Knitren fra strømforsyning
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-02-02 17:14

Hej NG

Jeg har et problem med min strømforsyning. Den fungerer
perfekt, men giver en knitrende lyd fra sig, når computeren har
kørt i mere end 15 min. Så vidt jeg kan se/høre er der en løs
forbindelse imellem selve strømkablet og strømforsyningen.

Når jeg f.eks. presser kablet ind i strømforsyningen bliver
knitren endnu mere støjende hvorefter den falder i lidt i
støjniveau i et halvt minut.

Når jeg løfter i kablet holder lyden op, men kommer straks
igen, når jeg giver slip.

Er der nogen der har oplevet noget ligende og hvordan blev
problemet løst (eller er der ikke andet for end at købe en ny
strømforsyning).

<Vildt gæt>
Kan det være fordi at der springer gistre i selve kontakten ???
</Vildt gæt>

På forhånd tak
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Hans

Dato : 01-02-02 17:48

Køb straks et nyt strømkabel !!

mvh Hans

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-02-02 18:02

Jeg har engang set samme symptomer på et strygejern.

Det viste sig at være kablet - Og kulminerede i en 5-8 cm stikflamme ud fra
selve kablet.

Så hold fingrene væk fra kablet inden du får stød og forbrændinger.

Og skift så kablet inden det går galt.

Claus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-02-02 22:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> stikflamme ud fra selve kablet.
>
> Så hold fingrene væk fra kablet inden du får stød og

Hej Claus

Jeg har prøvet to forskellige kalber, så mon ikke det er
strømforsyningen, der ikke virker.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-02-02 09:02

> Jeg har prøvet to forskellige kalber, så mon ikke det er
> strømforsyningen, der ikke virker.

Min egen erfaring med switch mode strømforsyninger (og det er sådan én du
har) siger mig at så er der pludselig mange potentielle fejlkilder.

Så med mindre du som minimum er en relativt garvet hjemmefusker vil jeg dog
ikke råde dig til at skille din strømforsyning ad. Dels kan du få stød (også
selv om den er koblet fra lysnettet) og dels kan det være noget tricky at
finde og udbedre sådan en fejl.

Jeg ville nok overveje at finde en anden strømforsyning, for når glister
springer sendes der mange støjsignaler gennem ledningerne, og disse
støjsignaler indeholder oftest spændingsspidser som kan ødelægge anden
elektronik (bundkort-processor-diske og hvad du nu ellers forsyner med
strømforsyningen).

Claus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-02-02 12:01

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> wrote in message
<Snip>
Hej Claus

Tak for hjælpen. Jeg går ud og køber en ny strømforsyning
i dag, da jeg ikke ser mig selv som en "garvet hjemmefusker"
.