Kommunens forvaltning af Loven?
Fra : Danevang

Dato : 01-02-02 02:18

Til ??

Mit spørgsmål er, om man er totalt retsløs i Danmark i forhold til hvordan
ens Kommune forvalter Loven, når man som jeg har været nødsaget til at få
hjælp af min Kommune p.g.a. Sygdomme - Fejlbehandlinger og en Ulykke ?

Mit mareridt startede i 1993 med en Fejldiagnose.

Alt hvad der har været nødvendigt for mig at få hjælpemidler til, har så
godt som alle skulle igennem en anke, førend jeg fik ret, el. tildelt det
fornødne !

Min mand har efter bedste evne passet mig i alle disse år og har meget mod
sin vilje måtte gå ud af arbejdsmarkedet og gå på efterløn, fordi har ikke
har villet svigte mig !

Et eks.

I 1996 blev jeg Trakeostomeret, (jeg fik indopereret en 7 cm lang dobbelt
sølvkanyle ind i luftrøret, foran på halsen) for at kunne trække vejret, da
mit luftrør var blevet blødt, så jeg ikke kunne trække vejret ved belastning
uden at blive kvalt !

Skaden var sket p.g.a. fejlbehandling !

Til Trakeostomien er det nødvendigt, at jeg har et Elektrisk Sug, der kan
suge sekret (slim) op af Trakeostomien, da jeg ellers vil blive kvalt !

Fra Sygehuset bliver jeg hjemsendt med et Sug til 220v, hvilket bevirkede ,
at jeg ikke kunne bevæge mig længere væk end hvor Suget kunne række !

Hvilket betød, at jeg blev UFRIVILLIG ISOLERET på vores gård !!

Jeg/vi søgte øjeblikkeligt Kommunen om et opladeligt - transportabelt Sug.

Det blev afvist

Ved hjælp af min mand og vores læge, lykkedes det at få Kommunen til at
bevilge et opladeligt - transportabelt Sug, så jeg kunne komme væk fra
gården og "ud i verdenen igen".

Jeg havde da været i UFRIVILLIG ISOLATION på vores gård i 48 DAGE !!!!

Et andet eks.

I 1997 var min mand på mine vegne til et møde på Kommunen med
Socialinspektøren og en Socialrådgiver, hvor han spurgte om de havde noget
på "skrift" om mine Rettigheder og hjælp fra Kommunen !

Svaret var: At det havde de ikke, men vi kunne bare spørge !!!

I foråret 1998 kom jeg ud for en ulykke, hvorefter jeg er blevet
kørestolsbruger !
Kommunen udlåner mig en "tilfældig" kørestol, som passer mig dårligt og de
laver nogle midlertidige ændringer i hjemmet !

Kommunen har ALDRIG henvendt sig til mig om hvilke behov jeg måtte have !

Jeg har nu været i behandling på et Smertecenter i 1 ½ år. Hvor de forsøger
at skaffe mig den hjælp som jeg er berettiget til, efter Den Social
Servicelov fra 1998.

Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Det er indtil videre blevet til, at jeg har fået en el-kørestol som passer
mig og personlig hjælp efter §77.

Der har INGEN ÆNDRING været i min situation siden sommeren 1998 !

Har jeg nogen mulighed/ret til erstatning af - at klage - anke - stævne el.
andet Kommunen, for bl.a. de 48 DAGE I UFRIVILLIG ISOLATION og DE 3 ½
ÅR Kommunen har UNDDRAGET AT HJÆLPE mig/os efter Den Social Servicelov
fra 1998 ????

Eller er der "bare ærgerligt", at borgeren ikke kender loven og dermed får "
en lang næse" ?

Venlig hilsen
Susanne Winther Andersen.

Fra : Eva

Dato : 01-02-02 07:37

Hejsa Susanne.

Danevang <danevang@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3cqdb$2lbn$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> ens Kommune forvalter Loven, når man som jeg har været nødsaget til at få
> hjælp af min Kommune p.g.a. Sygdomme - Fejlbehandlinger og en Ulykke ?

Nej, man er ikke totalt retsløs i Danmark, men det kan godt være meget svært
og i særdeles lige i starten, når man er blevet syg og bestemt ikke har
overskuddet til at stille de relevante spørgsmål.

> Mit mareridt startede i 1993 med en Fejldiagnose.

Har du anmeldt fejlbehandling til Patientforsikringen?

