ny gruppe? Incest+sksuelle overgreb
Fra : Henning

Dato : 02-02-02 10:46

X-post til de grupper jeg umiddelbart finder
relevante at lægge dette op i

I dk.admin anmodede et incest-offer om at få oprettet
en nyhedsgruppe for incest ramte, dette afvistes af
styregruppen, blandt andet med, at der ikke var belæg
for en incest-gruppe, da der qua den eksisterende
trafik om dette emne i dk.helbreds. .. grupperne, ikke
indikerede et behov for en sådan gruppe

Er det så fordi behovet for en sådan gruppe ikke er
eksisterende?
Eller fordi incest ofre ikke kan finde
en dk. gruppe ved at søge på ordet incest?

Der findes news:dk.helbred.sorg+krise
burde der ikke findes grupper, der er mere specifikke?
eks. da.helbred.incest+seksuelle overgreb

Ovenstående er et ODT for oprettelse af en incest gruppe

MVH
Henning

fut: news:dk.admin hvor svar på dette indlæg havner

Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 05-02-02 08:14

On Sat, 2 Feb 2002 10:46:28 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>eksisterende?
> Eller fordi incest ofre ikke kan finde
>en dk. gruppe ved at søge på ordet incest?

Du tar opp et sentralt spørsmål.

På den ene siden vil det være et behov for en slik gruppe. Det er et
utrolig stort antall mennesker der ute som har vært utsatt for slike
overgrep. Å ha et åpent internett-forum vil kunne bidra til mer
åpenhet omkring temaet, og dermed motvirke uheldige konsekvenser for
overgrepet. Positive konsekvenser vil være:

* opplevelsen av at det er mange som har gjennomgått de samme tingene
* bryte tabuet omkring incest
*skape felleskap og samhørighet

Derimot tror jeg det er en del negative konsekvenser som vi reflektere
rent etisk over:

*incestutsatte har ofte dårlige grenser, selvutslettende grenser! De
kan være sårbart utleverende, og det er i og for seg ikke så ille
egentlig, men svært mange opplever at ved å utlevere seg har de brutt
hemmeligheten og noe forferderlig vil skje. De kan bryte sammen i
selvforakt. Jeg er for at det er riktig å bryte hemmeligheten, men da
må det være et proffesjonelt støtteapparat rundt som kan ta i mot
følelsene. Gjenopplevelser av traumer kan oppleves som et nytt
traume.

*ikke alle er kjent med hvordan de teknisk sett beskytter sin
identitet på nettet. Anonymitet på et offentlig støttested bør være
nesten pålagt. Det man sender blir lagret til enhver tid. Ikke alle
kjenner til hvordan de sikrer seg mot lagring i f.eks Google. Det har
vært eksempler på hvordan anonyme postinger har blitt identifisert til
en anvgitt person og dette har blitt brukt mot vedkommende. Det er
nemlig ikke alle som kan håndtere sensitiv informasjon på en vennlig
måte, men vil velge å bruke det mot vedkommende.

*Jeg litt redd for at ordet seksualitet+incest vil innby til spam fra
utenlandske grupper. Støttegruppen for incestutsatte kan bli et sted
hvor man får linker til barneporno.

Forslaget støttes ikke.

Jeg foreslår heller å støtte opp omkring lukkete e-mailsirkler som
f.eks kan arrangeres i Støttesenteret mot Incest sin regi.

Elisabeth
sykepleier
--
"Konvensjonalisme er ikke moral.
Selvgodhet er ikke religion.

el-z@frisurf.no
ICQ nr. 22247805

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-02-02 08:53

"Elisabeth Zanabi" <el-z@frisurf.no> wrote in message news:490v5ukd4sll1c2mps0ehgcl8267n29rrb@4ax.com...

> [...]
>
> Jeg foreslår heller å støtte opp omkring lukkete e-mailsirkler som
> f.eks kan arrangeres i Støttesenteret mot Incest sin regi.

Hi Liza

Nothing is 100% anon on usenet

Your post has the following headers

From: Elisabeth Zanabi <el-z@frisurf.no>
Newsgroups: dk.admin,dk.helbred.sorg+krise
Subject: Re: ny gruppe? Incest+sksuelle overgreb
Date: Tue, 05 Feb 2002 07:13:36 GMT

wrote:

>I dk.admin anmodede et incest-offer om at få oprettet
>en nyhedsgruppe for incest ramte, << snip

which enables a knowledgable person (the police?) to ask your ISP who you are - there are various remailers and anonymisers which
make the polices task more difficult but not impossible if essential to catch terrorists and paedophiles.

Hugh W

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-02-02 12:07

In article <a3o31k$19l2rf$1@ID-71976.news.dfncis.de>,
"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

> Nothing is 100% anon on usenet

No, but it's a good idea to understand the language you respond to,
otherwise you might misunderstand something.
The actual meaning af the message is to start at supportgroup for
victims of incest and I can't really se why the police would be
interested in that.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 06-02-02 17:24

On Tue, 05 Feb 2002 12:07:00 +0100, Martin Edlich
<newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

>The actual meaning af the message is to start at supportgroup for
>victims of incest and I can't really se why the police would be
>interested in that.

