Tegn på CPU'en er defekt?
Fra : Kas

Dato : 02-02-02 00:05

Hejsa (er også postet i bundkortgruppen)

Jeg står med et problem, der er ved at drive mig til vanvid. Følgende er den
noget lange sygdomshistorie:

Jeg har et system, der nægter at starte op - dvs. at når jeg trykker på
powerknappen sker der absolut intet - der kommer slet ikke lys i noget som
helst, intet begynder at at give lyd fra sig (IDE-enheder, blæsere eller
noget som helst).

Jeg havde en mistanke om, at det var mit bundkort, der fejlede (ASUS A7V133
med DURON 800mhz). Dette har jeg nu fået byttet til et splinternyt. Det
virker stadig ikke.

Så tænkte jeg på, om det var strømforsyningen, der var røget i svinget -
denne har jeg skiftet, og det virker stadig ikke. Intet lys i noget som
helst, intet starter op.

Jeg har forsøgt med et andet bundkort (ASUS A7V266-E), hvorpå, der sidder en
anden CPU (DURON 1000) og sætte dette i kabinetet. Det FUNGERER.

Jeg kan heraf slutte: Kabinettet fejler intet, strømforsyningen fejler
intet, IDE-enheder fejler intet, og det skulle være svært mystisk, at det
nye bundkort, jeg har fået, har samme fejl som det gamle (og ja, jeg er
bombesikker på jeg har fået et nyt).

Som jeg ser det, er der kun én mulighed tilbage: CPU'en er brændt af. Men
hvad er tegnende på dette? Blæser og lys i kabinet skulle vel stadig
forekomme eller hvad?

Gode råd, idéer og andet hjælpsomt modtages med kyshånd!

Mvh. Kasper

Fra : Torben W. Christense~

Dato : 02-02-02 02:11

Hej
Hvad med RAM, er den OK? Jeg har oplevet, at intet skete med en defekt
RAM-klods.
Torben

Kas skriver:

Fra : JSM

Dato : 02-02-02 10:06

"Kas" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> anden CPU (DURON 1000) og sætte dette i kabinetet. Det FUNGERER.

Brug udelukkelsesmetoden. Hvis du har mistanke til CPU'en, så sæt din Duron
800 over i A7V266E boardet. (som du jo ved virker). Hvis A7V266E boardet
heller ikke kan starte op med 800'eren så har du isoleret problemet til din
CPU.

mvh
Jesper

Fra : Kas

Dato : 02-02-02 11:12

Så er fejlen fundet - jeg kaster snart et eller andet tung efter Asus:

Med bundkortet følger en quickstart-guide, der bla. beskriver, hvordan de
forskellige power-connectors, LED-lamper, speaker.connecter osv. tilslutes.
Sagen er bare, at denne quickstart-guide ikke stemmer overens med selve
bundkortet. Dvs. at jeg har sat alle connecters til bundkortet, som der står
i denne guide. Det fungerer ikke, fordi bla. power-connectoren sidder
anderledes på selve bundkortet.

Dette fandt jeg ud af ved at læse den store manual, og nu fungerer systemet
perfekt. Og hvad kan man slutte af dette: Stol aldrig på en
quickstart-guide!

Men ellers tusind tak for hjælpen.
Mvh. Kasper

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-02-02 09:04

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message
> Så er fejlen fundet - jeg kaster snart et eller andet tung efter Asus:

Det fremgår da ellers klart og tydeligt af Quick Start guiden, at du skal
checke reference cart'et, når du skal montere stik til power osv. Læser du
ikke teksten?