Webalizer kan ikke med æøå
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-02 22:38

Hej

Jeg har kørt webalizer på min egen server i et stykke tid, det gik fint.

Nu kører den på en maskine jeg har stående på en adsl-linie hos en
kammerat. Men på den maskine kløjs den i æøå.
Den er sat til at vise statistik over de søgeord der er brugt, men hvis
der optræder et æ, ø eller å, så stopper ordet. Så jeg kan ikke se om
der står 'træ' eller 'træ-pleje' f.eks. Den skriver bare 'tr'.

Det er som om der mangler et eller andet på min server? Det er en SuSE
Linux 7.2.
Jeg har ingen anelse om hvad denne fejl kan skyldes. Nogen tips?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-02-02 08:18

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Den er sat til at vise statistik over de søgeord der er brugt, men hvis
> der optræder et æ, ø eller å, så stopper ordet. Så jeg kan ikke se om
> der står 'træ' eller 'træ-pleje' f.eks. Den skriver bare 'tr'.

Det lyder som om din Webalizer ikke betragter danske bogstaver (som
kan representeres paa adskillige maader) som almindelige bogstaver.

Det er ikke trivielt at rette et program til så det kan. Jeg vil
anbefale, at du undersøger markedet efter andre programmer med
tilsvarende funktionalitet - kig især efter tyske, de har problemet,
og er generelt meget grundige.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-02-02 08:55

> [...]

> der optræder et æ, ø eller å, så stopper ordet. Så jeg kan ikke se om
> der står 'træ' eller 'træ-pleje' f.eks. Den skriver bare 'tr'.

Er du sikker på at du kører webalizer med det rette locale. Prøv at
sørge for at LC_CTYPE er sat til 'da_DK' når du kører webalizer og se
om det hjælper.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-02 10:33

Peter Makholm wrote:

> Er du sikker på at du kører webalizer med det rette locale. Prøv at
> sørge for at LC_CTYPE er sat til 'da_DK' når du kører webalizer og se
> om det hjælper.

Jeg har nøjagtig samme problem på en FreeBSD maskine, og den kører med følgende:

# printenv | grep LC_CTYPE
LC_CTYPE=da_DK.ISO_8859-1

Men jeg har for et par dage siden skrevet til udvikleren af Webalizer,
og oplyst ham om problemet. Jeg har ikke fået svar endnu, men man kan da
håbe det vil blive rettet i en kommende version.

Michael Rasmussen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-02-02 13:35

On Fri, 01 Feb 2002 08:54:53 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Er du sikker på at du kører webalizer med det rette locale. Prøv at
>sørge for at LC_CTYPE er sat til 'da_DK' når du kører webalizer og se
>om det hjælper.

Det gjorde det ikke
Og min maskine herhjemme er heller ikke sat til at bruge dansk, men her
vil webalizer godt vise æøå.

http://www.gartneriet.dk