Seriel port (RS232)
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 31-01-02 15:18

Hej...

Jeg skal fremstille et lille stykke måleudstyr som skal kunne sættes
til en computer. Dertil vil jeg benytte seriel porten, som de fleste
(hvis ikke alle) pc'er har.
Men da jeg vil være sikker på at jeg ikke laver lort i den, så vil jeg
gerne have en kyndig til at bekræftige nedenstående informationer, så
jeg ikke brænder porten eller andre ting af:

En standard seriel port er hvad der kaldes: RS232
Max kabellængde: 50 ft (ca. 15 m)
Porten kan max holde til: +- 15 V (+- 6 mA)
Forskellen mellem tænd/slukket (1/0):
-3 V til 3 V svarer til slukket (0)?
-15 V til -3 V og 3 V til 15 V svarer til tændt (1)?

Håber nogen kan bekræftige ovenstående information, som jeg har skrabet
sammen forskellige steder.
Jeg vil selvfølgelig også gerne have nogle links til sider, som viser
hvordan simpel kommunikation via serielporten foregår, altså hvilke ben
det er fornuftigt at bruge til hvad osv...

På forhånd tak...
Martin Ehmsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 31-01-02 17:02

On Thu, 31 Jan 2002 15:18:08 +0100, Martin Ehmsen <thames@get2net.dk>
wrote:

>Hej...
>
>Jeg skal fremstille et lille stykke måleudstyr som skal kunne sættes
>til en computer. Dertil vil jeg benytte seriel porten, som de fleste
>(hvis ikke alle) pc'er har.

Hvis du indbygger en UART i dit måleudstyr er det ret enkelt at gå
til.

Se her:
http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232_uart.html

--
Jens

A lack of knowledge is a dangerous thing.