Mørkt stof?....
Fra : Ulrik Jensen

Dato : 02-02-02 22:51

Hej

Er der nogen der ligger inde med nogle links omkring det her der er
nogle forskere der er ved at finde, noget med at "ingenting" kan
betragtes som et stof og har nogle egenskaber....

På forhånd tak....

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : LR

Dato : 03-02-02 01:20
Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-02-02 11:47

In article <3c5c822c$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
No.Sp@m.2.Me.to says...

> http://www.dr.dk/orbitalen/praes/univers/sorthul.shtm
> Sorte huller omtals af og til som ' mørkt stof '

Det er en ret uheldig sammenblanding af to ting, for man kan få det
indtryk, at sort stof og sorte huller er det samme.

Sort eller mørkt stof (på engelsk "dark matter") er en betegnelse for
noget usynligt i Verdensrummet, der kun kan ses indirekte via den
tyngdekraft, det påvirker synligt stof med. Man kan altså se at noget
skaber bevægelse i stjerner og andet synligt stof, men man kan ikke se
selve stoffet, da det ikke udsender eller absorberer lys. Faktisk ved man
ikke præcis hvad det består af. Man har fundet mørkt stof både mellem
stjernerne i galakserne og ude mellem galakserne. Også i kosmologien
(videnskaben om hele Universet) har man det problem, at man kun kan finde
1% af det stof, som man af andre årsager mener skal være der. Man regner
med, at en del af det mørke stof er små mørke stjerner (brune dværge) og
at en større del er massive neutrinoer. Det kan dog stadig ikke
udelukkes, at en del af det mørke stof er "eksotisk stof," dvs. noget
andet hvis eksistens ikke kendes af forskerne i dag.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-02-02 11:56

> [...]
> udelukkes, at en del af det mørke stof er "eksotisk stof," dvs. noget
> andet hvis eksistens ikke kendes af forskerne i dag.

Man regner også med at sorte huller (både de gigantiske og de mikroskopiske)
er en betydelig del af det mørke stof. De kan nemlig også kun observeres ved
at måle deres påvirkning af omgivelserne (OK, rent faktisk udstråler sorte
huller også en smule energi, men det kan ikke måles med dagens teknologi).

Man mener også at en stor del af det mørke stof kan bestå af neutrinoer fra
"the big bang", samt WIMP's (Weakly Interacting Massive Particles). På den
nedenstående link kan man se hvodan man for tiden måler disse partikler,
samt hvor stor en del af det mørke stof de udgør.

Reference: http://physicsweb.org/article/world/13/1/9/1

--
PeKaJe

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-02-02 12:18

In article <a3j504$ube$1@news.net.uni-c.dk>,
pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com says...

> [...]
> huller også en smule energi, men det kan ikke måles med dagens teknologi).

Jeg mener ikke, at der er så stor mistanke til sorte huller længere. De
gigantiske stammer fra baryonisk stof, så dem har man i princippet styr
på. De mikroskopiske (primordial black holes) ved man ikke om findes, men
der er grænser på, hvor mange der kan være. De vil nemlig fordampe
forholdsvis hurtigt og derved kunne detekteres. En anden mulighed er
magnetiske monopoler.

> [...]
> nedenstående link kan man se hvodan man for tiden måler disse partikler,
> samt hvor stor en del af det mørke stof de udgør.

Neutrinoer ville jeg også klassificere som WIMP. Men jeg kan se at
artiklen her hentyder til (hypotetiske) supersymmetriske partnere til
neutrinoer.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-02-02 12:38

> [...]
> der er grænser på, hvor mange der kan være. De vil nemlig fordampe
> forholdsvis hurtigt og derved kunne detekteres. En anden mulighed er

Sorte huller er stadig en betydelig del af det sorte stof. At man har
forklaret dem betyder ikke at de ikke er en del af det mørke stof.

Der er mange der mener at fordampning af mikroskopiske sorte huller er
forklaringen på de mystiske gammaglimt.

Hvad angår de magnetiske monopoler, så er de en fysisk umulighed...

> Neutrinoer ville jeg også klassificere som WIMP. Men jeg kan se at
> artiklen her hentyder til (hypotetiske) supersymmetriske partnere til
> neutrinoer.

Da neutrinoer ikke har specielt meget masse, vil jeg ikke mene at de kan
kaldes for WIMP's. Det er rigtigt at de endnu er hypotetiske, men der er
efterhånden mange indicier for deres eksistens (både beregninger og
målinger).

