Mobiljammer (kun 900 MHz)
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 02-01-01 13:44

Sådan en måtte de gerne installere i min biograf

http://www.ing.dk/arkiv/001228/mobiljammer.html

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 09:45

"Niels Kristian Jensen" <nkj@manbw.dk> wrote in message
> Sådan en måtte de gerne installere i min biograf

Hold kæft hvor ville jeg blive sur hvis folk helt bevidst fjerner min
mulighed for at bruge min telefon. Og nej, det er ikke "Hej, hvad laver
du"-sms'er jeg vil savne!
Jeg kan gå med til at der nogle steder ikke er forbindelse, men det er
faktisk kun steder jeg drøner igennem med mindst 100 km/t.

Jeg kan sagtens forstå at telefoner der ringer og bipper, og elever der kun
tænker på sms'er er irriterende. Men en jammer er IKKE løsningen!

Et forbud mod mobiltelefoni tvinger effektivt folk til i det mindste at slå
lyden fra. Og hvis lyden er slået fra, hvad er så problemet?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : M@ds

Dato : 03-01-01 10:32

In article <92up14$r4p$1@news.inet.tele.dk>,
"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
> [...]
at slå
> lyden fra. Og hvis lyden er slået fra, hvad er så problemet?

Fordi folk ikke husker det...
Og en anden ting: Hvis du går i biografen, hvorfor vil du så gerne
afbrydes?
Jeg fatter ikke hvorfor folk er så forhippede med om de kan få en
besked uanset tid og sted. Hvis folk vil have fat i mig så kan de prøve
min mobil, og hvis den er tændt, så Hurra! Og hvis den er slukket, så
må de bare lægge deres besked eller ringe senere.
Før mobil telefonen kunne man jo heller ikke få fat på folk 24x7, og
vores civilisation gik da ikke i stå dengang, og gør det jo nok heller
ikke nu (Selvom en jammer skulle afbryde en mobiltelefon).

Venlig hilsen
M@ds
mads@iname.com

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 13:54

"M@ds" <mads@iname.com> wrote in message news:92urhm$lvj$1@nnrp1.deja.com...
> Og en anden ting: Hvis du går i biografen, hvorfor vil du så gerne
> afbrydes?

Hvis en server går ned[1] vil jeg hellere have 10 emails fra forbrugere
inden jeg får gjort noget ved det, end 1000 emails fra forbrugere inden
filmen er færdig...
Bare for at tage et eksempel...
Hvis telefonen ringer eller der kommer en sms tager det mig ca. 2 sekunder
at vurdere om det er noget der kan vente. Og 2 sekunders film kan nu sagtens
undværes. Og i øvrigt er det ikke noget der forstyrer andre, medmindre jeg
er nødt til at gå midt i filmen.

> [...]
> min mobil, og hvis den er tændt, så Hurra! Og hvis den er slukket, så
> må de bare lægge deres besked eller ringe senere.

Jeg ved godt at nogen har mobiltelefon for at de kan slukke den. Jeg har min
for at bruge den. Hvis det jeg brugte min telefon til kunne vente til jeg
kom hjem ville jeg ikke have den.

> Før mobil telefonen kunne man jo heller ikke få fat på folk 24x7, og
> vores civilisation gik da ikke i stå dengang, og gør det jo nok heller
> ikke nu (Selvom en jammer skulle afbryde en mobiltelefon).

Hvad snakker vi nu om? Er udviklingen overflødig?
Jeg ved godt at de fleste ikke ville tage skade af at slukke telefonen et
par timer, men husk at der er nogen imellem der rent faktisk ER afhængig af
fx. mobilen.

Mvh.

Niels Andersen

[1] Dårligt eksempel, kun jeg vil opdage hvis kun én server går ned. Men
mange fejl vil kunne ses, fx. indholdsmæssige.

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 03-01-01 15:24

> [...]
sagtens
> undværes. Og i øvrigt er det ikke noget der forstyrer andre, medmindre jeg

Forestil dig hvis alle personer i biografen tænkte sådan... "De to sekunder
den bipper gør ikke noget!".

