Viden om??
Fra : !G!

Dato : 02-02-02 12:31

Det program der var på DR2 her forleden, hvor en fyr lavede et hanoi program
til at
flytte skiver rundt på 3 pinde.
Er der nogle der ved hvilket program han brugte til at skrive C koden i, og
iæsr hvordan han fik
grafikken til at kører, hvilket program er det der kan det?

En anden ting.
Borland Jbuilder: Er der nogle der kender til det program, og
hvad det kan m.m..

Mange tak

Venlig hilsen

!G!

Fra : Daniel

Dato : 02-02-02 12:55

"!G!" <gugge@email.dk> wrote in
news:G6Q68.9419$m6.438148@news000.worldonline.dk :

> Er der nogle der ved hvilket program han brugte til at skrive C koden
> i, og iæsr hvordan han fik
> grafikken til at kører, hvilket program er det der kan det?

Han skrev koden i en teksteditor ved navn Emacs og compilede med GCC. Det
hele kørte i KDE under Linux. Jeg tror ikke han lavede det grafiske hanoi-
program, men der var tale om output til en almindelig konsol - altså noget
med at flytte markøren i en konsol og skrive/slette tegn. Jeg ved ikke
hvordan man laver det gejl i c, men det er/var ret udbredt.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 02-02-02 13:30

On 02/02/02 11.55, Daniel wrote:
> [...]
> med at flytte markøren i en konsol og skrive/slette tegn. Jeg ved ikke
> hvordan man laver det gejl i c, men det er/var ret udbredt.

Hmm... printf???????

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
Phone: +45 61 30 33 09

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 02-02-02 13:31

On 02/02/02 12.30, Daniel Nielsen wrote:

> Hmm... printf???????

Kom lige i tanke om: M-x hanoi i emacs....

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 02-02-02 13:58

Daniel wrote:

> "!G!" <gugge@email.dk> wrote in
> news:G6Q68.9419$m6.438148@news000.worldonline.dk :

> Han skrev koden i en teksteditor ved navn Emacs og compilede med GCC.

Hmm - hvordan så du at det var emacs?

> [...]
> med at flytte markøren i en konsol og skrive/slette tegn. Jeg ved ikke
> hvordan man laver det gejl i c, men det er/var ret udbredt.

Måske ncurses.

- Morten.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 02-02-02 15:11

hvis du starter emacs og kører
M-x hanoi, som Daniel selv foreslår, vil du hurtigt blive overbevist om at
det _var_ emacs han brugte(ihvertfald hvis du så programmet)

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 02-02-02 17:02

Jonas Meyer Rasmussen wrote:

> hvis du starter emacs og kører
> M-x hanoi, som Daniel selv foreslår, vil du hurtigt blive overbevist om at
> det _var_ emacs han brugte(ihvertfald hvis du så programmet)

Det gjorde jeg, men jeg ved ikke hvad M-x hanoi er, og jeg har ikke
tænkt mig at installere emacs :)

- Morten.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 02-02-02 18:24

"Morten Brix Pedersen" <morten@wtf.dk> wrote in message
> Det gjorde jeg, men jeg ved ikke hvad M-x hanoi er, og jeg har ikke
> tænkt mig at installere emacs :)

Så er du også selv ud om det :)

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 02-02-02 16:00

!G! wrote:
> En anden ting.
> Borland Jbuilder: Er der nogle der kender til det program, og
> hvad det kan m.m..

Prøv i dk.edb.programmering.java

Martin Ehmsen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 03-02-02 16:29

"!G!" <gugge@email.dk> writes:

> Er der nogle der ved hvilket program han brugte til at skrive C koden i,

Emacs.

> og iæsr hvordan han fik grafikken til at kører,

M-x hanoi <ret>

> hvilket program er det der kan det?

Emacs.

Det var lidt snyd, den kode han skrev var C, men det program han kørte
var skrevet i Lisp. Lisp er nok en del bedre egnet til den slags
problemer end C, om ikke andet er Lisp betydligt nærmere en
Buddha-natur.

I øvrigt tror jeg den søde værtinde tog fejl, hvis Buddha havde haft
en computer var han endnu ikke færdig med at løse 64 klodser udgaven.
Problemet er ekponentielt, og 2^64 er ret mange.

Fra : Jesper

Dato : 03-02-02 23:52

Per Abrahamsen wrote:

> I øvrigt tror jeg den søde værtinde tog fejl, hvis Buddha havde haft
> en computer var han endnu ikke færdig med at løse 64 klodser udgaven.
> Problemet er ekponentielt, og 2^64 er ret mange.

Nu så jeg ikke programmet, men så stort er 2^64 heller ikke. Nu er
problemet nok svært at parallelisere.. men hvis vi siger vi låner googles
cluster på 10.000 maskiner til at køre det på og siger der kan klares
100.000.000 operationer pr. sek pr. maskine vil det tage ca. 5,8 år, så vi
begynder vel at nærme os at vi kan klare et problem at størrelse 2^64. Men
så tager vi da bare 128..

--
Jesper

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 04-02-02 14:07

Jesper <news@skydiver.dkk> writes:

> [...]
> cluster på 10.000 maskiner til at køre det på og siger der kan klares
> 100.000.000 operationer pr. sek pr. maskine vil det tage ca. 5,8

Det er lidt mere end een maskine, men hvis det kan klares på 58.000 år
er det ganske rigtig en kort evighed.

> så vi
> begynder vel at nærme os at vi kan klare et problem at størrelse 2^64. Men
> så tager vi da bare 128..

Det oprindelige problem var med 64 klodser (pudsigt tal, nogen
buddhister må have været glade for totalsystemer længe før
computere).

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 05-02-02 19:10

Hej Per.

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message

Men

> Det oprindelige problem var med 64 klodser (pudsigt tal, nogen
> buddhister må have været glade for totalsystemer længe før
> computere).

Prøv at kigge på et skakbrædt, 8 rækker og 8 søjler.
Derfor findes 8 dronninge problemet og sansynligvis også 64 klods problemet

Jeg tvivler på at der var megen mystik i totals potenser dengang, der var
mere gang i skæve tal som 3 og 7 ifølge folke eventyrene.

Med venlig hilsen

Jesper Wolf Jespersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-02-02 23:44

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Emacs.

Jeg er faktisk næsten sikker på at han skrev C-koden i vi (han burde
skamme sig!). Jeg lagde nemlig mærke til de karakteristiske tilder i
bunden af filen, og at det ikke var en Emacs-menu han havde i toppen.

> M-x hanoi <ret>

Det er jeg også ret sikker på. Det var lidt snyd.

--
Jacob - www.bunk.cc
Staff meeting in the conference room in %d minutes.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-02-02 19:34

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg er faktisk næsten sikker på at han skrev C-koden i vi (han burde
> skamme sig!). [ ... ]

Programmet bliver genudsendt (igen) på DR1 kl. 23.40 i aften, hvis der
er nogle der vil checke min påstand

--
Jacob - www.bunk.cc
Beam me up, Scotty! It ate my phaser!

Fra : Truti

Dato : 09-03-02 13:46

Det han gjorde var jo bare at skrive det i "VI" og der efter compalere det
til exe på en command linje!
Jeg tror han brugte compaileren gcc fra GNU men er ikke helt sikker.

BTW. Jeg bruger kun MS Visual C++ 6 på Win32 2000 og gcc hvis jeg laver
noget under Linux.

Chrisoffer Hjortlund (-Truti-)
HP: http://home1.stofanet.dk/truti/

****