Sikker webserver
Fra : Allan M

Dato : 01-02-02 17:10

Hvordan laver man en sikker webserver ?

Jeg kører med Windows 2000 og Apache webserver på en WOL adsl med router.
I dag da jeg kiggede på den var der lagt 2 .txt filer på skrivebordet ved
navn LOOK inden i stod der : "No harm , secure your internet"
Ok jeg jeg har faktisk ikke gjort noget anden en at holde windows 2000
opdateret. Så nu tænker jeg på hvad skal man gøre for at
der ikke er adgang til anden en den webserver ?

Findes der nogle gode links ?

... Allan

Fra : Christian Andersen

Dato : 01-02-02 17:27

Allan M wrote:

> Jeg kører med Windows 2000 og Apache webserver på en WOL adsl med router.
> I dag da jeg kiggede på den var der lagt 2 .txt filer på skrivebordet ved
> navn LOOK inden i stod der : "No harm , secure your internet"

Jeg ville slette harddisken og geninstallere styresystemet. Du kan ikke
stole på dit system, selvom angriberen siger han ikke har gjort noget.

Dine andre spørgsmål lader jeg andre om.

--
"...in Spain!"

Fra : Martin

Dato : 01-02-02 17:47

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message
> Allan M wrote:

"klip"

> [...]
> stole på dit system, selvom angriberen siger han ikke har gjort noget.
>
> Dine andre spørgsmål lader jeg andre om.

Inden du sletter alt, så prøv og se om du ikke se hvem det var/hvad han/hun
"måske"
har gjort i din Apache-log fil(er).

Er du sikker på at de er kommet ind igennem din Apache ? måske du kører
noget
SMB-share ?

mvh

Martin Damberg

Fra : Christian Andersen

Dato : 01-02-02 17:41

Martin wrote:

> Inden du sletter alt, så prøv og se om du ikke se hvem det var/hvad han/hun
> "måske" har gjort i din Apache-log fil(er).

Ja, god ide.

> Er du sikker på at de er kommet ind igennem din Apache ? måske du kører
> noget SMB-share ?

Bedre ide!

--
"...in Spain!"

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-02-02 22:28

"Allan M" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdateret. Så nu tænker jeg på hvad skal man gøre for at
> der ikke er adgang til anden en den webserver ?

Kører du med firewall, f.eks. Zonealarm?
Er IIS stadigt installeret i din Win2k?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Allan M

Dato : 02-02-02 12:12

> Kører du med firewall, f.eks. Zonealarm?

Ingen firewall

> Er IIS stadigt installeret i din Win2k?

Nej.

Men er ved at skifte til Linux. Håber det bliver bedre.

... Allan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-02-02 12:25

Allan M wrote in news:IPP68.13822$Eu2.1082959@news010.worldonline.dk:

> Ingen firewall

> Nej.
>
> Men er ved at skifte til Linux. Håber det bliver bedre.

Du må ikke opfatte dette forkert, men hvis du ikke er specielt meget vant
til Linux, så tror jeg ikke det hjælper at skifte OS. Så vidt jeg ved, så
er Linux "out-of-the-box" ikke specielt meget sikrere end Windows [1] ...
så hvis du ikke er helt klar over, hvilke knapper du skal dreje på, så
tror jeg ikke, at det hjælper dig så meget.

:)

[1] Erfaringen er ikke erhvervet ved "learning by doing" men "learning by
reading" i bla. denne gruppe og andre tilsvarende medier.
--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Allan M

Dato : 02-02-02 21:42

> [...]
> så hvis du ikke er helt klar over, hvilke knapper du skal dreje på, så
> tror jeg ikke, at det hjælper dig så meget.

Hmm du har ret. Det er måske lidt tidligt men nu har jeg lagt Linux ind og
haft det på
i _en_ dag og er tæt på at vende tilbage til Windows igen. Det kan nok bedre
betale sig
at sætte sig lidt mere ind i sikkerheden omkring Windows fremfor at skulle
lære et helt nyt OS.
Trods alt så virker det hele nemmere i Windows mht. til mailserver og FTP.

... Allan