Kan katte tåle mælk.....
Fra : Ups 66

Dato : 01-02-02 15:20

Er der nogen som kan give et svar på, om katte kan tåle mælk eller fløde.

Mine egne to katte har altid fået vand, men husker at min dyrelæge
anbefalede mig, at give den ene en blanding af kaffefløde og vand, da den
var killing. Det kunne have været i forbindelse med, at den på det
tidspunkt, havde en sart mave..... Det er 8 år siden, så det står ikke så
klart i erindringen.

Folk som fodre tilløbende katte, har en tildens til at give dem mælk, men
kan de tåle det eller hvad.......

M.V.H
Charlotte

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-02-02 15:26

"Ups 66" <Ups6666@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> klart i erindringen.
>
> Folk som fodre tilløbende katte, har en tildens til at give dem mælk, men

Som hovedregel kan voksne katte ikke tåle mælk. De kan ikke
omsætte/nedbryde laktosen (mælkesukkeret). Fløde går det vist bedre med.
Surmælksprodukter kan de sagtens tåle - det er sundt for dem endda.
mvh Camilla

Fra : Niels Svennekjær

Dato : 01-02-02 19:21

> Som hovedregel kan voksne katte ikke tåle mælk. De kan ikke
> omsætte/nedbryde laktosen (mælkesukkeret). Fløde går det vist bedre med.
> Surmælksprodukter kan de sagtens tåle - det er sundt for dem endda.

Jeg må godtnok inrømme at jeg tvivler på at der skulle være forskel på de
forskellige mælkeprodukter (jeg er selv laktoseintolerant, så jeg ved
hvad jeg snakker om).

Der er simpelthen laktose i alle mælkeprodukter, fløde, mælk, letmælk,
ymer, smør, hvid ost (gul ost har fået nedbrudt laktosen), magarine (der
er skummemælkspulver i) .....

men faktisk kan man købe nogle dråber på apoteket (håndkøb, ca.30 kr)
man drypper i mælken, og så er 80% af laktosen væk næste dag (det hedder
Enzylac )

Man burde kunne dryppe det i fløde / mælk til voksne katte, og der er
billigere end at købe speciel kattemælk.

Mælken bliver foresten _meget_ sød, som om man har hældt adskillige
skefulde sukker i. (laktosen bliver nemlig omdannet til sukker)

Jeg tror foresten ikke at man er i tvivl om katten kan tåle laktose,
kan de ikke bliver deres mave ret opspilede (luft), og afføringe meget
tynd, da laktose i ren form virker som afføringsmiddel.

- niels

Fra : Jette

Dato : 01-02-02 20:14

"Ups 66" skrev:
> Er der nogen som kan give et svar på, om katte kan tåle mælk eller fløde.
[klip]

Jeg har selv været i tvivl og fandt en liste hos www.arlafood.dk over
indholdet af laktose i de forskellige produkter. Derudover har jeg forsket
lidt i emnet.

Jeg fandt overraskende ud af at 75% af jordens voksne befolkning lider af
laktoseintolerans og derfor kun tåler 1,5 - 2,5 dl. mælk ad gangen.
Symptomer på laktoseintolerans (besvær med at fordøje laktose) hos mennesker
og dyr er diarré og oppustet mave....

Sødmælk indeholder 4,8 gram laktose pr. 100 gram og 13% kaffefløde
indeholder 4,1 gram pr. 100 gram .... så der er vidst ikke den store forskel
på om du giver missen det ene eller det andet...

Mælk må dog aldrig indgå på lige fod med f.eks. vand som en del af kattens
daglige kost .... det må kun gives en gang imellem som en lille belønning
eller lækkerbidsken og naturligvis helst blandet med vand.

Jo længere mælken er lagret des mindre laktose indeholder den. Derfor er der
mindre laktose i f.eks. yoghurt, og skæreost indeholder faktisk ingen
laktose.

Mvh. Jette

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-02-02 11:57

> Jeg fandt overraskende ud af at 75% af jordens voksne befolkning lider af
> laktoseintolerans

Hej Jette

Når du siger "lider af laktoseintolerans" får du det til at lyde som en
sygdom, men det er faktisk det, der er normaltilstanden. Det er os andre,
der er "noget galt med", når vi *godt* kan tåle laktosen.
Laktoseintoleransen er meget varierende alt efter hvor i venden man kommer
fra. Danmark er et af de steder, hvor der er flest, der kan tåle laktose
(fordi vi har været landbrugsland og drukket mælk gennem *rigtig* mange år).
Jeg mener, at det er over 98-99%. Kigger man på f.eks. eskimoer er der så
vidt jeg husker lige omvendt.
Jeg har en liste over %-andelen af laktoseintoleranter i forskellige
befolkningsgrupper og lande, men jeg gider ikke lige lede efter den nu, med
mindre der er stor interesse for det (der står ikke noget om katte på listen

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Jette

Dato : 02-02-02 16:55

> [...]
> sygdom, men det er faktisk det, der er normaltilstanden. Det er os andre,
> der er "noget galt med", når vi *godt* kan tåle laktosen.

Ja, jeg kan godt se at det ikke var særlig smart formuleret

Sorry...

Jette

Fra : Iben Holst

Dato : 02-02-02 08:04

Når jeg skal forkæle mine katte, kan det bl.a. være med en stor skål mælk !!

Og med mindre det kan gøre dem skade som man ikke kan se med det blotte øje,
så der er ingen problemer med det ....

Iben

Fra : Blue & White

Dato : 02-02-02 08:16

Der findes skam katte, der kan tåle mælk, selv om det store flertal ikke
kan.
Men "skjulte skader" behøver man ikke være nervøs for - hvis katten ikke kan
tåle mælk, opdager man det straks!
Niels Peter
www.bluewhite.dk