Barnevogne igen igen
Fra : TT

Dato : 31-01-02 19:17

Hej gruppe,

Oplagte og uoplyste tog min kæreste og jeg ud for at udforske
barnevogns-junglen idag. Første forretning var en lille
barnevognsforretning på Amager Brogade. Her var ingen tvivl fra den
flinke ekspedients side. Det skulle være en Emmaljunga Big Star.
Undervejs i præsentationen af Big Star'en blev der flere gange
sammenlignet med Odder. I korte træk beskrev ekspedienten Odder som en
barnevogn der ikke var fulgt med udviklingen. Den var tung, manglede
mange finesser Big Star'en havde, og så var den væsentlig dyrere. For
Big Star'en inkl. lift, pusletaske, to madrasser, myggenet og
regnslag(tror jeg fik det hele med) blev det 5400,-

Nu var der ingen tvivl. Det skulle være Big Star. Vi ville dog lige et
smut i BabySam. Her forventede vi, at få en positiv omtale af
Odder(har hørt der er et eller andet tilhørs-mæssigt forhold mellem de
to). Afsted vi tog.

Ganske rigtigt. I BabySam var Odder'ene generelt klasser bedre end
Emaljunga, som de dog også forhandlede. Det havde vi selvfølgelig
regnet med. Det frustrerende var dog, at ekspedientens argumenter
virkede fornuftige. Generelt lå kvalitetsforskellen mellem Emaljunga
og Odder i stellet. Her skulle Odder være væsentligt mere robust.
Ifølge BabySam ville Big Star'en højst sandsynligt ikke holde til mere
end et barn.

ØV. Fra at være fuldstændig afklaret kom en masse Odder-barnevogne nu
ind i billedet. Det forbandede ved hele Odder sortimentet er, at der
kun ligger en plovmands penge mellem de forskellige modeller. Og hvad
er 500 kroner fra eller til. På den måde sprang vi fra model til
model, og havnede til sidst på den dyreste vi kunne finde(Compact XL)
til 5400 uden nogen form for ekstraudstyr. Alt i alt ville det løbe op
i over 7000 knaster. Det er simpelt hen for meget. Fortvivlede tog vi
hjem i den tanke, at en robust barnevogn til flere børn ikke kunne
opdrives til et fornuftigt beløb. Nu her hvor vi har fået den hæslige
oplevelse på afstand, og forsøger atter at komme videre med vores
liv(nå nu smører jeg vist for tykt på har vi atter fået håb. Den
Big Star kan sku ikke være så dårlig.

Det må da være muligt at få en fornuftig barnevogn der kan holde til
(lad os sige) to børn, og daglige indkøb for en mindre pris. Er her
nogle Big Star ejere der vil give sit besyv med? Gerne folk der har
haft flere børn i den, fragtet de daglige indkøb i den, eller på anden
vis kørt den hårdt. Har i haft problemer med stellet? Andre
fordele/ulemper generelt. Desuden er vi meget modtagelige for negativ
omtale af Odder(hi hi hi).

Nå detr blev vist en lang omgang. Håber nogle vil give sig tid til at
svare.

Venlig hilsen

Torben

Fra : -=temka=-

Dato : 31-01-02 20:10

Det er jo jer der bestemmer selv, hvordan barnevognen skal være..

Jeg har brugt Odder Milano til mine børn.. Den først var Brio, men den er
ikke god, så købte vi en brugt Odder Milano.. det er bare en super god
barnevogn vi har haft. Den kan jeg varme anbefalde jer at købe en Odder...
den er den bedste vi har nogensinde haft til vores børn.. ( hhv 6, 4, 2 år)

Temka

Fra : -=temka=-

Dato : 31-01-02 20:12

Jeg glemmer lige at sige.. Odderen som vi har haft , har aldrig oplevet
problemet med stellet, den bærer også søskendesæde uden problem.. indkøb...

Fra : Rinnie van Oosterhou~

Dato : 05-02-02 13:23

Hvorfor vælge imellem 2 dyre mærker?

Vi havde en Odder først. den holdte til 1½ barn! Og NEJ, det var ikke fordi
vi ikke passede på den. Den kunne bare ikke holde til søskende-sæde og baby.
nu kan jeg ikke huske model-navnet, men den var da i den dyre ende af
skala'en.