Men jeg kan forsikre dig for, at sidder du ved siden af mig i biffen en dag,
og din mobil bipper, så vil jeg gøre alt for at rive den ud af hånden på dig
og kaste den ad helvede til!

/Jørgen Hansen

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 03-01-01 15:35

"Jørgen Hansen" <j.f.hansen@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dag,
> og din mobil bipper, så vil jeg gøre alt for at rive den ud af hånden på

Ja, sammen med børn som skriger, bare ud til højre med dem også

mvh
Gerner

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 15:33

"Jørgen Hansen" <j.f.hansen@forum.dk> wrote in message

> Forestil dig hvis alle personer i biografen tænkte sådan... "De to
sekunder
> den bipper gør ikke noget!".

Jeg sagde ikke noget om at den bipper, jeg kunne da ikke finde på at gå i
biografen uden at slå lyden fra!

> [...]
dag,
> og din mobil bipper, så vil jeg gøre alt for at rive den ud af hånden på

Og jeg vil gøre alt for at kaste dig efter den... Og min far kan banke din
far...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Rander

Dato : 04-01-01 10:04

Wed, 3 Jan 2001 13:54:01 +0100 brugte Niels Andersen 41 linier på at
fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

> [...]
>par timer, men husk at der er nogen imellem der rent faktisk ER afhængig af

Fair nok hvis du er afhængig af din mobil. Men hvis du er så afhængig så
du ikke engang vil slukke den når du går i biografen, så lad dog være
med at gå i biografen!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg hørte et bilhorn og blev ramt bagfra,
jeg forstod, at en dame forsøgte at overhale. (Skadesanmeldelse)

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-01-01 11:52

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message
> Fair nok hvis du er afhængig af din mobil. Men hvis du er så afhængig så
> du ikke engang vil slukke den når du går i biografen, så lad dog være
> med at gå i biografen!

Godt nok arbejder jeg af og til i min fritid, men derfor mener jeg nu
alligevel at jeg har ret til et liv ved siden af arbejdet.
Hvad er det der generer dig? Min mobil laver ingen lyde i biografen...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik Einum

Dato : 03-01-01 11:44

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Et forbud mod mobiltelefoni tvinger effektivt folk til i det mindste at
slå
> lyden fra. Og hvis lyden er slået fra, hvad er så problemet?

For det første, så glemmer mange å gjøre det.
For det andre, når du sitter på kino og folk begynner å snakke i telefonen
midt i filmen (ja jeg har opplevd det!!), så hjelper det ikke om den i
utgangspunktet ringte lydløst!!
For det tredje, på sykehus og i fly så er det _forbudt_ med mobiltelefon,
av sikkerhetsmessige hensyn, og da er det ikke lyden som er forbudt...

///Mvh. EE

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 13:56

"Erik Einum" <erik-ein@online.no> wrote in message
> For det første, så glemmer mange å gjøre det.

Der er også mange der kører for hurtigt på de danske veje. Skal vi så
forbyde biler?

> For det andre, når du sitter på kino og folk begynner å snakke i telefonen
> midt i filmen (ja jeg har opplevd det!!), så hjelper det ikke om den i
> utgangspunktet ringte lydløst!!

Hvis folk snakker lydløst er jeg ligeglad. Hvis ikke må vagten standse det.

> For det tredje, på sykehus og i fly så er det _forbudt_ med mobiltelefon,
> av sikkerhetsmessige hensyn, og da er det ikke lyden som er forbudt...

Og en jammer ville løse problemet der? Næppe...
Men det var heller ikke det, vi snakkede om. Vi snakker om biografer,
restaurenter osv.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik Einum

Dato : 03-01-01 14:19

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev
> "Erik Einum" <erik-ein@online.no> wrote

> Der er også mange der kører for hurtigt på de danske veje. Skal vi så
> forbyde biler?

Selvsagt ikke! Å glemme å slå av telefonen på kino er vel mer i området
glemme å slå på kjørelyset (ikke alle har automatisk kjørelys) eller å
glemme bilbeltet, og på det grunnlag kan vi neppe forby hverken biler
eller de aktuelle sjåfører å kjøre!