> Alt hvad der har været nødvendigt for mig at få hjælpemidler til, har så
> godt som alle skulle igennem en anke, førend jeg fik ret, el. tildelt det
> fornødne !

Har du haft en ergoterapeut ude hos dig, da de faktisk er rigtig gode til at
komme med gode råd, og til at komme med de rigtige hjælpemidler. Og hvis det
er den rigtige ergoterapeut, du har fået, er det for det meste heller ikke
problemer med at få det bevilget. Men det skal jo også være relevant i
forhold til sygdommen.

> Min mand har efter bedste evne passet mig i alle disse år og har meget mod
> sin vilje måtte gå ud af arbejdsmarkedet og gå på efterløn, fordi har ikke
> har villet svigte mig !

Flot men også svært at tage den beslutning.>

> [...]

> Hvilket betød, at jeg blev UFRIVILLIG ISOLERET på vores gård !!
>
> Jeg/vi søgte øjeblikkeligt Kommunen om et opladeligt - transportabelt Sug.

Med hvilken begrundelse blev det afvist, da der altid skal være en
begrundelse med i afvisningen.

> [...]
> på "skrift" om mine Rettigheder og hjælp fra Kommunen !
>
> Svaret var: At det havde de ikke, men vi kunne bare spørge !!!

Et lidt underligt svar, da de altså socialrådgiverne selvfølgelig også ved
at serviceloven ligger både på biblioteket, og også på internettet.
I kan kigge under www.retsinfo.dk, der ligger rigtig meget nyttigt stof.

> [...]
> Kommunen udlåner mig en "tilfældig" kørestol, som passer mig dårligt og de
> laver nogle midlertidige ændringer i hjemmet !
Jeg ved ikke, hvilken kommune I bor i, men min erfaring er, at de faktisk
bruger rimelig megen tid på at få tilpasset kørestolen, da det jo er meget
vigtigt, at den passer af hensyn til kroppen. Men reglen er også, at de skal
prøve at se, om de kørestole de har på lageret kunne passe klienten, passer
den så ikke må de gå ud at bestille en ny.

> Kommunen har ALDRIG henvendt sig til mig om hvilke behov jeg måtte have
!
Det er lige præcis der en ergoterapeut går ind med spørgsmål, og hvis du har
haft nogle ude mht. en kørestol burde det jo have været en ergoterapeut, og
der havde der jo været mulighed for evt. yderligere diskussioner vedr.
hjælpemidler og behov. Men I må ikke forvente, at kommunen henvender sig til
jer og spørger om, hvad I/du har behov for, det skal du selv gøre.

> Jeg har nu været i behandling på et Smertecenter i 1 ½ år. Hvor de
forsøger
> at skaffe mig den hjælp som jeg er berettiget til, efter Den Social
> Servicelov fra 1998.

Tak for dem.

> Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Det var nok der, kommunen skulle have svaret jer, da I spurgte om jeres
rettigheder. Men tit og ofte skal man selv gå ud og undersøge området for
hvilke rettigheder man har, sådan er systemet i Danmark. Så er problemet
tit, at man ikke ved hvor man skal søge.

> Det er indtil videre blevet til, at jeg har fået en el-kørestol som passer
> mig og personlig hjælp efter §77.
>
> Der har INGEN ÆNDRING været i min situation siden sommeren 1998 !
Det er så der, man skal gå ind og arbejde med det psykiske, for mange af os
der sidder herude i vores kørestole, bliver ikke anderledes, men vi kan få
støtte og hjælp bl.a. via denne nyhedsgruppe, og det er én måde at komme
videre på.

> [...]
½
> ÅR Kommunen har UNDDRAGET AT HJÆLPE mig/os efter Den Social

Jeg ved ikke om det ville hjælpe dig og hvad du evt. ville bruge det til.
Mit svar ville nok være, at jeg synes du skulle prøve at glemme tiden før
alt det her og starte på en frisk. Det betyder alverden, at man ikke ender
bitter på hele verden, men kan begynde at se de lyse sider, også ved det at
sidde i kørestol. Det er dit liv, og det er dig der skal sidde i den stol
resten af tiden, det er ikke kommunen. Så selv om du får ret i din
anke/klage, så sidder du sgu der alligevel. Og en anke tager mange år, og du
vil så bare gå og afvente, forbande o.s.v. og kommer ikke videre alligevel.
Du bliver forbandet nød til at acceptere, at nu sidder du altså der, og der
bliver du siddende resten af tiden. Men man kan altså godt få et godt liv
alligevel. Bare spørg her i gruppen. Der er mange, der har et rigtigt godt
liv på trods af alt. Vi griner, har det sjovt, laver jokes og er lige så
almindelige som alle andre mennesker. Og det er du også!!!