Nu her til nummer 3 købte vi en Julia barnevogn til 1999,- kroner og så
lige lidt oveni for luftgummi-hjul og vi er bare lykkelige for den! Nanna er
nu 9 mdr. og barnevognen er blevet brugt flittigt hver eneste dag. Den
bremser kanon og det er ikke til at se den har været brugt! Andre jeg taler
med giver mig også ret i at den ligger på niveau med de dyre mærker!

Tænk bare lige over hvorfor det absolut skal være Odder eller andre dyre
mærker. Er det præstige? De ER jo ikke nødvendigvis bedere. Vi kunne da
sagtens ha' købt en Odder, men valgte istedet at bruge lidt flere penge på
et lækkert lege-trille-hjørne til Nanna, med kvalitets-legetøj, vi købte nye
badekar til børnene så de kunne bade sammen, nye potter til de 2 store osv.
af andre lækre ting.

Rinnie Ilsøe

Fra : HELLE

Dato : 31-01-02 20:25

Hejsa

> [...]

> vis kørt den hårdt. Har i haft problemer med stellet? Andre
> fordele/ulemper generelt. Desuden er vi meget modtagelige for negativ

Jeg har ikke haft en Big Star, men jeg har haft en Emmaljunga klapvogn, som
jeg har
være meget glad for.

Vi har haft 2 børn i den, og nu har min søster den til hendes datter.

Den med stellet, der ikke er så robust tror jeg - desværre - er rigtig.
Min mand kørte, da klapvognen var funklende ny, en tung kuffert han havde
lagt oven på klapvognen, et lille stykke vej. Og klapvognen blev lidt skæv i
stellet.

Nu er det jo ikke normalt at fragte kufferter i en klapvogn, men hvad med
den
mindste i barnevognen, storebror/søster i et søskende-sæde ovenpå., og
dagens
indkøb i kurven under vognen. Det giver immervæk noget vægt.

Så hvis stellene ikke er stærkere nu end de var for 7 år siden, ville jeg
nok ikke vælge
en Emmaljunga barnevogn. Alt efter hvor meget dyrere de øvrigt vogne er,
selvfølgelig.

Men vi har været meget glade for klapvognen iøvrigt, det har været en kanon
vogn. Og vi
har brugt den rigtig meget.

Hilsen Helle

Fra : Nyberg

Dato : 31-01-02 21:07

For at gøre forvirringen endnu større kan jeg kun anbefale Scanida den har
et stort liggemål (95 cm) den er stabil, og den har et kraftigt foer, så den
ikke er kold om vinteren. Vores søn er nu kanp 2½ år og han kan stadig ligge
i den, den er pæn, slev om den har stået ude i alslag vejr ( han er vinter
barn født i november) dog med regneslag på, der er ingen rust eller noget,
så den har helt klart top score hos os!

Pøj pøj i barnevognes junglen!
Mvh.
Malene

TT <tandberg_luke@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b71j5u82t7tjl6ku4edk57l5t4rnhem2db@4ax.com...

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 31-01-02 21:17

Hej Torben !

Jeg tror, at du kan få næsten lige så mange svar på hvilke barnevogne der er
gode, som vi er forældre..... Vi har jo nok hver især vores favoritter og
forskellige meninger om, hvad der er vigtigst.

Da vi skulle have vores første barnevogn i starten af 1999 brugte vi
Forbrugerstyrelsens test af barnevogne i Råd og Resultater meget (du kan
finde den på deres hjemmeside).

Vi havde en Brio til vores første pige, og den var vi meget glade for, den
har kørt tonsvis af kilometer og med mange indkøbsvarer under. Da vores
næste pige gjorde sin entre, så havde vi allerede solgt barnevognen og måtte
derfor ud og købe en ny. Det blev en Odder, og den var jeg tilgengæld ikke
helt så glad for som Brios. Det var små ting, som rygstøtten var dårlig
(kunne kun sidde op når kalechen var slået ned, lidt for let for små fingre
at få klappet stellet sammen, syningerne holdt ikke så godt, og så syntes
jeg ikke at stellet virkede lige så robust som Brios, men det er jo alt
sammen bare min oplevelse.