--
PeKaJe

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-02-02 14:18

In article <a3j7f8$c80$1@news.net.uni-c.dk>,
pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com says...

> Sorte huller er stadig en betydelig del af det sorte stof. At man har
> forklaret dem betyder ikke at de ikke er en del af det mørke stof.

Det gør det da, i og med at man ved det ikke er dem der påvirker stoffet
ude mellem stjernerne. Identificeret stof er per definition ikke
ukendt mørkt stof.

> Der er mange der mener at fordampning af mikroskopiske sorte huller er
> forklaringen på de mystiske gammaglimt.

Det er muligt, men det er uafklaret, og imho ikke den mest sandsynlige
forklaring. Andre kandidater er supernovaer og kollisioner mellem
kompakte objekter.

> Hvad angår de magnetiske monopoler, så er de en fysisk umulighed...

Nå, hvorfor i alverden mener du det? Fordi de ikke er opdaget endnu? Det
samme ville mange have sagt om sorte huller før de blev opdaget.
Magnetiske monopoler er oplagte "fætre" til de elektrisk ladede
partikler, og deres mulige eksistens er blevet foreslået af den berømte
fysiker Paul Dirac, der som bekendt også forudsagde eksistensen af
positronen. Faktisk er der flere eksperimenter der leder efter magnetiske
monopoler, dog uden særlig succes. Man forventer at de er meget massive,
hvis de findes. De kan derfor være meget sjældne og derfor vanskelige at
finde og alligevel udgøre en betydelig del af det mørke stof.

http://www.aip.org/physnews/graphics/html/monopole.htm
http://www-d0.fnal.gov/public/pubs/monopole_prl/monopole_prl.html
http://www.aip.org/enews/physnews/1998/split/pnu375-2.htm

Hvilke målinger?

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-02-02 17:18

> Det gør det da, i og med at man ved det ikke er dem der påvirker stoffet
> ude mellem stjernerne. Identificeret stof er per definition ikke
> ukendt mørkt stof.

Der var ingen der sagde ukendt... Jeg snakker om det, som man oprindeligt
ikke havde en forklaring på. Noget af det mørke stof er nu fundet, men ikke
alt.

> Det er muligt, men det er uafklaret, og imho ikke den mest sandsynlige
> forklaring. Andre kandidater er supernovaer og kollisioner mellem
> kompakte objekter.

Disse er også sansynlige, men teorien om et sort huls fordampning passer
meget godt med de observerede sorte huller. Supernovaer efterlader typisk
andet end et enkelt glimt, og man har ikke observeret noget andet i området
omkring disse glimt. Desuden er fordelingen af gammaglimt nogenlunde
symmetrisk i universet. Noget man ikke kan sige om almindelige stjerner, men
som passer udemærket med mikroskopiske sorte huller.

> [...]
> hvis de findes. De kan derfor være meget sjældne og derfor vanskelige at
> finde og alligevel udgøre en betydelig del af det mørke stof.

Disse links kan på ingen måde overbevise mig om at magnetiske monopoler
eksisterer... Der er for mange fundamentale teoretiske og praktiske
problemer ved at have magnetiske monopoler

> Hvilke målinger?

Det skulle gerne fremgå af den oprindelige link (Læs helt ned til bunden).

--
PeKaJe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-02-02 18:56

Hej NG

Peter Jensen oa. skrev :

> [...]
> omkring disse glimt. Desuden er fordelingen af gammaglimt nogenlunde
> symmetrisk i universet. Noget man ikke kan sige om almindelige stjerner

Jeg mener ikke, at der er overensstemmelse mellem de målte spektre af
gammaglimt og det teoretiske energispektrum fra et eksploderende
mini-sort-hul.
Og - man har nu faktisk fundet flere tilfælde af blødere stråling associeret
med gammaglimt.
Angående den symmetriske fordeling, er man nu ret overbevist om, at disse
gammaglimt foregår i fjerne galakser; og disse er jævnt fordelt hen over
himlen. Der er altså ikke tale om et hverdags fænomen i en normal galakse,
men pga. det store antal af fjerne galakser, ses der gammaglimt fra
tilfældige retninger næsten dagligt.
Det er muligt, at der i disse fjerne (og tidlige galakser) fandtes forhold,
der favoriserer kollisioner mellem kompakte objekter.

