Linux newbie
Fra : Lars

Dato : 02-02-02 22:49

Hej
Nu har jeg besluttet mig for at prøve linux igen, efter et par fejlslagne
forsøg for et par år siden.
Men hvad skal jeg vælge blandt alle de distributioner der er.
noge der har et råd - det er jeg sikker på
Lars

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-02-02 23:12

Lars wrote:

> Men hvad skal jeg vælge blandt alle de distributioner der er.
> noge der har et råd - det er jeg sikker på

Distributioner for newbies: SuSE, Mandrake, Redmond (som lige har
skiftet navn).

Læsning for newbies: http://www.sslug.dk/linuxbog/

God fornøjelse.

-Claus

Fra : Lars

Dato : 02-02-02 23:55

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Distributioner for newbies: SuSE, Mandrake, Redmond (som lige har
> [...]

Tror jeg prøver en Red Hat 7.1 der er trods alt beskrevet en installation
vejledning på sslug
Sidste gang jeg prøvede linux opnåede jeg kun at få slettet min backup HD
surt show
men nu er det lykkeligt glemt så nu prøver jeg igen
Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-02-02 10:55

Lars wrote:

> [...]
> surt show
> men nu er det lykkeligt glemt så nu prøver jeg igen
Redhat 7.2 er den nyeste..

Martin.

Fra : Jeppe Eg

Dato : 03-02-02 12:58

Lars wrote:

> [...]
> surt show
> men nu er det lykkeligt glemt så nu prøver jeg igen

Hvis du er i tvivl så tag en terning :) Det er totalt ligegyldigt...
Hovedsagen er at du får lært noget linux. Du kan altid konvertere til en
anden distribution senere, når du har fået en idé om hvad dine behov er, og
hvilke krav du stiller.

/Jeppe Eg

Fra : Jesper

Dato : 02-02-02 23:19

Lars wrote:

> Nu har jeg besluttet mig for at prøve linux igen, efter et par fejlslagne
> forsøg for et par år siden.
> Men hvad skal jeg vælge blandt alle de distributioner der er.
> noge der har et råd - det er jeg sikker på

Har du en ordentlig internetforbindelse og er villig til at lære, så prøv
Debian.

--
Jesper

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 03-02-02 16:14

I artikel <a3hokh$iri$1@sneaky.wowweb.dk>, skrev "Jesper"
<news@skydiver.dkk>:
> Har du en ordentlig internetforbindelse og er villig til at lære, så
> prøv Debian.

Er du ude på at skræmme ham med det samme?

/Bjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-02 14:48

Den Sun, 03 Feb 2002 14:14:11 -0100 skrev Bjorn Andersen:
>I artikel <a3hokh$iri$1@sneaky.wowweb.dk>, skrev "Jesper"
>
>Er du ude på at skræmme ham med det samme?

Det kan da umuligt være værre end at anbefale RedHat.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 03-02-02 17:08

I artikel <a3jf1n$c2u$1@sunsite.dk>, skrev "Kent Friis"
<kfr@fleggaard.dk>:

> Det kan da umuligt være værre end at anbefale RedHat.

Sandt nok. Den eneste grund til at anbefale RedHat skulle i såfald
være at det er den eneste folk har hørt navnet på. RedHat kan ikke holde
munden lukket, åbner den på de rigtige tidspunkter, og vupti de er
kendte.

OK, man kunne installere XIMIAN for at få en fed brugerflade. Se her
http://www.ximian.com

/Bjørn

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-02-02 16:58

Bjorn Andersen wrote:

> OK, man kunne installere XIMIAN for at få en fed brugerflade. Se
> her http://www.ximian.com

Hvilket minder mig om, at jeg godt kunne tænke mig, at eksperimentere
med at lave et sæt themes til GTK, hvordan kommer jeg i gang med det?
Ved nogle, hvor jeg kan finde oplysninger? Jeg har rodet på GTK's site,
men kan ikke rigtig finde nogle...

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
taber-www på http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Lars

Dato : 03-02-02 15:16

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kent
> --
> Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer

Hov der var ingen der anbefalede RedHat det var min egen ide.
Skulle vist ikke have spurgt er ikke intresseret i at starte en
religionskrig som med Windows vs. Mac vs. Linux.
lige nu er mit største problem at få brændt Redhat cd'erne, Nero siger der
er en fejl med blocksize, dem jeg har brændt kan ikke læses så hvis der er
nogen osv....

Lars

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 03-02-02 15:24

Lars wrote:
> [...]
> lige nu er mit største problem at få brændt Redhat cd'erne, Nero siger
> der er en fejl med blocksize, dem jeg har brændt kan ikke læses så

Har du checet om checksummerne passer. Altså at der ikke er kommet fejl
da du hentede dem fra nettet??

Martin Ehmsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-02 15:33

"Lars" <lane@jubiipost.dk> writes:

> Skulle vist ikke have spurgt er ikke intresseret i at starte en
> religionskrig som med Windows vs. Mac vs. Linux.

Den er ellers blevet forskubbet. Nye Mac'er koerer Unix (eller noget
der i praksis ligner til forveksling).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars

Dato : 03-02-02 15:45

> [...]
> er en fejl med blocksize, dem jeg har brændt kan ikke læses så hvis der er

Jeg har lige fundet ud af man vist slet ikke kan brænde dem fra en Winbox så
det bliver den tunge vej til biblioteket og hente en gammel version af et
eller andet ØV

Lars

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 03-02-02 15:50

Lars wrote:

> Jeg har lige fundet ud af man vist slet ikke kan brænde dem fra en
> Winbox så det bliver den tunge vej til biblioteket og hente en gammel
> version af et eller andet ØV

Det kan altså ikke passe, hvis det er ganske alm. ISO'er så burder der
altså ikke være noget problem.
Filsystemet på CD'er er det samme for både windows og linux (det er jo
netop der navnet kommer fra - ISO - angiver jo en standard).
Har du prøvet et andet brænderprogram??

Martin Ehmsen

Fra : Lars

Dato : 03-02-02 16:51

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Filsystemet på CD'er er det samme for både windows og linux (det er jo
> netop der navnet kommer fra - ISO - angiver jo en standard).

Prøvet med Nero men den siger noget med: The block size may be wrong men det
er ligemeget hvad jeg sætter den til får jeg samme fejl.
Med Blindwrite kommer der noget med at filens længde ikke passer til
cdrommen.
så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre, har brændt en FreeBSD iso som
virkede fint og det skulle vist være noget af det samme.
jeg kan læse readme filen i roden af RedHar cd'en så filerne er altså ikke
tomme.

lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-02 18:18

"Lars" <lane@jubiipost.dk> writes:

> Prøvet med Nero men den siger noget med: The block size may be wrong men det
> er ligemeget hvad jeg sætter den til får jeg samme fejl.

Det lyder grangiveligt som om du ikke har fået filen overført korrekt.

Fra : Lars

Dato : 03-02-02 18:25

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder grangiveligt som om du ikke har fået filen overført korrekt.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen
> http://bigfoot.com/~thunderbear

Hvor kan man ellers hente iso'erne fra ?
redhat.com kører med 3-4 kb i dl hastighed og jeg vil have Linux NU
Lars

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 03-02-02 18:28

Lars (lane@jubiipost.dk) wrote:

>Hvor kan man ellers hente iso'erne fra ?
>redhat.com kører med 3-4 kb i dl hastighed og jeg vil have Linux NU

http://www.redhat.com/download/mirror.html

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-02-02 18:35

Lars wrote:

> Hvor kan man ellers hente iso'erne fra ?
> redhat.com kører med 3-4 kb i dl hastighed og jeg vil have Linux NU

ftp://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/7.2/en/iso/i386/

Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-02-02 19:02

"Lars" <lane@jubiipost.dk> wrote in message
> Hvor kan man ellers hente iso'erne fra ?
> redhat.com kører med 3-4 kb i dl hastighed og jeg vil have Linux NU

Jeg ville downloade iso'en igen med rsync. Hvis du downloader oven i den
gamle fil, så vil den nemlig kun overføre forskellene. Genialt til ganske
mange ting. :)

Kender desværre ikke til nogen grafiske rsync-værktøjer. Er selv ved at lave
en, men det projekt er desværre gået i stå.

Men hvis du kan klare et tekstprogram, så kan du bruge rsync fra cygwin.
Hvis du ikke vil downloade cygwin, så kan jeg da lige poste de to nødvendige
filer (rsync.exe og cygwin1.dll).

Jeg mener helt bestemt at sunsite.dk har den iso liggende, og der er rsync
adgang.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-02-02 16:14

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Det kan da umuligt være værre end at anbefale RedHat.

IMHO er det. Debian installations programmer virker for mangee brugere
ret skrmmende og krver mere viden end redhats.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-02 16:29

Den 03 Feb 2002 16:13:41 +0100 skrev Martin Schultz:

>IMHO er det. Debian installations programmer virker for mangee brugere
>ret skrmmende og krver mere viden end redhats.

Jeg har aldrig prøvet Debian, men RedHat er indtil videre den eneste
distribution jeg har opgivet - både Slackware og SuSE er _meget_
nemmere.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Jeppe Eg

Dato : 04-02-02 00:08

Kent Friis wrote:

> [...]
> Kent
> --
> Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer

Hvad er der galt med Redhat? Jeg havde aldrig nogle problemer med det...
Det skulle da lige være rpm-systemet :)

/Jeppe Eg

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-02 16:19

Martin Schultz <me@privacy.net> writes:

> IMHO er det. Debian installations programmer virker for mangee brugere
> ret skrmmende og krver mere viden end redhats.

Hvad er det du mener er skræmmende. Jeg kan ikke gennemskue hvad der
skulle være skræmmende i en Debianinstallation, når maskinen først er
partitioneret.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jeppe Eg

Dato : 04-02-02 00:03

Peter Makholm wrote:

> [...]
> Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
> og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".

Tja, hvis man er vant til Windows og aldrig har haft med linux at gøre, er
der da mange ting der er skræmmende. Jeg brugte f.eks en mindre dag på at
få X til at virke da jeg skiftede fra Redhat til Debian, og lydkortet var
da heller ikke sådan lige at få til at funke (Hvis man aldrig har set andet
end windows kan det måske forekomme en andelse svært at downloade og
kompilere ALSA). Debian kommer med en forholdsvis gammel kerne, så man skal
altså også helst kunne finde us af at kompilere den slags. Dertil kommer at
man skal være meget inde i sit hardware, og finde ud af moduler osv.
Noget der var vigtigt for mig da jeg startede med linux var at jeg havde
alle de samme funktioner som i windows. Det omfattede selvfølgelig en
grafisk brugergrænseflade, og muligheden for at afspille mine mp3'er. Der
er distributioner som Redhat og Mandrake geniale (Kender ikke Suse), i det
de kan autokonfigurere det meste af ens hardware. Det betyder at man ikke
skal tænke på de ting, og at man i stedet kan gå i gang med at lege med
linux.
Jeg siger ikke at man ikke kan starte med Debian, men det kræver en
tålmodighed som jeg tror de færreste besidder.

/Jeppe Eg

Fra : Enri

Dato : 04-02-02 22:08

Hvad med http://www.linuxpusher.dk/? Koster 20 kr pr skive +