Sikkerhed og Hackere
Fra : Raven_

Dato : 02-02-02 14:42

Jeg er ved at skrive en 3års opgave op HH i IT om datasikkerhed. Jeg er
derfor igang med at lave lidt research om emnet.

I opgaven tager jeg udgangspunkt i:
Virksomheders sikkerhedsbehov
Problemområder
Løsninger

Virksomhedens sikkerhedsbehov:
Her vil jeg lave en analysemodel til at adskille de mange virksomheder
ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.
Hvilke kriteriere kan jeg bruge for at opdele virksomhederne?

Problemområder:
Jeg tager udgangspunkt i, at alle sikkerhedsproblemer udspinger fra
hackers. Dog med det forbehold, at der findes mange forskellige hackers,
hvorefter jeg kort beskriver typer af hackere. Desuden vil jeg
beskrive, hvordan man hacker (det tekniske aspekt).
Er der nogen, der kort kan klarlægge hvordan man hacker punkt for punkt?

Løsninger:
Hvilke tiltag kan man tage for at beskytte sig?

Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med dette emne eller henvise
til hjmmesider med et højt fagligt niveau.

Mvh
Raven_

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 02-02-02 15:52

"Raven_" <not@valid.dk> wrote in message
> Jeg er ved at skrive en 3års opgave op HH i IT om datasikkerhed. Jeg er
> derfor igang med at lave lidt research om emnet.

Jeg er også på 3 år på HHX og i SSO skal jeg skrive om IT-sikkerhed. Jeg
ville egentlig have skrevet om "hvordan man opsætter en sikker unix computer
til private brugere", men sådan blev det ikke. Jeg skal istedet skrive om
Windows vs Unix mht sikkerhed.....øv øv

> [...]
> beskrive, hvordan man hacker (det tekniske aspekt).
> Er der nogen, der kort kan klarlægge hvordan man hacker punkt for

Det glæder mig virkelig at du skriver at der er mange forskellige typer
hackere!!! Du kan umuligt skrive om "hvordan man hacker", beklager men
SSO'en må jo ikke fylde mere end 15 sider og hvis du vil have det tekniske
med kommer du nok op på 1500

> Løsninger:
> Hvilke tiltag kan man tage for at beskytte sig?
>
> Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med dette emne eller henvise
> til hjmmesider med et højt fagligt niveau.

Nå, men jeg er en novice hacker og vil da gerne hjælpe dig, bare send en
mail.......

mvh
db

Fra : Thomas

Dato : 02-02-02 16:08

Raven_ wrote:
> Jeg er ved at skrive en 3års opgave op HH i IT om datasikkerhed. Jeg er
> derfor igang med at lave lidt research om emnet.

[..]

> Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med dette emne eller henvise
> til hjmmesider med et højt fagligt niveau.

Tror du det er lektiehjælp ?

Pointen med sådanne opgaver er jo, at det er dig selv der skal udfærdige
den.

Men hvis du vil snyde, så kan du jo hyre en konsulent til at skrive den
for dig.

Men hvis du har skrevet noget, og vil have nogle meninger om det du
_har_ skrevet, så vil jeg da overveje det; Men jeg er principielt
modstander af at du ikke selv løser opgaven 100%.

--
Don't waste space

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-02-02 18:53

"Thomas" <inthenews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> _har_ skrevet, så vil jeg da overveje det; Men jeg er principielt
> modstander af at du ikke selv løser opgaven 100%.

Nu ved jeg ikke hvor mange 1000 år siden det er du lavede en 3. års opgave,
HH som Gym, men fakta skal medbringes, og det er ikk just noget man selv
finder på!
Brug af hjemmesider, bøger til at skaffe sig viden er almindelig brugt og i
visse opgaver er brug af kilder obligatoriske.. og som han skriver -reseach!

Jeg kan kun give dig ret...

----- > Don't waste space

Peter Jensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-02-02 16:42

Raven_ wrote:

> Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med dette emne eller
> henvise til hjmmesider med et højt fagligt niveau.

