Compaq 5640 og ny harddisk...størrelse?
Fra : Duckie

Dato : 30-01-02 22:56

Hej

Nu håber jeg at i kan være mig behjælpelig. Jeg har trawlet gruppen
igennem helt tilbage fra Aug. men synes ikke at jeg har fundet noget
som præcist gi'r mig et svar.
Jeg har en Compaq Presario 5640 som faktisk kører upåklageligt,
desværre er harddisken bare blevet for lille til mit forbrug. Derfor
har jeg besluttet at investere i en større harddisk f.eks. en Western
Digital Caviar 100 Gb. Nu er jeg i midlertid kommet i tvivl om min
oldsag af en pc, og ovenikøbet Compaq, overhovedet vil kunne køre så
stor en disk og spurgte derfor lige inden jeg langede pengene over
disken. Ekspedienten sagde, at når det var en Compaq 400 mhz kunne den
ikke.
Efter i et par dage at ha' læst omtrent 15000 msg's herinde er jeg
blevet klar over at der er flere ting at tage højde for. Derfor kørte
jeg et program som blev anbefalet for længe siden af en i gruppen, som
skulle kunne bestemme hvilket bios jeg havde. Lang næse for den kunne
ikke sige hvad det var for en.
Ved kig på Compaq's hjemmeside fandt jeg så følgende oplysninger:
Processor:
Type: Intel Pentium ll
Klokfrekvens: 400 Mhz
Systembus: 100 Mhz
Implementering: slot 1
Chipset: Intel 440BX/Pll4E
Co-processor: Matematisk co-processor indbygget
MMX support: Ja
3D-Now! support: Nej

Under harddisk står der at det er en E-IDE controller og at den har
UltraDMA support.

Tror i jeg vil kunne bruge en 100 Gb harddisk eller skal jeg til denne
pc nøjes med en 30 Gb (der, som jeg forstår det, godt burde kunne køre
her)?

Tak for al hjælp, Kate

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-01-02 23:42

"Duckie" <sojoca@spamfreehotmail.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> Ekspedienten sagde, at når det var en Compaq 400 mhz kunne den
> ikke.

Nej - så vil BIOS nok ikke genkende en så stor disk, som du nævner - men du
kan installere en Diskmanager/DriveOverlay som giver dig adgang til hele
harddisken, alligvel. Du kan finde dette lille program på
harddiskproducentens website.

/Chr

Fra : Kate

Dato : 31-01-02 09:37

"Christian Mygind" <mygindFjErN@c.dk> wrote in message news:<a39stb$mlq$1@sunsite.dk>...

> [...]

> kan installere en Diskmanager/DriveOverlay som giver dig adgang til hele

> harddisken, alligvel. Du kan finde dette lille program på

Tak, vil det sige at jeg burde kunne anvende den 100 Gb hvis jeg
henter updaten på websiden?
Så vil jeg straks efter arbejde ud og købe.

Kate

Fra : Hans

Dato : 31-01-02 05:54

> [...]
> Tror i jeg vil kunne bruge en 100 Gb harddisk eller skal jeg til denne
> pc nøjes med en 30 Gb (der, som jeg forstår det, godt burde kunne køre

Alternativt kunne du overveje at købe en Promise Ultra100 TX2 PCI controller
til nogle få hundrede kroner, og få åbnet mulighed for at kunne køre med den
100GB disk du gerne vil have. Uanset hvilken disk du måtte købe kan du
alligevel ikke udnytte dens hastighed med den IDE-controller du har på
bundkortet, så en udskiftning til en controller der kan køre ATA100 vil
hjælpe fælt på hastigheden.
mvh
Hans

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-01-02 08:47

> [...]
> alligevel ikke udnytte dens hastighed med den IDE-controller du har på
> bundkortet, så en udskiftning til en controller der kan køre ATA100 vil

Nu mener jeg at Kate skrev hun har en 400MHz PII CPU og med den i en vanlig
Compaq configuration vil jeg nok stille spørgsmål ved om hun, uanset hvilken
controller hun anvender, vil få fornøjelse at diskens fulde hastighed.

Men da Kate's problem vist mest handlede om diskplads bør hun nok overveje
om ikke løsningen, foreslået andetsted i denne tråd, med et software overlay
ikke er at foretrække.

I øvrigt vil jeg da råde hende til at se på GB-prisen (altså prisen hun
betaler pr GB plads på disken). For hvis valget står mellem en 30GB og en
100GB vil jeg foreslå at kigget på noget omkring 60GB for derved at finde
mest mulig plads pr. kr.

Claus

Fra : Duckie

Dato : 31-01-02 20:58

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> wrote in

> [...]
> en vanlig Compaq configuration vil jeg nok stille spørgsmål ved om
> hun, uanset hvilken controller hun anvender, vil få fornøjelse at

Egentligt er jeg i første omgang ikke _så_ fokuseret på hastigheden da
jeg godt ved at denne pc skal en skiftes ud eller også opgraderes på
flere punkter. Grunden til den store disk er mest pladsproblemer. Så
hvis hastigheden er den eneste grund til jeg ikke skulle købe den så er
beslutningen nem at tage

snip
> [...]
> mellem en 30GB og en 100GB vil jeg foreslå at kigget på noget
> omkring 60GB for derved at finde mest mulig plads pr. kr.

Grunden til jeg nævnte 30 Gb disken var faktik kun at jeg havde læst
mig på nettet til at jeg måske (sansynligvis) kun ville kunne se de 32
Gb og så ville det jo være fjollet at lange over 2000 kr. over disken,
for så kan jeg vist få en disk til hvad 8-900 kr.
Jeg ved at jeg i løbet af foråret enten får en anden pc eller også gør
noget ved denne, derfor tanken om tage den store disk nu hvor pengene
er til det.

Kate

Fra : Hans

Dato : 01-02-02 02:15

> [...]
> Jeg ved at jeg i løbet af foråret enten får en anden pc eller også gør
> noget ved denne, derfor tanken om tage den store disk nu hvor pengene

Så er der endnu mere grund til at investere i Promisecontrolleren samtidig,
da du ved køb af ny PC bare kan stoppe disk og controller over i den nye
maskine. Det har du ingen mulighed for hvis du begynder med softwareoverlay
og alle mulige andre lappeløsninger. Uanset hvilken maskine du måtte vælge
er Promise Ultra100 hurtigere end de onboard IDE100 controllere der er
standard på de fleste bundkort.

mvh
Hans

Fra : Duckie

Dato : 02-02-02 00:21

"Hans" <fast@2night...dk> wrote in
> [...]
> lappeløsninger. Uanset hvilken maskine du måtte vælge er Promise
> Ultra100 hurtigere end de onboard IDE100 controllere der er

Tak for hjælpen. Nu har jeg købt disk + controller, så skal jeg bare i
løbet af weekenden har det ind i "dyret"

Kate