Not the police but vicious people trying to break down others.

A recent example from the Norwegian news-lists shows how a fighter for
the rights of psychiatric patients was being harassed in the most mean
ways. In the end someone understood, by making a search on the
internet and finding an anonymous posting on a web-based forum, that
this person was herself a mental patient. The web-based forum was a
online doctor advice group, and she was mentioning the psychiatric
diagnoses she had.

Her anonymous posting revealed her identity because of a very little
detail. That person used this against her, saying something like:
"You think you are achieving something, but actually it is just a
hallusination. You are just a zero, this message you wrote on the
web-based forum reveals the fact that you are merely another maniac".

Well, the result was that she sent something resembling a suicide
message, and no-one heard from her again so far. it was obvious from
her later postings that she was breaking down and there were signs of
psychosis.

My point is that I do not want such a vulnerable group as victims of
incest being used the same way. An open group for incest-victims will
invite to that. Even if you use a nick, your e-mailadress or your
ISP-number can easily reveal your identity if you are not consequent
in hiding it in all your movements on the net.

Fra : Henning

Dato : 06-02-02 09:32

"Elisabeth Zanabi" <el-z@frisurf.no> skrev i en meddelelse

> Derimot tror jeg det er en del negative konsekvenser som vi reflektere
> rent etisk over:

Snip]

Jeg er bekendt med de ting du lægger frem omkring incest-ofre.
men jeg tror ikke lige det er den gruppe du omtaler, der vil
begynde at skrive i en sådan gruppe, men de, der er kommet
ud over det første/andet stadie.
Hvis endelig en eller anden for første gang i sit liv, afslører
at hun/han har været udsat for incest, ville det nok være
i form af en forespørgsel om hvor vedkommende kunne
henvende sig for at få hjælp og støtte.

> *Jeg litt redd for at ordet seksualitet+incest vil innby til spam fra
> utenlandske grupper. Støttegruppen for incestutsatte kan bli et sted
> hvor man får linker til barneporno.

Det er jeg nu ikke så bange for, da det ville resulterer i
politianmeldelser!

> Forslaget støttes ikke.
>
> Jeg foreslår heller å støtte opp omkring lukkete e-mailsirkler som
> f.eks kan arrangeres i Støttesenteret mot Incest sin regi.

Et udmærket forslag, men hvordan vil du have at ofret finder
dette center?

> Elisabeth
> sykepleier

MVH
Henning, hvor der på den afdeling hvor jeg arbejder, for
øjeblikket er 4 unge kvinder indlagt med incest
baggrund

Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 06-02-02 17:37

On Wed, 6 Feb 2002 09:32:19 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

>Jeg er bekendt med de ting du lægger frem omkring incest-ofre.
>men jeg tror ikke lige det er den gruppe du omtaler, der vil
>begynde at skrive i en sådan gruppe, men de, der er kommet
>ud over det første/andet stadie.

Det kan du ikke være sikker på, og husk at mange incestofre er svært
ustabile med alvorlige psykiske lidelser.

>Hvis endelig en eller anden for første gang i sit liv, afslører
>at hun/han har været udsat for incest, ville det nok være
>i form af en forespørgsel om hvor vedkommende kunne
>henvende sig for at få hjælp og støtte.

Se deg rundt på listene. Over alt er det folk som er svært åpne om
sine opplevelser og tanker. Spesielt gjelder dette amerikanske
lister. Her er det dog en mye større tradisjon for å være anonym enn
det det er i Skandinavia.

>Det er jeg nu ikke så bange for, da det ville resulterer i
>politianmeldelser!

Dessverre fører ikke politianmeldelser fram. Særlig når det kommer
fra utlandet.

Har du vurdert muligheten for en moderert gruppe? Spam vil kunne
lukes bort, og du vil ha mer kontroll over hva som postes med tanke
sårbarhetsfaktorer, impuslkivitet, dårlige grenser, osv..

>Et udmærket forslag, men hvordan vil du have at ofret finder
>dette center?

Ved et søk på internett. Det vil i reliteten kunne nå fram til mange
flere, da det slettes ikke er alle som vet hva news er, men svært
mange vet hva internett er. En gruppe for incestofre bør ha en egen
webside med generell informasjon og tilbud om å være med i en
e-mailgruppe. Denne kan være moderert hvis behovet er der. Medlemmer
kan ha større anonymitet. Det er mulig å kaste ut medlemmer som ikke
opptrer med respekt.

Websiden for denne e-mailgruppen bør settes inn på de store
søkemotorene i Skandinavia som f.eks Sol/Kvasir i Norge. Slik er det
lett å finne den ved et enkelt søk på ordet "incest". Ta kontakt med
det danske støttecenter mot Incest (Hvis det eksisterer et slikt et).
Er du heldig vil de kunne hjelpe deg og faktisk ønske at gruppen
drives under senteret.