> Hvis folk snakker lydløst er jeg ligeglad. Hvis ikke må vagten standse
det.

Hvis man snakker _lydløst_, hva er da vitsen med å snakke?
På norske kinoer har jeg _aldri_ sett vakt, og hvis det kommer en med
lommelykt for å finne den som snakker, vil det også forstyrre!
Internjustis er det beste i en kinosal, be vedkommende rolig men bestemt
om å holde kjeft og slå av den j*vla mobilen!

Jeg så i en annen del av tråden at du anser deg som mer enn gjennomsnittet
avhengig av mobiltelefonen til _enhver_ tid, og du om det. Jeg har selv på
mobiltelefonen til alle døgnets tider, selv om det strengt tatt ikke
alltid er nødvendig, men problemet er da heller ikke meg og deg, for vi er
såpass bevisste i vår bruk av telefon at vi ikke sitter og roper høyt på
bussen om hva som skal kjøpes til middag eller diskuterer vår gamle tantes
sykdommer i kassakøen. Vi hukser å slå av lyden der hvor det ikke passer,
vi dobbeltsjekker gjerne dette, men de som har mobiltelefon bare for at
det er praktisk og kult og som nesten bare sender SMS, ja de glemmer lyden
når de er på slike steder, og det er gjerne de samme som glemmer forbudet
på fly og sykehus.

Jeg vil heller ikke ha jammere som bryter min rett til mobiltelefon, og
som kanskje virker i et område utenfor caféen, der den ikke skal virke,
men på den andre siden så vil jeg slippe å bli forstyrret av noen på setet
bak meg på kino! Vanskelig dette! Spesialet når barn på 9-10 år springer
rundt med telefoner, de er jo bare barn, og har ennå ikke lært folkeskikk
og samfunnets uskrevne regler (som flere og flere voksne dessverre også
har glemt!).

///Mvh. EE

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 15:46

> [...]
> glemme å slå på kjørelyset (ikke alle har automatisk kjørelys) eller å
> glemme bilbeltet, og på det grunnlag kan vi neppe forby hverken biler

....ligesom jeg ikke synes man kan forbyde mobiltelefoner fordi nogen ikke
kan finde ud af at skrue ned.

> Hvis man snakker _lydløst_, hva er da vitsen med å snakke?

:) Min pointe var, at så længe der ikke kommer en lyd fra folk må de vel
gerne bruge telefonen konstant.
Jeg ville være meget træt af at skulle slukke min telefon, eller at der slet
ikke er forbindelse. At være lydløs derimod er intet problem for mig. Skulle
der komme et vigtigt opkald går jeg selvfølgelig ud. (Og nej, jeg snakker
ikke på vej ud)

> På norske kinoer har jeg _aldri_ sett vakt, og hvis det kommer en med
> lommelykt for å finne den som snakker, vil det også forstyrre!

Når personen bliver smidt ud uden at få sin billet refunderet gør han det
nok ikke igen foreløbig. De andre i biografen og hele hans omgangskreds gør
det nok heller ikke.

> Internjustis er det beste i en kinosal, be vedkommende rolig men bestemt
> om å holde kjeft og slå av den j*vla mobilen!

Det er da helt klart en mulighed.

> Jeg så i en annen del av tråden at du anser deg som mer enn gjennomsnittet
> avhengig av mobiltelefonen til _enhver_ tid, og du om det.

Jeg er for tiden i den uheldige situation at have en del af driftsansvaret
på arbejde. Det betyder at man gerne skulle kunne få fat på mig døgnet
rundt.

> Jeg har selv på
> mobiltelefonen til alle døgnets tider, selv om det strengt tatt ikke
> alltid er nødvendig,

Sådan havde jeg det også før jeg fik ovennævnte ansvar, og sådan vil jeg
også have det når jeg kommer af med det ansvar igen. :)
Det sker i ny og næ at en eller anden ringer fordi de VIRKELIG har brug for
mig. Det er også derfor jeg har mobilen. Jeg ville få en meget dårlig smag i
munden, hvis en rigtig god ven har haft stor brug for mig, men mobilen har
været slukket fordi jeg ikke lige ville forstyrres.
Men fx. om natten når jeg sover er det dog kun udvalgte numre som kan få min
telefon til at vække mig.

