[OSS] At sikre Windows 2000 workstation
Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-02-02 01:54

Hermed undertegnedes oplæg til et tillæg til OSS'en[1], omhandlende
sikring af Windows 2000.

Da jeg på ingen måde anser mig selv for at være hverken ekspert i
Windows 2000 eller sikkerhed generelt, må det forventes at nedenstående
indeholder mangler eller måske endda fejl.

Kommentarer, rettelser og forslag til tilføjelser modtages derfor meget
gerne. Efter endt behandling kan vi jo så diskuttere om det er værd at
medtage i OSS'en eller ej.

(Beklageligvis findes der ikke pt. en dansk ordbogsfil til UltraEdit32,
så nogle stavefejl er der sikkert også smuttet med.)

Fra : Alex Holst

Dato : 02-02-02 03:48

Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:
> Kommentarer, rettelser og forslag til tilføjelser modtages derfor meget
> gerne. Efter endt behandling kan vi jo så diskuttere om det er værd at
> medtage i OSS'en eller ej.

Det ser rigtigt godt ud, og jeg er ved at hive det ind i OSS'en nu. Et par
kommentarer foelger.

> efter egne forhold. En væsentlig ting er dog: Har du med sikkerhed haft
> indtrængende der har haft adgang til filsystemet på din maskine,
> anbefales det som udgangspunkt altid at lave en komplet nyinstallation.

Jeg aendrer nok dette afsnit til at sige, at medmindre man er 100%
sikker paa, at der _ikke_ har vaeret indtraengende, boer man
geninstallere.

> For sikkerhedens skyld, bør W2K altid installeres med NTFS fremfor
> FAT32.

Her tilfoejer jeg grunden til at NTFS er at foretraekke fremfor FAT32.

> være så stor et arbejde som det lyder. For det lille hjemmenetværk
> drejer det sig primært om at gøre sig klart hvilke services og
> sikkerhedsideer man stoler på og hvilke man ikke gør.

sikkerheds-ideer?

> [...]
> sikringen være taget, således at man ikke uforvarende kommer til at
> blotte sårbarheder man efterfølgende vil rette.

I noedstilfaelde kan man ogsaa forbinde maskinen til nettet bag en
firewall eller NAT dims som ikke tillader indgaaende forbindelser.

> [...]
> deaktiver). Gæstbrugeren er en klassisk angrebsvinkel og en kilde til
> information om maskinen. Omdøb derefter profilen "Administrator" til

Jeg synes omdoebning af administrator kontoer er en daarlig ide, men jeg
ved godt det er vidt brugt. Jeg foretraekker at fjerne muligheden for
fjernlogin, eller kraeve en staerkere validering end passwords. Jeg
naevner nok noget i den stil.

> [...]
> god adgangskode (læs herom andetsteds). Tilføj denne nye bruger til
> gruppen "administratorer" (højreklik, egenskaber, medlem af).

Jeg vil anbefale at man til daglig ikke benytter en administrator konto,
men at man opretter en almindelig konto til den slags -- isaer hvis man
foeler behov for at hente programmer af tvivlsom oprindelse.

> Under alle omstændigheder er følgende et anbefalelsesværdigt minimum:
>    - Adganskoder skal opfylde kompleksitetskrav: Aktiver
> [...]

I nogle tilfaelde er disse password regler ikke noedvendige. Hvis
maskinen ikke kan naaes via netvaerket, og den bruges af familie Hansen
med boern paa hhv. 7 og 11 aar kan det anbefales ikke at bruge kodeord.

Folk lider af det indtryk, at brug af kodeord altid betyder god
sikkerhed, men det er ikke noedvendigvis tilfaeldet. Mennesker kan ikke
huske ret mange passwords, saa de genbruger et par stykker. Mange vil
saaledes bruge "vigtige" kodeord paa trivelle steder, f.eks.
bibliotekets website.

