Linux server og Concorde til DOS
Fra : Finn Christensen

Dato : 01-02-02 14:46

Hej i Gruppen,

Jeg har en kunde, der gerne vil have en ny server og mange
siger, at vi helst skal bruge en "Linux-server".

Det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at han på sin server bl.a.
skal køre Concorde Økonomi (version C4 til dos)

Er her nogen der ved noget om det og/eller har erfaringer for om
det overhovedet kan lade sig gøre?
Prgrammet er jo til DOS og afvikles ved, at man fra hver
arbejdsstation starter programmet op. Alle Concorde data skal så
også lige på samme server......

Håber spørgsmålet er forståeligt. Vi har talt emd Damgaard Data
om det, men de kan ikke vare på om det er muligt. men jeg håber
der er nogen derude, der har prøvet det og ved om det kan lade
sig gøre.

--

Hilsen
Finn Christensen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 01-02-02 14:58

On 01/02/02 14.46, Finn Christensen wrote:
> [...]
> om det, men de kan ikke vare på om det er muligt. men jeg håber
> der er nogen derude, der har prøvet det og ved om det kan lade

DOS program til Linux... Saa skal man jo nok have fat i noget
emulering...

Proev at soege paa dosemu enten via freshmeat.net eller google.com

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
Phone: +45 61 30 33 09

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-02-02 15:25

Finn Christensen wrote:

> Hej i Gruppen,
>
> Jeg har en kunde, der gerne vil have en ny server og mange
> siger, at vi helst skal bruge en "Linux-server".

Kan du finde ud af Linux?

Jeg kan ikke anbefalde at sætte noget op hos en kunde, man ikke kan
finde ud af!

> Det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at han på sin server bl.a.
> skal køre Concorde Økonomi (version C4 til dos)

Skal han kører applikationen på sin server, eller skal serveren blot
virke som en fil-server?

> [...]
> Prgrammet er jo til DOS og afvikles ved, at man fra hver
> arbejdsstation starter programmet op. Alle Concorde data skal så

Som jeg har set concorde virke, kører programmet på klienten, serveren
er blot en fil-server.

Derfor mener jeg det vil virke fint, selvom serveren kører, Sun, Linux,
Novell, Mac, blot at klienten kan se filerne på serveren, her kan du i
Linux bruge samba.

> Håber spørgsmålet er forståeligt. Vi har talt emd Damgaard Data
> om det, men de kan ikke vare på om det er muligt. men jeg håber

Det virker som om de ikke kender deres eget produkt, eller også har jeg
overset noget helt grundlæggende!

Fra : Finn Christensen

Dato : 01-02-02 18:50

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net>
skrev i en meddelelse news:3C5AA52C.9080006@example.net...

> Jeg kan ikke anbefalde at sætte noget op hos en kunde, man
ikke kan
> finde ud af!

Det er nu heller ikke mig der skal sætte serveren op. Det er der
en der kan, men han har aldrig lavet een der skal køre Concorde,
så han ville gerne have checket om der var nogen der havde
erfaringer med netop afvikling af Concorde på en Linuxserver.
Jeg skal ikke have noget af, at pille med at sætte en
Linuxserver op - det har jeg ingen forstand på.

> Skal han kører applikationen på sin server, eller skal
serveren blot
> virke som en fil-server?

Concorden fungerer på en gammeldaws Novell server (eller på et
windowsnetværk) ved, at man har program og datafiler liggende i
samme mappe på serveren. Brugeren starter så programmet op fra
denne mappe, men om det rent fysisk kører på serveren, eller om
det spiller i brugerens lokale maskine ved jeg faktisk ikke -
også derfor efterlysningen af nogen med erfaringe på specifikt
dette....

> Som jeg har set concorde virke, kører programmet på klienten,
serveren
> er blot en fil-server.

Det lyder jo som om, at der er gode chancer så..... (?)

> (ang. Damgaard) Det virker som om de ikke kender deres eget
produkt, eller også har jeg overset noget helt grundlæggende!

Jeg er helt enig - det er lidt utroligt, hvis de ikke har nogen
erfaringer omkring spørgsmålet. Det undredede også mig MEGET.