Så rigtig god vind fremover, løft hovedet for du er lige så meget værd, som
alle de andre...

Kærlig hilsen Eva>

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-02 21:13

"Danevang" <danevang@post.cybercity.dk> skrev

Uha som du dog råber! (store bogstaver svarer til at råbe)

> Har jeg nogen mulighed/ret til erstatning af - at klage - anke - stævne el.
> andet Kommunen, for bl.a. de 48 DAGE I UFRIVILLIG ISOLATION

Det tror jeg ikke!

En del i denne gruppe har i øvrigt prøvet at være afskåret fra at kunne
komme hjemmefra, i kortere eller længere perioder, eksempelvis mens
vi har ventet på en afgørelse i en sag om hjælpere eller hjælpemidler.

Det er aldrig godt når det sker, men mange gange er det uundgåeligt,
fordi kommunen skal undersøge en række ting, inden de eventuelt
kan bevilge det søgte.

> og DE 3 ½ ÅR Kommunen har UNDDRAGET AT HJÆLPE mig/os

Hvis du kan dokumentere et tab (penge), kan du via civilt søgsmål søge
erstatning - om du har en realistisk chance for at få medhold må du
spørge en advokat om.

> Eller er der "bare ærgerligt", at borgeren ikke kender loven og dermed
> får "en lang næse" ?

Kommunen har pligt til at yde råd og vejledning, men, de har ikke pligt
til at opsøge alle borgere, for at spørge om vi har brug for hjælp.

I øvrigt vil jeg tilslutte mig det råd Eva giver dig - lev dit liv og lad ikke
din hverdag forpeste, af det der ikke står til at ændre.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-02-02 09:50

info.otte-m.dk,Ny-Internet writes:
>I øvrigt vil jeg tilslutte mig det råd Eva giver dig - lev dit liv og lad
>ikke
>din hverdag forpeste, af det der ikke står til at ændre.

Enig.
Inden for alle områder opstår der fejl og uheldige situationer. Fidusen er
at få det bedst mulige ud af det - og komme videre. Man kan fylde sit liv
med bitre ankesager og sagsanlæg eller man kan accepeter at noget går
skidt og andet godt.

Skulle vi ikke udveksle rene solstrålehistorier - også ?

Hilsen Sverre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-02-02 12:17

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Skulle vi ikke udveksle rene solstrålehistorier - også ?

Jowda, og det synes jeg også denne gruppe gør ret godt

F.eks. er det altid glædeligt når en eller anden skriver "Juhuu, idag fik
jeg leveret min splinternye bil!"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 14:43

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

> Man kan fylde sit liv
> med bitre ankesager og sagsanlæg eller man kan accepeter at noget går
> skidt og andet godt.

Jeg tror det er vigtigt at overveje hvad man vil opnå, inden man kaster
sig ud i en ankesag.

Hvis målet er en ydelse, som man ikke føler at kunne fungere uden, så
er der indlysende god grund til at anke. I andre tilfælde kan der være
tale om småting, hvor besværet med anken ikke står mål med det søgte,
så kan det være mest hensigtsmæssigt at acceptere afslaget.

Når der er tale om klager over personale, formalia vedrørende
sagsbehandlingen osv., så synes jeg man bør overveje motivet for
klagen og hvad man ønsker at opnå. Det kan vare måneder (år)
inden klagen er afgjort og det kan være en stor belastning (også
for ens omgivelser), at have en åben klagesag.

> Skulle vi ikke udveksle rene solstrålehistorier - også ?

Jo da!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Danevang

Dato : 02-02-02 18:55

Hej alle !

Mange tak for jeres gode og forstående svar

Se nu er det sådan, at vi i min familie altid har troet på retfærdighed og
at gældende lov skal overholdes af alle !

Når vi så p.g.a. af mine sygdomme for brug for det offentliges hjælp,
opdager hvilke fejl - uvidenhed - ligegyldighed - og meget andet, man
bliver udsat for i det offentlige "system", ja så kan vi ikke affinde os
med, at det "er bare ærgeligt" !

Hele vores liv er er endt i en katastrofe, alt hvad vi stod for har vi
mistet p.g.a. det offentliges "slinger" !

