NMEA til SeaTalk Interface Box
Fra : Henning

Dato : 30-01-02 14:53

Jeg leder efter en brugt omformer (Interface box) mellem de to
kommunikationsstandarder NMEA og SeaTalk. SeaTalk er i dag den interne
kommunikations protokol i Raytheons marine program (Raymarine).

Denne interface box kan have part nummer Z290 eller E85001, og jeg skal
bruge den imellem min navigator og selvstyrer. Selvstyreren er af ældre
årgang, derfor har den ikke intern omformer som de nyere typer har.

Hvis nogen har sådan en liggende er jeg interesseret i at købe.

Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten

Dato : 30-01-02 20:25

Jeg har selv bygget en.
Den tager NMEA input fra en GPS og sender info videre som Seatalk.
Er GPS'en med NMEA output og selvstyreren med Seatalk kan den bruges.
Hvis det er omvendt kan den ikke...

Fra : Ivan Bramm

Dato : 30-01-02 20:52

Hej Karsten !

Har du et diagram til sådan en sag, har en ældre selvstyrer af mærket
Autohelm ST1000 hvor sådan en sag kunne bruges !

MVH Ivan

Fra : Karsten

Dato : 30-01-02 23:04

Ja, det har jeg da
Men det er ikke så meget diagrammet, der er problemet ; der skal en
microcontroller til, da det ikke bare er elektrisk, der er forskel på
de to typer busser.
Det er programmet til en sådan, jeg har lavet (og selvfølgelig
elektronikken).

Fra : Henning

Dato : 31-01-02 09:46

Hej Karsten,
Jeg har også en Autohelm ST1000 der skal have SeaTalk for at fungerer.
Min NMEA kommer fra et instrumentsystem der giver startkoden $II, og
"boksen" skal kunne oversætte APB, BWC, VWR, XTE og måske andre som jeg
ikke kender, til styring af en autopilot fra navigator og vindgiver.
Er du intereseret i at sælge et eksemplar?

Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten

Dato : 31-01-02 19:35

I det program jeg har lavet, tager jeg alle data fra RMB sætningen, og
programmet genkender kun denne sætning; sendt fra en GPS ($GP).
RMB sætningen indeholder CrossTrackError, DirectionToSteer,
DistanceToWaypoint og CourseToSteer info.

Jeg skal altså lave programmet om for at kunne tage data fra
"Integrated Instrumentation", som du har, og skrive alle de Seatalk
data, det kræver.
Der skal mange tilføjelser til for at kunne håndtere alle de data, du
ønsker, og er der ikke mange der er interesserede i at købe, vil jeg
ikke bruge tid på det.

VWR sætningen kender jeg slet ikke; er det fra vindgiveren? (Jeg har
motorbåd, så den slags kender jeg jo ikke

Hvis du vælger at købe en fabriks lavet boks (de kostede 1900,- kr. i
nypris da jeg kiggede på dem), skal du nok være opmærksom på om den
kan oversætte alle de data, du ønsker, da jeg tvivler stærkt på at
hele Seatalk protokollen er supported i dem!
Den uhyrlige pris var det der fik mig til selv at lave en. Ikke at det
kunne betale sig, hvis man tænker på hvor lang tid det har kostet, men
jeg køber af princip ikke ting til ågerpriser...

Fra : Henning

Dato : 01-02-02 09:04

Hej Karsten,
Da det er en sejlbåd jeg har, skal jeg som du er inde på, også have
nogle vindinformationer med.
Prisen for en fabriksny boks er mellem 1700 og 2200 kr. afhængig af hvor
man køber den. Jeg have forestillet mig at betale ca. det halve for en
brugt. Derfor kan jeg godt forstå at du ikke kaster dig ud i et nyt
projekt for en kunde. Jeg fortsætter med at lede efter en brugt. Der må
være nogle der ikke bliver brugt, efterhånden som de gamle autopiloter
bliver udskiftet.
Mvh
Henning