Finn

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-02-02 16:16

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote in news:B_w68.9184
$m6.400523@news000.worldonline.dk:

> [...]
>
> Det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at han på sin server bl.a.
> skal køre Concorde Økonomi (version C4 til dos)

Med Samba vil jeg mene, at det kan lade sig gøre. Den opfører sig som en NT
server. Ellers mister i jo ikke noget ved at prøve, bortset fra tid. Som et
forsøg for at se det kan lade sig gøre, kan i fx. installere Mandrake, hvis
computeren ikke er alt for gammel. Det skal allermindst være en pentium.
Mandrake er dog ikke specielt velegnet til server, fordi den installerer en
masse, som man sikkert aldrig får brug for. Debian vil være fint til en
server. Det kører stabilt, og der er mange, som bruger der, så det vil være
nemt at få hjælp til sine problemer.

--
Med venlig hilsen Esben
for svar over email fjern _slet_

Fra : frank damgaard

Dato : 01-02-02 18:04

Finn Christensen <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote:

> Jeg har en kunde, der gerne vil have en ny server og mange
> siger, at vi helst skal bruge en "Linux-server".

Hvis det er dig der skal vedligeholde er det vist fint for kunden.

> Det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at han på sin server bl.a.
> skal køre Concorde Økonomi (version C4 til dos)

Dosemu til Linux er ganske god. Har for året tilbage
prøvet Navision/DOS i dosemu, og Navision/SCO-Unix i iBCS emulering
under linux. Har dog aldrig prøvet Concorde/Dos.

Det bøvlede kan være at opsætte DosEMU korrekt. Med SuSE linux
sker det ganske godt, jeg ved ikke med RH og Mandrake om
de har en god DosEmu opsætning/installation.
Så kan du jo altid prøve hvor godt ConcordE/DOS kører under Dosemu.

> [...]
> om det, men de kan ikke vare på om det er muligt. men jeg håber
> der er nogen derude, der har prøvet det og ved om det kan lade

Navision (Damgaard Data) understøtter vist nu kun Microsoft. ;(
(Navision til SCO unix udgave er pgså udgået).

PS
Vil du eksperimentere med linux og regnskabsprogram,
så kan du prøve at se på SQL Ledger (webbaseret).

--
no signature :)

Fra : Bjarne

Dato : 01-02-02 19:46

In article <B_w68.9184$m6.400523@news000.worldonline.dk>,
   "Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> writes:
> Hej i Gruppen,
Selv Hej

> [...]
>
> Det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at han på sin server bl.a.
> skal køre Concorde Økonomi (version C4 til dos)
Findes C4 virkelig endnu i drift ?

> Er her nogen der ved noget om det og/eller har erfaringer for om
> det overhovedet kan lade sig gøre?
Hvis der bliver installeret samba på linux maskinen, vil den virke som
en almindelig PC filserver.
Det eneste problem jeg lige kan komme på er filelock/sharing. C4 brugerne
vil alle bruge den samme fil på serveren og det kræver at serveren kan
håndtere filelock/recordlock.
Jeg mener ikke det er et problem for samba, men det var i hvert tilfælde
noget jeg ville undersøge nøje.

> [...]
> om det, men de kan ikke vare på om det er muligt. men jeg håber
> der er nogen derude, der har prøvet det og ved om det kan lade
Et alternativ er at gå fra C4 til XAL som kører glimrende på linux i
native mode, dvs. XAL er oversat på linux og altså ikke et PC program.
Så skal pc'erne koble op som terminaler til linux boksen, enten med en
tegnbaseret emulator, eller med X-software.

Det koster naturligvis penge.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 01-02-02 19:49

In article <gqv621.i9z@mkb84.ftn>,
   frank damgaard <frank_spam1@post.cybercity.dk> writes:
> Finn Christensen <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote:

:snip

> Navision (Damgaard Data) understøtter vist nu kun Microsoft. ;(
> (Navision til SCO unix udgave er pgså udgået).
XAL fra Navision kører på HPUX, Solaris, AIX, Linux og TRU64. Det bliver
stadig både vedligeholdt og videreudviklet.

mvh,
Bjarne

Fra : Finn Christensen

Dato : 01-02-02 22:50

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en
meddelelse news:B_w68.9184$m6.400523@news000.worldonline.dk...
> Hej i Gruppen,

Jeg takker mange gange for de svar der er kommet indtil nu. Jeg
vil sende besked til ham der evt. skal sætte Linuxserveren op og
se om han nu mener, at det lyder muligt, efter at have set jeres
svar.