Hvilken kosmologisk effekt har i øvrigt den 0-punkts-energi, man f.eks.
måler i Casimir-effektern ??

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-02-02 19:50

In article <IQe78.10916$m6.515151@news000.worldonline.dk>,
regnar.simo@image.dk says...

> Hvilken kosmologisk effekt har i øvrigt den 0-punkts-energi, man f.eks.
> måler i Casimir-effektern ??

Den bidrager til at gøre Universet fladt, hvilket altså betyder at der
ikke mangler så meget masse igen. De mest favoriserede tal er (for tiden)
at vakuum-energi udgør ca. 70 procent af energitætheden. Almindeligt stof
(baryoner) udgør maksimalt 5%. Det vil så sige, at man "kun" mangler at
kunne redegøre for 25% af den energitæthed, der gør Universet fladt.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-02-02 14:06

Peter Jensen wrote:

> [...]
> huller også en smule energi, men det kan ikke måles med dagens teknologi).

Mikroskopiske sorte huller er vel yderst sjældne, i kraft
af at de fordamper smadderhurtigt?

Og hvordan opstår mikroskopiske sortse huller i det hele taget?
Som jeg har forstået det, opstår sorte huller når en meget stor
stjerne går supernova, og så ender man med et stort sort hul.
Så hvordan får man et lille et?

> [...]
> nedenstående link kan man se hvodan man for tiden måler disse partikler,
> samt hvor stor en del af det mørke stof de udgør.

Hvordan var det nu lige med den der neutrino? Har man fundet ud
af om de vejer noget eller ej, eller er man stadig i tvivl?

--
Peter Knutsen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-02-02 15:01

In article <3C5D35C1.8B860168@knutsen.dk>, peter@knutsen.dk says...

> Mikroskopiske sorte huller er vel yderst sjældne, i kraft
> af at de fordamper smadderhurtigt?

Det er jo det!

> [...]
> Som jeg har forstået det, opstår sorte huller når en meget stor
> stjerne går supernova, og så ender man med et stort sort hul.

Der tales om tre klasser af sorte huller.

1) De almindelige (i størrelsesorden få solmasser) som dannes ved
supernovaeksplosioner af tunge stjerner.

2) De gigantiske (måske milliarder af solmasser) i galaksekerner, som man
faktisk først har fået gode observationelle beviser for i det sidste
årti.

3) De "små" med masser væsentligt under solmassen. Disse er rent
hypotetiske fænomener som teoretisk set godt kan eksistere. Der er dog
ikke nogen gode forslag til hvordan de kan dannes bortset fra ved
voldsomme begivenheder i forbindelse med Big Bang. Så måske har de altid
været her uden at blive opdaget, hvilket dog er usandsynligt, da de som
nævnt forventes at fordampe eller eksplodere mere eller mindre dramatisk.

> Hvordan var det nu lige med den der neutrino? Har man fundet ud
> af om de vejer noget eller ej, eller er man stadig i tvivl?

Man har lavet flere eksperimenter, der tyder meget stærkt på, at
neutrinoer har masse. Den er ret lille for elektronneutrinoen, men er
sandsynligvis noget større for de to andre typer neutrinoer.

http://cupp.oulu.fi/neutrino/nd-mass.html
http://dept.physics.upenn.edu/neutrino/jhu/node3.html

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-02-02 17:30

> Mikroskopiske sorte huller er vel yderst sjældne, i kraft
> af at de fordamper smadderhurtigt?

"Hurtigt" i den sammenhæng er i størrelsesordenen 10 - 20 milliarder år...
Et almindeligt sort hul vil fordampe yderst langsomt. Nok noget i stil med
1000 til 10000 milliarder år.

> [...]
> Som jeg har forstået det, opstår sorte huller når en meget stor
> stjerne går supernova, og så ender man med et stort sort hul.

Ved big bang blev alle de mikroskopiske sorte huller dannet, hvorfor de også
kaldes "primordial black holes" på engelsk. De bliver ikke dannet mere.

> Hvordan var det nu lige med den der neutrino? Har man fundet ud
> af om de vejer noget eller ej, eller er man stadig i tvivl?

Mange forskere er ikke længere i tvivl, efter at det blev vist at nogle af
de neutrinoer som solen udsender omdannes fra elektron-neutrinoer til tau-
og mu-neutrioner. Dette kan kun lade sig gøre, hvis de har en masse.

--
PeKaJe