ADSL kontra Stofanet
Fra : JSH

Dato : 30-01-02 12:49

Hvor hurtigt skal ADSL være for at det kan sammenlignes med løsningen med
Stofanet?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-02 13:22

"JSH" <jstenbak@e-box.dk> wrote in

> Hvor hurtigt skal ADSL være for at det kan sammenlignes med
> løsningen med Stofanet?

1024/256 - men så igen, det kommer an på hvor du bor henne.

Prøv at måle din hastighed med TPTEST.EXE fra Telestyrelsens
hjemmeside, den skriver hvad din maksimale sendehastighed og maksimal
modtagehastighed er i kilobit per sekund, ligesom man angiver
hastighederne på ADSL.

For min linjes vedkommende svarer den til en 1024/256 baseret på denne
måling.

TPTEST kan hentes her:
http://www.internetkvalitetsguide.dk/streamspeed_download.asp

mvh
Flemming

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 30-01-02 13:25

"JSH" <jstenbak@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt skal ADSL være for at det kan sammenlignes med løsningen med
> Stofanet?

Så vidt jeg ved, så kører Stofanet med en linie der svarer til 1024/256.
MEN - jeg kan ikke rigtigt se at en sammenligning kan lade sig gøre uanset
hastighed. Stofa er kabel - og dermed deler du båndbredde med de andre
brugere der måtte sidde i samme segment som dig. Ved ADSL har du din
hastighed ihvertfald ud til den første central - og igen så vidt jeg ved, så
har langt de fleste af udbyderne helt klare retningslinier for hvornår
forbindelsen fra din central og videre skal opdateres (ud fra
belastningsgraden). Derfor tvivler jeg meget stærkt på at ADSL brugere i
Danmark vil opleve ikke at få deres forventede hastighed - medmindre at der
er problemer i den anden ende.

/Steen

Fra : Jens

Dato : 31-01-02 00:13

"Steen Holm Pedersen" <shp@works_at_dsias.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighed. Stofa er kabel - og dermed deler du båndbredde med de andre
> brugere der måtte sidde i samme segment som dig.

På et kabel-TV net er der rigeligt med båndbredde tilgængeligt, så det har
ikke noget at sige at man deler båndbredden med andre. Såfremt der ikke er
nok kan leverandøren bare indsætte ekstra Ø'er, hvorved kapaciteten øges.

> Ved ADSL har du din hastighed ihvertfald ud til den første central -

Det har du også på et kabel-TV net. Her er din "central" head-end enheden.

> og igen så vidt jeg ved, så
> har langt de fleste af udbyderne helt klare retningslinier for hvornår
> forbindelsen fra din central og videre skal opdateres (ud fra
> belastningsgraden).

Klare retningslinier ? De opgraderer vel kun når det er strengt nødvendigt
efter deres egne kriterier. Det koster jo penge.

> Derfor tvivler jeg meget stærkt på at ADSL brugere i Danmark vil opleve
ikke at få deres forventede
> hastighed - medmindre at der er problemer i den anden ende.

Og det samme gør sig vel gældende for brugere med kabel-modem.

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 31-01-02 00:25

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-02-02 23:44

> "JSH" <jstenbak@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Så vidt jeg ved, så kører Stofanet med en linie der svarer til 1024/256.

Det er åbenbart meget forskeligt, idet jeg med stofa har opnået direkte
sindssyge hastigheder(Målt med DU-meter) Har været over 300 kb/s og ca. 100
i upload. begge konstante målinger.

-M

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 07-02-02 09:09

On Wed, 6 Feb 2002 23:43:59 +0100, "Morten Lorenzen"
<morten@lorenzen.as> wrote:

> [...]
>sindssyge hastigheder(Målt med DU-meter) Har været over 300 kb/s og ca. 100

Du må have sat noget forkert op, dette er ikke muligt.

"Du kan ikke ændre fortiden, men du kan ødelægge nutiden
ved at bekymre dig om fremtiden."

Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : -[ Burger King ]-

Dato : 30-01-02 14:17

Simpeltnok, en 1536/384 linie. Upload ligger på ca. 40-42 kb/sek og download
ligger
på 135-140 kb/sek når det kører godt...

(Har selv Stofa!)

Hilsen