Iøvrigt kan jeg da som "gammel Concorde-mand" sige, at JA, der
findes skam stadig masser af C¤ Concorder rundt omkring -
heldigvis, vil jeg næsten sige, med de problemer jeg ser folk
have med både C5 og XAL. De koster så utroligt meget bøvl og
penge, at holde i luften og få til at spille som folk gerne vil
have det, at jeg kender mange der har fortudt, at de nogensinde
skiftede.
Men sådan er det jo. Der er ofte problemer i årevis efter folk
skifter systemer.

Finn

Fra : Leif Neland

Dato : 03-02-02 11:08

> [...]
> penge, at holde i luften og få til at spille som folk gerne vil
> have det, at jeg kender mange der har fortudt, at de nogensinde

Dobbelt bogholderi har ikke ændret sig væsentligt siden det blev opfundet i
midten af det 15. århundrede, og i modsætning til kunst og skrivning er
kreativitet ikke et plus-ord i den branche

Derimod stabilitet og kontinuitet, så regnskabsprogrammer holder længe.
PC-Plus holder sig stadig godt til mindre virksomheder, hvis man ser bort
fra problemer med at importere og eksportere data, samt at den ikke
understøtter så mange printere.

Leif

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-02 11:44

> [...]

> Prgrammet er jo til DOS og afvikles ved, at man fra hver
> arbejdsstation starter programmet op. Alle Concorde data skal så

Den bedste DOS-maskine under Linux, kan formentlig faas ved at koere
DOS i en virtuel maskine. Proev at se om den fra vmware.com afvikler
det tilfredsstillende?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Finn Christensen

Dato : 03-02-02 12:09

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en
meddelelse news:B_w68.9184$m6.400523@news000.worldonline.dk...
> Hej i Gruppen,

Jeg takker mange gange for svarene. Desværre ser det ud til, at
en NT server er der det lugter mest af. Kunden har ikke mulighed
for at sætte bogholderiet i stå, imens "vi prøver os frem", så
lige nu siger han: "NT ved vi virker med Concorde - Linux, skal
testes til at måske komme til at virke"

Et eller andet sted forstår jeg ham faktisk godt. Da vi ikke har
kunne finde eet eneste konkret eksempel på, at en Linuxserver
kører med en fungerende Concorde, kan jeg godt forstå, at han
ikke vil være prøveklud for om det kommer til at køre. Det er
selvfølgelig bestemt muligt, at det vil virke, men jeg kan godt
forstå, at han ikke tør tage chancen. Han skal jo træffe en
belsutning ud fra hvad man ved vil virke når teknikeren er gået.
Han har ikke lyst til, at skulle betale for opsætningen af en
Linuxserver, for bagefter at begynde forfra, hvis det viser sig,
at en NT server alligevel skal sættes op. Desuden er der ikke
tid til at prøve sig frem.

Hans problem er, at hans nuværende "server" med Win98 er brændt
sammen (harddisk er stået af), så han SKAL have en ny maskine i
luften mandag eller tirsdag, så firmaet kan køre videre. Der er
desværre ikke tid til at afprøve løsninger, som man ikke med
1000% sikkerhed ved vil virke. Derfor efterlyste vi om nogen
havde nogle konkrete erfaringer med Concorde og Linux, men det
ser en smule sort ud med hensyn til det.

Ud fra de svar jeg har kunne finde, både her, hos Damgaard Data
og andre steder vil jeg tror, at kunden vælger en NT server.

Men tak for jeres tid og jeres svar!

Finn

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-02-02 12:25

Finn Christensen wrote:

> forstå, at han ikke tør tage chancen. Han skal jo træffe en
> belsutning ud fra hvad man ved vil virke når teknikeren er gået.
> Han har ikke lyst til, at skulle betale for opsætningen af en

Kan i ikke selv sætte et test miljø op?