Vi bevæger os væk fra emnet her... :)
Det jeg ville frem til var, at nogen har brug for at have telefonen
tilgængelig hele tiden, og det kan sagtens lade sig gøre uden at forstyrre
andre. Det er et spørgsmål om vilje.
En jammer ville sikkert genere lige så mange som bipperiet generer.

> men problemet er da heller ikke meg og deg, for
[...]

Ja, jeg tror vi er meget enige når det kommer til stykket. :)

> [...]
> rundt med telefoner, de er jo bare barn, og har ennå ikke lært folkeskikk
> og samfunnets uskrevne regler (som flere og flere voksne dessverre også

Det må også være i biografens interesse at kunderne ikke bliver forstyrret.
Hvis ikke forstyrrende brug er imod de eksisterende regler må man lave en
ny. Og det må så håndhæves ligesom alle andre regler i biografen.

Mvh.
Niels Andersen

Fra : M@ds

Dato : 03-01-01 19:09

In article <92ve62$ees$1@news.inet.tele.dk>,
"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:
> Jeg ville være meget træt af at skulle slukke min telefon.

Har du prøvet at ligge din telefon tæt på f.eks. en FM-radio eller
andet el udstyr. Hvis du har det, hvorfor er det så så sværdt at forstå
at man på hospitaler forsøger at mindske radiostøj.

> Jeg er for tiden i den uheldige situation at have en del af
driftsansvaret
> på arbejde. Det betyder at man gerne skulle kunne få fat på mig døgnet
> rundt.

Nu kender jeg ikke din stilling, men det er da klart at en jammer
indskrænker bevægeligheden for en læge som er på tilkaldevagt. Og andre
hvis arbejdsgivere betaler dem et beløb for at være på vagt et stykke
tid. Men at din rigtig gode ven ikke kan få fat på dig... Til det er
der kun en ting at sige: Det kunne han heller ikke for 10 år siden.
Mobiltelefonen er en fantastisk dims, og jeg er da glad for at jeg kan
ringe til alle telfoner, når jeg sidder i min bil, sommerhus eller
andre steder, men når jeg er i biografen eller på cafe har jeg
en "oplevelse" og mens jeg har denne "oplevelse" vil jeg ikke afbrydes.
(Og jeg fatter ikke folk der vil).

Til dem som snakker i mobil i bussen eller på cafeen. Jeg syntes
faktisk ikke det er irriterende. Hvis de snakker med normal stemme, så
er det det samme som hvis der sad to mennesker og snakkede sammen. Men
at folks mobiltelefoner bipper hvert minut fordi de lige modtager en
SMS, det er irriterende.

Desværre er en jammer ikke den rette løsning. Radiobølger er ikke
ligefrem lette at styre, og problemet er at lave en 100% effektiv mobi-
dræber zone lige ud til døren, uden at folk's mobi udenfor også blive
forstyrret.

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-01 21:26

Erik Einum wrote:

> [...]
> For det andre, når du sitter på kino og folk begynner å snakke i telefonen
> midt i filmen (ja jeg har opplevd det!!), så hjelper det ikke om den i

Det er derfor telefoner for professionelle har Opkaldsgrupper og Profiler.
Så undgår man at blive forstyrret medmindre det er meget vigtigt.
Biografen er ikke det eneste sted en telefon ikke bør forstyrre. Det
samme gælder f.eks. ved møder og visse gymnastiske sengeøvelser m.m.

> For det tredje, på sykehus og i fly så er det _forbudt_ med mobiltelefon,
> av sikkerhetsmessige hensyn, og da er det ikke lyden som er forbudt...

