Problemer med at mounte cdrom
Fra : Steffen Videbæk

Dato : 31-01-02 20:41

Hej Gruppe

Jeg er neget newbie, så bær lidt over med mig :)

Jeg har lidt problemer med at mounte mit cdrom-drev. Jeg er logget på
som root og skriver:
mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom
og får beskeden:
mount: /dev/cdrom is not a valid block device.

Hvad er der galt?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 20:46

"Steffen Videbæk" <svp#@bonbon.net> writes:

> mount: /dev/cdrom is not a valid block device.
>
> Hvad er der galt?

At /dev/cdrom ikke peger på noget der kan ligge et filsystem på. Prøv
at vise os hvad 'ls -l /dev/cdom' siger?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 31-01-02 20:57

> At /dev/cdrom ikke peger på noget der kan ligge et filsystem på. Prøv
> at vise os hvad 'ls -l /dev/cdom' siger?

ls -l /dev/cdrom:
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Jan 31 19:03 /dev/cdrom -> /dev/hdc

ls -l /dev/hdc:
brw-rw---- 1 root root disk 22 8 Aug 30 22:30 /dev/hdc

(hdc kan heller ikke mountes, not a valid block device)

Hvad betyder det krimskrams der står længst til venstre?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 21:10

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> writes:

> ls -l /dev/hdc:
> brw-rw---- 1 root root disk 22 8 Aug 30 22:30 /dev/hdc

Hmmm, prøv at se hvad 'dmesg' siger. Prøv om du kan finde noget om
dit cdrom-drev.

> Hvad betyder det krimskrams der står længst til venstre?

Det første tegn er hvilekn type fil der er tale om. l betyder link og
b betyder blok-device. Resten er rettighederne (læse (r), skrive (w)
og udføre (x)) til filen for henholdsvis ejeren af filen, gruppen
filen tilhører og endelig for alle andre.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 31-01-02 21:17

> Hmmm, prøv at se hvad 'dmesg' siger. Prøv om du kan finde noget om
> dit cdrom-drev.
hdc: 645A, ATAPI CD/DVD drive
hdc: driver not present

Det sidste siger den 8 gange

> [...]
> og udføre (x)) til filen for henholdsvis ejeren af filen, gruppen
> filen tilhører og endelig for alle andre.
OK, tak

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 21:23

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> writes:

> hdc: 645A, ATAPI CD/DVD drive
> hdc: driver not present
>
> Det sidste siger den 8 gange

Har du selv oversat din kerne?

Har du sagt ja til 'Include IDE/ATAPI CDROM support' under
'ATA/IDE/MFM/RLL support'?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 31-01-02 21:24

> Har du selv oversat din kerne?
Det kan jeg ikke prale af... (man er vel newbie og stolt af den :)
Det er en RH7.2 Server installation - jeg har ikke pillet ved pakkerne.

> Har du sagt ja til 'Include IDE/ATAPI CDROM support' under
> 'ATA/IDE/MFM/RLL support'?
Jeg er ikke blevet spurgt, men det hænger vel sammen med, at jeg ikke
har oversat kernen selv.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 21:35

> Det kan jeg ikke prale af... (man er vel newbie og stolt af den :)
> Det er en RH7.2 Server installation - jeg har ikke pillet ved pakkerne.

Der er ikke en linje i din 'dmesg' der siger noget ligende:

Attached scsi CD-ROM sr0 at scsi1, channel 0, id 0, lun 0

Så kan det være fordi at Red Hat automatisk bruge scsi-emulering af
cdrom'er.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 31-01-02 21:45

> Attached scsi CD-ROM sr0 at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
Nix, det er der ikke... Den nævner aldrig SCSI.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 09:25

"Steffen Videbæk" <svp#@bonbon.net> wrote in message
> [...]
> mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom
> og får beskeden:
> mount: /dev/cdrom is not a valid block device.

Det er en kendt fejl under RedHat 7.2...
Løsning: opgrader til nyeste kerne ELLER skriv bare(som root):

depmod -ae
og så mount din cdrom.

Så er den klaret.

Fra : Steffen V Petersen