> Hans problem er, at hans nuværende "server" med Win98 er brændt
> sammen (harddisk er stået af), så han SKAL have en ny maskine i

Har den kørt på Win98, er jeg meget sikker på det også virker i Samba.

> Ud fra de svar jeg har kunne finde, både her, hos Damgaard Data
> og andre steder vil jeg tror, at kunden vælger en NT server.

Ikke for at være kedelig, men NT har man ikke kunne købe i lang tid,
endvidere er det ikke længere en supporteret platform.

Så hvis i har alle de betænkninger med Linux, bør i nok installere en
Windows 2000!

Fra : frank damgaard

Dato : 03-02-02 15:11

Finn Christensen <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote:

-.....
> [...]
> desværre ikke tid til at afprøve løsninger, som man ikke med
> 1000% sikkerhed ved vil virke. Derfor efterlyste vi om nogen

Udfra denne i formation, så installer Win98 igen på samme måde som før,
IKKE NT!. Du ved nemlig at win98 virkede 100%, og du har ikke tid til
at lave eksperimenter.
Derudover DOS i NT er elendig, og kan give overraskelser, specielt
hvis du ikke har prøvet concorde/DOS med NT før.
(for ikke at tale om at NT er forældet og manglende driver til nye ting osv.)

Men hvis det kan køre under DOSbox i NT, så kan det stor sandsynlighed
også køre i linux.
Hvis du før har installeret Linux og prøvet DOSEMU så tager
det ikke langt tid lige at lave en hurtig installation og test.
(brug en anden maskine til dette)

Så start med en hurtig win98 installation til Concorde/DOS
og eksperimenter bagefter på en anden maskine med alternativer.

--
Frank Damgaard |

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-02-02 23:57

frank damgaard wrote:

> Derudover DOS i NT er elendig, og kan give overraskelser, specielt
> hvis du ikke har prøvet concorde/DOS med NT før.
> (for ikke at tale om at NT er forældet og manglende driver til nye ting osv.)

Concorde klienterne køres ikke fra "serveren", men "databasen" ligge på
et fil-share på serveren.

Fra : frank damgaard

Dato : 04-02-02 20:47

Christian E. Lysel <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> Concorde klienterne køres ikke fra "serveren", men "databasen" ligge på
> et fil-share på serveren.

Jeg troede at det var Concorde/DOS klienten der skulle køre
på linux....

Men i så fald skulle det da ikke være problemer, hvis alt der er behov
for er en SMB filserver (OS/2, Windows, Samba,...) ?
(undtagen der anvendes noget mystisk i SMB så det ikke virker
med samba)
Men så kan der vel kun køre en klient ad gange på databasen ?
(aner intet om Concorde, kun prøvet Navision/DOS og Navision/SCO)

--
Frank Damgaard |

Fra : Finn Christensen

Dato : 03-02-02 21:01

TO FOLK MED GODE IDÉER !!!!!!

Det har jeg sgu' slet ikke engang tænkt på. Man kan da
selvfølgelig bare lægge 98 ind på den nye maskine og køre
videre. Så kan man som foreslået lave en testinstallation af
Linux på en seperat maskine og teste om Concorde kører
Ihhhhh, det var godt at der var nogen der var vågne og kom med
det forslag - MANGE TAK!!!

Finn

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 03-02-02 22:24

> [...]

> videre. Så kan man som foreslået lave en testinstallation af
> Linux på en seperat maskine og teste om Concorde kører

Jeg har en gang testet C5 på NT-klienter fra en SAMBA-server på RedHat
7.1. Det kørte uden videre.

Normalt kører vi det fra en Novell-server, men jeg havde nogle problemer
med ydelsen, og ville se om SAMBA var mærkbart hurtigere. Det var nu
ikke tilfældet, men det er meget godt at have muligheden i baghånden,
hvis Novell-boksen en dag skulle himle.

Jeg har også prøvet C5 i DOSEmu på RedHat 7.1, og det var ikke nogen
succes. C5 kommer i 3 versioner til DOS: én til 8086, én til 286 og én
til 386 og DOSEmu ville kun acceptere den første. Det kørte ikke godt og
DOSEmu gik ned flere gange. (Ærgeligt, for det fortælles, at Concorde
kører godt på en Windows Terminal Server.)