Da jeg skulle købe barnevogn nummer to, havde jeg på forhånd bestil en masse
brochurer på de forskellige barnevogne, så jeg hjemmefra kunne sidde og
sammenligne de ting, som jeg fandt vigtige.

Held og lykke i jeres fortsatte søgning.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Mark Schiller

Dato : 31-01-02 22:40

Thu, 31 Jan 2002 19:16:50 +0100, berigede TT
<tandberg_luke@hotmail.com> dk.familie.barn med:

>Oplagte og uoplyste tog min kæreste og jeg ud for at udforske
>barnevogns-junglen idag. Første forretning var en lille
>barnevognsforretning på Amager Brogade.

Well, så er der ca 50% sandsynlighed for, at gætte hvilken butik du
har besøgt ))

Vi har hørt fra flere, at man nede i "Danmark" (Hjørnet af
amagerbrogade og stadsgraven) skulle være yderst professionel i sin
rådgivning. Deres fremtræden i butikken har vist givet mange anledning
til lidt undren, men når man først har vænnet sig til scenariet, så
skulle der åbne sig en helt ny informativ verden for en.

Med andre ord - prøv at besøge dem, de skulle være vældig gode og
meget objektive i deres forklaring af de forskellige produkter.

Og for dem som måtte opfatte dette som reklame, så må jeg nok indskyde
at, vi ikke har nogen relationer til denne butik - vi har først fået
kendskab til deres ekspertise _efter_ vi havde handlet barnevogn et
andet sted )

Alternativt kunne I også prøve et besøg i "Magasinet for Småfolk"
(Torvet ved alleen og kastrupvej) - her har de forskellige brugte, men
meget pæne, barnevogne.

He he, det var heller ikke her vi handlede barnevogn )

>Nå detr blev vist en lang omgang. Håber nogle vil give sig tid til at
>svare.

Ja, meget gerne - men desværre kender jeg ikke nogen af de 2 vogntyper
- derfor valgte jeg, at give dig nogle yderligere muligheder for, at
få flere informationer i nærheden af hvor du bor. Dette kan være et
udemærket supplement til de mange brugererfaringer du forhåbentlig får
her i gruppen )

God vind med projektet

/Mark
- som skal være far inden for overkommelig fremtid ........... altså
om et par dage og så igen, måske går der en uge til )

Fra : Ida Nielsen

Dato : 01-02-02 16:49

Jeg tilslutter mig marks oplevelse med Barnevogns forretningen Danmark, dog
har jeg heller ikke købt barnevogn der, men seng. Dette var i en af deres
afdelinger som ligger i Hvidovre ( Danmarks Børn) og skal jeg bruge udstyr,
eller skal nogle af vores venner så sender jeg dem dertil, de er rent
faktisk billigerer end de store kæder med de samme produkter.

Hilsen
Ida

Ps jeg købte min barnevogn i Baby Sam, en Hartan ( Ligge mål 93) af deres
egne og den har jeg været meget glad for

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-02-02 10:00

Hej

Nu er det to gode vogne du har kig på. Derfor skal du vælge den du bedst kan
lide. Dette er nemlig et område som der aldrig bliver enighed om. Alle har
deres foretrukne mærker.
Jeg har dog selv foretrukket brio, den første købte jeg for 9 år siden og
den kører endnu med sit 5 barn. Da jeg fødte her i dec. var jeg ikke i
tvivl - det skulle også være en brio.
Et godt råd vil være at du ser på hvordan du regner med at bruge den, skal
du have den med i bussen må den ikke være for tung da man indimellem selv
skal kunne få den ind og ud, kører man bil bør man sikre sig at den kan
komme ind i bilen osv.
Hilsen Anja

Fra : Dorthe Ahrensberg

Dato : 01-02-02 16:24

TT <tandberg_luke@hotmail.com> wrote in message news:<b71j5u82t7tjl6ku4edk57l5t4rnhem2db@4ax.com>...
> Hej gruppe,
>

