Mykotoxiner
Fra : Susanne Jensen

Dato : 01-02-02 15:52

Hejsa, jeg ville gerne høre, hvad folk kender til mykotoxiner!

MVH Susanne

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-02-02 16:14

In an article of 1 Feb 2002 Susanne Jensen wrote:

> Hejsa, jeg ville gerne høre, hvad folk kender til mykotoxiner!

Toksiner fremstillet af svampe. Toksiske i en eller anden udstrækning.

--
Uffe Holst

Fra : Sune Ravn

Dato : 01-02-02 20:24

"Susanne Jensen" <susanne@jensen.sh> wrote in message

> Hejsa, jeg ville gerne høre, hvad folk kender til mykotoxiner!
>
> MVH Susanne

Hvilke oplysninger har du brug for og i hvilken sammenhæng ?
Da der findes utroligt meget information om mykotoxiner.

MVH

Sune

Fra : Susanne Jensen

Dato : 02-02-02 11:57

> Hvilke oplysninger har du brug for og i hvilken sammenhæng ?
> Da der findes utroligt meget information om mykotoxiner.

Jep, jeg ved det godt - faktisk arbejder jeg lidt med mykotoxiner, og
det har overrasket mig, hvor mange folk der ikke kender til dem
overhovedet!

Jeg mener, folk er udmærket bevidste om, at det ikke er smart at købe
regntøj med PVC, eller branke deres kød eller tage anabolske steroider
.... men mykotoxiner er der absolut ingen fokus på, selvom de
regelmæssigt dukker op i rigtig mange af vores basisfødevarer
(samtidig med, at der også kan være en risiko i forbindelse med
bygningssvampe).

Jeg vil gerne høre, hvad folk kender til dem ... hvilke myter der
huserer (hvis der er nogen).

Jeg kan give jer den oplysning at mykotoxiner kan give os en akut
forgiftning, hvis man indtager store mængder. Denne forgiftning kan
være dødelig.
Hvis man indtager dem i moderate mængder, sker der det, at de oplagres
i kroppen, man regner med, at de derefter har en halveringstid på ca.
et år ... dermed er man påvirket af giftstofferne i meget lang tid,
efter indtag.
Så hvis man ikke dør af en akut forgiftning, kan man risikere at man
udvikler cancer med tiden - her er de vitale organer i stor risiko.

Hvor kan man så finde disse stoffer?
De dannes primært i afgrøder fra de tropiske egne, hvor man pga. høj
fugtighed risikerer vækst af skimmelsvampe under tørring.
F.eks. er der hvert år adskillige ton tyrkiske figner (dec 2001=~15
ton), som bliver tilbagekaldt, fordi der er blevet påvist store
mængder toksiner i dem.
Også forskellige foderafgrøder kan være problematiske, således at køer
der spiser korn, bomuldskager o.lign. med toksiner, udskiller toksinet
i en modificeret form i mælken ..

Der er også mange andre kilder til mykotoksiner, og jeg vil gerne høre
hvad I har hørt, både mht. hvilke produkter man skal være opmærksomme
på, samt gode råd til at undgå mykotoksinerne i hverdagen!

MVH Susanne

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 02-02-02 11:36

Susanne Jensen wrote:
> Hejsa, jeg ville gerne høre, hvad folk kender til mykotoxiner!

Har du prøvet at "spørge nettet":
http://www.google.com/search?lr=lang_da&as_oq=mykotoksiner+mykotoxiner

Mvh. Johnnie