>Henning, hvor der på den afdeling hvor jeg arbejder, for
>øjeblikket er 4 unge kvinder indlagt med incest
>baggrund

Jeg jobber på en psykiatrisk avdeling. Statistikker viser at en
tredjedel av psykiatriske pasienter har vært utsatt for seksuelle
overgrep. Det skulle tilsi 4 pasienter hos oss også. Ikke alle er
åpne omkring det, men hos mange vet vi med sikkerhet at det har
foregått seksuelle overgrep. I andre tilfeller kan vi gå ut i fra at
det har vært det, på grunn av pasientens adferd.

(har du for øvrig oppdaget den norske sykepleiegruppen
no.fag.sjukepleie?)

Elisabeth

Fra : Henning

Dato : 07-02-02 08:00

> [...]

> lukes bort, og du vil ha mer kontroll over hva som postes med tanke
> sårbarhetsfaktorer, impuslkivitet, dårlige grenser, osv..

Jeg er ikke oprindelig forslagsstiller, men helt klart er jeg langt
hen af vejen enig i dine og andres betænkeligheder og skulle jeg
vælge mellem at støtte modereret/ikke modereret gruppe,
ville det helt klart være den modererede gruppe jeg vil støtte!

> [...]
> det danske støttecenter mot Incest (Hvis det eksisterer et slikt et).
> Er du heldig vil de kunne hjelpe deg og faktisk ønske at gruppen

Dine tanker om en web-side med links til professionelle
hjælpe organsationer, støttegrupper vil efter min mening
være det ideelle, langt bedre end en newsgruppe.

> [...]
> foregått seksuelle overgrep. I andre tilfeller kan vi gå ut i fra at
> det har vært det, på grunn av pasientens adferd.

Jeg arbejder selv i psykiatrien og har oplevet hvad
incest kan afstedkomme af selvmutilerende karakter.
Den eneste grund til, at jeg støtter initeritativet om
at oprette en incest gruppe er, at den oprindelige
forslagsstiller var incest offer.

Der hvor du og jeg er i behandlersystemet, ser vi
de ofre, der ikke kan takle/håntere deres situation,
Men der er nogle, der er kommet så langt, at de
ønsker at tale med andre der er kommet til det
punkt, hvor de kan få noget ud af at sætte ord på
i mere åbenhed

> (har du for øvrig oppdaget den norske sykepleiegruppen
> no.fag.sjukepleie?)

Vi bruger en del norske lærer-bøger, på den
institution hvor jeg arbejder, men kender ikke spesefikt
noget til de Norske sygeplejerske organisationer,
mit områdesfære er mere rettet mod socialpsykiatriske
områder i Danmark

Nå men her bevæger vi os ud på kanten af argumentationen
for/imod støtte til oprettelsen af en nyhedsgruppe

MVH
Henning

Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 07-02-02 19:49

On Thu, 7 Feb 2002 08:00:08 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>Den eneste grund til, at jeg støtter initeritativet om
>at oprette en incest gruppe er, at den oprindelige

Jeg forstår veldig godt hva du mener her. Men hvis dette er den
eneste grunnen, bør tu tenke deg om. Dette kommer ikke til å bli
hans/hennes gruppe. Det kommer til å være mange som skriver inn.
Deres meldinger blir lagret i Google og er tilgjengelig ved enkle søk
på web-maskiner, for hvem som helst å lese. I Norge er det også slik
at newsmeldinger, selv om de har "no-archive: yes", blir lagret på
Nasjonalbiblioteket for all fremtid.

Jeg skulle gjerne kjenne til forslagstillers mening om det jeg
skriver.

Hvis gruppen skulle bli moderert, er det villige moderatorer?

> [...]
>Men der er nogle, der er kommet så langt, at de
>ønsker at tale med andre der er kommet til det
>punkt, hvor de kan få noget ud af at sætte ord på

En åpen newsgruppe, er åpen for alle. Også for de som ikke kan
håndtere sin situasjon.

> [...]
>noget til de Norske sygeplejerske organisationer,
>mit områdesfære er mere rettet mod socialpsykiatriske

No.fag.sjukepleie er altså en annen newsgruppe under no*hierarkiet.
Den er ikke tilknyttet noen organisasjon, og er åpen for alle
skandinaviske språk.

>Nå men her bevæger vi os ud på kanten af argumentationen
>for/imod støtte til oprettelsen af en nyhedsgruppe

Jeg vet det. Kunne bare ikke la være når jeg møter en annen pleier på
nettet

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 20:19

Elisabeth Zanabi wrote:

> Jeg forstår veldig godt hva du mener her. Men hvis dette er den
> eneste grunnen, bør tu tenke deg om.

Med min ringe erfaring, fra en helt anden indgangsvinkel,

vil jeg foreslå, at kræfterne samles om en internetportal,
der gør det sikkert at søge, så man får respons.

Og det skal være personlig respons, uanset hvorfra.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy