SCSI- eller IDE- harddiske til webserver
Fra : Unen

Dato : 02-02-02 00:02

Hej!

Jeg har en ældre PC (se specifikation nederst), som jeg gerne vil bruge til
web/ftp/mail - server.

Idet PC er forholdsvis langsom, ville jeg høre hvad der bedst kunne betale
sig (pris/ydelse). SCSI har jo den fordel at det ikke belaster CPUen særlig
meget. Og uanset hvad, så skal jeg ud og købe en ny(brugt) harddisk, da den
jeg har ikke er stor nok (Quantum Fireball 1.2GB). Jeg skal nok bruge
omkring 5GB (min 3GB).

Som jeg ser det har jeg 3 alternativer: (fortæl endelige hvis du har flere)
:0)
1. Købe en IDE- harddisk og lade den køre PIO-mode 4, hvilket er det bedste
motherboardet kan klare.

2. Købe en UltraDMA- controller + IDE- hardisk.

3. Købe en SCSI- controller og harddisk.
Hvis alternativ 3, skal det så være:
*Ultra SCSI (20 MB/s). Tekram controller ca.
250,- kr
*Ultra-wide SCSI (40 MB/s). Tekram
controller ca. 700,- kr
*LVD-wide ultra2 (80 MB/s) Tekram controller
ca. 1.000,- (Prismæssigt måske lidt i overkanten, men hvis det er
ydelsen værd)

På web-siden skal jeg bruge ASP + database, så det må blive IIS den skal
køre (medmindre det er muligt at køre ASP påLinux???). Derved må Operativ
systemmet blive Windows2000.

--- PC Specifikation ---
Pentium 166MHz (uden MMX)
64 MB Edo-ram (skal udvides til 128MB, hvilket er max på motherboardet)
256 KB- cache
PCI- slots
Internet- forbindelse: 384/384 Kbit/s

Håber NG- eksperterne kan guide mig, til at tage det rigtige valg :0)

Med venlig hilsen
/Sune

Fra : Deaster

Dato : 02-02-02 00:20

"Unen" <**duper@post.tele.dk**> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre (medmindre det er muligt at køre ASP påLinux???). Derved må Operativ

Jeg er ikke sikker på jeg ville ofre så mange penge på den maskine, men
istedet måske finde et bundkort med en 300-400 Mhz processor på istedet, og
så en billig disk.

--
Mvh Jesper (Deaster)
"Jeg er en frisk dreng på 15 og er BØSSE, men

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-02-02 00:32

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> --
> Mvh Jesper (Deaster)
> "Jeg er en frisk dreng på 15 og er BØSSE, men
> jeg hænger snart mig selv, for der er ingen der
> kan lide mig." Titan K. Møller i dk.binaer

Øhh,

nu var det jo ikke Titan der skrev det...... IP adresser er fine til at
tjekke sådanne noget

Fra : Deaster

Dato : 02-02-02 00:40

> "Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øhh,
>
> nu var det jo ikke Titan der skrev det...... IP adresser er fine til at
> tjekke sådanne noget

Næh, det er da også rigtigt. Den laver vi så om til den sædvanlige igen.
Tak for info.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Brian Hansen

Dato : 02-02-02 01:35

> [...]
> PCI- slots
> Internet- forbindelse: 384/384 Kbit/s
>
> Håber NG- eksperterne kan guide mig, til at tage det rigtige valg :0)

Køre selv med en server med en P166@200MMX med 256 Mb ram og 160 GB HD
(ide).
Det vil ikke kunne betale sig at køre SCSI da output'et til internettet ikke
er særlig stort.
Også alligevel - kommer an på din database, hvor stor og data-"tung" den er.

Hvis du vil køre Win2k skal du nok have noget mere ram - NT køre også med
IIS (gør den ik ?)
OG hvis MB'en kan kører med edo ram kan det hurtig blive en dyr fornøjelse.

Prøv da at lave serveren med det du har og se hvordan det køre.

Brian

Fra : Unen

Dato : 02-02-02 13:16

Takker for svarene.
Til start vil jeg prøve med min nuværende konfiguration og se hvordan det
kører.

Med venlig hilsen
/Sune