Så derfor har vi valgt at "arbejde" for retfærdigheden og at gældende lov
skal overholdes !

Retssager m.m. er ikke noget der "kyser" os.

Jeg har indtil videre en erstatningssag "kørende" i V. Landsret - En sag ved
Menneskerettighedsdomstolen - En sag hos Advokatnævnet - En sag om en
Ulykkeforsikring og En sag om Arbejdsskadeerstatning !

Så siger I nok, at de gider !

Dertil vil jeg sige, at hvis ingen gider at slås for retfærdigheden og at
gældende lov bliver overholdt, vil intet ændre sig og borgere der
efterfølgende får brug for hjælp af det offentlige, vil stadig være udsat
for det offentliges "slinger" til stor skade for dem !

Jeg søgte bl.a. denne debat for få en ide i at komme videre i min "sag" mod
kommunen !

Et venligt menneske oplyste mig om: Det Sociale Nævn, kapitel 10 og det var
lige det jeg skulle bruge for at komme videre i min "sag" !

Fra : Eva

Dato : 03-02-02 09:55

Danevang <danevang@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3h97f$2elc$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> opdager hvilke fejl - uvidenhed - ligegyldighed - og meget andet, man
> bliver udsat for i det offentlige "system", ja så kan vi ikke affinde os

Jeg synes, at man skal passe meget på med at skære alle over én kam. Og så
er det jo lige det der med, at som man behandler andre, bliver man også selv
behandlet!

> Hele vores liv er er endt i en katastrofe, alt hvad vi stod for har vi
> mistet p.g.a. det offentliges "slinger" !

Jeg ved ikke om det offentlige slingrer! Der en en sagsbehandlingstid, da
det offentlige bliver nødt til at gå ind at undersøge diverse ting. De kan
ikke bare efter en samtale med jer gå ind og sige, okay det får I. Der vil
altid være en sagsgang, der skal følges, det er vi allesammen ude for. Og
jeg synes, at hvis man får en fornuftig snak og har nogle fornuftige
argumenter, er de (kommunen) sandelig også til at tale med. Men okay, det
kan være I har været udsat for nogle af de mere besværlige, dem findes der
selvfølgelig også nogle af i kommunen, såvel som på et byggemarked, i et
supermarked o.s.v.

> Retssager m.m. er ikke noget der "kyser" os.

Det er også helt fint, men som Lotte M også påpeger, det skal være noget,
der er værd at anke over. Hvis det kun er bagateller, så er ens livsværdi og
daglige liv altså noget mere værd at arbejde for og bruge ens kræfter på.

> [...]
> Menneskerettighedsdomstolen - En sag hos Advokatnævnet - En sag om en
> Ulykkeforsikring og En sag om Arbejdsskadeerstatning !

Nej, det er jeres egen vurdering. Men jeg synes, I bruger jeres kræfter de
forkerte steder. Som jeg læste det første indlæg, var det fuld af bitterhed,
fuld af mangel på kræfter, og slet ingen livsgnist. Så mit spørgsmål til jer
kunne være: Får I livsværdi af at køre disse sager? Og hvor er livsgnisten?

Hilsen Eva>

Fra : Danevang

Dato : 03-02-02 12:07

Hej Eva !

Mange tak for dine svar !

> [...]
> er det jo lige det der med, at som man behandler andre, bliver man også

Vi skærer skam ikke alle over en kam. - Det kan godt lyde, som om vi er
nogle "krakilske børster", men det er nu ikke tilfældet. Vi skal bare alle
"spille" efter de samme regler !

> [...]
> selvfølgelig også nogle af i kommunen, såvel som på et byggemarked, i et

Mit udtryk "slinger" er en nem måde at udtrykke sig på, da det vil være alt
for omfattende, at beskrive hele "min historie" her .

Bare roligt, det er ikke peditesser vi går ind i. - Ja vil bor i en meget
"spøjs" kommune, desværre

> [...]
og
> daglige liv altså noget mere værd at arbejde for og bruge ens kræfter på.

Læs ovenfor !

> [...]
jer
> kunne være: Får I livsværdi af at køre disse sager? Og hvor er

Ja bitter, det er vi. - Kræfterne og gnisten til at "kører" alle disse
sager, kommer når vi oplever
uretfærdigheden og "slingret"

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-02-02 17:45

Sverre Stokke skrev:

>Skulle vi ikke udveksle rene solstrålehistorier - også ?

