Sortering i MS SQL Server 2000
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 02-02-02 20:50

Hi,

Måske et banalt spørgsmål: Hvordan får jeg min MS SQL Server til at sortere
efter dansk alfabet (dvs. æ, ø og å til sidst). Default language på server
group er sat til til dansk.

/Lars

Fra : Claus O

Dato : 06-02-02 21:19

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@lknet.dk> wrote

> Måske et banalt spørgsmål: Hvordan får jeg min MS SQL Server til at sortere
> efter dansk alfabet (dvs. æ, ø og å til sidst). Default language på server
> group er sat til til dansk.

I Access gøres det sådan: vælg Funktioner>Indstillinger>Generelt>
Sorteringsrækkefølge = norsk/dansk og
derefter importere i ny database.
Jeg mener at have set det er noget lignende i MSSQL, uden at vide
om jeg drømmer eller ej.
Claus

Fra : Jonas Sommer Nielsen

Dato : 09-02-02 02:41

Hej Lars

Du må ikke hænge mig op på det. Men jeg mener det er noget du bla. kan sætte
på brugeren. Det betyder at man kan have flere forskellige tilgange til den
samme database som hver i sær får sorteret på sin egen måde. Men jeg ved dog
at mssql 2k også understytter at man laver sit helt eget sorterings scheme
hvis det er det man vil. Men prøv først at stille sproget på den bruger som
du logger på databasen med. Hvis det ikke hjælper så skal du til at kigge
andet steds.

Jeg kan anbefale Technet (www.technet.com) der kan du helt sikkert finde
svaret.

Hygge
Hvid

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-02 23:08

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@lknet.dk> skrev:

> Måske et banalt spørgsmål: Hvordan får jeg min MS SQL Server
> til at sortere efter dansk alfabet (dvs. æ, ø og å til sidst).
> Default language på server group er sat til til dansk.

Prøv T-SQL-sætningen:
ALTER DATABASE <databasenavn> COLLATE <dansk sorteringsorden>

Du kan få en liste over danske collations med følgende sql:
SELECT * FROM ::fn_helpcollations() WHERE name LIKE '%danish%'

Jeg benytter Danish_Norwegian_CI_AI som standard - CI betyder at
der ikke skelnes mellem store og små bogstaver, mens AI betyder at
der ikke skelnes mellem accentuerede og ikke-accentuerede tegn
(f.eks. e og é).

Via Enterprice Manager kan du også sætte (og ændre) collation på
feltniveau - men af en eller anden grund kan du ikke ændre det for
en hel database.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)