I fly er det ofte forbudt af økonomiske hensyn. Flyselskaberne tjener ingen
penge på at du bruger din egen telefon. Derudover er der typisk ingen dækning
hvis du bevæger dig for hurtigt. Når jeg flyver med mindre fly, så er det
ikke noget problem med mobiltelefonen, udover at der er en del støj i kabinen.

Jeg ved der har været kørt retssager hvor passageren krævede dokumentation
for at det et sikkerhedsmæssigt problem at tale i mobiltelefon i et fly,
men der kom INGEN dokumentation.

Problemerne på sygehuset er fordi deres udstyr ikke er EMP sikret. Ethvert
andet pulserende magnetfelt vil således også kunne støje i deres udstyr.
Jeg har hørt tal der siger, at f.eks. en pacemaker først får problemer når
omkring 50 stk. 2Watt mobiltelefoner sender deres bursts synkront. Husk
at feltet aftager med hvadratet på afstanden.

Militært udstyr har normalt ingen problemer med EMP, og medicinsk udstyr
bør laves så det også kan tåle EMP. Ellers er et sygehus ikke længere
funktionsdygtigt efter f.eks. et uheld med nukleare materialer.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 06-01-01 00:14

On Wed, 03 Jan 2001 20:26:02 GMT, "Povl H. Pedersen"
<pope@my.terminal.dk> wrote:

>I fly er det ofte forbudt af økonomiske hensyn.

Det er ALTID forbudt at anvende mobiltelefoner i fly.
Og det er ikke engang flyselskaberne, der har fundet på det.
Det er fordi en mobiltelefon oppe i luften kan dække et meget større
område end en på jorden. Dermed vil en aktiv mobiltelefon i et fly
komme til at blokere for den pågældende sendefrekvens inden for alle
de sendemaster, den kan dække.
Og så skal der ikke så forfærdelig mange flyvende forretningsfolk til
at blokere hele mobilnettet i f.eks. københavnsområdet (eller andre
steder, hvor der er en travl lufthavn i nærheden).

Derudover går jeg ud fra at Statens Luftfarsvæsen (og tilsvarende
myndigheder i andre lande) også har nogle regler på området, der mere
går i retning af sikkerheden, om det så er dokumenteret eller ej.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 03-01-01 10:49

> Sådan en måtte de gerne installere i min biograf

Indrømmet - det ville da være rart. Men jeg forstår godt at den er ulovlig,
og at den bør blive ved at være det. Tænk hvis alle mulige cafeer,
restauranter og lign. satte sådan en op. Eftersom den rækker 40 m. så ville
den også afbryde alle mulige samtaler for forbipasserende udenfor og evt.
naboer/ovenboer.

/Jørgen Hansen

Fra : Fischer

Dato : 03-01-01 11:07

> [...]
ville
> den også afbryde alle mulige samtaler for forbipasserende udenfor og evt.

Ja - der ville nok blive for megen anarkistisk kaos.

Faktisk burde det heller ikke være nødvendigt - vi burde alle være voksne
nok til at udvise en smule pli ved brug af mobiltelefoner.
Desværre er det ALT for ofte ikke tilfældet.

(F)

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-01-01 13:58

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message
> Faktisk burde det heller ikke være nødvendigt - vi burde alle være voksne
> nok til at udvise en smule pli ved brug af mobiltelefoner.
> Desværre er det ALT for ofte ikke tilfældet.

Hørt! Hvis mobiltelefoner er til gene i fx. restaurenter og biografer må en
tjener, vagt el. lign. gøre den enkelte mobilbruger opmærksom på det.
Ligesom når man pisser i en potteplante i en restaurent (ok, dårligt
eksempel igen). Man henvender sig til personen og beder vedkommende stoppe,
eller forlade stedet.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-01 21:44

Niels Andersen wrote:
> [...]
> Ligesom når man pisser i en potteplante i en restaurent (ok, dårligt
> eksempel igen). Man henvender sig til personen og beder vedkommende stoppe,

Eller lave en afgift på kr. 500! Det burde være lovligt, ligesom man kan
opkræve parkeringsafgift selv, bare man skilter med det.