> Det må da være muligt at få en fornuftig barnevogn >

Hej Torben

Selvom det er mere end 10 år siden at jeg sidst gik rundt med
barnevogn (har gået med 3) og den første for 24 år siden, så tillader
jeg mig alligevel at give mit besyv med. Udvalget var ikke så stort
dengang, som det er nu... det gør jo ikke forvirringen mindre for dig
og din kone
Men mit valg faldt på Oddervognen, dels fordi de var velisolerede,
havde god plads i kassen, stellet var solidt, den virkede sikker at
slå sammen, og det som var det afgørende ved valget var, at der var en
stor bredde imellem hjulene, så den stod solidt fast. (På det
tidspunkt boede vi på landet og havde en del traveture ud af
knoldevejen)Den tålte vind og vejr og var nem at rengøre.
Minusset ved den var, at den var lige stor nok til at have med i
bussen, men det kunne lade sig gøre med venlige menneskers hjælp. Så
valg af barnevogn, ud over sikkerheden, afhænger meget af hvor den
skal bruges. Skal den dagligt med i bus/tog, eller fylde minimalt i
bilen, Skal barnet sove middagslur i den og hvor i hvor lang tid? Skal
der kunne sidde en lidt større søskende på den?

Til slut vil jeg blot sige tillykke med den lille ny og held og lykke
med Jeres valg af barnevogn.

Venlig hilsen
Dorthe

Fra : alka

Dato : 02-02-02 19:18

Hej Torben

Jeg synes, det bedste I som kommende forældre kan gøre, er at bestille en
masse brochurer på de forskellige barnevogne. Således kan I sidde i ro og
mag hjemme i sofaen og læse om de mange modeller. Indrømmet......Jeg
arbejder i en babyudstyrsforretning, men derfor vil jeg ikke "pådutte" Jer,
hvad I skal købe. Selv købte jeg i sin tid en Simo. Den har vi været meget
glade for og den kører nu med 2. barn. Skulle jeg købe en barnevogn i dag,
ville jeg imidlertid ikke købe en Simo. Jeg synes simpelthen ikke de er
fuldt med tiden. Derimod synes jeg Odder, Emmaljunga og Scandia er nogle af
de mest gennemtænkte mærker der (for tiden) findes på markedet.
Gør op med Jer selv, hvad vognen skal bruges til. Skal den med i bilen, hvor
lang skal den være, skal den kunne klappes sammen osv. osv.
En ting er sikkert: Pris og kvalitet følges ret godt ad!
En anden ting: INGEN barnevogne har godt af, at man sætter et søskendesæde
på, men bliver det aktuelt er det bedst med en vogn, der har en ramme hele
vejen rundt.

Håber jeg kunne hjælpe!

K. Christensen

Fra : -=temka=-

Dato : 05-02-02 15:07

Det er latterig at bestille/købe en ny.. jeg har selv købt brugt, den
fungere meget fint.. Det er langt bedre for man sparer en masse af pengene
ikk??

Fra : Mark Schiller

Dato : 05-02-02 18:37

Tue, 5 Feb 2002 15:07:02 +0100, berigede "-=temka=-"
<temka@tdc-broadband.dk> dk.familie.barn med:

>Det er latterig at bestille/købe en ny.. jeg har selv købt brugt, den
>fungere meget fint.. Det er langt bedre for man sparer en masse af pengene
>ikk??

Og det er så din holdning, hvilket er helt fint - men at kalde dem der
vælger, at købe en ny barnevogn for latterlige er måske lidt
unuanceret )

/Mark

Fra : alka

Dato : 06-02-02 10:41

"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> unuanceret )
>
> Det var faktisk også lige, hvad jeg tænkte! Det er vel en smagssag, om det
skal være nyt eller brugt. Selvfølgelig er det ikke alle, der har
råd til at købe nyt og brugte ting kan være akkurat ligge så gode. Man skal
bare se sig for
Man kan jo faktisk også være heldig, at finde en ny vogn på tilbud eller
udsalg. Så er det jo som regel bare en udgået farve og det er jo
ligegyldigt, hvis man nu bare kan lide den.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-02 21:41

Hej!
Nu er det godt nok længe siden debatten startede, men jeg er da nysgerrig
efter hvilken vogn I endte ud med at købe...
K.H. Rikke