PSU problemer
Fra : Torben Falck

Dato : 30-01-02 13:42

Hej

Har tidligere postet denne i dk.marked.privat.edb - der fik jeg lige et par
lussinger for den.
Dette er åbenbart stedet

Anyway, here goes:

Jeg har for et stykke tid siden købt et Chieftec DX-01 Dragon kabinet.
PSU'en var defekt ab fabrik (!) og blev ombyttet en lørdag. 340W er den på.

Siden har jeg kørt med computeren. Fra tid til anden booter den spontant -
altså fuldstændig uden varsel! Det er virkelig en træls "feature" skulle jeg
hilse og sige ;-(

Jeg har PSU'en mistænkt igen. Det er sådan, at jeg kan høre på fan'en, når
PC'en bliver belastet. Der skal såmænd ikke mere til, at man scroller med en
Logitech mus i en Explorer eller at man holder musen med "klik på" over
"luk-krydset" i Win-XP, - så kan man uden besvær høre, at PSU'en rent
faktisk skal bestille noget.

Jeg kører med et ordinært setup: Win-XP på Asus P4S333, P4/1.5, 256 Mb
PC2700, 60 Gb Seagate IV, Mystique 220 - alt har virket upåklageligt i
længere tid i et andet kabinet. Alting ser normalt og godt ud iflg. Asus'
probe værktøj: CPU=40 gr., MB=27 gr. Iflg. et lille værktøj der hedder DTemp
er Hd temp.=33 gr. (uden sidefan i kabinet, m. er den 27 gr.).
Asusprobe fortæller mig desuden, at fan'ens hastighed falder ca. 40
omdr./min, når jeg "belaster" den på ovenstående måde.

Har jeg mulighed for at checke PSU'en af - altså virkelig vold-belaste den i
f.eks. 2 døgn og med hvilket værktøj? Jeg har "SiSoft Sandra 2001te
Standard" installeret og det giver ikke rigtig noget. Hvad kan jeg ellers
gøre - udover at lade forhandleren kigge på den. Han vil jo nok bare sige -
arrh, det er CPU'en, motherboardet, RAM'en eller noget helt fjerde, der i
hvertfald ikke har noget med hans PSU at gøre....

Mvh
Torben Falck

Fra : Deaster

Dato : 30-01-02 14:22

"Torben Falck" <torben@falcknet.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har for et stykke tid siden købt et Chieftec DX-01 Dragon kabinet.
> PSU'en var defekt ab fabrik (!) og blev ombyttet en lørdag. 340W er den

Prøv at installere Motherboard Monitor, og kig efter strømudsving, og belast
den f.eks. med et af de mange værktøjer til den slags.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Torben Falck

Dato : 30-01-02 15:15

Hej Jesper

Tak for dit svar.

Kan du evt. være lidt mere specifik? Hvad er Motherboard Monitor? Hvor
finder jeg et egnet testværktøj?

/Torben

Fra : Torben Falck

Dato : 30-01-02 15:20

Ok. Iflg. Asusprobe falder +12V med ca. 200 mV når jeg laver "musetricket".
+5V og +3V er stabile. VCore (som er?) falder også; men noget mindre - måske
90-100 mV.
Det går nok helt galt, hvis maskinen skal lave noget for alvor.

Fra : Thf

Dato : 30-01-02 17:31

>Ok. Iflg. Asusprobe falder +12V med ca. 200 mV når jeg laver "musetricket".

Min falder fra 11.855 til 11.734.
Jeg ahr ingen probs, bruger Aopen Blue stripe.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Thf

Dato : 30-01-02 21:09

>Min falder fra 11.855 til 11.734.
>Jeg ahr ingen probs, bruger Aopen Blue stripe.
Hmm, tasteerror,,,

Glemte lige, Vcore= 1.712

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 30-01-02 17:41

"Torben Falck" <torben@falcknet.com> skrev:

> Ok. Iflg. Asusprobe falder +12V med ca. 200 mV når jeg laver "musetricket".

Musetriks?

> +5V og +3V er stabile. VCore (som er?)

Vcore er den spænding CPU'en får. Bør ligge på 1,5V, hvis jeg ikke
tager helt fejl.
Jeg kan se det er en P4 maskinen du har, benytter du de ekstre
strømstik som Intel anbefaler?

> falder også; men noget mindre - måske 90-100 mV.
> Det går nok helt galt, hvis maskinen skal lave noget for alvor.

De her 2 programmer trækker tænder ud!
http://hjem.get2net.dk/bbservice/Cpuburn4.zip
http://hjem.get2net.dk/bbservice/Toast.zip

Disse 2 programmer gør min CPU 5-6 grader varmere som
alt andet jeg har belastet den med!

Hvordan har du sat dine RAM op, får de spænding nok?
Har du Overclocket noget?

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Meget billig og effektiv køling!

Fra : Deaster

Dato : 30-01-02 18:05

"Torben Falck" <torben@falcknet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
måske
> 90-100 mV.
> Det går nok helt galt, hvis maskinen skal lave noget for alvor.

Hvor mange amperer smider den strømforsyning ud? Det står på siden af den.