Debian
Fra : Steen Broelling

Dato : 31-01-02 06:47

Hej

Jeg tror nok jeg har fået blod på tanden, og ku' godt tænke mig at
installere Debian istedet for RedHat 7.2, som kører nu. I den forbindelse
har jeg lige et par spørgmål:

Mit største problem: Hvilken flavour skal man vælge!??

Jeg vil køre X, Gnome, men er dette omtrent lisså' sløvt på en Debian som på
andre systemer?

Er der deciderede faldgruber under installation af Debian? Jeg har læst
manualerne, så det var mere, hvis der er noget, som ikke står nævnt der.

Jeg skal vel vælge Woody, eller hva'!?? Jeg har brug for pppoe til mit
ADSL, og skal derfor bruge en 2.4.x kerne. Jeg kan se der er flere kerner
med et Woddy image (inkl. en 2.4.x), men kan man vælge herimellem under
installation!??

Hvor mange af de 7 (det er mange!) images har jeg brug for!? Det skal
blot bruges som en ganske almindelige arbejdsstation, med ganske
almindelige programmer - og jeg ka' vel bare køre apt-get alt det jeg
gider bagefter!??
Der skal blot installeres X (Gnom) samt diverse gængse http og mail
dimsedutter, så jeg ka' komme igang. Der behøves ingen officepakker...

Håber ikke det er for mange spørgsmål.

MVH Steen Brølling
--
/mail strix@mail.dk
/usr/home http://www.broelling.dk

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 31-01-02 07:55

Steen Broelling wrote:

> Mit største problem: Hvilken flavour skal man vælge!??

De fleste nye starter med at køre potato indtil de finder ud af at
pakkerne er så outdated at de hellere vil køre woody eller sid.

> Jeg vil køre X, Gnome, men er dette omtrent lisså' sløvt på en Debian som på
> andre systemer?

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være specielt hurtigere fordi det er
Debian.

> Er der deciderede faldgruber under installation af Debian? Jeg har læst
> manualerne, så det var mere, hvis der er noget, som ikke står nævnt der.

Næh, det ved jeg ikke.
Det kan være at http://www.linuxguide.dk/debian/ kan hjælpe dig hvis du
får problemer.

> [...]
> ADSL, og skal derfor bruge en 2.4.x kerne. Jeg kan se der er flere kerner
> med et Woddy image (inkl. en 2.4.x), men kan man vælge herimellem under

Ikke under installation nej, som default får du en 2.2.19 kerne (afaik),
bagefter kan du apt-get'e en 2.4.x. kerne. Jeg ved dog ikke om disse
kerner er compiled med PPPoE.

Når du skal installere pppoe, så installer pakken 'pppoeconf' - den
sætter dit PPPoE op for dig.

Yep, du behøver kun det første image.

- Morten.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 31-01-02 12:33

On 31/01/02 06.47, Steen Broelling wrote:
> Hej
>
> Jeg tror nok jeg har fået blod på tanden, og ku' godt tænke mig at
> installere Debian istedet for RedHat 7.2, som kører nu. I den forbindelse
> har jeg lige et par spørgmål:

Debian er somend en udemaerket distro...

> Mit største problem: Hvilken flavour skal man vælge!??
>
> Jeg vil køre X, Gnome, men er dette omtrent lisså' sløvt på en Debian som på
> andre systemer?

Hmm... hvis du virkeligt vil optimere, har masser af tid, (og blod paa
tanden) saa overvej rock, gentoo eller sorcerer eftersom de er source
baserede distributioner. Der kan du bestemme hvor optimeret du oensker
dine pakker...

Og har du VIRKELIGT blod paa tanden og tid og lyst til at laese en
MASSE dokumentation saa kig paa LFS....

sorcerer: http://sorcerer.wox.org
gentoo: http://www.gentoo.org
rock: (kan jeg ikke lige huske)
LFS http://www.linuxfromscratch.org

[snip]

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."

Fra : Jesper FA

Dato : 31-01-02 16:13

Daniel Nielsen wrote:

> sorcerer: http://sorcerer.wox.org
> gentoo: http://www.gentoo.org
> rock: (kan jeg ikke lige huske)

Cool. Jeg gik ellers og overvejede at skifte til BSD fordi jeg ville have
tingene fra source, men med pakkesystem så LFS er ikke aktuelt.
Selvfølgeligt findes der også en linux dist der kan det..
Nogen anbefalinger blandt ovenstående?

--
Jesper

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 31-01-02 16:48

On 31/01/02 16.12, Jesper FA wrote:

> [...]
> tingene fra source, men med pakkesystem så LFS er ikke aktuelt.
> Selvfølgeligt findes der også en linux dist der kan det..

Jeg har proevet sorcerer og gentoo... For tiden koerer jeg
mest gentoo. Det virker som den mest ... "mature".
LFS er der hvor man ABSOLUT selv bestemmer, men det er et boevl, efter
min mening at holde styr paa alle de pakker.