Jada.

http://a.area51.dk/sikkerhed/videre

Der er nok at gå igang med.

(Du har selvfølgelig læst resten af OSS'en, ik?)

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-02-02 17:25

Raven_ wrote:

> Jeg tager udgangspunkt i, at alle sikkerhedsproblemer udspinger fra
> hackers.

Det er også en udbredt fejl i mange virksomheder. Egne medarbejdere og
tekniske fejl kan være mindst lige så store problemer.
Desuden mener jeg grundlæggende, at IT-sikkerhed handler om to aspekter: Data
må ikke være tilgængelige (kunne læses og/eller ændres) af folk, som ikke har
lov til det. Den del har du (delvis) taget med. Det andet aspekt handler om, at
data rent faktisk _er_ tilgængelige for dem, der _gerne_ må få adgang til dem.
Det handler om backup og om at sikre oppetid - evt. med redundans.
Tingene hænger sammen, men i en mindre opgave, er det måske meget rimeligt at
afgrænse sig til det ene aspekt - men så bør du nok indledningsvis nævne hvilke
afgrænsninger, du har foretaget.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : hogon

Dato : 03-02-02 00:02

"Raven_" skrev d. 02-02-02 14:42 dette indlæg :
> [...]
er
> derfor igang med at lave lidt research om emnet.

Hej Raven,

Jeg syntes det er et fedt emen at du har valgt, Men det er også meget
stort ) og bredt.
Det er svært at svare direkte på havd en virksom hed skal bruge af
sikkerhed da det afhænger af de mange forskellige applikationer som en
virksomhed har eller ikke har. etc etc etc...

Men jeg kan henvise dig til en web side som er læst af mange sikkerheds
folk rundt omkring i verden.
mig selv inclusiv.. http://www.securityfocus.com/

http://www.kandu.dk/

Fra : Raven_

Dato : 03-02-02 12:02

"hogon" <hogon.news@kandu.dk> wrote in message
> er

> Hej Raven,
>
> Jeg syntes det er et fedt emen at du har valgt, Men det er også meget
> stort ) og bredt.

Det synes jeg nu også. Men på 15 sider er det umuligt at få alle aspekter
med, derfor afgrænser jeg det også. Jeg undlader f.eks. at indrage det
offentliges behov og tager udgangspunkt i at de "kun" er hackere, der er
skyld i tabte dataer.

> [...]
> virksomhed har eller ikke har. etc etc etc...
>
> Men jeg kan henvise dig til en web side som er læst af mange sikkerheds

Takker, tjekker det ud når bygningsarbejderne i mit hoved er færdig med at
arbejde

mvh
Raven_

Fra : Alex Holst

Dato : 03-02-02 17:41

Raven_ <not@valid.dk> wrote:
> Jeg undlader f.eks. at indrage det offentliges behov og tager udgangspunkt
> i at de "kun" er hackere, der er skyld i tabte dataer.

Jeg kan godt forstaa du vil afgraense din opgave, men du boer nok vaere
klar over, at alle andre undersoegelser af grunden til data tab og
sikkerhedsovertraedelser i 70%-80% af tilfaeldene skoennes at komme
indefra -- hvad end det skyldes uheld eller bevidste handlinger.

Jeg kan desvaerre ikke komme i tanke om konkrete undersoegelser du kan
citere, men kan sige at for min arbejdsgivers vedkommende er ansatte
aarsagen til mere end 95% af de tab og sikkerhedsovertraedelser der opleves.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-02-02 18:25

Alex Holst wrote:

> Jeg kan desvaerre ikke komme i tanke om konkrete undersoegelser du kan
> citere, men kan sige at for min arbejdsgivers vedkommende er ansatte
> aarsagen til mere end 95% af de tab og sikkerhedsovertraedelser der opleves.

Jeg ledte efter en kilde for et stykke tid siden, og fik et svar i
artiklen:
slrn9l99s3.vp.omic+usenet3@goddard.intra.orangedk.com

(evt kopier ovenstående ind i
http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=en