Om C4 opfører sig på samme måde ved jeg ikke, men det er et godt gæt.
(Vi kører faktisk også C4 fordi løn-modulet er bedre end i C5.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-02-02 00:00

Finn Christensen wrote:

> Det har jeg sgu' slet ikke engang tænkt på. Man kan da
> selvfølgelig bare lægge 98 ind på den nye maskine og køre

Kan man stadigvæk købe win98? Den gamle Win98, er nok købt til den
harddisk der er stået af, og kan derfor ikke bruges.

Du bør kører 2000 eller XP, hvis du er bange for at setup'et ikke
virker, forudsat at Damgaard understøtter disse platformer.

> videre. Så kan man som foreslået lave en testinstallation af
> Linux på en seperat maskine og teste om Concorde kører

> Ihhhhh, det var godt at der var nogen der var vågne og kom med
> det forslag - MANGE TAK!!!

Hvordan vil du ellers teste om det virker?

Du virker meget usikker på om det vil virke, men valget af fil-server
bør værer transparant. Hvis du er usikker bør du teste det.

Er du usikker bør du vælge det som Damgaard anbefalder.

Fra : Finn Christensen

Dato : 04-02-02 00:41

skrev i en meddelelse news:3C5DC101.6040801@example.net...
> Kan man stadigvæk købe win98? Den gamle Win98, er nok købt til
den
> harddisk der er stået af, og kan derfor ikke bruges.

No idea. Kunden har en win98. Om det så er den der fulgte med
hans gamle maskine, er jeg personlig ikke den der ligger vågen
over. Ellers følger der vel nok en anden windows med hans nye.

> Du bør kører 2000 eller XP, hvis du er bange for at setup'et
ikke
> virker, forudsat at Damgaard understøtter disse platformer.

Jeg er ikke bange for om det virker på 98, for det har den kørt
med i årevis

> Hvordan vil du ellers teste om det virker?

Jeg havde nu under ingen omstædnigheder tænkt mig, at vi skulle
lægge hans økonomistyring ind på en server vi ikek på forhånd
kunne få viden om virkede med programmet. Men med en løsning med
at sætte en ny maskine op, får vi udskudt problemet, så vi kan
teste med Linux på en maskine, der ikke skal overtage før vi ved
om det spiller på en testudgave af hans concorde.

> Du virker meget usikker på om det vil virke, men valget af
fil-server
> bør værer transparant. Hvis du er usikker bør du teste det.

Jeg er kun usikker på om det ville virke med Linux. På en
Novellserver eller en win98 med et delt drev, der ved jeg med
sikkerhed at det virker

> Er du usikker bør du vælge det som Damgaard anbefalder.

Det er så den der er sjovest. Damgaard anbefaler ikke noget som
helst. Deres support havde ingen som helst anelse om, hvilken
type server de ville anbefale, og da slet ikke om de havde hørt
om een eneste installation på en Linuxserver.
At tale med deres support er efterhånden som at tale med TeleDK
i gamle dage. Det får man ikke andet end en større
telefonregning ud af. Det fandt vi ud af i den forgangen uge.
Trist. Det er sgu' ikke som i gamle dage, da de boede inde på
"Landemærket" i København.

Finn

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-02-02 01:20

Finn Christensen wrote:

> [...]
> hans gamle maskine, er jeg personlig ikke den der ligger vågen
> over. Ellers følger der vel nok en anden windows med hans nye.

Men du kan stille kunden i en situationen, hvor kunden ikke har sine
licenser i orden, hvilket kunden kan gører ansvarlig for. Han har købt
licensen billigt, fordi den er knyttet til harddisken.

Gør i det minste kunden opmærksom på det kan være ulovligt! (det er ikke
sikkert, da jeg ikke ved hvilken type licens det er).

> [...]
> type server de ville anbefale, og da slet ikke om de havde hørt
> om een eneste installation på en Linuxserver.

Jeg ville forlange at snakke med en der ved noget!

Det virker hos TeleDK :)