Hvor angiver man hvilket slot et kort sidd~
Fra : ___ Anders T. Hansen~

Dato : 01-02-02 13:02

Hej alle!

Jeg har fået et gammelt ISA-netkort.
Det vil jeg gerne sætte i en PC.

Jeg har fået oplyst at disse har
IRQ = 5
I/O = 0300 - 031F

Jeg kører Win 98

Jeg har ikke ret meget forstand på hardware: Nu er det derfor, jeg vil
spørge:

1) Der er 3 ISA-slots ledige i bundkortet... Kan jeg bare sætte den i en
tilfældig slots... eller hvordan finder maskinen ud af, at netkortet lige
netop sidder dét !
Det er ikke Plug and Play!

Jeg kan sagtens køre Installer nye hardware og finde driveren på en liste.
Derefter kan jeg vel gå ind i Enhedshåndtering. Men hvordan finder maskinen
ud af, at jirtet sidder lige netop i dét slot ?
Skal jeg ind og stille i Bios'en.

2) Vil alle netkort kunne køre med driveren NE2000?

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 01-02-02 13:11

___ Anders T. Hansen ____ wrote:

> 1) Der er 3 ISA-slots ledige i bundkortet... Kan jeg bare sætte den i
> en tilfældig slots... eller hvordan finder maskinen ud af, at
> netkortet lige netop sidder dét !

Det vil den selv kunne finde ud af... svjv.

> 2) Vil alle netkort kunne køre med driveren NE2000?

Nej, det skal være NE2000 kompatibelt , men det er de fleste netkort
af ISA typen. svjv.
Prøv om det virker, ellers så download driveren fra nettet.

Martin

Fra : ___ Anders T. Hansen~

Dato : 05-02-02 10:14

Jeg har 3 ledige ISA-slots...

I Kontrolpanel->System->Egenskaber kan jeg sagtens vælge manuel indstilling
af IRQ.

Men hvordan finder computreren ud af, om netkortet sidder i ISA-slot 1, 2
eller 3...???

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-02-02 14:24

"___ Anders T. Hansen ____"
> [...]
maskinen
> ud af, at jirtet sidder lige netop i dét slot ?

Du kan godt risikere konflikter med andre enheder.
Især netkort er vist lidt sarte på det område.
Der er muligvis jumpere på kortet, hvor du kan indstille
hvilken IRQ du vil benytte.
Jeg måtte disable min ene com-port (brugte den alligevel
ikke) hvorved IRQ3 blev frigivet, jumpede kortet til IRQ3.
Dernæst en tur i bios, hvor jeg "assignede IRQ til ISA" ud for IRQ3.
Det fungerer perfekt.
Jer er ikke klar over om hukommelses området følger
IRQ'en eller om du skal indstille det manuelt i
enhedshåndtering bagefter.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Torben W. Christense~

Dato : 02-02-02 02:19

Hej
Hvis du har et lydkort installeret ligger det højst sandsynligt på IRQ 5, så du
får konflikt med dette kort. Soundblaster er kræsen m.h.t. IRQ, det er netkort
som regel ikke. Sæt det til en ledig IRQkanal inde i EGENSKABER for netkortet
i Kontrolpanel->System, vælg manuel indstilling.
Torben

"___ Anders T. Hansen ____" skriver:

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-02-02 10:07

"___ Anders T. Hansen ____" <ath1234@dontsendmemails.dk> skrev....

> [...]
> I/O = 0300 - 031F
>
> Jeg kører Win 98
>
> Jeg har ikke ret meget forstand på hardware:

Jamen så bliver det ikke nemt. Prøv den lette måde først. Smid kortet
i et ledigt ISA slot, og se om du kan få Win98 til at finde det. Kan
du det, så tjek om Win98 har fundet det på samme IRQ og I/O adresse
som kortet kører på, og at det ikke konflikter med andet hardware i
maskinen. Er det OK, så installér en passende driver og sæt dit
netværk op.

Desværre er der ret mange ting der kan gå galt undervejs. Og det
løsningen af problemerne kræver at du kan ændre netkortets IRQ og I/O
adresse. Det klares typisk på 2 måder: Enten er der jumpere på
netkortet, eller osse benytter netkortet en setup diskette. Hvis det
sidste er tilfældet, så håber jeg du har en fungerende setup
diskette. Ellers glem det.

Justeres IRQ og I/O med jumpere, så håber jeg jumpersettings er trykt
på netkortet eller at du har en lille manual til kortet. Ellers glem
det.

Nå, men hvis du stadig hænger på, så skal du nu løse en adresse
konflikt for at få kortet til at køre. Du skal finde en IRQ som dit
netkort kan benytte og som samtidig ikke benyttes af andre enheder i
Win95. Det samme gælder I/O adressen. Forskellige kort kan bare ikke
benytte alle IRQ'er. Dit netkort er måske begrænset til IRQ 5 eller
10, så hvis de 2 IRQ'er ikke er ledige, må du forsøge at gøre dem
ledige ved at ændre IRQ'en på andre enheder. Disse andre enheder er
sikkert også begrænsede i deres anvendelse af IRQ, så det kan være et
større puslespil at få det hele til at gå op.

Det er ikke noget let forehavende du har tænkt dig at bevæge dig ud
i.

> 1) Der er 3 ISA-slots ledige i bundkortet... Kan jeg bare sætte
> den i en tilfældig slots... eller hvordan finder maskinen ud af,
> at netkortet lige netop sidder dét !

Du smider bare kortet i et tilfældigt ISA slot. Du konfigurerer jo
netkortet til et bestemt interrupt, og fortæller styresystemet
hvilket interrupt det er, så når styresystemet skal have fat i
netkortet sender det bare besked ud på ISA bussen via det interrupt.
Så skal beskeden nok nå frem.

> 2) Vil alle netkort kunne køre med driveren NE2000?

Alle NE2000 kompatible kort, ja. Det er de fleste ISA kort.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm