fortræffelig.
Så længe vi ikke snakker et meget besøgt site og man sørger for ikke at
mishandle den.
Det største problem jeg ser ved MySQL er faktisk at der ikke mig bekendt er
nogle gode værktøjer til den. Det bedste jeg kender er phpMyAdmin (et web
basseret system som dog er ok ... MEN skeler man lidt til microsoft og
oracles værktøjer ..... så dør man af grin)

PostGre
---------
er også en gratis SQL server. Den har dog i modsætning til MySQL en
eftersigende meget god understyttelse af SQL standarden. Den understytter
Stored procedures osv. Og har en ganske glimrende performance. Mit bedste
kendskab til den er dog at ingen jeg kender endnu med held har præsteret at
få den sat op. Så man skal nok lige være opmærksom på at der kan være et
lille issue der.
Hvad angår værktøjer formoder jeg det ser ud ca. som med MySQL ... (dog
kender jeg ikke til noget i stil med phpMyAdmin ... så måske er man endnu
dårligere stillet)

M$ SQL
----------
MS SQL er den anden ende af klassen. Det er en pæn dyr sag hvilket holder
mange væk fra den. Hvis man bare skal lege lidt med et web site i sin fritid
kan man godt glemme det. Prisen tillader det simpelt hen ikke.
Den har en ganske gedin performance. Og så er den klart den nemmeste af dem
alle at sætte op. Du kan praktisk talt kaste den i nakken på en maskine og
så køre den af sig selv. Den bruger en masse resourser, men den opføre sig
pænt og køre bare derud af. Den kan ca. alt. Men den største fordel er dens
integration med Windows brugerfladen og værktøjerne der følger med. Skal man
udvikle noget seriøst og det er på window platformen (jaja grin i bare ;) så
slår det alt med flere længder. Spørg en hver der udvikler på denne
platform.

MS SQL findes i mange afskykninger fra en PDA udgave som fylder et par
hundrede kb op til Cluster versionerne der kan spanne flere servere og
replikere fra remote sites rundt om i verden (hvis man vil have redundans)

Helt klart den nemmeste løsning... (også den jeg selv ville vælge .. men der
er jo lige det med prisen)

Oracle
-------
Er mig bekendt den dyreste af dem alle. Den kan formenligt alt hva du gerne
vil, og den kæmper altid med M$ SQL om hvilken der er den hurtigste. (jeg
tør ikke sige for eller imod)
Oracle findes til ca. alle platforme i verden, så skal du udvikle noget der
for alt i verden skal kunne migreres frem og til bage i mellem systemer kan
det være en god grund til at vælge oracle. Det er et super professionelt
stykke software .. så du skal ikke regne med at det bare lige er at kaste i
nakken på en tilfældig maskine og så køre det bare. Nej her skal tweakes og
tunes. Så det kræver at man har folk der kan sit kram for at det kommer til
at spille max. (så bliver man tilgengæld nok heller ikke skuffet)

Skal du drive en bank eller noget ... jaa så ..

Bottom line.
Det er et svært spg. Men hvis du sidder på windows platformen ville jeg til
hver en tid anbefale dig at lege med M$ sql... det er bare nemmere. Men det
kræver self at din udbyder tilbyder dig det til en pris du kan leve med.

Hvis du gerne vil sikre dig at du kan migrere dit system senere. Skal du nok
gøre dig klart at det formenligt vil give dig hovedpine uanset hvad. Men det
eneste og bedste du kan gøre er at sætte dig ned og læse op på SQL
standarden. Og hvad de forskellige server præcist understytter, og så her
efter sørge for holde dig inden for de rammer du ved de alle understøtter.

Anyway... held og lykke med det :) SQL er bortset fra det et kanon lækkert
sprog... det er vejen frem hvis man vil overtage verden.

Hygge
Hvid

ps. uha det blev sku da noget af en fristil

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-02-02 09:57

Jonas Sommer Nielsen <news@1d.dk> wrote:

> M$ SQL

> Men den største fordel er dens integration med Windows brugerfladen

Næppe en fordel for folk, der bruger et UNIX-system som MacOS X.

Fra : Jonas Sommer Nielsen

Dato : 09-02-02 17:33

> Næppe en fordel for folk, der bruger et UNIX-system som MacOS X.

hehehe godt gættet :)
Du skal nok blive til noget engang.

Hygge
Hvid

Fra : Svenne Krap

Dato : 09-02-02 10:22

On Sat, 9 Feb 2002 03:19:59 +0100, "Jonas Sommer Nielsen" <news@1d.dk>
wrote:

> [...]
>basseret system som dog er ok ... MEN skeler man lidt til microsoft og
>oracles værktøjer ..... så dør man af grin)

Du mener Oracles sqlplus ?
Hvis du mener toad vil jeg gøre dig opmærksom på, at det er et stykke
3rd part software.

> [...]
>Hvad angår værktøjer formoder jeg det ser ud ca. som med MySQL ... (dog
>kender jeg ikke til noget i stil med phpMyAdmin ... så måske er man endnu
Det kræver bare, at man kan finde ud af at sætte et vilkårligt produkt
op på en UNIX-dåse.

<klippet fra docs>
../configure
gmake
gmake install
adduser postgres
su - postgres
/usr/local/pgsql/bin/initdb -D /usr/local/pgsql/data
/usr/local/pgsql/bin/postmaster -D /usr/local/pgsql/data >logfile 2>&1
&
/usr/local/pgsql/bin/createdb test
/usr/local/pgsql/bin/psql test

Og så står du inde i sql-værktøjet og databasen kører...
Der er klart lidt mere opsætning til et driftssystem, men ikke meget.

> [...]
>tunes. Så det kræver at man har folk der kan sit kram for at det kommer til
>at spille max. (så bliver man tilgengæld nok heller ikke skuffet)

Den er også klart den database, der understøtter det mest seriøse
hardware*. Understøtter MSSQL fx. en SGI Origin 3800 serie med 512
CPU'er og en terrabyte RAM ? Oracle på IRIX platformen gør.

* = der findes større databaser end oracle, men de er tit lavet
direkte til det hardware de kører på.

MVH

Svenne