IIIIIIabbadabbaduuuu.
På mandag får jeg at vide, om jeg har overlevet slangegiften til i
onsdags, og hvad man i så fald vil gøre for at rette op på det.

Der var da solstråler.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-02 12:48

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> På mandag får jeg at vide, om jeg har overlevet slangegiften til i
> onsdags, og hvad man i så fald vil gøre for at rette op på det.

Næ du, lægen er på kursus og ugen efter er han på ferie, så
er prøven desværre blevet for gammel, men så tager lægen en
ny og når du skal have svaret, så er laboratoriet lukket pga
vinterferie...

> Der var da solstråler.

Sisyfos var sikkert glad for sin sten
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-02-02 16:52

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev:

>Næ du, lægen er på kursus og ugen efter er han på ferie, så

Han fortalte ganske rigtigt, at han tit kommer her forbi på vej til
jagten højere oppe.
Er det monstro dig han jagter, siden du ved den slags?

>er prøven desværre blevet for gammel, men så tager lægen en
>ny og når du skal have svaret, så er laboratoriet lukket pga
>vinterferie...

Du overser, aty så er undersøgelsen blevet for gammel, og
personudvalget forlanger, at helle sagen går om.
Obduktionen viser, at jeg har haft ret, og man udtrykker sin
beklagelse til den sørgende enke.

>Sisyfos var sikkert glad for sin sten

Hvad blev der egentlig af den sten?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-02 22:50

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Er det monstro dig han jagter, siden du ved den slags?

Næ du, jeg er bare synsk....

> Obduktionen viser, at jeg har haft ret, og man udtrykker sin
> beklagelse til den sørgende enke.

Og du vil blive kendt som "den hvide mand", der ruller op og
ned ad gangene på Thyholm Kommune og skræmmer livet af
alle natteravne. Pas på de ikke murer dig ind i en væg!

> Hvad blev der egentlig af den sten?

Den ruller han vist med endnu....
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-02-02 01:36

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev:

>Og du vil blive kendt som "den hvide mand", der ruller op og
>ned ad gangene på Thyholm Kommune og skræmmer livet af
>alle natteravne. Pas på de ikke murer dig ind i en væg!

Den hvide mand? nej du Det lådne, der tog Alice.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-02-02 06:38

info.otte-m.dk,Ny-Internet writes:
>Jeg tror det er vigtigt at overveje hvad man vil opnå, inden man kaster
>sig ud i en ankesag.
Ja, man bør vurde, hvad man kan vinde og hvor store ens chanser er.

> [...]
>inden klagen er afgjort og det kan være en stor belastning (også
>for ens omgivelser), at have en åben klagesag.

Og det er jo på en måde lidt trist at man ikke kan få et hurtigt
foreløbigt svar og derefter beslutte om man vil fortsætte.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-02-02 06:32

soren@fischer-streton.dk,Ny-Internet writes:
>F.eks. er det altid glædeligt når en eller anden skriver "Juhuu, idag fik
>jeg leveret min splinternye bil!"
Og den virker præcis som den skal.

Det gør jeg om syv måneder

Men I kommer nok til at lide med mig undervejs, for det er da en
kompliceret proces, hvor utroligt mange faktorer skal gå op i en højere
enhed. Måske er der nogle måneder leveringstid på bilen, og måske er der
ventetid på værkstedet, der skal lave specialindretningen.
Og så er der det med pengene. At få den rigtige pris for den gamle, er så
vigtigt at det kan være med til at påvirke valg af den nye.

Nå, men skridt 1 er taget, og kommunens ergoterapeut - som ikke er hende
med diktafonen - kommer på hjemmebesøg om nogle uger.

Nu har jeg forberedt mig noget, bl.a. ved at læse paraplegikernes
udmærkede hæfte (55 kr. incl. porto) - så selv om reglerne kan være svære
at forstå, skal det såmænd nok ende med en fuldt tilfredsstillende
løsning. Mærkeligt i øvrigt at det i 'informationssamfundet' er så svært
for den enkelte borger at forstå den offentlige sektors kommunikationsform
/ indhold. Hvor er den lille folder med de samtlige gældende regler -
inkl. spændende SM fra i år om udskiftning efter seks år ?

Det er ikke de helt store ombygninger, der skal udføres. Nuværende Nissan
Micra 1,3 med automatgear er forsynet med startknap, bilvarmer,
håndbetjent speeder og driftbremse, fartpilot og el-drevne sideruder.

Hilsen Sverre.