Godt tidspunkt at købe ny PC ?
Fra : Jesper

Dato : 31-01-02 13:53

Hejsa !

Jeg står og skal købe en ny PC, og vil naturligvis gerne have det så godt og
billigt som overhovedet muligt.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på om det er et godt tidspunkt at
anskaffe sig en ny PC.
Der har jo været rygter ude om at AMD og intel ville sænke deres priser, men
jeg synes ikke jeg kan se den store ændring. Ihvertfald ikke på den AMD XP
1700+, som jeg havde tænkt mig. Noget helt andet er RAM-priserne. De er jo
stadig uhyggeligt høje, selvom de er begyndt at falde en smule. Er der nogen
der har en idé om hvorvidt der skulle være et mærkbart prisfald på vej ?
Måske et dumt spørgsmål, for jeg ved jo godt at ingen kan sige det med
sikkerhed. Men det kunne jo være at der var nogen der havde hørt noget.
Og ja, jeg ved godt at det hele med garanti bliver blilligere, bare jeg
venter længe nok

Jesper

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-02-02 01:14

"Jesper" <jbj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>billigt som overhovedet muligt.
> I den forbindelse kom jeg til at tænke på om det er et godt tidspunkt at

Hmm. Efter de kriterier må jeg sige aldrig. Der er altid prisfald i vente, nyt og bedre
harddware lige om hjørnet, større og hurtigere cpu'er osv.
Køb din pc når du har råd, lån for guds skyld ikke pengene eller på afbetaling,
hvis hardwaren ikke falder drastisk inden for en uge eller fjortendagestid så vær glad
for din nyanskaffelse uanset hvad andre misundligt mener.

mvh
Henning

Fra : Torben W. Christense~

Dato : 02-02-02 02:48

Hej
ALDRIG!
Jeg tror ikke der findes et rigtigt tidspunkt, for du kan være 100% sikker på,
at en af delene i maskinen falder i pris kort tid efter, og hvis man går efter
at have det sidste nye, så bliver man enten meget tit skuffet eller også bliver
man meget fattig. Det er dyrt at være med på noderne. Hvad så? Ja, det
vigtigste er nok at analysere sit behov. Almindelige kontor programmer fra for
2 år siden kan sagtens køre på en 486 eller Pentium 1, masser af spil kræver
ikke mere. For mig ser det ud til, at den tilgængelige hardware og software
supplerer hinanden på den måde, at programmerne fylder mere og mere og bliver
stadig mere krævende, maskinerne bliver kraftigere og hurtigere, harddiske
større og større og så bliver programmerne større og mere krævende osv. For 5
år siden kunne et kontorprogram med 7 elementer (tekst, regneark, database,
kommunikation) være på én diskette. Nu fylder et tilsvarende langt over 100
MB. Det er 100 gange mere. Det så da også anderledes ud, men det virkede. Når
der kommer nye programmer har de ofte nogle få nye evner indbygget, langt det
meste er ikke ændret, ofte er der bare lagt ny fernis på i form af et lidt
ændret udseende. I bund og grund er det ikke de store forandringer, der sker.
Men hvis du er til store krævende spil, så er det selvfølgelig ikke nok. Så er
1700 MHz nok ikke for meget, et overgodt grafikkort er vigtigere end
processorhastighed efter min mening. Lige så længe du venter med at købe nyt,
lige så længe har du ikke glæde af det, som det nye kan, så spring da bare ud i
det og køb det bedste, du kan få i dag for de penge, du vil ofre. En standard
PC i dag koster stort set det samme for 10 år siden, de kan bare en del mere i
dag. Men har man brug for det? Det er det vanskelige spørgsmål.

God jagt.
Torben

Jesper skriver: