PCO og gravid
Fra : Kat

Dato : 31-01-02 11:31

Hejsa.
Jeg er sørme blevet gravid! - kun i 6 uge!
Dog på hormon- hjælp, da jeg ikke selv kunne finde ud af at lave
en ordenlig ægløsning. Men det er altså lykkedes 1. gang og hold
da op, hvor var jeg lykkelig, indtil jeg var hos gynækologen
igår.
Her fandt gynækologen ud af, at jeg med stor sandsynlighed lider
af PCO (poly cystisk ovarie syndrom). Hun skannede mig også og
fandt at mit gule legeme ikke er helt så stort, som hun gerne så
det!? Det vil sige, at der måske ikke produceres nok progesteron
til at holde på fosteret (
Gynækologen ville ikke give mig progesteron som tilskud på
nuværende tidspunkt, da man normalt starter denne form for
behandling på et meget tidligere tidspunkt. Så hun ville lade
naturen gå sin gang!
Nu sidder jeg så her med 1000 blandende følelser og tanker.
Jeg har læst og læst på nettet og spiser nu sund mad - så
sukkerfrit som muligt, da dette åbenbart har en stor betydning
for mit hormonelle liv!
Hvad kan jeg selv gøre af gode ting for at holde på fosteret.
Er der andet jeg kan spise af mad eller tilskud?
Dyrke lidt motion?

--
/kat
---

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-01-02 12:05

Hej
Prøv engang at gå til netdoktor.dk. Jeg slog PCO op og måske er det ikke så
slemt
Håber det bedste for dig
Anja

Fra : Kat

Dato : 31-01-02 12:57

Anja skrev:

> Prøv engang at gå til netdoktor.dk. Jeg slog PCO op og måske er
det ikke så
> slemt

Næ, diagnosen ser ikke slem ud Så på det punkt er jeg ganske
rolig.
Og skulle jeg miste fosteret, så er det jo bevist, at jeg KAN
blive gravid. Men det er jo altsammen en ringe trøst, når jeg nu
er gravid og vil holde fast i det. Det er svært at overlade det
til moder natur alene!

> Håber det bedste for dig

Tak skal du have - og for dit svar
--
/kat
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-01-02 21:38

In article <3c5931be$0$89070$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Næ, diagnosen ser ikke slem ud Så på det punkt er jeg ganske
> rolig.

PCO kan forhindre dig i at blive gravid (igen) uden diverse hormonkure
og inseminering, så så let skal du nu heller ikke tage på det.

> Og skulle jeg miste fosteret, så er det jo bevist, at jeg KAN
> blive gravid.

Jeg kan ikke rigtigt forstå at du kan tage så let på det, men jeg har
selvfølgelig også en anden "bagage" end du har.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Kat

Dato : 31-01-02 21:57

"Martin Edlich" skrev:

ganske

> PCO kan forhindre dig i at blive gravid (igen) uden diverse
hormonkure
> og inseminering, så så let skal du nu heller ikke tage på det.

Mister jeg det foster, som jeg har nu, ved jeg godt, at fremtiden
hedder mere hormon og inseminering. Og det bliver da ikke sjovt,
og DET tager jeg ikke let. Men jeg ved nu, at jeg KAN blive
gravid, så jeg ser mine chancer som rimelig gode og så fremover,
omend jeg allerede HAR følt at det tager helt enormt på ens
energi og følelser at være infertil.
Men det er trods alt min første behandlig og så med et resultat.

> Jeg kan ikke rigtigt forstå at du kan tage så let på det, men
jeg har
> selvfølgelig også en anden "bagage" end du har.

Tro mig, jeg tager det ikke let. Bare spørg min noget (til tider)
udpinte kæreste. Men jeg bliver nød til at tro på det her, ellers
bliver jeg (mere) tosset og fortvivlet.
Har netop læst din historie på din hjemmeside. Det er ikke noget
jeg vil ønske for selv min værste fjende.
Jeg vælger at søge mere viden ud fra min diagnose/prognose, så
jeg evt. kan bedre min situation. Således at det ikke er/bliver
min tåbelige adfærd der frastøder fosteret, men en anden årsag.
Har du nogle gode/dårlige erfaringer omkring barnløsheden, vil
jeg gerne læse om dem
--
/kat
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-02 03:25

In article <3c59b03e$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

Beklager forsinkelsen, jeg skulle lige finde på en formulering, der ikke
lød alt for hård igen, samt slå en maveinfektion ihjel.

> [...]
> energi og følelser at være infertil.
> Men det er trods alt min første behandlig og så med et resultat.

OK, jeg misforstod dig vist. Du tager ikke let på at evt miste fosteret,
men er glad for at du rent faktisk kan blive gravid, og det kan jeg
udemærket forstå. Den tanke var også rar at have i baghovedet, da vi
skulle i gang med produktionen af Christoffer, og det viste sig
heldigvis at holde stik - vi blev gravide i første forsøg (IVF igen, vi
kan ikke andet).

> Tro mig, jeg tager det ikke let. Bare spørg min noget (til tider)
> udpinte kæreste.

Jeg tror dig, og jeg føler med både dig og din udpinte kæreste. Som mand
er det dælme svært at egentlig stå på sidelinjen, når der skal
produceres børn, og samtidigt være en støtte for sin kone, mens hun er
på hormonfremkaldt overgangsalder med den til tider noget irrationelle
opførsel, der følger med.

> Men jeg bliver nød til at tro på det her, ellers
> bliver jeg (mere) tosset og fortvivlet.

Det skal du sgu også. Du skal nyde hvert eneste øjeblik af din
graviditet - i hvert fald så længe den enorme mave, de opsvulmede lemmer
osv ikke plager livet halvt af dig. Skulle det så alligevel gå galt
(hvilket det naturligvis ikke gør), så har du prøvet at nyde en
graviditet og kan huske tilbage på det, for graviditeten efter man har
mistet er bestemt ingen fornøjelse, men snarere et mareridt i ca 9
måneder.

> Har netop læst din historie på din hjemmeside. Det er ikke noget
> jeg vil ønske for selv min værste fjende.

Tænk, jeg ville ønske det for min bedste ven - bare jeg selv var blevet
fri for det.

> Jeg vælger at søge mere viden ud fra min diagnose/prognose, så
> jeg evt. kan bedre min situation. Således at det ikke er/bliver
> min tåbelige adfærd der frastøder fosteret, men en anden årsag.

Der skal ret meget tåbelig adfærd til, før man mister et foster af det.
Lev nogenlunde som du plejer (dvs de almindelige forholdsregler med
alkohol og tobak mm for gravide skal du naturligvis tage hensyn til) og
nyd at du er gravid - alene det er et sundhedstegn.
Jeg ved ikke om den der skannede dig fortalte at det er en ret upræcis
målemetode. Under min kones sidste graviditet blev hun tjekket noget så
grundigt med skanninger samt bakterieprøver fra skeden hver 14 dag.
Disse skanninger tog grueligt galt med hensyn til Christoffers vægt og
mængden af fostervand, dog heldigvis til den gode side.

> Har du nogle gode/dårlige erfaringer omkring barnløsheden, vil
> jeg gerne læse om dem

Hvorfor? Det er jo snart ireelevant for dig

Bortset fra det, så er de eneste gode råd jeg kan give til ufrivilligt
barnløse, at man kan være forvisset om at al besværet og ubehaget ved
diverse behandlinger er det hele værd når først man står med et barn, at
man skal sørge for at snakke med sin partner (og andre man kan snakke
med den slags om) om hvordan man har det, og hvis det hele bare føles
som noget lort og har gjort det for længe, så opgiv at få egne børn,
adopter i stedet for og lev livet igen. Livet er for kort og for dejligt
til at lade det gå op i elendigheder, og hvis man virkelig ønsker sig
børn, vil man blive lige så tilfreds med et adopteret barn.

Hvis jeg nu ikke har sagt de tydeligt nok, så tillykke med din
graviditet - forhåbentlig er min kone det også i morgen (dvs senere i
dag), vi skal have lagt æg op, der blev tilovers fra da Christoffer blev
til.

Fra : Kat

Dato : 04-02-02 12:39

"Martin Edlich" skrev:
> [...]
hun er
> på hormonfremkaldt overgangsalder med den til tider noget

Hvis ikke det findes, så burde en eller anden overveje at starte
en støttegruppe op for de stakkels mænd!

> [...]
man har
> mistet er bestemt ingen fornøjelse, men snarere et mareridt i

Mit indtryk er også at der bliver fokuseret ALT for meget på
spontane aborter rundt omkring. Kender da selv en del, det er
sket for, men man glemmer ligesom ALLE dem, som det er gået godt
for. Så det kan være svært at nyde - måske specielt efter at
gynækologen sagde, "at nu må vi lade naturen bestemme". Det var
en hård besked, da jeg vil have, at hun gør alt, hvad der er i
hendes magt for at det skal lykkes.

> [...]
til) og
> nyd at du er gravid - alene det er et sundhedstegn.

Det har jeg også hørt nu. Mister en kvinde et foster, så er det
oftest p.g.a. gendefekter, så det er jo en gelt anden snak. Jeg
vælger dog også at lægge min koststil meget om - det skader
bestemt ikke! Og ryger og drikker gør jeg ikke.

> [...]
vægt og
> mængden af fostervand, dog heldigvis til den gode side.

Hmmm....jeg har da oftest læst og hørt at deter den bedste
målemetode - i forhold til div. jordemødre!?

> Hvorfor? Det er jo snart ireelevant for dig

Det håber jeg - og beder til at det var så nemt for mig.

> [...]
senere i
> dag), vi skal have lagt æg op, der blev tilovers fra da

Tusinde tak for din respons og dine ord! Dem føler jeg
virkelig at jeg kan bruge.
Held og lykke til jer begge herfra!

--
/kat
---

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-02 14:16

In article <3c5e7392$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Hvis ikke det findes, så burde en eller anden overveje at starte
> en støttegruppe op for de stakkels mænd!

Det findes, det kaldes for "værtshus" eller "moar". Begge former for
støttegruppe har det dog med at fremkalde negative reaktioner hos fruen.

> [...]
> gynækologen sagde, "at nu må vi lade naturen bestemme". Det var
> en hård besked, da jeg vil have, at hun gør alt, hvad der er i

Læger har en gang i mellem nogen uheldige formuleringer. Der var på et
tidspunkt en læge der kom til at kalde vores tvillinger for aborter, jeg
tror det at det var sidste gang han har gjort den slags, da min kone
fortalte ham en hel masse med nogen ord jeg helst ikke vil gentage.

Du har ret i at der ofte fokuseres for lidt på alle de graviditeter der
går godt, og det er jo rent faktisk langt størstedelen der gør det -
hvis man altså ser bort fra de graviditeter, der går galt før kvinden
har nogen ide om at hun er gravid.

> Det har jeg også hørt nu. Mister en kvinde et foster, så er det
> oftest p.g.a. gendefekter, så det er jo en gelt anden snak.

Det er hvad man kalder naturens gang - naturen er modbydelig en gang i
mellem.

> Jeg vælger dog også at lægge min koststil meget om

Det er der mange gravide der gør

>- det skader bestemt ikke! Og ryger og drikker gør jeg ikke.

Så har du i hvert fald det mindre at tænke over. Du bør dog ikke gå alt
for højt op i hvad du putter i hovedet, det er ikke en videnskab at være
gravid.

> Hmmm....jeg har da oftest læst og hørt at deter den bedste
> målemetode - i forhold til div. jordemødre!?

Det kan godt være at det er den bedste, men det bliver den ikke mere
nøjagtig af. Vi blev (bl.a) skannet på Rigshospitalets afdeling for
fosterdiagnostik, og de målte altså forkert. Du vil nok være bedst
stillet med at være overbevist om at gynækologen har målt forkert, men
jeg ved at det kan være svært at overtale sig selv til den slags.

> Det håber jeg - og beder til at det var så nemt for mig.

Du skal se, om nogen måneder er det rygproblemer der bekymrer dig mest.

> Tusinde tak for din respons og dine ord! Dem føler jeg
> virkelig at jeg kan bruge.

Det glæder mig at høre.

> Held og lykke til jer begge herfra!

Tak ska du have.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 18:57

Kat wrote:

> Jeg er sørme blevet gravid! - kun i 6 uge!

Tillykke.

Og det jeg nu skriver, har jeg fået på puklen for i hele min
familie, -men tror nu alligevel, du kan have gavn af det.
Min erfaring, -viden er alene (næsten) baseret på husdyrreproduktion,
derfor.

1. Det vigtigste er, at du er i psykisk balance, find ting at
glæde dig over i hverdagen, hver dag.
2. Glem, overse evt. problemer.

3. nå, til det praktiske, spis grønt, men kun marginalt mere
end normalt, -drop fastfood, totalt, og alle andre piller,
hvis de ikke lige er lægeordinet, og så spørg ham.
4. Spis vitamin, folinsyre tabletter, men ikke uhæmmet, få en
vurdering af din læge, hvis du er i tvivl, -og så bruger du
ca 25 - 50% mere, men ikke mere, der er begrænset negativ
effekt, men den kan være der.
Selen kan være godt, men se blot efter, om det er med.
A-vitamin skal også være der, men det plejer det at være.

5. Motion, men ikke mere end en begrænset stigning, 25 - 50%

6. Og i forlængelse af pkt 1. kærlighed, uden begrænsninger.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kat

Dato : 31-01-02 21:36

"Erik G Christensen" skrev:

> Tillykke.

Tak

> [...]
> familie, -men tror nu alligevel, du kan have gavn af det.
> Min erfaring, -viden er alene (næsten) baseret på

Hvorfor har du fået på puklen for det?

> 1. Det vigtigste er, at du er i psykisk balance, find ting at
> glæde dig over i hverdagen, hver dag.

Det må jeg lige forsøge igen. Indtil igår var alt lyserødt og
dejligt, så det kan det vel blive igen.

> 2. Glem, overse evt. problemer.

Det er svært lige nu, men jeg prøver....

> 3. nå, til det praktiske, spis grønt, men kun marginalt mere
> end normalt, -drop fastfood, totalt, og alle andre piller,
> hvis de ikke lige er lægeordinet, og så spørg ham.

Jeg spiser meget mere grønt nu, da jeg næsten ikke fik noget før!

Spiser ingen piller overhovedet.

> [...]
> Selen kan være godt, men se blot efter, om det er med.
> A-vitamin skal også være der, men det plejer det at være.

Jeg snupper en folinpille og en multivitaminpille hver morgen.
Har undersøgt at det er de rigtige vitaminer og mineraler....dog
er jeg i tvivl om jeg skal have mere zink, da jeg har læst et
sted at det skulle være godt for "det gule legeme"!?

> 5. Motion, men ikke mere end en begrænset stigning, 25 - 50%

Motion?? Jooo, det bliver da til lidt gåture og cykling. Har
aldrig været den store sportskvinde

> 6. Og i forlængelse af pkt 1. kærlighed, uden begrænsninger.

Har min dejlige kæreste, som forsøger at gøre det godt for mig,
men han er jo også lidt bekymret (tror jeg), selvom han siger, at
det nok skal gå.

Tak for dine forslag!
--
/kat
---

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-01-02 22:00

Kat wrote:
klip
> Har min dejlige kæreste, som forsøger at gøre det godt for mig,
> men han er jo også lidt bekymret (tror jeg), selvom han siger, at
> det nok skal gå.

1.1.1.1 glem det. Næ, reserveret medvirken.

Eller rettere, i kan ikke få oplevelsen af fælles lykke ved
give liv til et barn, hvis i ikke begge lever helt og fuldt
med.
Dine bekymringer er påvirket af hans, og i må nu nå til en
fælles erkendelse af, at uanset hvad der kommer, så er det
jeres fælles ansvar, og det har ? en virkning på dig ?

Fra : Christian Bech

Dato : 02-02-02 12:23

Kat <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> Tak

> husdyrreproduktion,
>
> Hvorfor har du fået på puklen for det?