Da Fluffi Bunni (nej, jeg er ikke ham) broed ind i SourceForge fik han
fat i passwords for naesten 150.000 open source udviklere og brugere.
Jeg tror ikke det er tilfaeldigt at han pluslig har adgang til en masse
ISPer som f.eks. gav ham videre adgang til at deface attrition.org --
alt med maade.

Hvis der ikke er noget at beskytte, er der ingen grund til at bruge
kodeord som kan bringe andet i fare.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-02-02 06:19

Alex Holst wrote:

> Det ser rigtigt godt ud, og jeg er ved at hive det ind i OSS'en
> nu. Et par kommentarer foelger.

Det glæder mig meget, selvom jeg måske nok synes at 2 timer i gruppen
(og så fra kl. 2 til kl. 4 om natten) til diskussion er måske liiige
lidt nok til at få alle's input med. :)

Her kommer lige et par korte kommentarer til dine do. Jeg er på vej i
seng, så det bliver kort og så måske med uddybning imorgen.

> Jeg aendrer nok dette afsnit til at sige, at medmindre man er 100%
> sikker paa, at der _ikke_ har vaeret indtraengende, boer man
> geninstallere.

Mjaeh.. nu er jeg ikke tilhænger af at male fanden på væggen (nogle vil
nok mene at det er løgn), og synes måske det er lige rabiat nok. Men vi
kan let blive enige så langt som at hvis der er den mindste grund til
at tro at maskinen kan være kompromitteret, så er en geninstallation
vejen frem.

> Her tilfoejer jeg grunden til at NTFS er at foretraekke fremfor
> FAT32.

Ok.

> sikkerheds-ideer?

Heh, okay. Slipse-snak. Beklager. :)

Du er mere end velkommen til at uddybe nærmere hvad en simpel
sikkerhedspolitik består i.

> I noedstilfaelde kan man ogsaa forbinde maskinen til nettet bag en
> firewall eller NAT dims som ikke tillader indgaaende forbindelser.

Jo. Jeg foretrækker nu stadig et airgap.

> [...]
> muligheden for fjernlogin, eller kraeve en staerkere validering
> end passwords. Jeg naevner nok noget i den stil.

Jeg synes nu stadig det er en glimrende ide. Jeg er enig i dine to
andre punkter: det er ikke nogen grund til at tillade fjernlogin hvis
der ikke er behov for det, og hvis der er, er det en god idé at anvende
"stærkere validering", som du siger. Desværre mangler jeg stadig at
falde over et let-at-gå-til to-faktor valideringssystem til at tilgå
W2K.

Hm. Skrev jeg ikke også noget lignende... lede, lede.. jo, her:

> [...]
| Bruger eller Superbruger, alt efter hvor meget du formoder at du vil
| få brug for at ændre i diverse opsætninger senere.

Det kan måske nok skrives mere klart, men meningen er det samme som det
du siger.

> [...]
> deface attrition.org -- alt med maade.
>
> Hvis der ikke er noget at beskytte, er der ingen grund til at
> bruge kodeord som kan bringe andet i fare.

Jeg er ikke uenig. Men her taler vi jo netop om en maskine der skal
tilsluttes 'nettet. Og så mener jeg at det er væsentlig at stille krav
til brugernes kodeord.

ObKodeord:
Findes der i OSS'en et afsnit om netop kodeord, deres brug og deres
konstruktion? Hvis ikke, så var det måske et emne man kunne tage med.
Selvom der findes bedre authenticeringsmetoder, kommer formodentlig
ingen af os uden om at skulle anvende dem alle mulige og umulige steder
i lang tid fremover - og så kan man jo lige så godt lære at gøre det
ordentligt. :)

Fra : Thomas Olesen

Dato : 02-02-02 12:58

On 02 feb 2002 Niels Callesøe wrote:

Kan man den tilsendt, når det er skrevet til?

--
Thomas Olesen