Zonealarm og TDC ADSL
Fra : Henning Lund

Dato : 02-02-02 19:14

Her idag har jeg ikke brugt internettet pga. vi har haft gæster og
puteren har haft ro siden i morges, da jeg ville ind og søge efter
mail nu her kl. 19,00 kunne jeg ikke skabe forbindelse hverken til
mail/nyheder eller internet.
Jeg kan forestille mig at det er et signal fra TDC ADSL jeg har
spærret via min Zonealarm som jeg installerede her i torsdags.
Hvordan ser jeg hvad der skal lukkes op for, jeg har lukket for al
indkommende trafik jeg ikke giver tilladelse til, eller hvad man
kalder det i zonealarm.
En genstart af "maskinen" gjorde at jeg kunne gå på mail/news og
nettet igen, så jeg har nok lukket for noget jeg ikke skulle, men
hvad?
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-02-02 19:22

Henning Lund wrote:

> [...]
> En genstart af "maskinen" gjorde at jeg kunne gå på mail/news og
> nettet igen, så jeg har nok lukket for noget jeg ikke skulle, men

Du har muligvis lukket for DHCP. Hvor længe havde
netforbindelsen været åben, da du opdagede problemet?

--
Kasper Dupont
For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Bent Sørensen

Dato : 02-02-02 21:28

Hej,

Henning Lund <hla@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tkao5u0q54s7qvvn0muhler3nku086pdrm@4ax.com...

[snip]

> En genstart af "maskinen" gjorde at jeg kunne gå på mail/news og
> nettet igen, så jeg har nok lukket for noget jeg ikke skulle, men
> hvad?

Det lyder som om du har lukket for DHCP trafik - i.e. den
kommunikation med TDC's servere der gør at du får tildelt
en IP adresse. Du leaser pr. default en adresse i en time ad
gangen hos TDC, og efter en time vil maskinen forny sin lease.
Hvis der lukket for DHCP på port 67 kan der ikke kommunikeres
med DHCP serveren, og du mister din "sendetilladelse".
Grunden til at du får en ved opstart er, at den bliver tildelt
inden du er bootet færdig, og din zonealarm endnu ikke er
aktiveret.
Check evt. selv med "winipcfg", som kan startes fra en kommando
prompt. Efter opstart, vælg "release all" og "renew all", for at teste
om du kan køre DHCP med din nuværende ZoneAlarm
konfiguration. (DK version er vist noget med frigør/forny).
Jeg kender ikke så meget til ZoneAlarm, men har den ikke en
log hvor man kan se hvilken type trafik der er blevet
blokeret for?

-Bent Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 03-02-02 12:48

Bent Sørensen skrev:

>Hej,

>Det lyder som om du har lukket for DHCP trafik - i.e. den
>kommunikation med TDC's servere der gør at du får tildelt
>en IP adresse.

Ja det er nemlig det jeg tror der er sket.

> [...]
>Jeg kender ikke så meget til ZoneAlarm, men har den ikke en
>log hvor man kan se hvilken type trafik der er blevet

Jeg takker for svaret og forsøger at spore hvad der skal lukkes op for
i loggen.