Sandsynligvis fordi sådanne råd kan opfattes som en indirekte anklage
mod den barnløse. I værste fald kan det blive til "det er din egen skyld
du er barnløs, du kan bare spise rigtigt, dyrke motion, la' være med at
være hysterisk og elske din kæreste".

Barnløse er i en krisesituation og i sådan en er man sensitiv og ønsker
bestemt ikke at man fx. skal påduttes "skylden" for sin barnløshed.

Jeg siger ikke, at Eriks råd ikke er gode og det kan da aldrig skade at
følge dem, men man skal blot være opmærksom på, at de ikke kurerer alle
former for barnløshed og hvis de ikke gør, så skal man naturligvis ikke
føle sig skyldig.

--
Christian

Fra : Kat

Dato : 02-02-02 14:21

"Christian Bech" skrev:
> [...]
egen skyld
> du er barnløs, du kan bare spise rigtigt, dyrke motion, la'

Ok, sådan havde jeg ikke helt opfattet det. Men jeg kan da godt
se pointen. Og det er da tanker som man/jeg slås med. JEG vil jo
ikke være _skyld i_ at det evt. går galt. Jeg må da forsøge give
mig selv og fosteret de bedste betingelser. Måske hælper det at
spise grønt og cykle og måske ikke, men så har man da forsøgt.

> [...]
kurerer alle
> former for barnløshed og hvis de ikke gør, så skal man

Jeg tror, at Eriks råd faktisk er gode, for de prøver jo bare på
at give bedste muligheder for fosteret/moderen/ægget.
Men man må også søge professionel hjælp, så man ikke står med
problemerne alene, for det er min opfattelse, at de hurtigt
bliver altoverskyggene, og man har da brug for kompetente svar på
de 1000 spørgsmål/problemer man lige pludselig står med.
--
/kat
---

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-02-02 19:26

Christian Bech wrote:

> [...]
> mod den barnløse. I værste fald kan det blive til "det er din egen skyld
> du er barnløs, du kan bare spise rigtigt, dyrke motion, la' være med at

Næ, det er nu ikke derfor.

Mere fordi jeg anvender erfaringer, viden fra min uddannelse, som har
mere med husdyr end mennesker at gøre, men som måske også giver en
mere jordnær (realistisk) vurdering af de reelle forhold, end
formiddagspressen m.v. kan sælge aviser på.

Og min exkone og hendes søstre ville fa'me ikke sammenlignes med køer.
Men min datter og svigerdatter vil nu godt.

Men derfor har jeg da megen respekt for de mennesker, der ikke er
istand til selv at avle børn,
og jeg kan da ikke udelukke, at netop den opfattelse, du giver udtryk
for, kan være en væsentlig årsag.

Men netop derfor, bør det vel ikke bruges som argument for ikke at
skrive om det. Det er naturligvis ingen løsning, men den starter vel
med at erkende problemerne, hvis det er det ?

Fra : Christian Bech

Dato : 03-02-02 14:16

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> Næ, det er nu ikke derfor.

Det var også blot en mulig forklaring.

> [...]
> mere jordnær (realistisk) vurdering af de reelle forhold, end
> formiddagspressen m.v. kan sælge aviser på.

Hæ. Jeg kender en yngre læge, som kan huske, at hendes far, der var
dyrlæge, behandlede hele familien med antibiotika. Han tog blot dosis
for en hest og dividerede med kropsvægten.

> [...]
> istand til selv at avle børn,
> og jeg kan da ikke udelukke, at netop den opfattelse, du giver udtryk

Barnløse er - naturligt nok - meget følsomme omkring deres barnløshed
og vil som regel blive meget kede af antydninger om, at de selv er skyld
i deres barnløshed. Når du ikke har mødt den reaktion, skyldes det nok,
at du har været i stand til at fremføre dine synspunkter med takt og
uden at lyde bebrejdende.

> Men netop derfor, bør det vel ikke bruges som argument for ikke at
> skrive om det. Det er naturligvis ingen løsning, men den starter vel
> med at erkende problemerne, hvis det er det ?

Naturligvis. Min pointe er også blot, at man træder i rørt vande mht.
dette emne.

--
Christian