Solstrålehistorier.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-02-02 09:50

Jeg havde fået bevilliget en diktafon - altså sådan en lille håndholdt
båndoptager. Men det var svært at finde præcis den model, der passede til
mine behov. Og så pludselig var den der - hos en radioforhandler i en
naboby.
Fra radioforhandleren ringede jeg til kommunens ergoterapeut for at oplyse
de relevante data / specifikationer for apparatet. Ergoterapeuten bad i
stedet om radioforhandlerens faxnummer og sendte en bekræftelse på at
kommunen ville betale. Og jeg gik ud af forretningen med diktafonen. Sådan

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 14:45

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

[snip solstråle]
> Og jeg gik ud af forretningen med diktafonen. Sådan

Herligt!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-02-02 17:47

Sverre Stokke skrev:

>kommunen ville betale. Og jeg gik ud af forretningen med diktafonen. Sådan

Fint.

Pist Sverre ku' du lige lære mig det kneb?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Robert Refsgaard

Dato : 02-02-02 21:19

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse news:a3h8nq.3vvnkkr.1@kajsvenningsen.dk...

> Fint.
>
> Pist Sverre ku' du lige lære mig det kneb?

Al'så Kaj
En diktafon bruger man da til at diktere med.
Det er vist noget man lærer på et mellemlederkursus.
Jeg har aldrig fundet det kursus, da jeg ikke kunne finde ud af, hvem jeg skulle lede mellem. Jeg mangler nok et
genopfriskningskursus....til et eller andet.
Eller er det mellem kursus'erner man skal lede?
A ka' it fin' u' a'et.

--
MVH robert
--------------------

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-02-02 22:02

Robert Refsgaard skrev:

>En diktafon bruger man da til at diktere med.

Er man så diktator?

>Det er vist noget man lærer på et mellemlederkursus.

Mellemle...? Er du fra den mand?
Med min...mineh.. den der mellem ørerne (ikke elasikken) så skal jeg
mindst være lysleder.

>Jeg har aldrig fundet det kursus, da jeg ikke kunne finde ud af, hvem jeg skulle lede mellem. Jeg mangler nok et
>genopfriskningskursus....til et eller andet.

Er genopfriskning ikke mest til nogen, der har kunnet engang?

>Eller er det mellem kursus'erner man skal lede?

Ja ja, prøv du bare at rage lidt der.

>A ka' it fin' u' a'et.

Vaffe'jæ'it forundret?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Jens Helby

Dato : 02-02-02 19:38

Hejsa

Med fare for at lyde alt for , så vil jeg da gerne lige høre om det generelt
er sådan i andre opleveler den hjælp som kommunen m.a. stiller til rådighed?
Er den virkeligt _SÅ_ dårlig generelt?
Har i brok og besvær hver gang noget nyt skal bevilges, og skal i kæmpe for
alt hvad der bare ligner et økonomisk tilskud eller godtgørelse?

Personligt genkender jeg slet ikke mange af de problemer man læser om her i
gruppen - jeg har _aldrig_ søgt om noget der ikke er blevet bevilget, og
både min sagsbehandler og ergoterapeut er verdenstmestre i at finde
lovhjemmel til at bevilge eller hjælpe med et eller andet, også selvom det
er ting der ikke er standard hjælpemidler, eller aktiviteter/løsninger der
er kotyme for at give tilskud til.

Men står det faktisk så slemt til, at man skal opfatte det som en
solstrålehistorie, når det går nogenlunde hurtigt, fleksibelt og
problemfrit?

--
Mvh Jens Helby

"Det er betydeligt lettere at dø i skyttegraven end at arbejde 365 dage om
året."
Ernesto Che Guevara

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 20:57

"Jens Helby" <Jens@Helby.dk> skrev

> Har i brok og besvær hver gang noget nyt skal bevilges, og skal i kæmpe for
> alt hvad der bare ligner et økonomisk tilskud eller godtgørelse?

Ja og nej

Min erfaring er, at det afhænger af sagsbehandleren (forståelse for
problemstillingen og kendskab til lovens muligheder), ligesom det
afhænger af forvaltningschefen og den politiske ledelse.

Jeg har prøvet - på samme tid, i samme kommune, men i 2
forskellige afdelinger, at jeg det ene sted blev mødt med - mildest
talt - manglende forståelse og fik afslag på stort set alt, hvor jeg i den
anden afdeling mødte forståelse, opbakning og fik god hjælp.

Selv om de 2 afdelinger var i besiddelse af de samme oplysninger,
så læste de feks lægeudtalelser vidt forskelligt og de opfattede mig
og omfanget af min funktionsnedsættelse, helt forskellig.

Den samarbejdsvillige afdeling prøvede i vid udstrækning at lappe
på den anden afdelings manglende forståelse, men det var ikke i alle
situationer loven kunne bøjes, så det var muligt.

I dag er situationen ændret - jeg fik medhold i en række ankesager
og efterhånden indså forvaltningen, at det nok ikke var for mine blå
øjnes skyld, at specialkonsulentordningen støttede min sag - det tog
flere år, inden jeg fik ro.

At man kan formulere sit problem, henvender sig på en ordentlig
måde og i øvrigt har realistiske forventninger, er ikke en garanti for
god behandling. Hvis kommunen vil være på tværs, så kan de trække
sager i langdrag og i vid udstrækning tilsidesætte retssikkerheden
- uden det får nævneværdige konsekvenser.

Det er naturligt, at det vi hører om i denne gruppe er de "uheldige"
forløb, for når hjælpesystemet fungerer tænker vi ikke så meget over
det - det er bare en selvfølge.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jens Helby

Dato : 02-02-02 21:46

Jeg tror det er _MEGET_ kommunebestemt.
Her i ballerup kommune har vi en såkaldt "specialgruppe", som tager sig af
særlige grupper af fysisk handicappede, bla. paraplegikere som mig selv...

Her er de enormt venlige og imødekommende, og ting såsom særlige kørestole
som er dyrere end std (specialbyggede fx.), tilskud til ferier (jeg får fx.
betalt pk's sommerseminar af dem) og betaling for taxier til og fra
hospital, eller når jeg af den ene eller anden grund ikke kan bruge min
knallert er helt uproblematisk.

Hjælper/ledsager ordninger er heller aldrig noget problem, både mig og en
del andre unge handicappede i kommunen har ordninger hvor man blot selv
ansætter hjælperen på timebasis fra gang til gang, også indsender
arbejdsseddel til kommunen som så udbetaler løn. (og dette uden
begrænserninger på 15, 20 eller lign timer pr måned).

Men hvad er det for nogle ting andre får afslag på?
Er det de helt basale ting, eller er det ansøgninger som ligger helt ude på
grænsen af hvad der overhovedet kan kaldes rimeligt?

Mvh. Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 22:16

"Jens Helby" <Jens@Helby.dk> skrev

> Men hvad er det for nogle ting andre får afslag på?

> Er det de helt basale ting, eller er det ansøgninger som ligger helt ude på
> grænsen af hvad der overhovedet kan kaldes rimeligt?

For mit vedkommende har der været tale om basale ting,
bistandstillæg, personlig hjælp, boligændringer osv.

Flere gange er det lykkedes mig at få kommunen til at ændre
en afgørelse ved revurderingen, mit bistandstillæg var derimod i
Nævnet 2 gange (nævnet hjemsendte sagen pga manglende
begrundelse mv) og var alt i alt 2½ år undervejs.

Desuden havde jeg et sejt forløb vedr. personlig hjælp og pleje,
hvor kommunen nægtede at realitetsbehandle min ansøgning om
hjælperordning, fordi bistandstillægget ikke var bevilget, samtidig
trak de sagsbehandlingen vedr. bistandstillæg ud, så det til sidst
nærmest var komisk. Mens jeg ventede fik jeg hjælp via
hjemmehjælpsordningen, hvor der var /mange/ problemer vedrørende
udmålingen af timer, eller rettere hvilke hjælpebehov der kunne
dækkes.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-02-02 21:01

Jens Helby skrev:

>Har i brok og besvær hver gang noget nyt skal bevilges, og skal i kæmpe for
>alt hvad der bare ligner et økonomisk tilskud eller godtgørelse?

Nahaj. Min ansøgning er da vist ikke engang 800 dage gammel endnu, og
den har de da ikke behandlet færdigt.

Vi spø'r da bare, så triller skillingerne.

nej, jeg er ikke sur og bitter, jeg griner lige nu.

>Men står det faktisk så slemt til, at man skal opfatte det som en
>solstrålehistorie, når det går nogenlunde hurtigt, fleksibelt og
>problemfrit?

Ja for helt ærligt. Det sker (næsten) aldrig.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Jens Helby

Dato : 02-02-02 21:48

Hej kaj

Din sag har man ikke undgået at støde på herinde, og når jeg læser om den så
håber jeg virkeligt at det er et helt exeptionelt tilfælde at den slags kan
ske - ellers så er velfærdsstaten da helt på røven!

Du har min dybeste medfølelse!
Mvh Jens

Fra : Danevang

Dato : 02-02-02 23:16

Jens Helby <Jens@Helby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:E7Y68.10303$m6.454485@news000.worldonline.dk...
> [...]

kan
> ske - ellers så er velfærdsstaten da helt på røven!

Jo det er rigtigt, Kaj's tilfælde er ikke exceptionelt, der er desværre
mange lignende tilfælde

Bl.a. derfor føre vi vores kamp mod "systemet", som jeg har skrevet om i mit
sidste indlæg i "Kommunens forvaltning af loven"

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-02-02 06:42

newssvar@kajsvenningsen.dk,Ny-Internet writes:

>Sådan
>
>Fint.
>
>Pist Sverre ku' du lige lære mig det kneb?

Jeg vil have så få hjælpemidler som muligt og klarer mig ofte med
alternative løsninger. Som fx da jeg havde knoglebetændelse i højre fod -
højre knæ på en kontorstol og man har et udmærket middel til indendørs
persontransport.

Derfor ved de også at når jeg søger noget, er det fordi jeg virkelig har
brug for det.

Hilsen Sverre.