Børn og musik
Fra : Marianne

Dato : 30-01-02 23:34

Hej

Min søn på 4 er begyndt at vise ret stor interesse for musik og sang. Det er
jeg glad for, for jeg har selv spillet og sunget gennem hele min barndom og
ungdom og har haft meget glæde af det.

Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvor vi skal 'gå hen' med interessen. I
mit eget barndomshjem var der klaver og forskellige instrumenter, og jeg
sang i kor i årevis. I dag har jeg kun et par trommer, en stribe
blokfløjter, en guitar (som jeg ikke kan spille på) og en obo tilbage. Det
har han af gode grunde ikke meget glæde af. Mulighederne - og tiden - er nok
slet ikke den samme i dag.

Jeg har overvejet om rytmik måske var noget, og det synes også at være
eneste mulighed. Men jeg er lidt bekymret for, om det er klogt at proppe
aktiviteter ind i en i forvejen presset hverdag. Måske skal vi bare vente
til skolen starter, men det synes jeg på den anden side er sent. Vi bor i
København, men jeg har ingen ide om tilbudene her.

Er der nogen, der har gode erfaringer - eller alm. gode råd er også meget
velkomne.

mvh

Marianne

Fra : Elisiussen

Dato : 31-01-02 12:57

Marianne <hoyen@lundbak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c587557$0$62889$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvor vi skal 'gå hen med interessen,
>
> Jeg har overvejet om rytmik måske var noget,

Hej Marianne

Da vores pige var 4 år gik hun til rytmik og var meget begejstret for det.
Det var den lokale musikskole der tilbød undervisningen. Underviseren
var afspændingspædagog (!) og der blev både leget sanglege, spillet
instrumenter og fortalt historier illustreret med hånddukker.

Vores hverdag kan også se lidt kaotisk ud nogengange og tit var det en stor
skolepige der måtte følge hende til undervisning, men det synes hun nu også
var meget spændene.
Idag går hun til svømning og spejder. Det var med stor sorg hun valgte
rytmik fra, men jeg synes nu at to ting er rigeligt at gå til når man kun er
6 år.

Hilsen Jette

Fra : A Hansen

Dato : 31-01-02 23:32

Hej

Vores datter på 3 går på Frederiksberg musikhøjskole. Hun sartede da hun
fyldte 2 år.
Det er lidt svært at sige præcis hvad "faget" egentlig dækker.
De leger sanglege, synger, danser, spiller på tromme, trommer lidt rytme og
lærer lidt om forsk. instrumenter. Al indlæring foregår via leg.
Vi har også været meget spændte på hvad hun synes om det. Når hun er til
musik kan hun godt virke lidt uinteresseret, men det er tydeligt at hun
suger til sig. Det kommer bare til udtryk senere på andre tidspunkt, hvor
hun pludselig synger brudstykker af sangene de lærer eller taler om hvad de
lavede sidst hos Dorte.
Dorte er musikpædagogen og hun er bare en gave.
Jeg har selv spillet som barn og kender til musikmiljøet der af og til
"pacer" børn frem og presser deres grænser (ikke at jeg selv følte sådan),
så jeg er ret opmærksom overfor om vores datter gider det.
Men Dorte (læreren) er utrolig god til at respektere børnenes grænser og er
der en der hellere vil betragte det lidt udefra en gang, presses de ikke til
noget. Til gengæld har jeg hørt at hun har rådet forældre til at stoppe med
deres børn fordi hun kunne se at det ikke var noget for dem.

Vi er så heldige at min mor går med vores datter, men måske har I en moster,
onkel kusine eller anden der kan hjælpe ?

mvh

Henriette

Fra : Ursel Mrohs

Dato : 24-02-02 17:49

Hej Marianne!
Jeg er lidt sent paa den, men jeg kigger ikke ind hver dag og har oven
i köbet väretsyg.
Naa, men vores to dötre begyndte i musikskolen, da de var omkring 2 ar
gammel, med sangelege, rhythmik etc. - det var ogsaa fordi jeg kun
kendte tyske börnesange og ville ogsaa selv läre det danske program
repertoire. Og saa var mine börn hjemme hos mig og kom sammen med
andre paa denne maade.Det var hyggelige timer, senere fik de jo ogsaa
lov tilat pröve nogen instrumenter (xylophon, trommer etc.)
For mig, der gaar meget op i sprog (da mine dötre er tosprogede) var
een aspekt i det hele ogsaa, at sangeleg, rim og remser, sproglig
rhythmik og musik i det hele taget etc. ogssa bidrager til en god
sprogudvikling, baade ved etsprogede og flersprogede börn.

Saa det gjorde vi meget, baade paa tysk og dansk.Vi har slaaet paa
gryder i takten, vi har en rigtig god xylophon ( det er baade god for
börnenes og mors örer!) og vi har sunget en masse, men da denstore
pige blev 5, trängte hun til lidt mere - og saa begyndte hun at läre
violin efter Suzuki-methoden.Det var mere eller mindre
tilfäldigt,fordi efter denne methode kan tager de ogsaa mindre börn,
men i dag er jeg absolut fan af denne methode!!!
Selvom det siges at 2aarge allerede kan begynde med det, er jeg glad
for at vi först kom i 5aars-alderen dertil; den lille er nu begyndt i
en alder paa 5 aar. Jeg synes, det er denrigtige alder fordi saa
forstaar de nogen beskeder og kan ogsaa holde til et quarter övelse.

Selvfölgelig betyder det at vi ikke deltager i en masse andre
hobbyarrangementer, d.v.s vi gaar kun til svömining naar det passer os
(og ikke i hold), vi fravälger gymnastik og andere ting, fordi det er
jo ikke nok med en time violin per uge, man skal jo ogsaa öve lidt
hver dag. Og derskal väre mest tid til det frie leg og frie aftaler
med venner etc.
Men musikken skal der til --- den er som sagt vigtigt for mange, mange
ting, ikke mindst forsporget.

Jeg er sikker du kan finde Suzuki-undervisning i Köbenhavn-omraadet,
hvis du er interesseret.

God fornöjelse med musikken! - Ursel

--
Hej-hej --- Ursel