Og gentoo understoetter sgi's XFS... det er et fedt filsystem.

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
Phone: +45 61 30 33 09

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 31-01-02 18:18

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> min mening at holde styr paa alle de pakker.
>
> Og gentoo understoetter sgi's XFS... det er et fedt filsystem.

Hmm, jeg står netop og skal til at installere linux igen. Jeg har det sidste
lange stykke tid kørt Debian (potato), men overvejede om jeg nu skal vælge
woody eller gentoo. Jeg vil derfor lige høre, hvor godt gentoo's pakke system
er? så vidt jeg kan se kan det nogenlunde lige så let at bruge som som apt-get?

hvor mange pakker har de?

og hvor tit bliver de opdateret?

andre erfaringer mht. gentoo du vil dele? (gerne sammenlignet med debian)

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 31-01-02 18:47

On 31/01/02 18.17, Lasse Munck Rasmussen wrote:

> [...]
> er? så vidt jeg kan se kan det nogenlunde lige så let at bruge som som apt-get?

Ja... det er nu nemt at skrive 'emerge kde-base/kde' og saa faa kde
inkl. alle dependency pakker downloadet (sjovt nok var X ikke en
dependency dengang jeg installerede... men det mener jeg er blevet
fixet!), kompileret og installeret...
Men for alt i verden.. soerg for at have kigget i /etc/make.conf
foer du goer noget! Der er en USE variable som er meget god at faa sat
som man gerne vil have det!

Jeg vil sige at Debian woody er et udemaerket system, de har ogsaa
apt-get --compile (mener jeg den hedder) ...

> hvor mange pakker har de?

En del... (kan ikke huske antallet...) Jeg har da endnu ikke moedt et
program jeg har haft brug for, som de ikke har haft.

> og hvor tit bliver de opdateret?

Min erfaring: Meget ofte.

> andre erfaringer mht. gentoo du vil dele? (gerne sammenlignet med debian)

Jeg synes det virker som et stabilt system... Paa naer naar de
opdaterer pakker og saa ikke faar genbygget et helt system uden at
teste det igennem.... Men det er den pris man betaler for at have
direkte adgang til deres CVS ... (via rsync/anon-cvs).

Til deres fordel vil jeg sige at jeg kun har oplevet den en gang.

du kan evt. kigge paa bugs.gentoo.org for at se nuvaerende bugs, samt
planlagte features...

/Daniel

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 31-01-02 19:18

> [...]
>
> Til deres fordel vil jeg sige at jeg kun har oplevet den en gang.
>
> du kan evt. kigge paa bugs.gentoo.org for at se nuvaerende bugs, samt

ok, tak for hjælpen

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Steen Broelling

Dato : 31-01-02 17:36

On Thu, 31 Jan 2002 12:32:51 +0100 "Daniel Nielsen" <djn@daimi.au.dk>
wrote in the same instant as I was about to call it the day:

> Og har du VIRKELIGT blod paa tanden og tid og lyst til at laese en MASSE
> [...]

De ser mig en anelse for langhårede ud:)
Det må komme engang, men la' os nu lige se om det lykkedes mig at få en
Debian op at stå først!

Steen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 31-01-02 18:37

On 31/01/02 17.36, Steen Broelling wrote:

> De ser mig en anelse for langhårede ud:)
> Det må komme engang, men la' os nu lige se om det lykkedes mig at få en
> Debian op at stå først!

Langhaarede er maaske saa meget sagt... men de har da en rimelig stejl
indlaeringsfase... Specielt LFS... Men hvis en pakke i de andre ikke
er som du vil have det, er der ikke et grafisk smart vaerktoej der kan
ordne det for dig. Man er noedt til at proeve sig frem. (Evt. selv
installere og konfigurere det fine grafiske vaerktoej... et kapitel
for sig selv!)
Men det er laererigt, og specielt i LFS's tilfaelde er der MASSER af
god dokumentation og masser flinke folk paa mailinglister/newsgroups.

/Daniel

Fra : Steen Broelling

Dato : 02-02-02 09:28

On Thu, 31 Jan 2002 17:36:06 +0100, Steen Broelling wrote:

> De ser mig en anelse for langhårede ud:) Det må komme engang, men la' os
> nu lige se om det lykkedes mig at få en Debian op at stå først!

Damn! Det gider godtnok slet ikke at virke; så jeg er tilbage ved RedHat
7.2, men den er selvfølgelig også stabil nok...

Steen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 02-02-02 21:16

On 02/02/02 09.27, Steen Broelling wrote:

> Damn! Det gider godtnok slet ikke at virke; så jeg er tilbage ved RedHat
> 7.2, men den er selvfølgelig også stabil nok...

Hvad da??? (Jeg skulle mene at Debian ikke er det svaereste at
installere..)

/Daniel